Έντονες αντιδράσεις για την Οδική σύνδεση Ιωάννινα-Κακαβιά

Η αλλαγή του σχεδιασμού μας εκπλήσσει δυσάρεστα, δηλώνει η Περιφέρεια Ιωαννίνων

Η δημοσιοποίηση της απάντησης των Υπουργείων Υποδομών και Ανάπτυξης στην αναφορά του βουλευτή Γ. Αμυρά για την αλλαγή του σχεδιασμού του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, μας εκπλήσσει δυσάρεστα. Για τα Διευρωπαϊκά δίκτυα υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και αυτοί πρέπει να τηρούνται.
Η αλλαγή διατομής από τετράιχνη, σε δίιχνη, ουσιαστικά υποβιβάζει τον οδικό άξονα σε εθνική οδό η οποία θεωρούμε ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο σημερινό, αλλά και στο μελλοντικό κυκλοφοριακό φορτίο, μη διασφαλίζοντας τη βέλτιστη οδική ασφάλεια. Προτείνεται δε ερήμην της Περιφέρειας, η οποία επιτακτικά τόσο επί προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, όσο και επί νέας, έθετε το αίτημα ένταξης του έργου- με την αρχική του μελέτη- σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, έχει ενημερώσει για τις εκκρεμότητες που υπάρχουν στις οδικές υποδομές της Ηπείρου τον Πρωθυπουργό, ενώ από τις 23 Ιουλίου 2019 αναμένει απάντηση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κων. Καραμανλή στο γραπτό αίτημά του για συνάντηση, προκειμένου να συζητηθεί λίστα εκκρεμών ζητημάτων που αφορούν το Υπουργείο του.
Σε αυτή περιλαμβάνεται τόσο η επέκταση της Ιόνιας Οδού προς Κακαβιά, όσο και η σύνδεση της Ιόνιας Οδού με τη γέφυρα Καλογήρου, για την οποία- μετά από συνεχείς οχλήσεις με δεδομένη τη δέσμευση πόρων από το Ε.Π. «Ήπειρος 2014-2020»- προεκλογικά παραχωρήθηκε στην Περιφέρεια το δικαίωμα υλοποίησης του έργου. Μετεκλογικά όμως οι υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών ενημέρωσαν πως χρειάζεται νέα γεωτεχνική μελέτη που οδηγεί σε περαιτέρω καθυστέρηση την κατασκευή του και ενδεχομένως σε απώλεια κοινοτικών πόρων. Δυστυχώς παρά την αλλαγή Πολιτικής Ηγεσίας στο Υπουργείο Υποδομών, δεν φαίνεται να έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν οι υπηρεσίες του. Οφείλουν σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη της Ηπείρου και για τα οποία η Περιφέρεια έχει συνυπευθυνότητα να υπάρχει συνεργασία και να μην δρουν με αυτό τον απαράδεκτο τρόπο.

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
Ανακοίνωση εξέδωσε και ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ Ιωαννίνων για το θέμα αυτό στο οποίο αναφέρει: «Oπως πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα, το μέλλον του έργου «Κατασκευή του Οδικού Άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά και Σύνδεσή του με την Ιόνια Οδό», κρίνεται εξαιρετικά δυσοίωνο. Σύμφωνα με την απάντηση των συναρμόδιων υπουργείων Ανάπτυξης και Υποδομών και Μεταφορών, αποφασίστηκε μια νέα πρόταση για τη σύνταξη νέας μελέτης, σύμφωνα με την οποία η επέκταση της Ιόνιας Οδού θα κατασκευαστεί με δίιχνη διατομή σε όλο το μήκος της, με σκοπό να προκύψει μικρότερος προϋπολογισμός και ως εκ τούτου πιο ευχερής χρηματοδότηση του έργου.
Αυτό σημαίνει πως η επέκταση του οδικού άξονα υποβιβάζεται ως η φυσική συνέχεια της Ιόνιας Οδού, ενός σύγχρονου κλειστού αυτοκινητόδρομου μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, σε έναν εθνικό αν όχι επαρχιακό δρόμο.

Και όλα αυτά δρομολογήθηκαν αφού οι μελέτες της επέκτασης έχουν ήδη πληρωθεί .Κάτι που σημαίνει πως η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιλέγει να πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων ώριμες μελέτες αλλά και τα χρήματα που δαπανήθηκαν για αυτές.
Άραγε η ηγεσία και ο Υπουργός κ. Καραμανλής εξάντλησαν όλες τις δυνατότητες που τους δίνει η εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για να βρεθεί λύση έτσι ώστε να έχουμε έναν σύγχρονο κλειστό αυτοκινητόδρομο;
Σίγουρα όχι, καθώς η επέκταση προς Κακαβιά θα μπορούσε να γίνει με επέκταση της Παραχώρησης της Ιόνιας Οδού, κάτι που είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ο Υπουργός Ανάπτυξης φέρουν ακέραια την ευθύνη του υποβιβασμού ενός τόσο σημαντικού έργου.
Φέρουν ακέραια την ευθύνη για την απαξίωση, για μια ακόμα φορά, της Ηπείρου και των πολιτών της καθώς και για την μη επιλογή της άρσης της απομόνωσης της Ηπείρου μέσω της σύνδεσης της με την Κεντρική Ευρώπη.

