Έχει δρόμο η…«γέφυρα της χιλιετίας»

Οι διαδικασίες για τη νέα γεφύρωση στον Άραχθο συνεχίζονται

Τι δείχνουν οι μεταλλάξεις της κοίτης χρόνο με τον χρόνο

Η αξιολόγηση των δεδομένων από τον αρχιτέκτονα Νίκο Φακίτσα

Από το 2006 που ο τότε δήμαρχος Αρταίων και εκ νέου υποψήφιος Πάνος Οικονομίδης ανακοίνωσε προεκλοικά μια νέα γεφύρωση στον ποταμό Άραχθο πέρασαν 14 χρόνια. Πρόκειται για τη «Γέφυρα της χιλιετίας», όπως την είχαν χαρακτηρίσει οι επικριτές και αντίπαλοι του Π. Οικονομίδη, στα πλαίσια της προεκλογικής περιόδου, με την έννοια πως πρόκειται για προεκλογικό πυροτέχνημα, με την εκτίμηση πως δεν πρόκειται να κατασκευασθεί, τουλάχιστον σε κάποια πολλά χρόνια.

Ήδη έχουν περάσει 14 χρόνια, αλλά οι πολύπλοκες διαδικασίες για ένα τέτοιο έργο, φαίνεται πως θα το κρατήσουν για κάποια ακόμη χρόνια «υπό κατασκευή».
Μεγάλο «αγκάθι» στην ταχύτερη κατασκευή του έργου αποτελεί η διευθέτηση της κοίτης του Αράχθου, μια υπόθεση που συναγωνίζεται με τα χρόνια κατασκευής της θρυλικής Γέφυρας της Άρτας.
Πάντως επί δημαρχίας Χρ. Τσιρογιάννη έχουν γίνει σημαντικά βήματα, αλλά και πάλι, οι εγκρίσεις, οι μελέτες, οι δικαστικές εμπλοκές, οι αλλαγές σε κυβερνήσεις και αξιωματούχους, κάνουν να φαντάζει μακρινή η ολοκλήρωση της γέφυρας και η νέα γεφύρωση του Αράχθου.

2017: πράσινο φως
Από το 2006, φτάσαμε στο 2017, για να φανεί πως η «γέφυρα της χιλιετίας δεν είναι και τόσο απατηλό όνειρο.
Για δημοπράτηση εντός του καλοκαιριού και εκτέλεση του έργου γεφύρωσης του Αράχθου στο ύψος μεταξύ Τριγώνου και Γλυκορίζου έκανε λόγο ο δήμαρχος Αρταίων, Χρήστος Τσιρογιάννης, σε συνέντευξη Τύπου, τον Ιανουάριο του 2017, μετά και την συνάντησή του με τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών κι έχοντας λάβει το… πράσινο φως για έναρξη του έργου προϋπολογισμού 6,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Αναλυτικότερα –όπως κατέγραφε σε ρεπορτάζ για το θέμα η ΗΧΩ- ο κ. Τσιρογιάννης -εμφανώς ικανοποιημένος από την έγκριση της χρηματοδότησης που περιλαμβάνει και πιστώσεις για τις ανάγκες απαλλοτριώσεις- ευχαρίστησε δημόσια τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα διότι, όπως είπε, κατανόησε το πρόβλημα που έχει η Άρτα από την μοναδική γεφύρωση του ποταμού.

Μάλιστα σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής, ευχαρίστησε την Υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης και βουλευτή Άρτας, Όλγα Γεροβασίλη, τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, τον βουλευτή Άρτας του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλη Τσίρκα και τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών Γεώργιο Δέδε, για την συμβολή τους στην προώθηση του έργου, το οποίο, ο Χρήστος Τσιρογιάννης χαρακτήρισε πολύ σημαντικό αναπτυξιακό για το νομό, που αποτελούσε χρόνιο αίτημα της περιοχής.
Το ρεπορτάζ της ΗΧΩ το Γενάρη του 2017 σημείωνε τα εξής: «Ο Δήμαρχος Αρταίων αναφέρθηκε στην άμεση διαδικασία, η οποία δεν αποκλείεται να ξεκινήσει ως προς το σκέλος της κήρυξης των απαλλοτριώσεων και με απόφαση σε επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς άμεσα αναμένεται η έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων και ακολούθως το αργότερο μέχρι το καλοκαίρι εκτίμησε ότι θα γίνει δημοπράτηση.
Παρουσιάζοντας το σχεδιαζόμενο έργο σε σχετικούς χάρτες ο κ. Τσιρογιάννης μίλησε για μια από τις τρεις αντίστοιχες πρωτότυπες γέφυρες παγκοσμίως, διότι σε μήκος 160 μέτρων ο φορέας της γέφυρας δεν περιλαμβάνει καθόλου βάθρο στο μέσον του ποταμού, αλλά στηρίζεται με πλέγμα χιαστί με καλωδιακό σύστημα.

