
Απαντήσεις του Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Άρτας Β. Ψαθά στη Συνεδρίαση Λογοδοσίας Συνεχή τα Έργα για το Οδικό Δίκτυο
Πάνω από 1,2 εκατομμύρια τα τελευταία 2 χρόνια
Προσφερθήκαμε για το δρόμο προς Θοδώριανα αλλά μας το αρνήθηκαν
Η κοιλάδα του Αχελώου δεν μπορεί να επιβαρυνθεί άλλο
Πάνω από 50 εκατομμύρια η σύνδεση Μελισσουργών-Θεοδωριάνων
Απαντήσεις έδωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Άρτας Β. Ψαθάς σε ζητήματα που τέθηκαν στη Συνεδρίαση Λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής από τις παρατάξεις την αντιπολίτευσης.
Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στα έργα που συνεχίζονται για την συντήρηση του Οδικού δικτύου της Άρτας στα πεδινά και στα ορεινά.
Για τον δρόμο προς Θεοδώριανα ο κ. Ψαθάς υπενθύμισε πως η Περιφέρεια προσφέρθηκε να κατασκευάσει η ίδια το έργο, αλλά το Υπουργείο και ο Δήμος, αρνήθηκαν.
Η κατασκευή των κόμβων, εκτελείται με γοργά βήματα, δηλαδή “παίρνουν τη σειρά τους”, είπε ο κ. Ψαθάς, ενώ σχετικά με το ΥΗΕ Αυλακίου τόνισε πως η άρνηση της Περιφέρειας, εδράζεται και στο γεγονός ότι η περιοχή της κοιλάδας του Αχελώου έχει συνεισφέρει τα μέγιστα στην ενεργειακή επάρκεια της χώρας και δεν μπορεί να επιβαρυνθεί άλλο.
Όσο για τη μελέτη για σήραγγα που θα συνδέιε τα Χωριά Μελισσουργοί και Θεοδώριανα, ο κ. Ψαθάς είπε πως η εκτίμηση κόστους ανέρχεται στα 35-40 εκ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται οι προσβάσεις από Θεοδώριανα και Μελισσουργούς. «Αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για ένα έργο της τάξης των 50 εκ. ευρώ» είπε ο κ. Ψαθάς.
-Δρόμος Αθαμάνιο – Θεοδώριανα
Ο δρόμος Αθαμάνιο – Θεοδώριανα είναι ένα έργο οδικής σύνδεσης στην περιοχή των Τζουμέρκων, στο νομό Άρτας, με σημαντικό αναπτυξιακό και κοινωνικό χαρακτήρα — αποσκοπεί κυρίως στο να μειώσει την απομόνωση της ορεινής κοινότητας των Θεοδωριάνων.
Συγκεκριμένα:
• Το έργο εγκρίθηκε με προϋπολογισμό περίπου 8.849.000 €.
• Έγινε διάλυση της σύμβασης με την αρχική ανάδοχο, λόγω παρέλευσης της οριακής προθεσμίας, αν και δόθηκε προθεσμία για κάποια μέρη να ολοκληρωθούν.
• Η παράκαμψη του Αθαμανίου ήδη δόθηκε στην κυκλοφορία από τις 13 Οκτωβρίου 2023.
• Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών, περίπου 75% του έργου έχει εκτελεστεί.
• Υπάρχουν υπολειπόμενα τμήματα που δεν έχουν ολοκληρωθεί — κυρίως η ασφάλτινη οδοστρωσία, τεχνικά έργα (γέφυρες, αυλάκια), αποστραγγιστικά.
Μετά τη διάλυση της εργολαβίας με το Υπουργείο υποδομών (Προμηθέας ΑΤΕΒΕ), τις διαδικασίες για τις υπολειπόμενες εργασίες, αναλαμβάνει ο Δήμος Κεντρικών Τζουμέρκων.
Στις 29 Απριλίου του 2024 εκδόθηκε έγγραφο, με το οποίο ο Δήμος αναλαμβάνει τη διαδικασία της δημοπράτησης.
Ο Δήμος υποχρεώνεται να συντάξει μελέτη για τα υπόλοιπα τμήματα του δρόμου. Η μελέτη ολοκληρώθηκε με προϋπολογισμό 6,5 εκ. ευρώ. Το Υπουργείο έχει δεσμευτεί να αποστείλει σε α’ φάση την σχετική πίστωση ή ένα τμήμα της και στη συνέχεια να δημοπρατήσει το έργο ο Δήμος.
