Η μελέτη της «ΔΙΔΥΜΗΣ» γέφυρας!

Ανακατασκευή υφιστάμενης γέφυρας και κατασκευή γέφυρας νέου κλάδου επί του Αράχθου

Προβλέπεται πρώτα η κατασκευή της νέας γέφυρας

Δύο Κόμβοι στην «Κατσιμήτρου» και στο «Γεφύρι»

Τα στοιχεία της μελέτης για την «ΔΙΔΥΜΗ» γέφυρα

Η πρώτη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της Περιφέρειας Ηπείρου έφερε ειδήσεις μετά από την ερώτηση για την «παράλληλη γεφύρωση της γέφυρας Άρτας» από τον περιφερειακό Σύμβουλο Άρτας με την παράταξη «ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ-Τόπος να ζεις», Άλκη Παπαχρηστάκη.

Σχετικά με της ενέργειες στις οποίες έχει προβεί η Περιφερειακή Αρχή για τη «Δεύτερη Γεφύρωση ή παράλληλη γεφύρωση της γέφυρας Άρτας», από την ερώτηση που κατατέθηκε από τον Αντιπρόεδρο Επιτροπής Κοινωνικών Θεμάτων κ. Άλκη Παπαχρηστάκη, η απάντηση ήρθε από τον Περιφερειάρχη Αλέξανδρο Καχριμάνη και αυτή είναι η πρώτη μελέτη που ανατέθηκε σε τεχνική εταιρεία η οποία έχει ξεκινήσει τα σχέδια τα οποία παρουσιάζει σήμερα η ΗΧΩ.

Ο κ. Παπαχριστάκης στην τοποθέτησή του σχετικά με τη μοναδική γέφυρα που ενώνει την πόλη της Άρτας με την υπόλοιπη περιοχή τόνισε πως «επανέρχομαι στο φλέγον θέμα της τοπικής κοινωνίας , κατά πόσο είναι ασφαλής η εν λόγω γέφυρα την οποία χρησιμοποιούν όλοι οι πολίτες της Άρτας αλλά και διερχόμενοι από άλλους νομούς».
«Ο κύριος περιφερειάρχης τόσο παλιά όσο και προεκλογικά είπε ότι η υφιστάμενη γέφυρα πρέπει να συντηρηθεί όμως η κατασκευή νέας κρίνεται απαραίτητη και στην συνέχεια να λειτουργήσουν και οι δύο. Η νέα γέφυρα Άρτας που θα λύσει το πρόβλημα της προσβασιμότητας αποφεύγοντας τα μεγάλα μποτιλιαρίσματα μιας και η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από το 2017 και δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο η επίκληση περί της μελέτης οριοθέτησης της κοίτης του ποταμού Αράχθου» τόνισε μεταξύ άλλων ο Άλκης Παπαχριστάκης.

Τα σχέδια
Σχετικά με τα σχέδια που ήδη υπάρχουν στα χέρια της Περιφερειακής Αρχής κάνουν λόγο για «αντικατάσταση του βλαμμένου φορέα καταστρώματος µε νέο σύμμικτο κατάστρωμα σχεδόν ίδιας γεωμετρίας αποτελούμενο από μεταλλικές δοκούς και πλάκα καταστρώματος από οπλισμένο σκυρόδεμα και επί του οποίου θα λειτουργεί ο ένας κλάδος της κυκλοφορίας (προς Φιλιππιάδα-Ιωάννινα), και την κατασκευή νέας σύμμικτης γέφυρας στα κατάντη της υφιστάμενης µε την ίδια διατομή και γεωμετρία καταστρώματος που θα φέρει τον άλλο κλάδο
κυκλοφορίας (προς Άρτα).
Επίσης στον σχεδιασμό υπάρχουν και δύο κόμβοι, καθώς στη μελέτη «Εκατέρωθεν των τεχνικών γεφύρωσης του Άραχθου ποταμού (υφιστάμενου και νέου), προτείνεται ο επανασχεδιασμός των υφιστάμενων σηματοδοτούμενων ισόπεδων κόμβων. Ειδικότερα προτείνεται η αντικατάσταση του τετρασκελή ισόπεδου κόμβου στη διασταύρωση της Ε.ο. Άρτας – Ιωαννίνων µε την Επ. οδό Άρτας – Σαλαώρας µε ισοδύναμο κυκλικό κόμβο διαμέτρου 36m. Αντίστοιχα ο σηματοδοτούμενος τρισκελής κόμβος στη συμβολή της οδού Κατσιμήτρου προτείνεται να αντικατασταθεί µε ισοδύναμο κυκλικό διαμέτρου 34µ.

