ΑΚΥΡΟΝ στην απόφαση του ΦΟ.Δ.Σ.Α.

Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας

Στο κενό ο διαγωνισμός των 37 εκατομμυρίων Ευρώ

Από την αρχή η διαδικασία για την λειτουργία των Σ.Μ.Α.

Με ένα σκεπτικό που περιλαμβάνεται σε 21 σελίδες και όπου γίνονται πλείστες όσες αναφορές σε νόμους και διατάξεις, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας ακυρώνει την απόφαση της Διοίκησης του ΦΟ.Δ.Σ.Α. για τον διαγωνισμό ανάθεσης της λειτουργίας των Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, συνολικού προϋπολογισμού ( με Φ.Π.Α.) 25.987.191,53 € και με δικαίωμα προαίρεσης: 37.124.559,33 €.Α.

Να σημειωθεί πως όπως επισημαίνεται στο σκεπτικό η ακύρωση, της απόφασης της Διοίκησης του ΦΟ.Δ.Σ.Α., προκύπτει ως αποτέλεσμα του «αυτεπάγγελτου ελέγχου νομιμότητας που άσκησε στο πλαίσιο των υποχρεώσεών της».
Στην απόφαση υπογραμμίζεται πως έγινε «αυτεπάγγελτος έλεγχος νομιμότητας» της απόφασης του ΦΟ.Δ.Σ.Α. και η απόρριψη δεν προήλθε λόγω των τεσσάρων προσφυγών που είχαν κατατεθεί από τον δήμο Ζίτσας, τους τρεις αντιδημάρχους Ιωαννίνων- μελών του Δ.Σ. του «Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου», τον αντιδήμαρχο Πρέβεζας Ι. Δαρδαμάνη και τέσσερις πολίτες από Δήμους Ζηρού, Αρταίων και Νικολάου Σκουφά, οι οποίες επίσης απορρίφθηκαν «ως απαραδέκτως ασκηθείσες».
Το ζήτημα πλέον που τίθεται είναι πως η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει εξ αρχής, ενώ και στο θέμα αυτό έχει λόγο η Περιφέρεια Ηπείρου, καθώς διαγράφονται και νέες αντιπαραθέσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΦΟ.Δ.Σ.Α.

Η απόφαση του ΦΟ.Δ.Σ.Α. 
Όπως σημειώνεται στο σκεπτικό της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας «Με την προσβαλλόμενη υπ’ αριθμ. 35/2020 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟ.Δ.Σ.Α. του ν. 4555/2018 με την επωνυμία «Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου» (εφεξής Σύνδεσμος) αποφασίστηκε, κατά πλειοψηφία:

1)η ανάκληση της με αριθμό 25/2020 όμοιας με θέμα «Έγκριση της αρ. 27/2020 μελέτης εργασιών «Λειτουργίας των ΣΜΑ Ηπείρου, μεταφορά αστικών στέρεων αποβλήτων (ΑΣΑ) και υπολείμματος της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου» της ∆ιεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών ∆ήμου Αρταίων»,

2) η έγκριση της διενέργειας ανοικτού διεθνή διαγωνισμού για την ανάθεση της υπηρεσίας «Λειτουργία και συντήρηση των ΣΜΑ Ηπείρου, μεταφορά αστικών στέρεων αποβλήτων (ΑΣΑ) και υπολείμματος της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου», σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4412/16,

3) η έγκριση της με αρ. 34/2020 μελέτης «Λειτουργία και συντήρηση των ΣΜΑ Ηπείρου, μεταφορά αστικών στέρεων αποβλήτων (ΑΣΑ) και υπολείμματος της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου» της ∆ιεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών ∆ήμου Αρταίων, η οποία και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της προσβαλλόμενης απόφασης και

4) καθορίστηκαν οι όροι του ηλεκτρονικού δημόσιου διεθνή ανοιχτού διαγωνισμού για την ανάθεση της υπηρεσίας με τίτλο «Λειτουργία και συντήρηση των ΣΜΑ Ηπείρου, μεταφορά αστικών στέρεων αποβλήτων (ΑΣΑ) και υπολείμματος της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου», συνολικού προϋπολογισμού ( με Φ.Π.Α.) 25.987.191,53 € και με δικαίωμα προαίρεσης: 37.124.559,33 €.