Στα πλαίσια του ίδιου σχεδιασμού και σε αντίστοιχη συνεργασία που υπάρχει ήδη με την Διεύθυνση Δ7 του υπουργείου η οποία εκπονεί τις μελέτες οριοθέτησης και αντιπλημμυρικής θωράκισης, επισημάνθηκε πως η πρόβλεψη αφορά σε διέλευση ύδατος μέχρι 4.600 κυβικά το δευτερόλεπτο.
«Ακριβώς αυτός ο πρωτότυπος σχεδιασμός επιτρέπει την εκτέλεση του έργου της γεφύρωσης χωρίς στο μεταξύ την ολοκλήρωση των μελετών οριοθέτησης της κοίτης», εξήγησε ο κ. Τσιρογιάννης, προσθέτοντας ότι πρόκειται για μεγάλο και σημαντικό έργο που θα γίνει με την επίβλεψη και την υποστήριξη και της Γενικής Γραμματείας Υποδομών κατόπιν προγραμματικής σύμβασης με το Δήμο. Η εν λόγω γέφυρα έχει πλάτος 16 μέτρα, ήτοι είναι διπλής κατεύθυνσης και περιλαμβάνει στο σχεδιασμό πεζοδρόμια και χώρο διέλευσης ποδηλάτου.

Η διαδρομή
Για την χρησιμότητά της ο κ. Τσιρογιάννης επισήμανε πως καθώς κινείται κάποιος από το Γενικό Νοσοκομείο και φτάνει στο σημείο της σημερινής διασταύρωσης με την οδό Κομμένου θα ακολουθήσει κάθετα απέναντι δρόμος 1.200 μέτρων που θα τον οδηγεί ευθεία στο ύψος της νέας γέφυρας. Ακολούθως δρόμος θα διανοιχτεί από το ύψος της σημερινής Φοιτητικής Εστίας, στο σημείο που σήμερα είναι αδιέξοδο και θα οδηγεί κάθετα στον νέο δρόμο προς τη νέα γέφυρα. Αυτές οι νέες χαράξεις των δρόμων πρόσβασης είναι και το σκέλος που αφορά σε απαλλοτριώσεις για τις οποίες ο κ. Τσιρογιάννης δήλωσε ότι θα έχει επαφή με τις δικαστικές αρχές ώστε να μην καθυστερήσουν οι διαδικασίες και να οριστούν άμεσα και χωρίς μεγάλες χρονικές αποκλίσεις οι σχετικές δικάσιμοι.
Επίσης ο Δήμαρχος Αρταίων Χρήστος Τσιρογιάννης στην ίδια συνέντευξη έδωσε στη δημοσιότητα και τους χάρτες για το σχεδιασμό ενός ακόμη έργου που μπαίνει όπως διευκρίνισε από την πλευρά του Δήμου σε απόλυτη προτεραιότητα ώστε να ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2017. Πρόκειται για την κυκλοφοριακή ρύθμιση παράκαμψης του δρόμου έμπροσθεν του ιστορικού γεφυριού προκειμένου όλος ο άξονας αυτός να πεζοδρομηθεί και να αναδειχθεί το ιστορικό γεφύρι.

Το έργο περιλαμβάνει εκτροπή της κίνησης από και προς Κεραμάτες πριν καν φτάσει στο ύψος κάτω από την υπάρχουσα γέφυρα, με άξονα μήκους 800 μέτρων που θα βγάζει στο δρόμο προς Κωστακιούς στο ύψος όπου βρίσκεται μεγάλο σούπερ μάρκετ. Εκεί προβλέπεται κυκλικός ισόπεδος κόμβος που θα δίνει την κίνηση σε όλες της κατευθύνσεις. Σύμφωνα με τον κ. Τσιρογιάννη και αυτό το έργο περιλαμβάνεται στις μελέτες οριοθέτησης κοίτης, καθώς και σε αυτές θα προβλέπεται η πεζοδρόμηση του άξονα στο ύψος του Ιστορικού γεφυριού της Άρτας.