Η Υφιστάμενη γέφυρα

Σε ότι αφορά την περιγραφή της υφιστάμενης γέφυρας ΑΡΑΧΘΟΥ αναφέρονται τα εξής: Ι
-Η γέφυρα Αράχθου γεφυρώνει τον ποταμό Άραχθο, και βρίσκεται στην δυτική περιοχή της πόλης της
Άρτας. Στα ανάντη της γέφυρας και σε απόσταση -100μ υφίσταται το ιστορικό πέτρινο γεφύρι της
Άρτας.
-Πρόκειται για οδογέφυρα όπου κατασκευάσθηκε την περίοδο 1959-1960, δηλαδή μετρά περίπου 65
χρόνια λειτουργίας, στα πλαίσια της κατασκευής της Εθνικής Οδού Ιωαννίνων-Άρτας-Αγρινίου-
Αντιρρίου.
-Η γέφυρα έχει συνολικό μήκος 148.40μ και αποτελείται από τρία (3) αμφιέρειστα ίσα ανοίγματα
μήκους 46.00μ.
-Η γέφυρα αποτελείται από δύο (2) ακρόβαθρα (βαρύτητας) Α 1 & Α2 καθώς δυο (2) μεσόβαθρα
(βαρύτητας) Μ 1 & Μ2 κατασκευασμένα από σκυρόδεμα. Ο φορέας καταστρώματος αποτελείται από
πέντε (5) προεντεταμένες πλακοδοκούς (επί τόπου έχγυτες) στην στέψη των οποίων μορφώνεται
πλάκα σκυροδέματος στην οποία εφαρμόζεται εγκάρσια προένταση. Οι διαμήκης δοκοί ενώνονται
κατά μήκος με έξι εγκάρσιες διαδοκίδες.

– Στο άκρο προς lωάννινα μορφώνεται και ένα μικρότερο αμφιέρειστο άνοιγμα μήκους 10.40μ με
διατομή συμπαγούς πλακογέφυρας που εδράζεται επί των Ακροβάθρων Α2 και Α3 προκειμένου για
την διέλευση της δυτικής παραποτάμιας οδού από Άρτα προς Κεραμάτες και Νεοχώρι.
– Η διατομή του καταστρώματος επί των τριών (3) ίσων ανοιγμάτων μήκους 46.00μ έκαστος, υπέρ της
κοίτης του ποταμού Αράχθου, αποτελείται από πέντε (5) προεντεταμένες δοκούς, στις οποίες
εδράζεται η πλάκα καταστρώματος μέσου πάχους περί τα 20cm. Οι προεντεταμένες
προκατασκευασμένες δοκοί έχουν συνολικό ύψος 2.13. Το συνολικό πλάτος του καταστρώματος
είναι 10.40μ και το πλάτος του οδοστρώματος ισούται 7.50μ με πλάτος πεζοδρομίων εκατέρωθεν του
οδοστρώματος ίσο με 1.45μ.

Η νέα γεφύρωση
Σε ότι αφορά τη νέα γέφυρα στο Σκοπό και την Τεχνική Περιγραφή Έργου αναφέρονται τα εξής:
Η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Ηπείρου ανέθεσε στη σύµπραξη των εταιρειών
μελετών STATlCNET ΙΚΕ, µε αντικείμενο την εκπόνηση Στατικών και Γεωτεχνικών Μελετών, και ROAD OFFICE ΙΚΕ, µε αντικείμενο την εκπόνηση Συγκοινωνιακών και Υδραυλικών Μελετών την εκπόνηση των σταδίων της προμελέτης και της οριστικής μελέτης µε αντικείμενο την ΜΕΛΕΤΗ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΝΕΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΑΧΘΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΣΤΗΝ Π.Ε.ο. ΠΛΗΣΙΟΝ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ.

Στην παρούσα χρονική στιγμή έχει εκπονηθεί πλήρως η προμελέτη των προβλεπόμενων τεχνικών
ώστε να συνταχθεί ο προϋπολογισμός κατασκευής του έργου και στο εν λόγω στάδιο εκπονείται η
οριστική μελέτη του έργου.
Όπως αναφέρθηκε ήδη, το εν λόγω έργο αφορά την αντικατάσταση του βλαμμένου φορέα
καταστρώματος µε νέο σύμμικτο κατάστρωμα σχεδόν ίδιας γεωμετρίας αποτελούμενο από μεταλλικές
δοκούς και πλάκα καταστρώματος από οπλισμένο σκυρόδεμα, ο οποίος θα εδράζεται επί των
υφιστάμενων μεσοβάθρων και ακροβάθρων και επί του οποίου θα λειτουργεί ο ένας κλάδος της
κυκλοφορίας (προς Φιλιππιάδα-Ιωάννινα), και την κατασκευή νέας σύμμικτης γέφυρας στα κατάντη
της υφιστάμενης µε την ίδια διατομή και γεωμετρία καταστρώματος που θα φέρει τον άλλο κλάδο
κυκλοφορίας (προς Άρτα).