Η προσφυγή του Δήμου Ζίτσας
Επίσης όπως σημειώνεται στην απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας, «Με την κρινόμενη από 4-1-2020 προσφυγή του ο Δήμος Ζίτσας Π.Ε. Ιωαννίνων, ΟΤΑ Α ́ Βαθμού, που εδρεύει στην Ελεούσα και εκπροσωπείται νόμιμα από τον κ. Δήμαρχο Ζίτσας, στρέφεται κατά της υπ’ αριθμ. 35/2020 απόφασης του Συνδέσμου και αιτείται την ακύρωση αυτής για παράβαση νόμου. Ειδικότερα:

1) Διότι η μελέτη δεν έχει λάβει υπόψη την συμβατική υποχρέωση του αναδόχου για την προμήθεια του εξοπλισμού, όσον αφορά την εξάμηνη δοκιμαστική λειτουργία μετά την παράδοση των ΣΜΑ,
2) Διότι στη μελέτη δεν αναφέρεται αναλυτικά ο ακριβής εξοπλισμός του Φορέα που παραχωρείται για την λειτουργία των ΣΜΑ στον εν λόγω διαγωνισμό,
3) Διότι από πουθενά δεν προκύπτει η αναγκαιότητα πολυετούς σύμβασης (επτά ετών με την προαίρεση δεκαετίας) κόστους 37.000.000,00€, από τη στιγμή μάλιστα που η τιμή ανά τόνο παραμένει ίδια είτε στην επταετή είτε στη δεκαετή σύμβαση, δεσμεύοντας ταυτόχρονα και τις επόμενες δημοτικές περιόδους και
4) Διότι η μελέτη δεν στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα, αναφορικά με τον υπολογισμό του κόστους παροχής της υπηρεσίας λειτουργίας των ΣΜΑ».

Οι 4 Προσφυγές
Να σημειωθεί πως από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας, έγινε εξέταση των εξής προσφυγών, κατά της απόφασης του ΔΣ του ΦΟ.Δ.Σ.Α.:
α) του Δήμου Ζίτσας Π.Ε. Ιωαννίνων, ΟΤΑ Α΄ Βαθμού, που εδρεύει στην Ελεούσα και εκπροσωπείται νόμιμα από τον κ. Δήμαρχο Ζίτσας,
β) των Γεωργίου Αρλέτου, Βασιλείου Βλέτσα και Ευαγγέλου Πήχα, μελών του Δ.Σ. του «Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου»,

γ) του Ιωάννη Δαρδαμάνη, μέλους του Δ.Σ. του «Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου» και
δ) των Σπυρίδωνα Διαμάντη του Σωτηρίου, Φανούριου Ευαγγέλου του Νικολάου, Θεόδωρου Γραμματικόπουλου του Απόλλωνα και Ιωάννη Φιλίππου του Αθανασίου, κατά της υπ’ αριθμ. 35/2020 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟ.Δ.Σ.Α. του ν. 4555/2018 με την επωνυμία «Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου» με θέμα «Έγκριση μελέτης και όρων δημοπράτησης για την ανάθεση της υπηρεσίας “Λειτουργία και Συντήρηση των ΣΜΑ Ηπείρου, Μεταφοράς Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και υπολείμματος της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου” με ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό».

