Κουβεντιάζοντας με την Κατερίνα Σχισμένου

Φιλομήλα Λαπατά
Το δάκρυ του Χριστού -Lacryma Christi , από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Καλημέρα σας μέσα από τις υπέροχες διαδρομές σας της Σαρδηνίας αλλά και της Κάτω Ιταλίας, της μεγάλης Ελλάδας, μέσα από τα μάτια της Lacryma Christi.

ΕΡΩΤ.: Γιατί επιλέξατε αυτό το τοπίο, κοινωνία και χρονική περίοδο αυτή τη φορά;
Ο σκοπός μου ήταν να συγγράψω την Τριλογία της Διασποράς. Έκανα την ιστορική έρευνα για το πρώτο μυθιστόρημα της σειράς με τίτλο ΟΙ ΚΟΡΕΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ (Εκδόσεις Ψυχογιός) για τους Έλληνες του Πόντου, Κωνσταντινούπολης, Βιέννης και Βελγίου. Συνέχισα με τους απανταχού Έλληνες της Μεγάλης Ελλάδας του περασμένου και προπερασμένου αιώνα και έμεινα κατάπληκτη για το πόσα ιστορικά γεγονότα των Ελλήνων της Σαρδηνίας υπάρχουν που δεν τα μαθαίνουμε ποτέ στα σχολικά μας χρόνια, με πρώτο και κυριότερο τα δυο αρχαία ονόματα της Σαρδηνίας που είναι Σανδάλια και Ιχνούσα, δηλαδή ίχνος από σαντάλι στην άμμο! Συνεχίζοντας, λοιπόν, την Τριλογία της Διασποράς επέλεξα να αφιερώσω το δεύτερο μυθιστόρημα με τίτλο ΤΟ ΔΑΚΡΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ-Lacryma Christi (Εκδόσεις Ψυχογιός) σε αυτούς τους άγνωστους Έλληνες της Σαρδηνίας και Σικελίας. Επιπλέον είμαι παντρεμένη με Ιταλό και Σάρδο, περνώ τέσσερις μήνες το χρόνο στη Σαρδηνία και έχω πρόσβαση σε ιστορικά και λαογραφικά αρχεία της περιοχής στην οποία αναφέρομαι.

ΕΡΩΤ.: Παρουσιάζετε μια γυναίκα τη Lacryma Christi μέσα από την προσωπική της ιστορία να ενηλικιώνεται αλλά και να ωριμάζει μέσα από απίστευτες καταστάσεις που κόβουν κυριολεκτικά την ανάσα. Παρουσιάζετε την ιστορία της Σαρδηνίας, τα ήθη, τις όμορφες συνήθειες αλλά και μια ανδροκρατούμενη κοινωνία που δεν θα έλεγα πως διαφέρει και ιδιαίτερα από τη δική μας τη σημερινή.
Το μυθιστόρημα αναφέρεται χρονικά στο 1850 με 1900. Δεν υπάρχει ιδιαίτερη διαφορά με τη σημερινή κοινωνία, όχι μόνο της Σαρδηνίας, αλλά και της Ελλάδας. Έχουν αλλάξει, βέβαια, προς το καλύτερο τα πρακτικά θέματα ζωής. Οι γυναίκες βγήκαν από τα σπίτια, εργάζονται, κάποιες μεγαλώνουν μόνες τους τα παιδιά τους. Απέκτησαν φωνή. Υπάρχει επίγνωση σε πολλά κοινωνικά θέματα. Τα… θεωρητικά θέλουν δουλειά ακόμη από όλους μας. Αλλά είμαι αισιόδοξη προπαντός όταν βλέπω μάνες με παιδιά και των δυο φύλων να τα μεγαλώνουν με τις ίδιες ιδέες και αξίες ζωής.

ΕΡΩΤ.: Θα μπορούσε να είναι μια σημερινή ηρωίδα;
Πιστεύω πως ναι. Η Λάκρυμα Κρίστη θα μπορούσε να είναι μια σημερινή ηρωίδα. Εξάλλου είναι πρόσωπο πραγματικό και όχι φανταστικό. Πέρασε απίστευτες καταστάσεις μέχρι να φτάσει στο σημείο της επίγνωσης. Πόσες τέτοιες καταστάσεις διαβάζουμε στις εφημερίδες ή βλέπουμε στην τηλεόραση και σήμερα!

ΕΡΩΤ.: Το τέλος του βιβλίου δεν αποτελεί ένα τέλος αλλά μια νέα αρχή. Τελικά όταν συγχωρούμε αρχίζουμε μια νέα ζωή;
Η συγχώρεση, κατά τη γνώμη μου πάντα, είναι ένα εντελώς παρεξηγημένο θέμα. Η συγχώρεση δεν είναι ένα θέμα επιπόλαιο. Συγχωρώ δεν σημαίνει πως συνεχίζω να δέχομαι τις άσχημες συμπεριφορές των άλλων μόνο και μόνο γιατί τους έχω συγχωρήσει, ή συνεχίζω να κάνω παρέα με κάποια φίλη που με πρόδωσε, ή συνεχίζω τις σχέσεις μου με έναν πατέρα που με κακοποιούσε όταν ήμουν μικρή. Όχι! Μπορεί να επιλέξω να μην ξαναδώ αυτά τα άτομα, αλλά εντούτοις να τα «κουβαλάω» μια ζωή στο μυαλό μου, στις σχέσεις μου, στην καθημερινότητά μου. Συγχωρώ σημαίνει δεν ξυπνώ κάθε μέρα με τη βασανιστική σκέψη «πώς μου το έκαναν εμένα αυτό!». Συγχωρώ σημαίνει κάνω πρωτίστως ειρήνη με τον εαυτό μου.
Η συγχώρεση δεν είναι ένα σύνολο πράξεων. Είναι μια απόφαση ζωής. Είναι ένας τρόπος να βλέπω τα πράγματα. Να δω τους ανθρώπους και τις συνθήκες που προξένησαν το θυμό και τον πόνο μου. Συγχώρεση σημαίνει αφήνω. Σημαίνει σταματώ να είμαι προσκολλημένη στο παρελθόν. Σημαίνει ελευθερώνω τον εαυτό μου από το να νιώθω παντοτινό θύμα των καταστάσεων. Επειδή εγώ η ίδια δημιουργώ την πραγματικότητά μου, συγχωρώ γιατί θέλω ν’ απαλλάξω τον εαυτό μου από τις τοξικές συνέπειες του θυμού και της οργής μου που καταναλώνουν την ενέργειά μου με διαφόρους τρόπους. Η συγχώρεση είναι στάση ζωής. Ανάγκη για ειρήνη.
Όταν συγχωρούμε αρχίζουμε μια καινούργια ζωή, πολύ σωστά το αναφέρατε!
Σας ευχαριστώ για τις ενδιαφέρουσες ερωτήσεις.