Κέντρο Πρόληψης Άρτας «Ολιστικό πρόγραμμα πρόληψης για τη διαχείριση του σχολικού άγχους»
Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Άρτας, σε μια συνεχή συνεργασία με τη σχολική κοινότητα υλοποίησε το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο του 2024 με τους μαθητές της Β΄ τάξης στο 3ο Γυμνάσιο Άρτας βιωματικά εργαστήρια πρόληψης με τον τίτλο: «Διαχείριση του σχολικού άγχους», διάρκειας τεσσάρων (4) διδακτικών ωρών ανά τμήμα.
Το άγχος αποτελεί ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα. Στα σχολεία παρατηρείται υψηλό άγχος, τόσο στους εκπαιδευτικούς, όσο και στους μαθητές.
Το άγχος στην εποχή μας είναι μία πολύ διαδεδομένη λέξη φορτισμένη τις περισσότερες φορές με αρνητική σημασία και μία κατάσταση που δεν μπορούμε να αποφύγουμε. Σε φυσιολογικά επίπεδα, το άγχος είναι αναγκαίο και μπορεί να κινητοποιήσει τους ανθρώπους, βοηθώντας τους να αντιμετωπίσουν με επιτυχία διάφορες καταστάσεις.
Η εφηβεία είναι μία περίοδος της ζωής των νέων με έντονες συναισθηματικές και σωματικές αλλαγές που δημιουργούν μια σχεδόν ‘’μόνιμη’’ συνθήκη άγχους, επηρεάζοντας την προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική τους ζωή.
-Τί είναι το άγχος;
-Πως εμφανίζεται το άγχος στο σώμα μας;
-Ποια συναισθήματα νιώθουμε;
-Πώς επηρεάζεται η συμπεριφορά μας;
-Τί μπορώ να κάνω όταν νιώθω άγχος;
-Υπάρχουν τρόποι διαχείρισης;
Τα παιδιά εντόπισαν σαν κύριες πηγές άγχους: την πίεση για τα μαθήματα, τις εξετάσεις, την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, τις δυσκολίες στις σχέσεις με τους συνομήλικους, τα προβλήματα στην οικογένεια, τα οικονομικά προβλήματα, την απουσία φίλων, τα προβλήματα στο σχολείο.
Ως προς τους τρόπους αντιμετώπισης του άγχους ανέφεραν: τον αθλητισμό, τη συζήτηση με πρόσωπα εμπιστοσύνης (γονείς ή άλλους σημαντικούς ενήλικες), την αγαπημένη τους μουσική, το περπάτημα, την παρέα με φίλους.
Μέσα από βιωματική αλληλεπίδραση τονίστηκε ότι πολλές φορές αγχογόνο δεν είναι καθαυτό το εξωτερικό γεγονός, αλλά η ερμηνεία που του δίνουμε, η οποία μας προκαλεί ψυχολογική πίεση.
Σε ό, τι αφορά τη διαχείριση του άγχους σε ατομικό επίπεδο επισημάνθηκε πως μπορούν να βοηθήσουν: η ξεκάθαρη και θετική σκέψη, η αναζήτηση και παροχή υποστήριξης, η βελτίωση της σωματικής μας υγείας και η χαλάρωση.
Στην περίπτωση όμως που το άγχος παίρνει τη μορφή έντονης ψυχικής δυσφορίας και ξεπερνά τα όρια αντοχής, τότε είναι αναγκαία η βοήθεια ενός ειδικού σε θέματα ψυχικής υγείας.
Στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος έχει προγραμματιστεί να υλοποιηθούν βιωματικά εργαστήρια με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς των μαθητών για την διαχείριση του άγχους.
«Ευχαριστούμε θερμά για την συνεργασία την Διευθύντρια του 3ου Γυμνασίου Άρτας κα Γάτα Σταυρούλα, τις εκπαιδευτικούς που είναι υπεύθυνες για την παρέμβαση κα Βασιλείου Χριστίνα και κα Μουστακλή Αγνή και τους μαθητές όλων των τμημάτων της Β΄ τάξης».
Υπεύθυνη του προγράμματος: Κομηλάγιου Θεοδοσία Κοινωνιολόγος