Η Ασφάλεια της Κύπρου σε Διαρκή Κίνδυνο
τού Φοίβου Κλόκκαρη*
Η Κυπριακή ΔημοκρατίαΚΔ) είναι το κράτος μέλος της ΕΕ, που αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα ασφάλειας. Το βόρειο τμήμα της (37% τού εδάφους , 57% τής ακτογραμμής) κατέχεται στρατιωτικά από την Τουρκία, η οποία συνεχίζει τις επιθετικές δράσεις εναντίον της , με στόχο να θέσει όλο το νησί υπό τον έλεγχο της.
Οι Έλληνες των ελευθέρων περιοχών τής Κύπρου, θύματα φρικτού μηχανισμού εθνοκάθαρσης, που εφάρμοσε η Τουρκία κατά την εισβολή τού 1974 στα κατεχόμενα εδάφη μας, ζούν σε κατάσταση διαρκούς ανασφάλειας. Διακατέχονται από φόβο για τη ζωή τους και τήν επιβίωση τής ΚΔ , την οποία δεν αναγνωρίζει ώς κράτος η Τουρκία.
Βασικές πτυχές του περιβάλλοντος ασφάλειας στην Κύπρο:
•ΗΕ, ΕΕ: Τα ΗΕ αποδεικνύονται ανίσχυρα να εφαρμόσουν το διεθνές δίκαιο. Τα ψηφίσματα του ΣΑ/ΗΕ για απομάκρυνση των ξένων στρατευμάτων από την Κύπρο παραμένουν ανεκτέλεστα επί μισό αιώνα. Η ΕΕ δεν επιβάλλει κυρώσεις στη Τουρκία, η οποία κατέχει παράνομα έδαφος της ΕΕ, επειδή είναι χώρα μεγάλη και η ΕΕ έχει οικονομικά και στρατηγικά συμφέροντα με αυτήν.
•Τουρκική επεκτατική πολιτική: Η Τουρκία με την εισβολή του 1974, κατέλαβε το βόρειο τμήμα τής Κύπρου, εκρίζωσε τον Ελληνικό Πληθυσμό , προέβη σε μαζικό εποικισμό με Τούρκους εποίκους και εγκατέστησε ένα τεράστιο στρατιωτικό προγεφύρωμα ισχυρών τουρκικών δυνάμεων κατοχής (ΤΔΚ) ,που συνεχίζουν επί μισό αιώνα τις επιθετικές δράσεις τους κατά τής ΚΔ: προωθήσεις στή νεκρή ζώνη, επεμβάσεις στην κλειστή περιοχή Αμμοχώστου, κατασκευή οχυρωματικών έργων κ.ά. Έχουν δυνατότητα λόγω τής δύναμης, επάνδρωσης, διάταξης και συγκρότησης τους, να επιτεθούν αιφνιδιαστικά κατά των ελευθέρων περιοχών, προς εξυπηρέτηση πολιτικών στόχων τής Τουρκίας. Παράλληλα η Τουρκία, μεθοδεύει και την δημογραφική αλλοίωση των ελευθέρων περιοχών, με την συστηματική προώθηση μουσουλμάνων μεταναστών, που έφθασαν σε ανησυχητικό ποσοστό.
•Στρατιωτική ισχύς ΚΔ: Είναι αδικαιολόγητα αποδυναμωμένη. Η μεγάλη μείωση της στρατιωτικής θητείας και η παρατεταμένη συμπίεση των προϋπολογισμών άμυνας, επηρέασαν αρνητικά το αξιόμαχο της Εθνικής Φρουράς (ΕΦ).Η παρούσα κυβέρνηση ενώ περιέλαβε στο πρόγραμμα της την ενίσχυση της αποτρεπτικής ικανότητας της ΚΔ, μείωσε τις εισφορές για την άμυνα από 30% σε 17%.