Η Περιφέρεια Ηπείρου συνεισφέρει με τις δικές της οικονομικές δυνάμεις, με νέα πίστωση ύψους 300.000 ευρώ, παρότι ο δρόμος είναι αρμοδιότητα του Δήμου. Να αναφέρω στο σημείο αυτό, ότι η Περιφέρεια από την πρώτη στιγμή, ζήτησε και προσφέρθηκε να κατασκευάσει η ίδια το έργο, αλλά το Υπουργείο και ο Δήμος, αρνήθηκαν. Πιστεύω ότι εάν το έργο υλοποιούνταν από την Περιφέρεια, τώρα θα είχε τελειώσει. Επίσης, να αναφέρω τις επίμονες προσπάθειες του Περιφερειάρχη, προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, για τη συνέχιση έργου.
-Πρόταση Καλιαμπάκου
Όσον αφορά, την ενδιαφέρουσα πρόταση του αξιόλογου καθηγητή κου Καλιαμπάκου, σας αναφέρω ότι δεν είναι οριστική η μελέτη, αλλά μια πολύ καλή προμελέτη (αναγνωριστική μελέτη). Η εκτίμηση κόστους ανέρχεται στα 35-40 εκ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται οι προσβάσεις από Θεοδώριανα και Μελισσουργούς. Αντιλαμβάνεστε ότι μιλάμε για ένα έργο της τάξης των 50 εκ. ευρώ. Ένα ποσό, που κατά την προσωπική μου άποψη κρίνεται την περίοδο που διανύουμε ως δυσεύρετο. Ένα μεγάλο ποσό, που αν το διαθέταμε, θα επιλέγαμε να βελτιώσουμε τις εθνικές οδούς Άρτα –Τρίκαλα, Άρτα –Καρδίσα και ασφαλώς τον επαρχιακό δρόμο Κορφοβούνι – Ροδαυγή – Γέφ. Πλάκας.
-Για τους κόμβους
Συνεχίζοντας, όπως ήδη σας έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο, οι κόμβοι βρίσκονται στο αρχικό στάδιο υλοποίησης τους – κατασκευή. Ήδη έχει δημοπρατηθεί ο κόμβος στο Πέτα επί της εθνικής οδού, και σε λίγες ημέρες θα δημοπρατηθεί ο κόμβος στην Ανέζα με το ποσό των 280.000 ευρώ. Όπως διαπιστώνεται η κατασκευή των κόμβων, εκτελείται με γοργά βήματα, δηλαδή “παίρνουν τη σειρά τους” και είμαστε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι με την συνέπεια των λόγων και των πράξεων μας.
-Συντήρηση οδικού δικτύου
Όσον αφορά, τη συντήρηση του οδικού δικτύου Άρτας, την τελευταία διετία μόνο, έχουν διατεθεί 1.112.000 ευρώ για την συντήρηση ορεινού και πεδινού δικτύου Άρτας, καθώς και 192.000 ευρώ για τη διαγράμμιση του οδικού δικτύου Άρτας. Συγκεκριμένα, στο τμήμα από Ροδαυγή έως Γεφ. Πλάκας & Γεφ. Τζαρή ολοκληρώθηκε το έργο Βελτίωση – συντήρηση 4ης επαρχιακής οδού «Άρτα – Ροδαυγή – όρια νομού Ιωαννίνων» π/υ 200.000,00 ευρώ και βρίσκονται σε εξέλιξη τα κάτωθι έργα:
• Συντήρηση επαρχιακού οδικού δικτύου ΠΕ Άρτας προϋπολογισμός: 58.000
• Εργασίες γεωτρήσεων επί της 4ης επαρχιακής οδού “Άρτα – Ροδαυγή – γέφυρα Πλάκας” (παροχή υπηρεσιών) προϋπολογισμός: 20.000 €
• Συντήρηση 4ης επαρχιακής οδού «Άρτα – Γραμμενίτσα –Κορφοβούνι – Αυχένας Κιάφας – Ροδαυγή – Δαφνωτή – όρια Νομού Ιωαννίνων» προϋπολογισμός: 90.000 €
• Βελτίωση – συντήρηση 4ης επαρχιακής οδού (τμήμα Σκούπα – Δαφνωτή) προϋπολογισμός: 200.000 €
Αξιοσημείωτο είναι το έργο Μακρύκαμπος – Σκοτωμένο αρχικού προϋπολογισμού 3,4 εκ, το οποίο είναι σε εξέλιξη.
Το έργο συμβασιοποιήθηκε στο ποσό 1.828.931,00 ευρώ με ημερομηνία ολοκλήρωσης 31/12/2025. Αποτελεί σημαντικό έργο σύνδεσης και βελτιώνει την πρόσβαση των χωριών των Τζουμέρκων.