Μετά δύο έτη
Για τις εξελίξεις στη νέα Γεφύρωση του Αράχθου, αναφέρθηκε ο Δήμαρχος Αρταίων, μετά 2 έτη, τον Φεβρουάριο του 2019. «Επιτέλους τελειώσαμε και με τις απαλλοτριώσεις της νέας Γεφύρωσης του Αράχθου μετ’ των προσβάσεων στην περιοχή του Τριγώνου (πίσω από την φοιτητική εστία) και ανοίγει πλέον ο δρόμος για την δημοπράτηση και την υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου για την Άρτα», τόνιζε σε ανακοίνωσή του –που φιλοξενήθηκε σε σχετικό ρεπορτάζ της ΗΧΩ- ο Δήμαρχος Αρταίων Χρήστος Τσιρογιάννης, στην οποία ανέφερε τα εξής: «Σήμερα 6 Φεβρουαρίου 2019 με τους νομικούς του Δήμου, στο Εφετείο Ιωαννίνων, για τον προσδιορισμό της τιμή μονάδας (με το άρθρο 7Α) για τα εκτός σχεδίου περιοχής ακίνητα (τα εντός σχέδια ακίνητα είχαν εκδικαστεί στις 19 Σεπτεμβρίου στο ίδιο δικαστήριο).

Επίσης ο Δήμαρχος Χρ. Τσιρογιάννης έκανε λόγο για ακόμη 3 γεφυρώσεις στον Άραχθο (στο ύψος της Φοιτητικής Εστίας, της Γραμμενίτσας και της Βλαχέρνας), ώστε να επιλυθεί το κυκλοφοριακό της Άρτας, συμβάλλοντας έτσι στην πιο εύκολη επικοινωνία κέντρου και περιχώρων, αλλά και στην ασφάλεια των μετακινήσεων, με την υπογειοποίηση τμήματος της υφιστάμενης περιφερειακής οδού, ώστε η πόλη να «βγαίνει» απευθείας στην παραποτάμια έκταση και στους χώρους αναψυχής και αθλητισμού, με τη δημιουργία ενός ακόμη περιφερειακού δρόμου που θα είναι δίπλα στο ποτάμι, αλλά και με την πεζοδρόμηση της περιοχής πέριξ του Ιστορικού Γιοφυριου και προς την πλευρά του δρόμου προς Κεραμάτες, με την εκτροπή του επαρχιακού δρόμου Νεοχωρίου-Κεραματών (στο ύψος του πρώην εργοστασίου ΕΒΕΠ) και με τη σύνδεσή του με κυκλικό κόμβο στον επαρχιακό δρόμο Άρτας-Κωστακιών.

Νίκος Φακίτσας: μια γέφυρα, σχεδόν στο πουθενά

Ζητήσαμε από τον γνωστό Αρχιτέκτονα Νίκο Φακίτσα να σχολιάσει τα νέα δεδομένα της νέας γέφυρας στον Άραχθο. Ο κ. Φακίτσας επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:
-Σήμερα, γίνεται προσπάθεια να κτισθεί μια γέφυρα, σχεδόν στο πουθενά, πού θα έλεγαν οι επαναστάτες της γέφυρας Κοράκου, χωρίς την πρέπουσα σοβαρότητα για αξιοπρεπή Αξιοποίηση της ευρύτερης περιοχής, ειδικά της ένταξης στο σχέδιο πόλης, της περιοχής ΤΕΙ-ΜΟΥΣΕΙΟ.

-Οι γέφυρες ενώνουν με αξιοπρέπεια τούς πολίτες (λαούς), και όχι με τα βεγγαλικά μιας απογευματινής εκδήλωσης- εγκαινίων. Αν δε, δεν λάβεις σοβαρά υπόψιν την αρχαία ρήση τού Δημοσθένη «δεί δή χρημάτων, ω άνδρες Αθηναίοι, και άνευ τούτων , ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων», όπου δηλ. τα χρήματα δεν παράγονται με πολιτική βούληση, ούτε με δανεικά, ή το περίφημο ‘το εντάξαμε στο ΕΣΠΑ’, χωρίς την σωστή διαχείριση, τότε τα χρήματα αυτά καλόν είναι να μην τα ξοδέψεις, κλπ. κλπ.
(Παρένθεση) Προτεραιότητα, η πλήρης αξιοποίηση της περιοχής της Ιστορικής Γέφυρας Άρτας. Με λίγα λόγια, εγκαταλείφθηκε η αξιοποίηση της περιοχής της Ιστορικής Γέφυρας Άρτας, λόγω των απαλλοτριώσεων-αποζημιώσεων, και εδώ.