•Πολιτική/ διπλωματική κατάσταση ΚΔ: Ακολουθήθηκε λανθασμένη πορεία στο Κυπριακό.Οι κυβερνήσεις τής ΚΔ υιοθέτησαν ως λύση τού Κυπριακού τήν ΔΔΟ, την οποία επέβαλαν η Βρετανία και Τουρκία, προς εξυπηρέτηση των δικών τους συμφερόντων.Οι κυβερνήσεις μας, έμειναν εγκλωβισμένες στη λύση αυτή παρά την απόρριψη της από τον Κυπριακό Ελληνισμό με δημοψήφισμα για το σχέδιο Ανάν.Είναι λύση που καταλύει τήν ΚΔ, νομιμοποιεί τήν διχοτόμηση, παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα και επεκτείνει τον έλεγχο της Τουρκίας σε όλη την Κύπρο. Με τις συνεχείς υποχωρήσεις μας η ΔΔΟ κατέληξε σε συγκαλυμμένη μορφή συνομοσπονδίας δύο κρατών, που δεν διαφέρει πολύ από την λύση δύο κρατών που υποστηρίζει σήμερα η Τουρκία (συνομοσπονδία δύο κρατών).Μας προκαλεί τρόμο η προοπτική επανέναρξης των συνομιλιών για το Κυπριακό, επειδή στην Τράπεζα των διαπραγματεύσεων οι δύο λύσεις που υπάρχουν τουρκοποιούν τήν Κύπρο (ΔΔΟ, δύο κράτη). Ακόμα μεγαλύτερο τρόμο μας προκαλεί η καλλιέργεια, από την κυβέρνηση μας και τις ηγεσίες τών περισσοτέρων πολιτικών κομμάτων, ψευδαισθήσεων στον λαό ότι η ΔΔΟ συγκροτεί ένα κανονικό δημοκρατικό κράτος και αποτρέπει την διχοτόμηση.H ακαδημαική κοινότητα τής Κύπρου, με το επιστημονικό δυναμικό της ,έχει τήν δυνατότητα αλλά και την υποχρέωση να ενημερώσει αντικειμενικά τον λαό για την ΔΔΟ και να διαλύσει τίς ψευδαισθήσεις που τού καλλιεργούν.
•Ελληνισμός: Ελλάδα και Κύπρος απέτυχαν να συντάξουν και υλοποιήσουν στρατηγική απελευθέρωσης τής Κύπρου. Διέπραξαν το στρατηγικό λάθος των χρονοβόρων διακοινοτικών συνομιλιών, για λύση ΔΔΟ ,που μετέτρεψαν το διεθνές έγκλημα τής Τουρκίας σε βάρος της Κύπρου σε δικοινοτική διαφορά και απενοχοποίησαν την Τουρκία .Το δόγμα του ενιαίου αμυντικού χώρου (ΔΕΑΧ) Ελλάδας-Κύπρου παραμένει αδικαιολόγητα αδρανές από το 2000 και η Ελληνική κυβέρνηση παρουσιάζεται διστακτική στην αναβίωση του . Ακολουθεί πολιτική κατευνασμού προς τήν Τουρκία, με την οποία υπέγραψε σύμφωνο συνεργασίας (7.12.2023) ,παρά το γεγονός ότι η χώρα αυτή εξακολουθεί να κατέχει παράνομα τμήμα τής ΚΔ ,την εδαφική ακεραιότητα τής οποίας έχει εγγυηθεί η Ελλάδα(άρθρο ΙΙ συνθήκη εγγυήσεως 1960). Ανησυχητική είναι και η πολιτική πίεση την οποία ασκεί η Ελληνική κυβέρνηση προς την Κυπριακή για νέες υποχωρήσεις στο Κυπριακό .Αυτό συνάγεται από τις πρόσφατες δηλώσεις του πρωθυπουργού κ.Μητσοτάκη(<<η λύση προϋποθέτει γενναίες και τολμηρές αποφάσεις>>) και τού υπουργού εξωτερικών κ.Γεραπετρίτη(<<έλλειψη πολιτικής γενναιότητας στο Κυπριακό οδήγησαν την Τουρκία σε πιό ακραίες θέσεις>>) .
Για τη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας τής ΚΔ απαιτούνται επείγουσες αναθεωρήσεις και συγκεκριμένα:(1) ενίσχυση τής στρατιωτικής ισχύος τής ΚΔ (ΕΦ). Να αυξηθούν οι δαπάνες για την άμυνα σε ποσοστό τουλάχιστον 3% επί του ΑΕΠ και να καλλιεργείται αγωνιστικό πνεύμα στον λαό (2) απόρριψη τής ΔΔΟ και επανατοποθέτηση του κυπριακού στην ορθή βάση του ως θέμα εισβολής και κατοχής. Να ενημερωθεί αντικειμενικά ο λαός για τήν ΔΔΟ, η οποία δεν συγκροτεί κανονικό δημοκρατικό κράτος (3) αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης μουσουλμάνων στη Κύπρο. Να τεθεί φραγμός στη δημογραφική αλλοίωση και των ελευθέρων περιοχών (4)αναβίωση τού ΔΕΑΧ καί ενίσχυση από την περίοδο τής ειρήνης τής Κύπρου από την Ελλάδα, με σύγχρονα αμυντικά οπλικά συστήματα ,προς αντιμετώπιση νέας επιθετικής ενέργειας τής Τουρκίας . Είναι υποχρέωση τής Ελλάδας που απορρέει από την ιδιότητα της ώς εγγυήτριας δύναμης .
*αντιστράτηγος ε.α.
Λευκωσία, Αύγουστος 2024