Τέλος, θα πρέπει να αναφέρω, την καθημερινή στήριξη του κτηνοτροφικού πληθυσμού των Τζουμέρκων και ιδιαίτερα των κτηνοτρόφων των Θεοδωριάνων και να τους ευχαριστήσω για την στενή συνεργασία που έχουμε. Η αμοιβαία αυτή στήριξη και υποστήριξη, είναι η απάντησή μας, στη συνειδητή απαξίωση που επιχειρείται για το έργο της Περιφερειακής Αρχής προς τους κτηνοτρόφους.
-ΥΗΕ Αυλακίου
Για το ΥΗΕ Αυλακίου, ερώτηση που κατέθεσε η παράταξη «Ήπειρος Όλον», μεταξύ άλλων, ανέφερε:
Στις 17/12/2025 σε συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού & Ανάπτυξης, συζητήθηκε το θέμα της γνωμοδότησης για το ΥΗΕ Αυλακίου, ισχύος 83,60MW επί του ποταμού Αχελώου. Η Επιτροπή γνωμοδότησε αρνητικά. Οι βασικότεροι λόγοι της αρνητικής γνωμοδότησης των μελών της Επιτροπής οι οποίοι ήταν ταυτισμένοι με τις απόψεις της υπηρεσίας ήταν οι κάτωθι:
• Η περιοχή είναι κορεσμένη από φράγματα. Η εταιρία έχει ήδη ένα φράγμα που εκμεταλλεύεται σε απόσταση 3 χλμ.
• Πρόκειται για περιοχή Natura όπου δραστηριοποιούνται πολλοί γεωργοί και κτηνοτρόφοι. Η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου, θα εκδιώξει από τις εστίες τους τις αγροτοκτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και τους δεκάδες γεωργούς, χωρίς καμία εναλλακτική αποκατάσταση.
• Έχει κατασκευαστεί (Μηλιανά – Μεσόπυργος) δρόμος, που έγινε με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Ηπείρου, ο οποίος με το έργο αυτό πιθανόν να καταστραφεί.
• Θα επηρεαστεί αρνητικά, η προσπάθεια ανάδειξης της κοιλάδας του Αχελώου για να αποκτήσει η περιοχή brand name.
• To έργο βρίσκεται εντός περιοχής Εθνικού πάρκου Τζουμέρκων, κοιλάδας Αχελώου, Αγράφων και Μετεώρων.
• Από τη δημιουργία του ταμιευτήρα θα κατακλυστούν τα (μη κηρυγμένα) αρχαιολογικά λείψανα Μεσοπύργου στη θέση Λογγά Παναγιάς, καθώς και η κηρυγμένη Γέφυρα Καμάρα στο Μονόξυλο, όπου για τη διάσωσή της γίνεται πρόταση μεταφοράς σε άλλη θέση.
• Θα έχει επιπτώσεις σε ιδιαίτερα φυσικά χαρακτηριστικά και έργα υποδομής ή χρήσεις (χειροκίνητη περαταριά).
Επίσης, αρνητική ήταν η γνωμοδότηση του Δ.Σ. του Δ. Γ. Καραϊσκάκη και των λοιπών Φορέων, καθώς και του ΟΦΥΠΕΚΑ, όπου στο 14σέλιδο έγγραφό του με ημερομηνία 14-4-2022, επισημαίνει τις καταστροφικές συνέπειες του έργου στην Κοιλάδα Αχελώου αλλά και γενικά στο υδάτινο σύστημα του Αχελώου ποταμού. Ωμά και κάθετα, δεν λέει τροποποιήστε τη Μ.Π.Ε. του έργου, αλλά αναζητείστε άλλες λύσεις. Ούτε είναι δικαιολογία επειδή υπάρχουν εφτά φράγματα στον Αχελώο να κάνουμε και άλλα, γιατί επιδρούν σωρευτικά στην υποβάθμισή του.
Συμπερασματικά, η άρνηση της Περιφέρειας, για το ΥΗΕ Αυλακίου, εδράζεται και στο γεγονός ότι η περιοχή της κοιλάδας του Αχελώου έχει συνεισφέρει τα μέγιστα στην ενεργειακή επάρκεια της χώρας και δεν μπορεί να επιβαρυνθεί άλλο. Τα τελευταία χρόνια κάτοικοι και φορείς της περιοχής καταβάλλουν προσπάθειες για μια ήπια και βιώσιμη ανάπτυξη, φιλική προς το περιβάλλον με εξαιρετικά αποτελέσματα. Η κοιλάδα του Αχελώου έχει τη δυνατότητα η ίδια να αναπτυχθεί και χωρίς το φράγμα.