ΝΕΟΤΕΡΗ ΓΕΦΥΡΑ ΑΡΑΧΘΟΥ
Σχετικά με την κατασκευή τής Νεότερης γέφυρας Αράχθου και την οριοθέτηση της κοίτης του, σε συνδυασμό με τις απαλλοτριώσεις εκατέρωθεν, συντρέχουν τα κάτωθι.

1. Εφαρμογή σχεδίου πόλης
Η περιοχή όπου επιλέχθηκε να κατασκευασθεί η νεότερη γέφυρα στον Άραχθο, είναι στα όρια και εκτός των ορίων τού σχεδίου πόλης, από την πλευρά τής οδού Κομμένου, και τής παραποτάμιας υπό ένταξη περιοχής (ΤΕΙ- ΜΟΥΣΕΙΟ), πέραν τού Τριγώνου, και τής απέναντι εκτός σχεδίου περιοχής τού οικισμού τής Αγίας Τριάδος.,

2.Επέκταση σχεδίου πόλης, περιοχή ΜΟΥΣΕΙΟΥ- ΤΕΙ
Προκειμένου το ύψος των αποζημιώσεων, λόγω απαλλοτριώσεων, ως εκτός σχεδίου, να είναι υλοποιήσιμο, επισπεύσθηκε το νομικό πλαίσιο- διαδικασία, πριν την «προβλεπόμενη» επέκταση, τής ως άνω περιοχής.

3.Οριοθετημένος οικισμός «Αγία Τριάς» Κεραματών
Οι αποζημιώσεις αφορούν τις εκτός σχεδίου εκτάσεις, πέραν των ορίων τού οικισμού, έως την Επαρχιακή οδό Άρτας – Νεοχωρίου, προκειμένου να συνδεθεί άμεσα η γέφυρα με το οδικό δίκτυο.

4.Κόστος κατασκευής πρανών-διαμορφώσεις οδών συνένωσης

Το εύρος τού ποταμού Αράχθου στην επιλεγείσα περιοχή, θεωρείται αρχικά «το καταλληλότερο», όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα μετά τις προσχώσεις.
Όμως το υπόβαθρο τής κοίτης εκατέρωθεν εκτείνεται σε μεγάλο εύρος, και πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ΄ όψιν από την μελετητική ομάδα. (βλέπε Σχέδιο κοίτης Αράχθου 1945-1960 ΦΩΤΟ 1)

*Σχέδια έκτασης εύρους Αράχθου (google – Ελληνικό κτηματολόγιο )

I. 1945-1960 Εύρος κοίτης 500μ. Πρακτικό εύρος

II. Αποτύπωση 2009: Εύρος κοίτης 100μ. Θεωρητικό εύρος (ΦΩΤΟ 2)
-Μια περισσότερο συμφέρουσα θέση, το σημείο συνάντησης των οδών Ολυμπιονίκη Τλασιμάχου και τής παραποτάμιας Τει-Μουσειου, αν καθυστερούν οι αποζημιώσεις
(χρώμα κόκκινο)

III. Αποτύπωση 2016:Εύρος κοίτης 80μ. Θεωρητικό εύρος (ΦΩΤΟ 3)

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΔΗΛΩΘΕΝΤΩΝ ΟΙΚΟΠΕΔΩΝ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

Λίγο ‘ότι νάναι’ οι ιδιοκτησίες, αλλά με μια-δυο οριζόντιες, και δυο-τρεις κάθετες γραμμές, «ισιώνει» ο γεωμετρικός κάναβος.
(Πράσινες, κόκκινες, μπλέ γραμμές).
Θα μπορούσε να πάει λίγο παραπάνω η γέφυρα, να βγαίνει κατ’ ευθεία στην οδό Ολυμπιονίκη Τλασιμάχου, σε συνδυασμό με την επέκταση-ένταξη της περιοχής στο Σχέδιο Πόλης.
Για τις επόμενες εκλογές !
-Λέω ότι, αυτή η ακαταστασία των δηλωθέντων «ότι νάναι», στα παραποτάμια, μπορεί να τακτοποιηθεί με την επέκταση- ένταξη στον ιστό τής πόλης, των οικοπέδων με βελτιωμένους όρους δόμησης, από τούς τομείς Ζ & Η (π.χ. Π.Κ. 60%)
Ο συνδυασμός των ανωτέρω [επέκταση σχεδίου- σύνδεση οδών- διαμορφώσεις], οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην βέλτιστη αξιοποίηση της παραποτάμιας περιοχής.

