Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας του ΠΕΡ. ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τα οδικά έργα

Απαντήσεις του Περιφερειάρχη ΑΛΕΞ. ΚΑΧΡΙΜΑΝΗ

Τα βασικά χαρακτηριστικά του Σχεδιασμού για Ιόνια Οδός – Πρέβεζα

Η επιλογή των Ισόπεδων Κόμβων Κυκλικής Κίνησης για το δίκτυο

Για τους οδικούς άξονες που συνδέουν την Π.Ε. ΠΡΕΒΕΖΑΣ με Ιόνια και Ηγουμενίτσα απάντησε ο Περιφερειάρχης Αλ. Καχριμάνης σε ερώτηση που κατατέθηκε από τον επικεφαλής της παράταξης «Κοινό Ηπειρωτών» κ. Ι. Στέφο.

«Το θέμα των οδικών αξόνων της Περιφερειακής Ενότητας Πρέβεζας το έχουμε συζητήσει πολλές φορές στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Ορισμένοι μέχρι και πρόσφατα επέμεναν να αγνοούν ότι οι δύο οδικοί άξονες, ήταν και είναι αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών. Επέρριπταν ευθύνες στην Περιφέρεια, αφήνοντας στο απυρόβλητο τους υπεύθυνους του Υπουργείου Υποδομών, το οποίο από το 2009 μέχρι και το 2022 είναι αποκλειστικά υπεύθυνο για τις καθυστερήσεις που υπάρχουν. Και αν δεν επεμβαίναμε ως Περιφέρεια Ηπείρου θα είχε εγκαταλειφθεί στην ουσία, αλλά και στην πραγματικότητα κάθε προσπάθεια να προχωρήσουν οι διαδικασίες» σημείωσε ο κ. Καχριμάνης στην έναρξη της τοποθέτησής του.

Ο Αλ. Καχριμάνης άφησε και αιχμές λέγοντας: «Διαπιστώνουμε και κάτι άλλο σήμερα: μια έμμεση απόπειρα να περάσουν σταδιακά στη λήθη οι ευθύνες των κυβερνήσεων και του Υπουργείου Υποδομών και να επικεντρωθεί η κριτική στην Περιφερειακή Αρχή, που ανέλαβε το μεγάλο βάρος να «αναστήσει» ουσιαστικά «δύο έργα»…»!
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο ιστορικό, όπως καταγράφεται μέσα από επίσημα έγγραφα, αποφάσεις, αλλά και από το σχεδιασμό από την Περιφέρεια, σημειώνοντας για τον οδικό άξονα ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ- ΠΡΕΒΕΖΑ, μεταξύ άλλων πως στις 14/04/2020 εγκρίνεται ο νέος κυκλοφοριακός και υδραυλικός σχεδιασμός για την περιοχή της Παράκαμψης Φιλιππιάδας έως την γέφυρα Καλογήρου. Στα πλαίσια αυτά ο Α/Κ στην γέφυρα Καλογήρου προβλέπεται να κατασκευαστεί ως Ισόπεδος Κόμβος Κυκλικής Κίνησης.

-Το Καλοκαίρι του 2023 η Περιφέρεια Ηπείρου ανακοινώνει τα βασικά χαρακτηριστικά του Στρατηγικού Σχεδιασμού της τόσο για τον άξονα Ιόνια Οδός – Πρέβεζα, όσο και για τον άξονα Πρέβεζα – Ηγουμενίτσα.
Σύμφωνα με αυτά τα χαρακτηριστικά, ο οδικός άξονας που θα συνδέσει την Πρέβεζα με την Ιόνια οδό, μέσω Φιλιππιάδας, θα έχει χαρακτηριστικά τετράϊχνου α/δ, χωρίς ΛΕΑ και με νέα χάραξη ανάμεσα στο ποτάμι και την πόλη που θα καταλήγει στην Γέφυρα Καλογήρου, σε ισόπεδο και όχι ανισόπεδο κόμβο. Ακολουθεί αναβάθμιση σε 4ιχνο του οδικού τμήματος μέχρι Στεφάνη – Λούρο, παράκαμψη ανατολικά του οικισμού Λούρου έως τον ισόπεδο κόμβο του Ζέφυρου και νέα 4ιχνη όδευση μέχρι τον κόμβο «Φραξίλας».

