Έρχονται και άλλες καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων στα πανεπιστήμια;

Αποφάσεις που αλλάζουν ξανά τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας

Θέμα χρόνου είναι πλέον η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, με το υπουργείο Παιδείας να αναμένει τις προτάσεις των πρυτανικών Αρχών των πανεπιστημίων πριν προχωρήσει σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της ηλεκτρονική εφημερίδας ΡOLITICAL.
Όπως σημειώνεται στην εφημερίδα, ήδη, φέτος, καταργήθηκαν 37 τμήματα, τα οποία είχαν ιδρυθεί, κυριολεκτικά εν μια νυκτί, κατά τη θητεία του Κωνσταντίνου Γαβρόγλου. Υπενθυμίζεται ότι τα τμήματα αυτά ουδέποτε δέχθηκαν φοιτητές, καθώς το 2020 ανεστάλη η λειτουργία τους και φέτος καταργήθηκαν οριστικά. Το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να οριστικοποιηθούν οι σχολές και τα τμήματα που θα περιλαμβάνονται στο μηχανογραφικό δελτίο που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι το 2022 το συντομότερο δυνατό. Το υπουργείο Παιδείας σκοπεύει να κινηθεί στη λογική του περιορισμού τμημάτων που δεν έχουν ζήτηση από τους υποψηφίους, είτε λόγω της τοποθεσίας τους ή του αντικειμένου σπουδών τους, τμημάτων των οποίων οι απόφοιτοι αποδεδειγμένα δυσκολεύονται ως προς την απορρόφησή τους στην αγορά εργασίας και τμημάτων που έχουν ίδιο ή παρεμφερές αντικείμενο σπουδών με πολλά άλλα. Το βασικό κριτήριο Ταυτόχρονα, βασικό κριτήριο για την αναδιάρθρωση του πανεπιστημιακού χάρτη θα είναι και τα αποτελέσματα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της περασμένης χρονιάς, κατά την οποία δεκάδες τμήματα έμειναν είτε χωρίς ή με ελάχιστους εισακτέους.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για 29 τμήματα τα οποία δέχθηκαν λιγότερους από 30 υποψηφίους και -όπως είχε ανακοινώσει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας- θα εξεταστεί κατά πόσο πληρούν τις προϋποθέσεις για να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. Στον αντίποδα των συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων, δεδομένη θεωρείται η επαναφορά των ΤΕΙ, αυτήν τη φορά ως Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών με τριετή ή τετραετή διάρκεια σπουδών. Στις σχολές αυτές θα εισάγονται υποψήφιοι τόσο από γενικά όσο και από επαγγελματικά λύκεια με χαμηλότερη ΕΒΕ συγκριτικά με αυτήν των πανεπιστημιακών τμημάτων. Όσες από τις Σχολές Εφαρμοσμένων Επιστημών λειτουργήσουν με τριετή κύκλο σπουδών θα προϋποθέτουν για τη λήψη πτυχίου την πρακτική άσκηση και οι απόφοιτοί τους θα αποκτούν επαγγελματικά προσόντα επιπέδου 6 στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, τα οποία αντιστοιχούν σε πτυχίο Ανώτατης Εκπαίδευσης. Μία ακόμη ευκαιρία… Πάντως, αν και δεν έχει αποκλειστεί η δημιουργία νέων Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών, το πιο πιθανό είναι ότι θα μετατραπούν σε τέτοια κάποια πανεπιστημιακά τμήματα, είτε ήταν ανέκαθεν πανεπιστημιακά ή ήταν τεχνολογικά και μετεξελίχθηκαν σε πανεπιστημιακά.

Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Παιδείας, όπως όλα δείχνουν, θα δώσει μία ακόμα ευκαιρία στα ιδρύματα της χώρας, αφού οι όποιες αλλαγές αποφασιστούν δεν εφαρμοστούν εξ ολοκλήρου στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. Καθώς το νέο σύστημα εισαγωγής έκανε πέρυσι πρεμιέρα, το υπουργείο θα αναμένει και τα αποτελέσματα από τις επιλογές των φετινών υποψηφίων προκειμένου να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις, καταργήσεις και μετατροπές τμημάτων. Το αμέσως επόμενο διάστημα η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΕΕ) θα μελετήσει τις προτάσεις των πανεπιστημίων, ώστε να υποβάλει στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας την τελική της εισήγηση. Η εν λόγω εισήγηση θα αποτελέσει και τη βάση του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση χωρίς, ωστόσο, να έχει καθοριστεί ο χρονικός ορίζοντας της εφαρμογής του, ενώ, σε κάθε περίπτωση, θα υπάρξει και ένα μεταβατικό στάδιο για τους φοιτητές των υπό συγχώνευση ή κατάργηση σχολών