-ΙΣΤΟΡΙΚΟ επέκτασης σχεδίου πόλης
Στον διαγωνισμό για την κατασκευή του Διοικητηρίου ΤΕΙ και Φοιτητικής Εστίας, συμμετείχα ως μέλος τής «μελετητικής ομάδας », με επεξεργαστή σχεδίων τον Βασίλη Αναγνώστου.
Τότε λοιπόν τέθηκε ως όρος η προμελέτη άλλων 6 κτιρίων , με προϋπόθεση ένταξης του οικοπέδου στο σχέδιο πόλης, ούτως ώστε να εξασφαλισθεί ο Σ.Δ. των κτιρίων.
Ακολούθησε η κατασκευή (με ανάδοχο τον Πολ.Μηχ/κόΓ.Μάνο), και η ηλεκτροδότηση τού κτιρίου ¨Διοικητήριο¨ από τον Δήμαρχο Κώστα Βάγια, ως Προϊστάμενο όλων των υπηρεσιών τού δήμου Αρταίων, (αφού υπήρξε κόλλημα με παράβαση ως προς το ύψος αυτού).
-Σήμερα, γίνεται προσπάθεια να κτισθεί μια γέφυρα, σχεδόν στο πουθενά, πού θα έλεγαν οι επαναστάτες της γέφυρας Κοράκου, χωρίς την πρέπουσα σοβαρότητα για αξιοπρεπή Αξιοποίηση τής ευρύτερης περιοχής, ειδικά της ένταξης στο σχέδιο πόλης, της περιοχής ΤΕΙ-ΜΟΥΣΕΙΟ.

-Οι γέφυρες ενώνουν με αξιοπρέπεια τούς πολίτες (λαούς), και όχι με τα βεγγαλικά μιας απογευματινής εκδήλωσης- εγκαινίων.
Αν δε, δεν λάβεις σοβαρά υπόψιν την αρχαία ρήση τού Δημοσθένη «δείδή χρημάτων, ω άνδρες Αθηναίοι, και άνευ τούτων , ουδέν εστί γενέσθαι των δεόντων», όπου δηλ. τα χρήματα δεν παράγονται με πολιτική βούληση, ούτε με δανεικά, ή το περίφημο ‘το εντάξαμε στο ΕΣΠΑ’,
χωρίς την σωστή διαχείριση, τότε τα χρήματα αυτά καλόν είναι να μην τα ξοδέψεις, κλπ. κλπ.
(Παρένθεση)
Προτεραιότητα, η πλήρης αξιοποίηση τής περιοχής τής Ιστορικής Γέφυρας Άρτας
Με λίγα λόγια, εγκαταλείφθηκε η αξιοποίηση της περιοχής της Ιστορικής Γέφυρας Άρτας, λόγω των απαλλοτριώσεων-αποζημιώσεων, και εδώ.

Σχέδιο ψαροκόκαλο
Σχέδιο ψαροκόκαλο από Λαυράκι , ευλύγιστο αλλά και ανθεκτικό στην ορμή τού Αράχθου.
Ψαρεύοντας στα θολά νερά τού Αράχθου μετά από κατεβασιά, πού τα φερτά χωματουργικά των αποκολλημένων πρανών τής όχθης του εκατέρωθεν, φθάνουν έως τις εκβολές του, αποφάσισε να κατασκευάσει γέφυρα στο μέλλον(κλεμμένο από τίτλο συνδυασμού), «παρακάτω» από την παλιά, για το καλό τού κάμπου, πέρα από την αστική τάξη, ελπίζοντας να τούς ενώσει, καθώς λέγεται ότι οι γέφυρες «ενώνουν» , με όραμα, τον μεγάλο δήμο Αρταίων.
Νούμερα (κατά προσέγγιση)Μήκος 160 μέτρα, πλάτος 16 μέτρα, εμβαδον =2560μ2
Λαυράκειος ρήση

Δημοσιογραφικά, όταν καταφέρνει κάποιος να έχει την αποκλειστικότητα ενός γεγονότος, «ψαρεύοντας στα θολά νερά», και Δημαρχιακά, όταν οι προεκλογικές υποσχέσεις είναι θολές
Η μελέτη τής Νέας γέφυρας είναι αξιολογότατη, επιστημονικά & αισθητικά.
(έλαβα γνώση μερικώς από κοντά…)

*Τα Σχέδια τής Νεότερης Γέφυρας ως πνευματικά δικαιώματα, μπορούν να δημοσιευθούν από τον Δήμο Αρταίων ή την μελετητική ομάδα.

Νίκος Κ. Φακίτσας.