Αφιέρωμα σε όσους έχουν κάνει την πυλωτή διαμέρισμα

ΞΕΝΙΑ. Άδεια κατεδαφίσεως..

Γράφει ο Νίκος Φακίτσας

1. Σεβαστή η άποψη “περί κατεδαφίσεως” τού Ξενία.
Γνωρίζω ότι επικροτείται η μη ύπαρξη του, από την μεγαλύτερη μερίδα τών Κλασσικών κυρίως Αρχαιολόγων.
2. Το κτίριο ΞΕΝΙΑ, έχει μέσα του και πάνω του όλη την Γαλλική Αρχιτεκτονική, με βασική αρχή την “PILOTIS”, σημείο αναφοράς για τούς ΝεοΕλληνες, με την εισαγωγή στον ΓΟΚ ΄85, τού Ελληνικού όρου “Πυλωτή”,
όπου οι νεώτεροι ΝεοΕλληνες, καταστρατήγησαν με την ανοχή ημών των Μηχανικών, δηλ. όπου υπήρχε Πυλωτή έγινε Διαμέρισμα, προς ενοικίαση (Νόμος περί τακτοποίησης Αυθαιρέτων).

3. Πρόκειται περί ΤΕΛΕΙΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΗΜΑΤΟΣ, και δεν με ενδιαφέρει να πλέξω το εγκώμιο τού Ζήβα, άλλωστε αυτή ήταν η δουλειά του, ως μηχανικός, όπως επίσης και τού Αρη Κ..
Ο Κωνσταντινίδης, εξ ίσου οπαδός τού “Razionalismo” και τού “Bauhaous”, σπουδαγμένος στην Γερμανία, είπε κάποτε, αν γκρεμίσεις την Αθήνα, δεν αλλάζει κάτι, γιατί οι κάτοικοί της παραμένουν οι ίδιοι!
Άρα γιατί να κατεδαφίσεις το Ξενία, αφού δεν μπορείς να εξαλείψεις τους Αρτινούς!

4. Αρχή- Τεκτονική, των Ξενία.
Αυστηρή Γεωμετρική πρόοδος, κύβων και παραλληλεπιπέδων, εν σειρά και εν παραλλήλω, όπως π.χ. η αριστερή πτέρυγα τού Βυζαντινου Ξενοδοχείου (Κουτσούμπα), πού επιμελήθηκε ο κ. Αλεκ. Κολοβός και οι συνεργάτες του.
4α. Τα οριζόντια και κάθετα στοιχεία, είναι σε τέτοια αρμονική σχέση, πού επιτρέπουν και σήμερα, τούς ΝεοΑρχιτέκτονες, να αλλάξουν όποια χρήση προτιμούν.
Γι αυτό άλλωστε, μπορεί, η μελετητική ομάδα, να προτείνει Δεκάδες λύσεις.
Το αντίστοιχο Ξενία στην Ολυμπία, με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, φιλοξενεί την Αρχαιολογία.

4β. Η Διάσπαση των όγκων και συγχρόνως η σύζευξη τους, διά μέσου αντισεισμικού αρμού (διάδρομος-ράμπα), είναι ένα άλλο πρωτοποριακό στοιχείο της εποχής, πού επιβλήθηκε στην Ελλάδα, μεταγενέστερα του ΓΟΚ’ 85, (1990), και πολυσυζητήθηκε η αποτελεσματικότητα του, μέχρι να επιβληθεί οριστικά.
4γ. Οι διαφορετικές κλίσεις των πλακών, επιτρέπουν σήμερα την τοποθέτηση φωτοβολταικών πλακών, επι τής επιφανείας των, κάτι πού συνέβει στο ΠΚΙΣΝ, με την οροφή-πάνελ να ίπταται τού κτιρίου (ορα ΠΚΙΣΝ).
4δ. Και άλλα πολλά, αλλά να μη σας κουράσω.
Σας αφιερώνω το κείμενο Ξενία=ξενία

*Ο Νικόλαος Φακίτσας είναι Αρχιτέκτων Μηχανικός

Ξενία = ξενία
Πάνω στο γερμένο κορμό τού πεύκου,
σάν πόση αντίσταση να ‘χεις,
να αγκαλιάσεις σφικτά τήν αγαπημένη σου,
όπου η φύση αναζωογονεί την ανάσα,
και συνοδεύει με πάθος το φιλί!

Ξενία= Κάστρο
Και γύρω τα τείχη αγριεμένα,
Απ’τού πόθου τούς αναστεναγμούς,
το ψιθίρισμα καί το θρόισμα μαζί,
να ζηλεύουν τής νιότης το πάτημα,
τό περπάτημα ανάγλυφο πάνω σ’αυτά!

