Η Ηπειρωτική Συσπείρωση για τα Διόδια:

Αυτός ο “φόρος μετακίνησης” πρέπει να καταργηθεί

Με δεδομένο ότι τα διόδια, εμποδίζουν τις λαϊκές οικογένειες των απόδημων Ηπειρωτών να επισκεφτούν τις πατρογονικές τους εστίες, η Ηπειρωτική Συσπείρωση διεκδικεί- από κοινού με την Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας- την άμεση κατάργηση ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ στο Εθνικό δίκτυο, ως μέτρο που θα φρενάρει την ερήμωση των ακριτικών χωριών και θα συμβάλλει σημαντικά στην αναζωογόνησή της Περιφέρειας, σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση από την Ηπειρωτική Συσπείρωση, η οποία αναλυτικά αναφέρει τα εξής: «Χρειάστηκε να περάσουν πολλές δεκαετίες. Να χάσουν εκατοντάδες άνθρωποι τη ζωή τους, να τραυματιστούν χιλιάδες, να χαθούν ώρες αμέτρητες για μια απλή μετακίνηση από την Αθήνα προς την Ήπειρο τον τόπο μας. Ο άθλιος οδικός άξονας, το Ρίο, το Ακτίο αποδίδονταν με μια λέξη: ταλαιπωρία.

Κάποια στιγμή έγιναν η γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου, η ζεύξη Ακτίου- Πρέβεζας. Με χρήματα των φορολογουμένων, κατασκευάστηκε ένας σύγχρονος οδικός άξονας. Μειώθηκαν τα χιλιόμετρα και βεβαίως στο ελάχιστο ο χρόνος μετακίνησης. Πολλοί εξέφρασαν την ικανοποίησή τους, αλλά όταν ήρθε λογαριασμός βρέθηκαν μπροστά σε ένα τεράστιο stop. Διόδια και καύσιμα εκτίναξαν σε απαγορευτικά ύψη τη χρήση του αυτοκινητόδρομου. Ακύρωσε τα όποια όνειρα για πιο συχνές μετακινήσεις στον τόπο καταγωγής οι οποίες- εκτός των άλλων – θα συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό και στην αναζωογόνηση των ξεχασμένων περιοχών της Ηπείρου.
Με τα διόδια που πληρώνουμε από το 1961, το κόστος κατασκευής των εθνικών αυτοκινητοδρόμων, έχει καλυφτεί και με το παραπάνω, από αυτά που έχει ξοδέψει το ελληνικό κράτος στις διάφορες (δημόσιες και ιδιωτικές) κατασκευαστικές εταιρίες. Οι κυβερνήσεις σε πλήρη ευθυγράμμιση με κατασκευαστές και αναδόχους κατέληξαν σε ένα καθεστώς διαχείρισης των οδικών αξόνων, το οποίο εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και περιορίζει στο ελάχιστο τη χρήση τους για την συντριπτική πλειονότητα των οικογενειών αλλά και για τους μικροεπαγγελματίες που διακινούν προϊόντα. Έτσι, αντί τα διόδια να είναι δωρεάν, οι Ηπειρώτες και οι υπόλοιποι Έλληνες, για να επισκεφτούν τα πατρογονικά τους εδάφη, καλούνται να καταβάλουν έναν υψηλότατο “φόρο μετακίνησης”.

Με βάση τα σημερινά δεδομένα, οι απόδημοι που θα επισκεφτούν φέτος την Ήπειρο για να γιορτάσουν με τους συγγενείς τους τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, θα χρειαστεί να πληρώσουν για τη μετακίνηση, με επιστροφή (διόδια και βενζίνη):
• 152,80 ευρώ για την Άρτα (69,20 ευρώ για διόδια και 84 ευρώ για βενζίνη).
• 154,44 ευρώ για την Πρέβεζα (68,90 ευρώ για διόδια, και 85,54 ευρώ για βενζίνη).
• 173,42 ευρώ για τα Ιωάννινα (74,90 ευρώ για διόδια, και 98,52 ευρώ για βενζίνη).
• 191,86 ευρώ για Ηγουμενίτσα (79,10 ευρώ για διόδια, και 112,76 ευρώ για βενζίνη).
Αξίζει να σημειωθεί, ότι στα παραπάνω ποσά, δεν έχουν υπολογιστεί, οι νέες αυξήσεις που ανακοίνωσαν οι εταιρείες εκμετάλλευσης των εθνικών οδών.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, κατά μέσο όρο, για να πας από την Αττική στην Ήπειρο και να γυρίσεις, θα χρειαστεί να διαθέσεις (για διόδια και βενζίνη) το λιγότερο 5 μεροκάματα, χωρίς να συνυπολογιστούν άλλα έξοδα.
Τα στοιχεία αυτά πείθουν και τον πλέον δύσπιστο ότι ο νέος οδικός άξονας δεν είναι για όλους, παρά το γεγονός πως εδώ και περίπου 60 χρόνια όλοι πληρώναμε διόδια για “εθνικούς δρόμους” που αντί να βελτιώνονται γέμισαν με εικονοστάσια σε κάθε στροφή».