Ο σχεδιασμός αυτός για τον άξονα Ιόνια Οδός – Πρέβεζα ανταποκρίνεται στους κυκλοφοριακούς φόρτους που καταμετρήθηκαν με σύγχρονες μεθόδους την τελευταία περίοδο από την Περιφέρεια Ηπείρου και προβλέπει την κατασκευή τετράϊχνης διατομής με σύγχρονους ισόπεδους κόμβους κυκλικής κίνησης και παράπλευρο δίκτυο για όλο τον οδικό άξονα.

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ 
Η ωρίμανση των έργων των αξόνων Ιόνια Οδός – Πρέβεζα, και Πρέβεζα – Ηγουμενίτσα από την Περιφέρεια Ηπείρου περιλαμβάνει κατά προτεραιότητα τα εξής:
*Την μελέτη και κατασκευή σύγχρονων κόμβων κυκλικής κίνησης με στόχο της βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε κρίσιμα σημεία του οδικού δικτύου. Πρόκειται για έργα τα οποία έχει ολοκληρωθεί ή ολοκληρώνεται στο αμέσως προσεχές διάστημα η κατασκευή τους στις θέσεις:
– Ριζά
– Λούτσα
– Καναλάκι- Βαλανιδοράχη

Εντός του Καλοκαιριού ολοκληρώνονται οι μελέτες για τον κόμβο στην θέση Φραξύλα.
*Παράκαμψη Φιλιππιάδας. Για το τμήμα αυτό η Περιφέρεια Ηπείρου αντιμετώπισε κατ΄ αρχήν το πρόβλημα του υψηλού κόστους ενίσχυσης της φέρουσας ικανότητα του εδάφους.

– Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι μελέτες Τοπογραφίας, Οδοποιίας, Σήμανσης – Ασφάλειας, Υδραυλικών και Κτηματολογίου και αναμένεται η ολοκλήρωση των γεωτεχνικών και των στατικών ερευνών των Τεχνικών Έργων.
– Σημειώνεται ότι στα πλαίσια των μελετών που συντάσσει η Περιφέρεια Ηπείρου εξετάσθηκαν διεξοδικά τα ενδεχόμενα εκδήλωσης πλημμυρών, και προβλέφθηκε η διευθέτηση του ποταμού Λούρου στην περιοχή του τεχνικού γεφύρωσής του.

– Η πρόθεση της Περιφέρειας Ηπείρου είναι να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες μελέτες μέχρι τον οικισμό της Στεφάνης προκειμένου να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή ενός ολοκληρωμένου και λειτουργικού τμήματος. Ιδιαίτερη σημασία έχει η διασφάλιση των απαραίτητων ποσοτήτων κατάλληλων υλικών για τις ανάγκες της εξυγίανσης και του σώματος των επιχωμάτων στην περιοχή της παράκαμψης Φιλιππιάδας.

ΚΟΜΒΟΙ
Όπως έχει τονισθεί επανειλημμένα οι κόμβοι αποτελούν κύριο στοιχείου ενός οδικού δικτύου σε ότι αφορά ιδιαιτέρως την οδική ασφάλεια και την προσβασιμότητα. Επομένως η κατά προτεραιότητα προώθηση των μελετών και της κατασκευής τους κρίνεται αναγκαία για την άμεση και δραστική βελτίωση της οδικής ασφάλειας κατά μήκος του οδικού άξονα.

Η επιλογή του κατάλληλου τύπου κόμβου εξαρτάται μεταξύ άλλων από την λειτουργική κατάταξη των τμημάτων του οδικού δικτύου και τους προβλεπόμενους κυκλοφοριακούς φόρτους.

Η επιλογή των Ισόπεδων Κόμβων Κυκλικής Κίνησης αποτελεί την βέλτιστη τεχνικοοικονομικά επιλογή καθώς σύμφωνα με τις πλέον σύγχρονες προσεγγίσεις σε Ευρώπη και Αμερική μπορεί να προβλεφθεί σε όλες τις οδούς πλην αυτοκινητοδρόμων με ταχύτητες έως και 110km/h. Η τροποποίηση ενός υφιστάμενου ισόπεδου κόμβου, στον οποίο παρουσιάζονται θέματα οδικής ασφαλείας, σε κόμβο κυκλικής κίνησης αποτελεί ένα μέτρο αύξησης της οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο.

«Όλα όσα σας ανέφερα είναι σύμφωνα με στοιχεία, δεν επιδέχονται αμφισβήτησης και παρερμηνειών. Όπως δεν επιδέχεται καμία αμφισβήτηση η προσπάθεια της Περιφερειακής Αρχής, ώστε να βρει λύσεις εκεί που απέτυχε το Κεντρικό Κράτος» ανέφερε κλείνοντας την παρέμβασή του ο Αλ. Καχριμάνης.