Γεφύρι της Άρτας: Για τις «Λυγερές του Κάτω Κόσμου»

Θέατρο Τέχνης

Η Μαριάννα Κάλμπαρη, με αφορμή τον θρύλο για τη γυναίκα του πρωτομάστορα, παρουσίασε μια παράσταση στο Γεφύρι της Άρτας.

Την παράσταση «Το Γεφύρι της Άρτας και οι Λυγερές του Κάτω Κόσμου» παρουσίασε η ομάδα του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν» στο πλαίσιο του προγράμματος του υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα, ένας πολιτισμός». Η πρεμιέρα δεν θα μπορούσε να γίνει κάπου αλλού παρά μόνο στο Γεφύρι της Άρτας.

Στις 20 και 21 Ιουλίου, στις 20:15, δίπλα από το Γεφύρι της Άρτας, η σκηνοθέτις και διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης, Μαριάννα Κάλμπαρη, η οποία ανέλαβε και τη δραματουργία, θα παρουσίασε την καλλιτεχνική της πρόταση.
Έπαιξαν: Κατερίνα Λυπηρίδου, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Θοδωρής Σκυφτούλης, Αμαλία Τσεκούρα. Χορός-ακροβατικά Χριστίνα Σουγιουλτζή, ζωντανή μουσική εκτέλεση: Στέλλα Αραμπατζόγλου (σαξόφωνο) και Ιωάννα Ρήγα (σαντούρι).
Η παράσταση ήταν εμπνευσμένη από τη γυναίκα του πρωτομάστορα του Γεφυριού της Άρτας.

Στο σημείωμα της παράστασης αναφέρεται: «Η διάσημη παραλογή του ‘Γιοφυριού της Άρτας’ μάς δίνει την αφορμή να μιλήσουμε για τα ήθη που υποχρεώνουν τη γυναίκα να καταπνίγει και να θυσιάζει τις επιθυμίες της αλλά και την ίδια τη ζωή της στο βωμό του πατριαρχικού συστήματος. Ενός κοινωνικού συστήματος με στερεοτυπικούς ρόλους από τους οποίους κανένα φύλο δεν μπορεί να ξεφύγει. Ενός κόσμου όπου η κοινωνία θέτει αυστηρούς κανόνες συμπεριφοράς με συγκεκριμένο κώδικα ‘τιμής’. Ενός κόσμου σκοτεινού και βίαιου όπου η «αρετή» ισοδυναμεί με αδικία και θυσίες, η ‘ντροπή’ ξεπλένεται με αίμα, ο άντρας πρέπει να διαφεντεύει και η γυναίκα να υπηρετεί. Ενός κόσμου μακρινού ή μήπως ακόμα κοντινού…;».

Και ακόμη: «Η βία κατά των γυναικών με αποκορύφωμα τις γυναικοκτονίες που συνεχίζουν να μαστίζουν την κοινωνία μας ακόμα και σήμερα, προέρχονται από βαθιά ριζωμένες στην παράδοση και στη συνείδηση όλων μας προκαταλήψεις και στερεότυπα. Οι πρόσφατες αντιδράσεις της κοινωνίας στα περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και βίας, δείχνουν ότι ο διάλογος για τον σεξισμό, το μισογυνισμό και τις διακρίσεις κάθε είδους, έχει επιτέλους ανοίξει».