Η προσφυγή των Αντιδήμαρχων Δήμου Ιωαννιτών 
– Με την κρινόμενη από 4-1-2020 προσφυγή τους οι Γεώργιος Αρλέτος, Βασίλειος Βλέτσας και Ευάγγελος Πήχας, Αντιδήμαρχοι Δήμου Ιωαννιτών και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου στρέφονται κατά της υπ’ αριθμ. 35/2020 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου και αιτούνται την ακύρωση αυτής για παράβαση νόμου. Ειδικότερα:

1) Διότι στην προσβαλλόμενη απόφαση και στην υπ’ αριθμ. 34/2020 μελέτη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Αρταίων, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής, γίνεται επίκληση της Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ του Συνδέσμου και του Δήμου Αρταίων, η οποία αποτελεί μία κατ’ αρχήν συμφωνία και δεν πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 100 του ν. 3852/2010. Συνεπώς η προσβαλλόμενη απόφαση δεν πληροί τις νόμιμες προϋποθέσεις για την έγκριση της υπ’ αριθμ. 34/2020 μελέτης της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Αρταίων και την έγκριση των όρων προκήρυξης διεθνούς διαγωνισμού και ως εκ τούτου η απόφαση είναι μη νόμιμη,

2) Διότι ο Σύνδεσμος δεν νομιμοποιείται να προβεί στη λήψη της προσβαλλόμενης απόφασης και στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού πριν από την παράδοση και τη δοκιμαστική λειτουργία έξι (6) μηνών των ΣΜΑ, καθόσον η Περιφέρεια Ηπείρου για το εν λόγω έργο έχει συνάψει συμβάσεις με τους αναδόχους, οι οποίες είναι ενεργές λόγω μη ολοκλήρωσης του συμβατικού αντικειμένου και από τις οποίες συνάγεται ότι στις συμβατικές υποχρεώσεις του αναδόχου συμπεριλαμβάνεται η δοκιμαστική λειτουργία έξι (6) μηνών των ΣΜΑ,

3) Διότι η υπ’ αριθμ. 34/2020 μελέτη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Αρταίων, η οποία εγκρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση περιέχει ανακρίβειες, αντιφάσεις, μη αξιόπιστα στοιχεία και δεν λαμβάνει υπόψη ως όφειλε το ΠΕΣΔΑ Περιφέρειας Ηπείρου αλλά και τους στόχους του νέου ΕΣΔΑ, αναφορικά με τις ποσότητες των αποβλήτων, οι οποίες, σύμφωνα με τη μελέτη παραμένουν σταθερές για μια δεκαετία και συνεπώς δεν συνυπολογίζεται η επίδραση της μείωσης των αποβλήτων στον απαιτούμενο εξοπλισμό, ενώ δεν αναφέρονται και στοιχεία για το ρόλο του Σταθμού Μεταφόρτωσης Υπολειμμάτων της ΜΕΑ στη διαμόρφωση των τελικών ποσοτήτων των υπολειμμάτων

Η προσφυγή Αντιδήμαρχου Δήμου Πρέβεζας 
– Με την κρινόμενη από 5-1-2020 προσφυγή του ο Ιωάννης Δαρδαμάνης, Αντιδήμαρχος Δήμου Πρέβεζας και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου στρέφεται κατά της υπ’ αριθμ. 35/2020 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου και αιτείται την ακύρωση αυτής για παράβαση νόμου. Ειδικότερα:

1) Διότι από το περιεχόμενο της προσβαλλόμενης απόφασης δεν προκύπτει η ονομαστική ψηφοφορία για το εν λόγω θέμα, αλλά γενικά και αόριστα αναφέρει ότι ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία. Δεν αναφέρονται οι γνώμες έστω και περιληπτικά που αναπτύχθηκαν κατά τη συζήτηση.

2) Διότι τέθηκε προς συζήτηση και ψηφοφορία η υπ’ αριθμ. 34/2020 μελέτη της ∆ιεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών ∆ήμου Αρταίων χωρίς αυτή να έχει ενσωματωθεί ως αναπόσπαστο μέρος της εισήγησης του Προέδρου, αλλά όπως προκύπτει από την εισήγησή του και το περιεχόμενο αυτής, γίνεται μια σύντομη απλή αναφορά στον συνολικό προϋπολογισμό της προς ανάθεση υπηρεσίας και συνοπτική περιγραφή των υποχρεώσεων του αναδόχου, η οποία τελικά εμφανίζεται ως αναπόσπαστο μέρος της απόφασης,

