Γέφυρα Κοράκου

Προγραμματική Σύμβαση για την αποκατάστασή της

Και εκδήλωση στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα

Τη συμμετοχή της Περιφέρειας Ηπείρου στην Προγραμματική Σύμβαση για την αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου στον ποταμό Αχελώο, του παρακείμενου κτηρίου και της διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, ενέκρινε στη συνεδρίασή της η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Χωρικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 13,6 εκ. ευρώ, με χρηματοδότηση αρχικά από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ενώ παράλληλα θα κινηθούν οι διαδικασίες για την συγχρηματοδότησή του από την Ε.Ε.

Στην προγραμματική σύμβαση, θα μετέχουν τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Οικονομίας και Ανάπτυξης, οι Περιφέρειες Ηπείρου και Θεσσαλίας, οι Δήμοι Γεωργίου Καραϊσκάκη (Άρτας) – Αργιθέας (Καρδίτσας), το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος με τα αντίστοιχα Τμήματα Ηπείρου, Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας. Προϊσταμένη Αρχή για την υλοποίηση του έργου έχει οριστεί η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Στο κείμενό της υπό προς υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης, αναφέρεται πώς το γεφύρι Κοράκου ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο, λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων. Το τόξο είχε άνοιγμα περίπου 46 m και ύψος στο κέντρο περίπου 24 m. To συνολικό μήκος της ήταν περίπου 62 m και το πλάτος της στην κορυφή περίπου 2 μέτρα. Κατασκευάστηκε την περίοδο 1515 έως 1540 από τοπικούς τεχνίτες, με πελεκητά, πλακοειδή τεμάχια ασβεστόλιθου και ακανόνιστους λίθους για την εσωτερική πλήρωση, κονίαμα με άσβεστο και τοπικά αδρανή.

Κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου πολέμου, τον Μάρτιο του 1949, η γέφυρα Κοράκου ανατινάχθηκε και το μεγαλύτερο μέρος της κατέρρευσε. Τα απομείναντα τμήματα των βάθρων παρασύρθηκαν το 2015 από μεγάλη πλημμύρα του ποταμού Αχελώου.

Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Κληρονομιά

Εμ τω μεταξύ, εκδήλωση με θέμα: «Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Κληρονομιά – Γέφυρα Κοράκου στην Κοιλάδα Αχελώου» διοργανώνει η Ομάδα της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η οποία θα εκπροσωπηθεί από τον Ευρωβουλευτή του Ποταμιού Γιώργο Γραμματικάκη.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, Αμαλίας 8, την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου 2019 στις 10:00 με πρωτοβουλία του Αντώνη Κοσσυβάκη και οι Υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά θα παρουσιάσουν την Προγραμματική Σύμβαση για την ανακατασκευή της ιστορικής Γέφυρας Κοράκου στην Κοιλάδα του Αχελώου.

Στην αρχή της εκδήλωσης θα προβληθεί βίντεο με δηλώσεις στήριξης που έχουν κάνει για την ανακατασκευή της γέφυρας Κοράκου προσωπικότητες από την Ευρώπη. Ο νυν Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Αντόνιο Ταγιάνι, ο πρώην Πρόεδρος Μάρτιν Σουλτς, η Ευρωπαία Επίτροπος Κορίνα Κρέτσου και πολλοί άλλοι μιλούν για την ανάγκη ανακατασκευής της θρυλικής Γέφυρας Κοράκου.

Παρεμβάσεις θα κάνουν η Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Όλγα Γεροβασίλη, ο Πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Ιωάννης Γκόλιας, οι Περιφερειάρχες Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός καθώς και εκπρόσωποι φορέων της περιοχής της Κοιλάδας του Αχελώου.
Την εκδήλωση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Τάκης Σαράντης και θα μεταδίδεται ζωντανά μέσω του διαδικτύου στην παρακάτω διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=bUk7U7-TZm0

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Η Γέφυρα Κοράκου στον ποταμό Αχελώο ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο, λιθόκτιστο γεφύρι των Βαλκανίων και είναι στενά συνδεδεμένο με την ιστορία και την εξελικτική πορεία του τόπου και ειδικότερα με τα χωριά του Δήμου Καραϊσκάκη του Νομού Άρτας και του Δήμου Αργιθέας του Νομού Καρδίτσας.

Παράλληλα, εμπεριέχει ιδιαίτερη ιστορική αξία και αξία μνήμης, καθώς, εκτός της καθοριστικής του συμβολής στην επιβίωση των όλων των οικισμών της ευρύτερης περιοχής, συνδέεται με σημαντικά ιστορικά γεγονότα και σημαντικές καμπές της ιστορίας του τόπου.

Το τόξο της γέφυρας Κοράκου είχε άνοιγμα περίπου 46m και ύψος (στο κέντρο) περίπου 24m. Το συνολικό μήκος της ήταν περίπου 62 m και το πλάτος της στην κορυφή περίπου 2 μέτρα. Ήταν λιθόκτιστο και εδραζόταν σε δύο λιθόκτιστα τοξωτά βάθρα, εκατέρωθεν του ποταμού. Κατασκευάσθηκε την περίοδο 1515 έως 1540 από τοπικούς τεχνίτες, με πελεκητά, πλακοειδή τεμάχια ασβεστόλιθου και ακανόνιστους λίθους για την εσωτερική πλήρωση, κονίαμα με άσβεστο και τοπικά αδρανή.

Κατά τη διάρκεια του εμφύλιου πολέμου, τον Μάρτιο του 1949, η γέφυρα Κοράκου ανατινάχθηκε και το μεγαλύτερο μέρος της κατέρρευσε. Τα απομείναντα τμήματα των βάθρων παρασύρθηκαν το 2015 από μεγάλη πλημμύρα του ποταμού Αχελώου.
Λόγω της εξαιρετικής και μοναδικής ιστορικής και αρχιτεκτονικής αξίας της γέφυρας Κοράκου έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον και από εκπροσώπους και στελέχη των συλλογικών Οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι με δηλώσεις τους υποστηρίζουν το εγχείρημα της ανακατασκευής της γέφυρας.

Σε πρώτη φάση, η χρηματοδότηση του έργου «Αποκατάσταση της Γέφυρας Κοράκου στον ποταμό Αχελώο, αποκατάσταση παρακείμενου κτηρίου τελωνείου και διαμόρφωση περιβάλλοντα χώρου» θα καλυφθεί από Εθνικούς Πόρους με ενάριθμο έργο που θα ενταχθεί στη ΣΑΕ 071 του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, και παράλληλα θα κινηθούν οι διαδικασίες για την επίτευξη της συγχρηματοδότησης του Έργου από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το έργο του θέματος είναι εξαιρετικά δύσκολο και μοναδικό για τα σύγχρονα και διεθνή Ελληνικά δεδομένα.

Λόγω της εξαιρετικά μεγάλης δυσκολίας σε ότι αφορά στα επιστημονικά, τεχνικά και διαδικαστικά θέματα για την υλοποίηση του έργου απαιτείται η συνεχής συνεργασία: του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Περιφέρειας Ηπείρου, της Περιφέρειας Θεσσαλίας, του Δήμου Γεωργίου Καραϊσκάκη Νομού Άρτας, του Δήμου Αργιθέας Νομού Καρδίτσας, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (Ε.Μ.Π.) και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος – Τμήμα Ηπείρου και Τμήμα Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας.