Εκδήλωση " Φροντίζοντας την Ψυχική Υγεία των Εργαζομένων" Χαιρετισμός Προέδρου Επιμελητηρίου Άρτας, Γιάννη Γκολομάζου

Ο Πρόεδρος Επιμελητηρίου Άρτας Ιωάννης Γκολομάζος απήυθυνε χαιρετισμό στην εκδήλωση ” Φροντίζοντας την Ψυχική Υγεία των Εργαζομένων”.

Στον χαιρετισμό του ο κ. Γκολομάζος είπε:
«Αγαπητοί παρευρισκόμενοι,

Το θέμα για το οποίο βρισκόμαστε εδώ για να συζητήσουμε, η ψυχική υγεία των εργαζομένων, έχει ιδιαίτερο βάρος για την επιχειρηματικότητα την οποία εκπροσωπώ, καθώς οι εργαζόμενοι αποτελούν το βασικό κεφάλαιο των επιχειρήσεων, το ανθρώπινο κεφάλαιο, στο οποίο στηρίζεται η βιωσιμότητα τους, η οικονομία και εν γένει η ευημερία αυτού του τόπου.

Οι εργασιακές συνθήκες που επικρατούν καθώς και οι επιπτώσεις αυτών στην ψυχική και σωματική υγεία των εργαζομένων απασχολούν όλο και περισσότερο τους ειδικούς ερευνητές τα τελευταία χρόνια, όπου δυστυχώς, οι δύσκολες οικονομικές, κοινωνικές και εργασιακές συνθήκες εντείνουν όλο και περισσότερο το πρόβλημα αυτό.

Τι είναι όμως το εργασιακό άγχος; Τι το προκαλεί και πώς μπορεί αυτό να αντιμετωπιστεί;
Εργασιακό άγχος ονομάζεται η ψυχική, συναισθηματική και σωματική καταπόνηση που προκαλείται από τις απαιτήσεις του εργασιακού χώρου.

Ως πηγές άγχους στο χώρο εργασίας, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι παρακάτω:
– Η ανάγκη του εργαζομένου να αισθάνεται ικανοποιημένος με το βαθμό παραγωγικότητας και αποτελεσματικότητας του.

– Οι απαιτήσεις της εργασίας του, όταν δεν εναρμονίζονται με τις γνώσεις και τις δεξιότητες του .

– Το εργασιακό περιβάλλον στο οποίο απασχολείται και συγκεκριμένα η επιχειρηματική νοοτροπία και ο τρόπος λειτουργίας της επιχείρησης (όχι καλή επικοινωνία, μικρή υποστήριξη για επίλυση προβλημάτων, έλλειψη καθορισμού στόχων της επιχείρησης κ.λπ.)

Ωστόσο, το στρες αποτελεί μία κατάσταση που μπορεί, αν όχι να ξεπεραστεί, τουλάχιστον να μετριαστεί, οδηγώντας σε μία πιο ευχάριστη εργασιακή εμπειρία.

Ως εργοδότες μπορούμε να προτείνουμε κάποιες συνήθειες που πρέπει να υιοθετήσουν οι εργαζόμενοι, ώστε να καταπολεμήσουν το εργασιακό άγχος.

1ο Να θέτουν προτεραιότητες. Ο προγραμματισμός των εργασιών καθημερινά, ο διαχωρισμός των σημαντικών και μη σημαντικών εργασιών και των επειγόντων και μη, αποτελεί μια βασική αρχή στην καθημερινή μας οργάνωση και κάνει τον όγκο της εργασίας πιο διαχειρίσιμο.

2ο Να καθορίσουν ρεαλιστικούς στόχους. Να καθορίσουν εφικτούς, μικρούς στόχους που μπορούν να επιτύχουν κάθε φορά ώστε να τους δώσουν ικανοποίηση και δύναμη για να προχωρήσουν μετά στους μεγάλους και δύσκολους στόχους.

3ο Να κάνουν διαλείμματα ενδιάμεσα στην εργασία τους ή/και να εντάξουν στην καθημερινότητα τους δραστηριότητες που τους βοηθούν να αποσυμφοριστούν από την ένταση της ημέρας (περπάτημα, επαφή με τη φύση και τα ζώα, διάβασμα, μουσική κ.λπ.)

4ο Να ζητάν υποστήριξη από το περιβάλλον τους. Η συζήτηση με τους συναδέλφους τους, τους φίλους ή το οικογενειακό τους περιβάλλον μπορούν να οδηγήσουν σε λύσεις που αυτοί οι ίδιοι δεν έχουν σκεφτεί και σε μια ίσως διαφορετική οπτική από αυτή που αυτοί βλέπουν τα πράγματα μέχρι τώρα.

5ο Να θέτουν όρια. Να λένε ΌΧΙ όπου χρειάζεται. Το να λένε “όχι” είναι, γενικά, δύσκολο, ιδίως όταν πρόκειται για τον εργασιακό τους χώρο. Ως εργαζόμενοι, είναι σημαντικό να κατανοούν τα όρια τους, να μην αναλαμβάνουν μεγαλύτερο όγκο εργασίας από αυτόν που μπορούν να διαχειριστούν, ένα πράγμα τη φορά, σωστά και αποτελεσματικά. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο θα μειώσουν το εργασιακό άγχος τους, αλλά θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητά τους. Το να λένε “όχι” δεν τους κάνει “κακούς” επαγγελματίες, αλλά δείχνει ότι γνωρίζουν τις δυνατότητές τους.

6ο Να δημιουργήσουν ένα ευχάριστο περιβάλλον εργασίας. Ο εργασιακός χώρος αποτελεί παράγοντα που επηρεάζει το εργασιακό άγχος. Είναι, επομένως, σημαντικό να δημιουργήσουν ένα θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον εργασίας. Να ενθαρρύνουν την ομαδικότητα, την ανοιχτή επικοινωνία και μια κουλτούρα που εκτιμά την ευημερία των εργαζομένων. Αναπτύξτε καλές σχέσεις με τους συναδέλφους σας, διακοσμήστε το γραφείο σας με τα αγαπημένα σας αντικείμενα και δείτε τη διάθεσή σας να αλλάζει!

Χρησιμεύει κάπου το εργασιακό άγχος; Όχι και τόσο συχνά! Σε κάποιον μικρό βαθμό, το εργασιακό άγχος μπορεί να θεωρηθεί ευεργετικό. Ένα μέτριο ποσοστό στρες στον χώρο εργασίας μπορεί να χρησιμεύσει ως παράγοντας παρακίνησης και παραγωγικότητας, οδηγώντας τα άτομα να τηρούν προθεσμίες, να λύνουν προβλήματα και να επιτυγχάνουν στόχους.

Ωστόσο, το μέτριο ποσοστό στρες σπάνια μένει… μέτριο! Το υπερβολικό ή χρόνιο εργασιακό άγχος μπορεί να έχει επιβλαβείς επιπτώσεις στους εργαζόμενους. Η επίτευξη ισορροπίας και η εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών διαχείρισης της πίεσης είναι απαραίτητα για τη διατήρηση ενός υγιούς και παραγωγικού περιβάλλοντος εργασίας.

Η διασφάλιση της ισορροπίας μεταξύ προσωπικής – οικογενειακής και εργασιακής ζωής είναι πολλές φορές δύσκολο γεγονός, ιδιαίτερα για τις γυναίκες όπου επιφορτίζονται με πολλαπλούς και σύνθετους ρόλους (μητέρας, συζύγου, εργαζομένης, νοικοκυράς κ.λπ.). Το να μπορέσει ένας εργαζόμενος να μετριάσει το άγχος και να τοποθετήσει τα προβλήματα στην πραγματική τους βάση ώστε να τα αντιμετωπίσει σωστά αποτελεί και δική μας ευθύνη, των επαγγελματιών, των εργοδοτών, της πολιτείας και της κοινωνίας γενικότερα, οπότε θα πρέπει να «μην κλείνουμε τα μάτια» στα προβλήματα αλλά να γινόμαστε διευκολυντές σε αυτά ώστε στο τέλος να επωφελούμαστε όλοι. Η καλή, ψυχική και σωματική υγεία των εργαζομένων, σημαίνει ισχυρό ανθρώπινο δυναμικό, άρα δυναμικό ανθρώπινο κεφάλαιο για την αγορά εργασίας».