3) Διότι εν προκειμένω από τα έγγραφα της σύμβασης (εισήγηση Προέδρου, μελέτη κλπ) δεν προκύπτει ειδική αιτιολογία που η Αναθέτουσα Αρχή προχωρά την δημοπράτηση της υπηρεσίας ενιαία, χωρίς υποδιαίρεση σε τμήματα (π.χ. λειτουργία και συντήρηση των ΣΜΑ και μεταφορά αστικών στερεών αποβλήτων και υπολείμματος της ΜΕΑ) κατά παράβαση του άρθρου 59 παρ. 1 του ν. 4412/2016,

4) Διότι με την προσβαλλόμενη απόφαση τίθενται θέματα συμφωνίας των όρων της διακήρυξης και της μελέτης με την κείμενη νομοθεσία.

Η προσφυγή των δημοτών
– Με την κρινόμενη από 7-1-2020 προσφυγή τους οι Σπυρίδων Διαμάντης, Φανούριος Ευαγγέλου, Θεόδωρος Γραμματικόπουλος και Ιωάννης Φιλίππου, ως δημότες και κάτοικοι των Δήμων Ζηρού (πρώτος και δεύτερος), Δήμου Αρταίων (τρίτος) και Δήμου Νικολάου Σκουφά (τέταρτος), στρέφονται κατά της υπ’ αριθμ. 35/2020 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου και αιτούνται την ακύρωση αυτής για παράβαση νόμου. Ειδικότερα:

1) Διότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 228 παρ. 2γ ́ του ν. 4555/2018 η αρμοδιότητα υλοποίησης και λειτουργίας των ΣΜΑ μέχρι Β ́ κατηγορίας της 4ηςομάδας «Συστήματα Περιβαλλοντικών Υποδομών» της υπ’ αριθμ. 37674/2016 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος ανήκει στους Δήμους και όχι στους ΦΟΔΣΑ. Επομένως, εκτός των ΣΜΑ Π.Ε. Ιωαννίνων και Π.Ε. Θεσπρωτίας, η αρμοδιότητα λειτουργίας ανήκει στους οικείους Δήμους που εξυπηρετούν οι ΣΜΑ. Επιπλέον οι ΣΜΑ Γ. Καραϊσκάκη και Πρέβεζας δεν έχουν ακόμη κατασκευαστεί, ενώ από το ισχύοντα ΠΕΣΔΑ Ηπείρου προβλέπεται κατασκευή και λειτουργία ΣΜΑΒ ́ φάσης, επομένως θα αλλάξει ριζικά το μεταφορικό έργο που εγκρίθηκε με την προσβαλλόμενη, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι αναγκαίες προσαρμογές στα δρομολόγια,

2) Διότι η μεταφορά αποβλήτων από τους ΣΜΑ προς τη ΜΕΑ αποτελεί ξεχωριστή υπηρεσία και ανήκει στην αρμοδιότητα των Δήμων. Ο ΦΟΔΣΑ, σύμφωνα με το άρθρο 228 του ν. 4555/2018 ασκεί μόνο την αρμοδιότητα λειτουργίας των ΣΜΑ, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, οπότε σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διαχωριστεί η λειτουργία των ΣΜΑ από την μεταφορά απορριμμάτων και να ανατεθεί ξεχωριστά,

3) Διότι η αρμοδιότητα μεταφοράς του υπολείμματος ανήκει στην Περιφέρεια Ηπείρου, σύμφωνα με την από 21-7-2017 Σύμβαση Σύμπραξης της Περιφέρειας Ηπείρου και της «ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΗΠΕΊΡΟΥ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ»,

