Εις μνήμην Δημήτρη Τσοβόλα…
Πολλά γράφτηκαν, πολλά ακούστηκαν για τον Δημήτρη Τσοβόλα, τον Αρτινό πολιτικό που χάραξε με την στάση του, τη διαδρομή του και τη συνεισφορά του, τη νεώτερη πολιτική ιστορία της πατρίδας μας. Και δικαίως. Ο Δημήτρης Τσοβόλας, ήταν από τους πολιτικούς παλιάς κοπής, που η εξουσία αλλά και η μετέπειτα επιτυχημένη επαγγελματική του πορεία στη δικηγορία, δεν τον ξεστράτισε από τα πιστεύω του.
Με τον Δημήτρη Τσοβόλα, με συνέδεε μια ειλικρινής φιλία, που παρέμεινε στέρεα όλα τα χρόνια, από το 1980 που τον συνάντησα και μετά…
Θα ήθελα, λοιπόν, τιμώντας τη μνήμη του, να καταγράψω, τη μεγάλη τομή, ένα μεγάλο έργο που έγινε στην Άρτα και που άλλαξε άρδην την εικόνα του νομού, που άνοιξε ορίζοντες και δημιούργησε υπεραξίες στον κάμπο και που ήταν έργο ολοδικό του, ήταν έργο του Αρτινού πολιτικού, του Δημήτρη Τσοβόλα: η γέφυρα Νεοχωρίου.
Μια γέφυρα που ήταν ένα βασικό αίτημα των ανθρώπων του κάμπου της Άρτας, ένα αίτημα που μαζί με άλλα κι αυτό έρχονταν από παλιά, αρκεί να θυμηθούμε πως η επικοινωνία όλων των χωριών που κάμπου δεξιά του Αράχθου, από το Νεοχώρι, την Ακροποταμιά, την Αγία Παρασκευή μέχρι πέρα στην Ανέζα, με εκείνα της αριστερής όχθης από την Περάνθη και το Κομμένο, μέχρι τις Συκιές, το Κομπότι και τις Σελλάδες, γίνονταν από τη μία και μοναδική γέφυρα στον Άραχθο, αυτή της πόλης της Άρτας.
Ήταν ένα αίτημα, όχι μόνο επειδή υπήρχαν άνθρωποι με κτήματα ένθεν κακείθεν, που δυσκολεύονταν να καλλιεργήσουν, αλλά και επειδή πολλοί άλλοι καθημερινά έπρεπε να κάνουν ολόκληρο ταξίδι για να πάνε για δουλειές, από τη μία όχθη στην άλλη.
Να σκεφτούμε μόνο, πόσα αγροτικά αυτοκίνητα, φορτηγά και τρακτέρ θα έπρεπε να μετακινούνται καθημερινά, από τη μία πλευρά του ποταμού στην άλλη και πάλι πίσω, για να κατανοήσουμε την στρατηγική επιλογή του Δημήτρη Τσοβόλα να ικανοποιήσει το αίτημα αυτό των ανθρώπων του καθημερινού μόχθου.
Κι ο Δημήτρης Τσοβόλας, δρομολόγησε την κατασκευή της γέφυρας Νεοχωρίου υπερβαίνοντας πολιτικούς και κομματικούς διαχωρισμούς που ειδικά εκείνη την περίοδο ήταν οξυμένοι–όλοι γνώριζαν και γνωρίζουν τι ψήφιζαν τότε και τι ψηφίζουν και σήμερα στο Νεοχώρι και τους λοιπούς οικισμούς.
Όμως ο Δημήτρης Τσοβόλας, δεν νοιάζονταν μόνο για τους ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ, αγωνίζονταν για ολόκληρο το νομό. Κι όχι μόνο δρομολόγησε στα χαρτιά την κατασκευή της γέφυρας, αλλά και ζήτησε να προχωρήσουν με γρήγορους ρυθμούς οι εργασίες, που ξεκίνησαν αν καλώς ενθυμούμαι το 1985 και η γέφυρα ολοκληρώθηκε το 1989-90.
Ίσως κάποιοι να θεωρήσουν το γεγονός αυτό «αυτονόητο». Δεν ήταν, αν θυμηθούμε πως η γέφυρα στο Νεοχώρι κατασκευάστηκε τη δεύτερη τετραετία με τον Δημήτρη Τσοβόλα να συμμετέχει, στη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.
Δυστυχώς τα γεγονότα του 1989, δεν επέτρεψαν στον Δημήτρη Τσοβόλα, να την εγκαινιάσει, η δε μετακίνησή του στην Αθήνα, άφησε στην αφάνεια, ένα μεγάλο, ένα εμβληματικό, ένα αναπτυξιακό έργο, που αναβάθμισε τα χωριά του κάμπου.
Πέρα από τις εύκολες μετακινήσεις αλλά και την γενικότερη αξιοποίηση της περιοχής αυτής οικονομικά και επαγγελματικά, παράλληλα έγιναν παραγωγικές και εκμεταλλεύσιμες μεγάλες εκτάσεις, τόσο στο Νεοχώρι, Παχυκάλαμο, Ακροποταμιά, όσο και έναντι σε Κομμένο, Λουτρότοπο, Περάνθη.
Ας φαντασθούμε προς στιγμήν, πως θα ήταν σήμερα η περιοχή αυτή χωρίς τη γέφυρα στο Νεοχώρι, για να εκτιμήσουμε την προσφορά του Δημήτρη Τσοβόλα στην ιδιαίτερη πατρίδα του και στους ανθρώπους της.
Θα τολμούσα δε να προτείνω, οι αρχές της Άρτας, πολιτικοί και εκλεγμένοι κάθε βαθμίδας, τώρα που ο Δημήτρης Τσοβόλας δεν βρίσκεται στη ζωή, να υπερβούν πολιτικές και άλλες τυχόν δυσανεξίες και να τιμήσουν τη μνήμη του δίνοντας σε μια «ανώνυμη» γέφυρα, το όνομα εκείνου που έκανε πράξη το αίτημα των κατοίκων της περιοχής και να την ονομάσουν «γέφυρα Δημήτρη Τσοβόλα»…
Νίκος Α. Στάμος