Ίσως αν έβλεπαν λίγο πως άλλαξε η Ήπειρος και η Δυτική Ελλάδα με την Εγνατία και την Ιόνια Οδό τότε θα άλλαζαν γνώμη.
Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ θα πάρουμε τις πρωτοβουλίες εκείνες για την ματαίωση αυτών των σχεδιασμών.
Καλούμε όλους τους φορείς της Ηπείρου και τους πολίτες για συντονισμό των δράσεων ,προς την κατεύθυνση υλοποίησης του έργου ως την φυσική συνέχεια της Ιόνιας Οδού, ενός σύγχρονου κλειστού αυτοκινητόδρομου, μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Η επέκταση εφόσον κατασκευαστεί με βάσει τους νέους σχεδιασμούς, δεν μπορεί να ‘’επανιδρυθεί’’ όπως το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής.

Περιφερειακή Παράταξη “ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ”
Και η Περιφερειακή Παράταξη “ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ” εξέδοσε ανακοίνωση για την σύνδεση Ιωαννίνων- Κακαβιά, στην οποία τονίζονται τα εξής: «Mε λύπη μας και μέσω του τοπικού τύπου διαπιστώνουμε πως για μια ακόμη φορά η Ιόνια Οδός και πιο συγκεκριμένα το κομμάτι που αφορά την σύνδεση Ιωαννίνων- Κακαβιά οδεύει προς άγνωστη κατεύθυνση.
Δεν πέρασε λίγος καιρός που τα στελέχη της προηγούμενης κυβέρνησης διαβεβαίωναν για την σύνδεση με την Κακαβιά και τα στελέχη της σημερινής κυβέρνησης προχωρούσαν σε επερωτήσεις από τα έδρανα της αντιπολίτευσης για το μέλλον του έργου. Σήμερα η αντιπολίτευση έγινε κυβέρνηση και τα στελέχη της κυβέρνησης πήραν τις θέσεις τους στην αντιπολίτευση, ακριβώς όμως με τις ίδιες τακτικές και λογικές, ενδεχομένως και «σκοτεινές».

Οι κυβερνητικοί μέχρι πριν λίγο καιρό δήλωναν ότι αυτό που μένει για τη συνέχιση του έργου είναι η χρηματοδότηση και οι αντιπολιτευόμενοι προχωρούσαν σε ερωτήσεις για το μέλλον του έργου. Αυτές τις ημέρες όμως έρχεται μια άλλη πραγματικότητα ότι η Ήπειρος και το κομμάτι Ιωάννινα –Κακαβιά ενόψει μάλλον και του χειμώνα, μπαίνουν για μια ακόμη φορά στον «ΠΑΓΟ».
Στην λογική της οικονομικότερης λύσης φαίνεται ότι επαναμελετάται όλο το έργο εξ αρχής αλλά όπως φαίνεται θα δεχθεί και ένα γενναίο «Τεμαχισμό» .Οι τέσσερις λωρίδες γίνονται δυο και βέβαια είναι μόνο η αρχή γιατί σίγουρα για το τέλος θα υπάρχουν και εκπλήξεις .

Τα ερωτήματα βέβαια και οι απορίες εύλογες ,
αφού έχει μελετηθεί το έργο και είναι ώριμο γιατί να επανασχεδιαστεί από την αρχή ;
Από που θα βρισκόνταν αρχικά τα χρήματα υλοποίησης και σήμερα δεν βρίσκονται ;
Ποιο είναι το οικονομικό όφελος με τα νέα δεδομένα ;
Γιατί ο αρμόδιος Υπουργός(στην πρόσφατη περιοδεία του στα Ιωάννινα) αλλά και οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος διαβεβαίωναν μέχρι και πριν λίγες ημέρες και μέσω του τύπου ,ότι ο μόνος λόγος πλέον της καθυστέρησης ήταν η πηγή χρηματοδότησης ,το ήξεραν και ψεύδονταν στους Ηπειρώτες ή δεν το γνώριζαν και απλώς έκαναν υποθέσεις εργασίας ;

Ποιόν ή ποιους εξυπηρετεί η νέα αυτή εξέλιξη ;
Γιατί η νέα σχεδίαση προβλέπει δίιχνο δρόμο και όχι τετράιχνο όπως ήταν η αρχική του σχεδίαση ;
Μήπως κάποιοι εξυπηρετούνται από την παραπάνω αλλαγή ;
Ποιά ακριβώς οικόπεδα εξαιρούνται και ποιοι είναι οι κάτοχοι τους ;
Πολλά θα μπορούσαν να είναι τα ερωτήματα αλλά αλήθεια, αντιλαμβάνεται κανείς την σημασία αυτού του έργου και ποια θα είναι η προοπτική της Ηπείρου αν ο δρόμος ολοκληρώνονταν όπως αρχικά προβλέπονταν από την μελέτη ;
Κάποιοι μάλλον έχουν επιλέξει να οδηγήσουν την Ήπειρο εκ νέου σε απομόνωση αλλά όλοι εμείς θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι δεν είναι ένας απλός δρόμος αλλά είναι μια σύγχρονη πύλη ένωσης με τα Βαλκάνια αλλά και την Κεντρική Ευρώπη μέσω Αλβανίας και προφανώς τα οφέλη θα είναι πολλά και σε πολλά επίπεδα όπως ο τουρισμός ,το εμπόριο και η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας .
Κάποιοι μάλλον δεν αντιλαμβάνονται την σημαντικότητα του έργου και το μόνο όραμα που έχουν για τους νέους άξονες της Ηπείρου είναι μια νέα Βλαχόστρατα …