«Κλουαζονέ» Λ.Βαλετοπούλου

Εκδόσεις βακχικόν 2024 σελ.185
Γράφει : Ο Κώστας Α. Τραχανάς

Ένα πρωτότυπο κείμενο για την αδυναμία του σύγχρονου ανθρώπου να συντονιστεί με την εποχή, το περιβάλλον, τους γύρω και τον εαυτό του.
Ο αέρας της αθωότητας των παιδικών χρόνων ,της δεκαετίας του ΄80, που περιείχε την ανεμελιά ,τις δυσκολίες, τους περιορισμούς, αλλά και πολλές ευτυχισμένες στιγμές της εφηβείας.
Το οικογενειακό περιβάλλον της επαρχιακής πόλης ,του Βόλου, που μεγάλωσε η ηρωίδα, η φιλία με τον υπέροχο «Παγκανίνι», ο πρώτος παιδικός έρωτας με τον Αιμίλιο, η αξία της βαθιάς φιλίας δύο κοριτσιών ,που κλονίστηκε για έναν άγνωστο φαντάρο από την Καβάλα.
Ιστορίες άλλοτε πραγματικές που συναντώνται καθημερινά στη ζούγκλα των μεγάλων πόλεων, κι άλλοτε καθαρή μυθοπλασία. Παράδοξες, σουρεαλιστικές, συγκινητικές, προσπαθώντας πάντα να αποτυπώσουν τον παραλογισμό της σύγχρονης πραγματικότητας.
Ένα βιβλίο στο οποίο όλοι, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, θα βρούμε κάπου τον εαυτό μας. Και αυτό γιατί είναι πολύ επίκαιρο, αφού μιλά για τον σύγχρονο άνθρωπο. Για εμάς που μένουμε σε πόλεις, που τις αγαπάμε και την ίδια στιγμή μάς κουράζουν. Για τις ομορφιές και τα εμπόδια που μας ορθώνουν. Για τη μοναξιά, ακόμη και μέσα στο πλήθος.

Η Χάρις βρίσκεται στο χειρουργείο και υπό την επήρεια της νάρκωσης μεταφέρεται νοερά σε ένα αποτεφρωτήριο. Τα πρόσωπα που συναντά, δύο παιδικοί της έρωτες, τη γυρίζουν πίσω στον χρόνο, τότε που ζούσε με την οικογένειά της στον Βόλο. Στη θέα των βάζων-τεφροδόχων φέρνει στη μνήμη της τα διακοσμητικά βάζα, τύπου κλουαζονέ, που υπήρχαν στο πατρικό της σπίτι.
Η μουσική ντίσκο, το καφέ Σαντάν, η οδό Μεταμορφώσεως στο Βόλο, το κατηχητικό στις κατακόμβες του Αγίου Νικολάου, το φροντιστήριο όπου δίδασκε έκθεση ο Παρθένης, το Στέκι νεολαίας, το βιβλιοπωλείο του Λιαναρίδη στην Ερμού , ο Σακελλαρίδης με τα βιολιά, το σκαρί «Βέλος» και το τσαπαρί, τα μαθήματα οδήγησης της μαμάς, τα πάρτι, τα γαλλικά, το πιάνο, το βιολί, τα διακοσμητικά βάζα κλουαζονέ, ο σεισμός και τα συλλεκτικά πιάτα με τα καράβια των θαλασσοπόρων, το αποτεφρωτήριο, η γιορτή κρασιού Νέας Αγχιάλου, η αλληλογραφία με τα Γαλλάκια,η νονά με τα μαύρα γυαλιά ηλίου, οι φιλίες, οι απαγορεύσεις, η μοναξιά, η παρενόχληση στο σινεμά, το έργο σούπερμαν με τον Κρίστοφερ Ριβ, τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα είναι συστατικά των βιωμάτων της στα χρόνια του Γυμνασίου και του Λυκείου τη δεκαετία του ’80.

Η Χάρις περνάει με επιτυχία στο Πανεπιστήμιο και την ημέρα που ξεκινά με την οικογένειά της για την Αθήνα, με φορτωμένες τις αποσκευές της στο Ρενό 14 του μπαμπά, ένα σοβαρό συμβάν στη διαδρομή διακόπτει απρόσμενα το ταξίδι. Μετά την ολοκλήρωση της χειρουργικής επέμβασης θα επισκεφθεί το αποτεφρωτήριο, όπου διαπιστώνει με έκπληξη ότι τα πρόσωπα που συνάντησε την πρώτη φορά δεν υπήρξαν ποτέ εκεί…
Διαβάζοντας τη Λίνα Βελατοπούλου ο αναγνώστης κατανοεί πως δεν υπάρχουν απλές ιστορίες, και πως η τέχνη είναι απαραίτητη στη ζωή…
Διαβάστε το.

Η Λίνα Βαλετοπούλου γεννήθηκε στον Βόλο και ζει στη Λάρισα. Τελείωσε το Κλασικό Λύκειο και σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Πήρε μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Δημιουργική Γραφή από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Είναι επίσης διπλωματούχος σολίστ πιάνου. Εργάστηκε πάνω από εικοσαετία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ως καθηγήτρια μουσικής, ενώ από το 2017 έχει δημιουργήσει και συντονίζει την ομάδα δημιουργικής γραφής «Οι παρέες γράφουν».Διηγήματά της περιλαμβάνονται στις συλλογικές εκδόσεις Οδός Δημιουργικής Γραφής 2 (εκδόσεις Οσελότος 2013), Ανθολογία Σύντομου Διηγήματος «Διαδρομή 2014» (εκδόσεις Γραφομηχανή 2014), Τριάντα μέρες σινιάκι (εκδόσεις Βάρφης 2015), και έχουν δημοσιευθεί στο λογοτεχνικό περιοδικό Μανδραγόρας, στα ηλεκτρονικά περιοδικά Λεξηtanil, Culturebook, Φρέαρ, Ποιείν, Φτερά χήνας, Ιστορίες μπονζάι και σε άλλες διαδικτυακές σελίδες.Βραβεύτηκε στον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Διηγήματος «Λόγω τέχνης» το 2013, προς τιμήν του Κ. Καβάφη, για το διήγημα «Η χελώνα» που βρίσκεται στη Συλλογή 40 διηγημάτων «7 λέξεις» (εκδόσεις Μεταίχμιο 2013).Έχει εκδώσει τη συλλογή διηγημάτων Ζωές σε αναδίπλωση (εκδόσεις Γαβριηλίδης 2014) και τη νουβέλα Μισή όρθια, μισή χαλάσματα (εκδόσεις Γαβριηλίδης 2018). Το Κλουαζονέ είναι το πρώτο μυθιστόρημά της.