Σημειώνεται ότι επιλέγεται η μόρφωση γέφυρας δύο κλάδων ώστε η λειτουργία του εν λόγω οδικού
δικτύου µε τον σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο να µην διακοπεί και να λειτουργεί αδιάλειπτα σε φάση
κατασκευής του έργου. Συγκεκριμένα, από την εν λόγω μελέτη προβλέπεται πρώτα η κατασκευή και
ολοκλήρωση της νέας γέφυρας στα κατάντη της υφιστάμενης που θα φέρει τον δεξιό κλάδο (προς
Άρτα) και αφού η κυκλοφορία του οδικού δικτύου εκτραπεί επί της νέας γέφυρας τότε θα
αντικατασταθεί το υφιστάμενο βλαμμένο κατάστρωμα της υφιστάμενης γέφυρας µε νέο σύμμικτο
κατάστρωμα ίδιας διατομής µε αυτό του άλλου του άλλου κλάδου της νέας γέφυρας.

Κόμβοι
Εκατέρωθεν των τεχνικών γεφύρωσης του Άραχθου ποταμού (υφιστάμενου και νέου), προτείνεται ο
επανασχεδιασμός των υφιστάμενων σηματοδοτούμενων ισόπεδων κόμβων.
Ειδικότερα προτείνεται η αντικατάσταση του τετρασκελή ισόπεδου κόμβου στη διασταύρωση της Ε.ο. Άρτας – Ιωαννίνων µε την Επ. οδό Άρτας – Σαλαώρας µε ισοδύναμο κυκλικό κόμβο διαμέτρου 36m. Αντίστοιχα ο
σηματοδοτούμενος τρισκελής κόμβος στη συμβολή της οδού Κατσιμήτρου προτείνεται να
αντικατασταθεί µε ισοδύναμο κυκλικό διαμέτρου 34µ. Οι προτεινόμενοι κόμβοι μπορούν να
κατασκευαστούν χωρίς απαίτηση απαλλοτρίωσης , ενώ πρόσθετα ο κυκλικός κόμβος επί της οδού
Κατσιμήτρου, κυκλοφοριακά μπορεί να εξυπηρετήσει και την προβλεπόμενη κάθετη οδό από το
εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο.

Οδόστρωμα
Η εν λόγω τεχνική λύση της αντικατάστασης του φθαρμένου καταστρώματος της υφιστάμενης
γέφυρας µε νέο σύμμικτο φορέα καταστρώματος επιλέχθηκε δεδομένης της καλής συμπεριφοράς και
κατάστασης των υφιστάμενων στηρίξεων (ακροβάθρων και μεσοβάθρων) στις οποίες δεν
παρουσιάζονται σημαντικές καθιζήσεις και μετακινήσεις. Προς την κατεύθυνση της διατήρησης των
υφιστάμενων στηρίξεων συνηγορεί και το γεγονός της πλέον προστασίας της υφιστάμενης κοίτης µε
έργα προστασίας έναντι διάβρωσης, το γεγονός της παρουσίας ασβεστολιθικού υποβάθρου στην
έδραση των μεσοβάθρων και το ότι ο νέος φορέας καταστρώματος προκύπτει κατά πολύ
ελαφρύτερος από τον υφιστάμενο, µε αποτέλεσμα την σημαντική μείωση των κατακόρυφων φορτίων
έδρασης αλλά και την σημαντική μείωση των αδρανειακών σεισμικών δυνάμεων.

Πεζόδρομος-ποδηλατόδρομος
Οι δύο νέοι σύμμικτοι φορείς καταστρώματος προβλέπονται όμοιοι και αποτελούνται από τρία (3)
σχεδόν ίσα ανοίγματα μήκους 43.50m (Α1-Μ1), 44.50m (Μ1-Μ2), 43.50m (Μ2-Α2), ενώ οι εν λόγω
φορείς μορφώνονται συνεχείς επί των στηρίξεων των μεσοβάθρων. Το λειτουργικό πλάτος της οδικής
διατομής κάθε κλάδου ισούται µε 7.50µ (2 λωρίδες πλάτους 3.75m έκαστος ανά κλάδο) ενώ
εκατέρωθεν του πλάτους κυκλοφορίας προβλέπονται κράσπεδα πεζοδρομίου, εκ των οποίων τα
εξωτερικά τα οποία θα φέρουν μεικτό πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο προβλέπονται µε πλάτος 3.40µ και
τα εσωτερικά µε πλάτος 1.00m επί των οποίων θα εδράζονται τα στηθαία ασφαλείας.