Οι κινήσεις μας και οι πιθανές πρωτοβουλίες μας από εδώ και πέρα, θα πρέπει να είναι ταυτισμένες με τον Δ. Γ. Καραϊσκάκη και τους φορείς της περιοχής. Όμως, μια σημαντική παράμετρος για την ευρύτερη περιοχή, καθώς και για το εθνικό ενεργειακό ισοζύγιο, είναι η επίλυση του φράγματος Μεσοχώρας. Πληροφοριακά περιλαμβάνει τα φράγματα Μεσοχώρας, Συκιάς, Μουζακίου και Πύλης, μαζί με ένα κανάλι μήκους 17,4 χλμ. Το φράγμα ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2001, αλλά ο σταθμός παραγωγής ενέργειας δεν έχει τεθεί σε λειτουργία λόγω δικαστικών διαμαχών. Οι διαμάχες, σχετίζονται με τη λειτουργία του έργου όπου αυτό είναι συνδεδεμένο με τα έργα εκτροπής του Αχελώου προς τη Θεσσαλία, τα οποία ακυρώθηκαν 5 φορές από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Θα πρέπει το έργο να αποδεσμευθεί από τα έργα εκτροπής και να λειτουργήσει ως αυτόνομo έργο.
-Αντλιοταμίευση Λίμνης Πουρναρίου
Για το Έργο αντλιοταμίευσης Λίμνης Πουρναρίου, το οποίο κατέθεσε ο κ. Λάμπρος Γεωργόπουλος, παράταξη «ΦΩΣ», μεταξύ άλλων ανέφερε:
Η αντλιοταμίευση είναι μέθοδος αποθήκευσης ενέργειας που χρησιμοποιεί δύο ή περισσότερους ταμιευτήρες σε διαφορετικό υψόμετρο: όταν υπάρχει πλεονάζουσα ηλεκτρική ενέργεια, αντλείται νερό από τον κάτω στον άνω ταμιευτήρα, ενώ σε περιόδους υψηλής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας το νερό επιστρέφει προς τα κάτω, κινεί υδροστρόβιλους και παράγει ηλεκτρική ενέργεια, σταθεροποιώντας το ηλεκτρικό δίκτυο.
Η ΠΗ διαθέτει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, η οποία περιλαμβάνει:
• τη γεωγραφική θέση και διοικητική υπαγωγή (θέση «Πουρνάρι», Δ.Ε. Ξηροβουνίου, Δήμος Αρταίων, Π.Ε. Άρτας)
• τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά (αντλησιοταμίευση 375 MW, 2500 MWh, άνω και κάτω ταμιευτήρας)
• τους χάρτες, τις συντεταγμένες (ΕΓΣΑ ’87, WGS84) και τα όρια της έκτασης (8.993.240 m²)
• καθώς και στοιχεία χωροταξικής συμβατότητας, εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και προτεινόμενων μέτρων προστασίας.
Η ΠΗ δεν εκφράζει άμεσα θετική ή αρνητική στάση, αλλά λειτουργεί θεσμικά ως γνωμοδοτούσα αρχή, εξετάζοντας τη ΜΠΕ για να διαπιστώσει αν το έργο είναι συμβατό με το χωροταξικό, περιβαλλοντικό και αναπτυξιακό πλαίσιο της περιοχής και να εισηγηθεί σχετικά προς τα αρμόδια όργανα.
Η ΠΗ συμμετέχει θεσμικά στη δημόσια διαβούλευση, καταθέτοντας γνωμοδότηση επί της ΜΠΕ μέσω των αρμόδιων υπηρεσιών και οργάνων της στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, όπως προβλέπεται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων Α1 κατηγορίας.
Το έργο αντλησιοταμίευσης δεν συνδέεται με τη δημιουργία πλωτού φωτοβολταϊκού πάρκου.
Η ΠΗ, μέσω της διαδικασίας γνωμοδότησης της ΜΠΕ, εξετάζει μέτρα προστασίας του οικοσυστήματος της λίμνης (ποιότητα υδάτων, χλωρίδα-πανίδα, αποφυγή ρύπανσης, διαχείριση αποβλήτων) και προωθεί την ήπια αξιοποίησή της για ενεργειακές, αρδευτικές και τουριστικές χρήσεις, με σεβασμό στις περιβαλλοντικές και χωροταξικές δεσμεύσεις της περιοχής.