Ξενία= Τυπολογία ξενία
Μέσα σ’ ένα θαυμαστό περιβάλλον, στο Κάστρο της πόλης, στέριωσε με απλότητα και μορφολογική σαφήνεια το κτιριακό συγκρότημα ΞΕΝΙΑ.
Χωροθετήθηκε, μέσα από ένα Εθνικό κτιριολογικό πρόγραμμα, με τόν όρο «Ξενία», ειδικής σχέσης με τον αστικό ιστό και το τοπίο του Κάστρου, εντός των τειχών και μακριά απ’ αυτά, όπου η φύση παραχωρείται ως προσφερόμενο αγαθό για τις δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου.
Η τυπολογική και κατασκευαστική οργάνωσή του, κτίριο με πτέρυγες και σκελετό από οπλισμένο σκυρόδεμα, όπου ο σχεδιασμός των λεπτομερειών και η επιλογή των υλικών, είναι τα στοιχεία που οδήγησαν σε ένα ιδιαίτερο αποτέλεσμα, που αξίζει να μελετηθεί από τις νεώτερες γενιές.

ΞΕΝΙΑ Άρτας, ισον,
«αρχιτεκτονική κληρονομιά, σημαντική κατασκευή, αρχιτεκτονικά σύνολα, κι ο τόπος τους», κοινωνικές λειτουργίες, που υπερέχουν απ’τήν αρχική του δομή, δηλ. λιγότερα δωμάτια και περισσότεροι κοινόχρηστοι χώροι. Αναγνώριση μιας εποχής, με το περιβάλλον, τους ανθρώπους και τις δραστηριότητες των, και δεξαμενή στοιχείων που ικανοποιούν διαχρονικές ανάγκες του σήμερα με την άλλη εποχή, παραδιδόμενο από γενιά σε γενιά.

Ξενία= Αρχιτεκτονική
Φέρων οργανισμός από οπλισμένο σκυρόδεμα (μπετόν αρμέ), με εμφανή τα οριζόντια και κάθετα στοιχεία του, ανεπίχριστο, ως έκφραση της ειλικρίνειας της κατασκευής. Στατικός φορέας με μυκητοειδή πλάκα σε υποστυλώματα πυλωτής. Η λειτουργική οργάνωση των κατόψεων, η ταύτιση του λειτουργικού με τον κατασκευαστικό κάνναβο, η λιτότητα της έκφρασης, η διάκριση του δημόσιου χαρακτήρα, από τις πιο ιδιωτικές λειτουργίες, η σύνδεση του μέσα χώρου με τον έξω σε ένα οργανικό σύνολο, η οργάνωση της κίνησης, η τυποποίηση των όμοιων χώρων, η οργάνωση των δωματίων σε πτέρυγες, η τυποποίηση του δωματίου, η χρήση υλικών με τη μεγαλύτερη δυνατή κατασκευαστική και μορφολογική συνέπεια, η κατασκευή χαμηλού κόστους, η διαμόρφωση των υπαίθριων χώρων, η πρόβλεψη για τη στάθμευση των αυτοκινήτων, είναι όλα εκείνα που το καθιστούν σύγχρονο αρχιτεκτόνημα. Ετοιμο να δεχθεί γλυπτά και πίνακες της ιστορικής μας μνήμης, ικανοποιώντας, καί τούς διαμαρτυρόμενους τής τέχνης.

Εμείς που ζήσαμε τον χώρο μέσα κι έξω, με Νεσκαφέ και παγωτό κασάτο, βερμούτ και κόκα-κόλα, ας πούμε στις επόμενες γενιές, να αγκαλιάσουν το ΞΕΝΙΑ και τη φύση γύρω, σεβόμενοι τήν αρχική του χρήση, χωρίς να θιγεί η ακεραιότητα και η προστασία του Κάστρου και η συνολική εικόνα του.
Ξενία= δημιουργία
Αν κάποιοι εκπαιδεύτηκαν εκεί, γιά τήν δημιουργία της επόμενης γεννιάς, ας μένει ανάμνηση η προσπάθεια, καί ο «υπέρ πόθων αγών».

Νίκος Φακίτσας
*Μαθητής τής 1ης Δημοτικού, στο 2οΔημοτικοΣχολειο, το 1961, και ήταν Απριλης του ΄67,
όταν μάς ανακοίνωσε ο Ζυγίζης, ότι γλυτώνουμε το μάθημα!!!