4) Διότι η προσβαλλόμενη απόφαση λήφθηκε κατά παράβαση του άρθρου 61 του ν. 3979/2011, αφού προηγουμένως το Διοικητικό Συμβούλιο δεν αποφάσισε για την εκκίνηση της προβλεπόμενης από αυτό διαδικασίας, να διαπιστώσει δηλαδή την αδυναμία ή μη της υλοποίησης από τον ίδιο τον ΦΟΔΣΑ των υπηρεσιών λειτουργίας των ΣΜΑ και μεταφοράς των αστικών στερεών απορριμμάτων,

5) Διότι από το σώμα της προσβαλλόμενης απόφασης προκύπτει ότι πέραν του σταθερού θα διατεθεί και κινητός εξοπλισμός (φορτηγά και κοντεϊνερς) στον ανάδοχο της υπό δημοπράτηση υπηρεσίας. Η προσβαλλόμενη απόφαση για την έγκριση της μελέτης θα πρέπει να ακυρωθεί διότι απαιτείται προηγουμένως η διενέργεια διαγωνισμού για την εκμίσθωση του εξοπλισμού, ενώ επιπλέον δεν προκύπτει ότι ο εξοπλισμός που διατεθεί στον ανάδοχο είναι ιδιοκτησίας του φορέα,

6) Διότι με την προσβαλλόμενη απόφαση ο ΦΟΔΣΑ δημοπρατεί ποσότητες Περιφέρειας Ηπείρου.

Το σκεπτικό της απόρριψης
Αφού η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας, εξέτασε νόμους και διατάξεις, κατέληξε στην παρακάτω απόρριψη:
« η κρινόμενη απόφαση κρίνεται ότι στερείται πλήρους και επαρκούς αιτιολογίας, αναφορικά με τον καθορισμό του συμβατικού αντικειμένου της υπό κρίση διαγωνιστικής διαδικασίας, σύμφωνα με τα ως άνω διαλαμβανόμενα. Για τους λόγους αυτούς

Αποφασίζουμε-Απορρίπτουμε:
α) την από 4-1-2021 προσφυγή του Δήμου Ζίτσας Π.Ε. Ιωαννίνων, ΟΤΑ Α ́ Βαθμού, που εδρεύει στην Ελεούσα και εκπροσωπείται νόμιμα από τον κ. Δήμαρχο Ζίτσας,
β) την από 4-1-2021 προσφυγή των Γεωργίου Αρλέτου, Βασιλείου Βλέτσα και Ευαγγέλου Πήχα, μελών του Δ.Σ. του «Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου»,
γ) την από 5-1-2021 προσφυγή του Ιωάννη Δαρδαμάνη, μέλους του Δ.Σ. του «Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου» και
δ) την από 7-1-2021 προσφυγή των Σπυρίδωνα Διαμάντη του Σωτηρίου, Φανούριου Ευαγγέλου του Νικολάου, Θεόδωρου Γραμματικόπουλου του Απόλλωνα και Ιωάννη Φιλίππου του Αθανασίου, κατά της υπ’ αριθμ. 35/2020 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟ.Δ.Σ.Α. του ν. 4555/2018 με την επωνυμία «Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου» με θέμα «Έγκριση μελέτης και όρων δημοπράτησης για την ανάθεση της υπηρεσίας “Λειτουργία και Συντήρηση των ΣΜΑ Ηπείρου, Μεταφοράς Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και υπολείμματος της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου” με ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό», ως απαραδέκτως ασκηθείσες, σύμφωνα με το σκεπτικό της παρούσας.

Ακυρώνουμε, κατά τον αυτεπάγγελτο έλεγχο νομιμότητας κατ’ άρθρο 226 του ν. 3852/2010 οπ. ισχύει, την υπ’ αριθμ. 35/2020 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟ.Δ.Σ.Α. του ν. 4555/2018 με την επωνυμία «Αναγκαστικός Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου» με θέμα «Έγκριση μελέτης και όρων δημοπράτησης για την ανάθεση της υπηρεσίας “Λειτουργία και Συντήρηση των ΣΜΑ Ηπείρου, Μεταφοράς Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και υπολείμματος της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ηπείρου” με ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό», για παράβαση νόμου, σύμφωνα με το σκεπτικό της παρούσας.