Κουβεντιάζοντας

Η Κατερίνα Σχισμένου με τον συγγραφέα Θοδωρή Δεύτο

 

ΕΡ.: Κύριε Θοδωρή Δεύτο καλές γιορτές να έχουμε και εμφανίζεστε μ΄ένα νέο βιβλίο με τον τίτλο, «Ο Αλεξιπτωτιστής ήταν δικός μας». Πώς κάνατε αυτή την επιλογή;
ΑΠ.: Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σας, ανταποδίδω τις ευχές μου στις συμπατριώτισσες και τους συμπατριώτες που θα διαβάσουν αυτές τις γραμμές και σε όλη την Ήπειρο απ’ άκρη σ’ άκρη. Μετά από επτά βιβλία με θεματογραφία τον ’’ Ηπειρώτικο γάμο’’, τον εμφύλιο, και πέντε βιβλία για τις αλησμόνητες πατρίδες, ήρθε νομίζω ο καιρός να ασχοληθώ με θέματα που νομίζω δεν έχουν φωτιστεί ακόμη επαρκώς και αφορούν τη νεότερη Ελληνική ιστορία. Θεωρώντας λοιπόν ότι το κομμάτι Κρήτη μπορεί να προσφέρει περαιτέρω γνώση και εμβάθυνση, όπως επίσης το τι συνέβη στην Γερμανία μετά την πτώση του Βερολίνου, το τι πέρασε δηλαδή ο Γερμανικός λαός από τους νικητές του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου, τα οποία δε νομίζω ότι είναι ευρέως γνωστά, είναι ο βασικός λόγος που επέλεξα να γράψω αυτό το βιβλίο για την Κρήτη και όχι μόνο. Γιατί το βιβλίο δεν αναφέρεται μόνο στην Κρήτη, αλλά και στον λιμό της Αθήνας τον δύσκολο χειμώνα 41-42 με τους 140.000 νεκρούς από την πείνα, που μας επέβαλαν οι Εγγλέζοι λόγω του ναυτικού αποκλεισμού της Αθήνας, όπως και το τι συνέβη στην Γερμανία μετά την ήττα. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι μόνο στον Ανατολικό τομέα που κατείχαν οι Ρώσοι, έχουν καταγραφεί ένα εκατομμύριο βιασμοί γυναικών.

 

ΕΡ.: Πόσο μακριά είναι τελικά ο πόλεμος και η ιστορία του χθες από το σήμερα;
ΑΠ.: Λένε ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται και αυτός είναι ένας λόγος που επιβάλει να γνωρίζουμε την ιστορία μας σε βάθος, κάτι που δε νομίζω πως συμβαίνει. Ο πόλεμος δεν είναι ποτέ κοντά και άλλο τόσο ποτέ μακριά. Οι γεωπολιτικές και οι οικονομικές συνθήκες αλλάζουν ταχύτατα, νέοι ρόλοι κατανέμονται και ευκαιρίες αναζητούνται από χώρες και πολιτισμούς εθισμένους σε επεκτατικές λογικές. Με αυτή την έννοια πάντα ο Ελληνισμός πρέπει να είναι ενωμένος, μονιασμένος, γιατί απέναντι του, προς Ανατολάς, έχει έναν γείτονα με τα χαρακτηριστικά που προανέφερα. Επομένως, όπως ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος ξεκίνησε από μια δολοφονία που θα μπορούσε να μην είχε συμβεί, έτσι και σήμερα ένας πόλεμος μπορεί ανά πάσα στιγμή να ξεσπάσει από ένα τυχαίο ή ένα σκόπιμο γεγονός. Οι ημερομηνίες τελικά αλλάζουν μόνο, όχι τα συμφέροντα.

ΕΡ.: Ποιά είναι τα κριτήρια ενός συγγραφέα να δημιουργήσει μια ιστορία και να την βγάλει ως βιβλίο;
ΑΠ.: Κατ’ αρχάς αν το θέμα με το οποίο σκέπτεται να καταπιαστεί, έχει γενικότερο ενδιαφέρον. Αυτό είναι το βασικότερο. Από εκεί και πέρα, ειδικά στα ιστορικά μυθιστορήματα, μπαίνει έντονα το θέμα της αντικειμενικότητας στην θεώρηση των ιστορικών στοιχείων που επεξεργάζεται. Γιατί αν η βάρκα γέρνει μονόπατα, αν δεν είναι αντικειμενικός, τότε το αποτέλεσμα θα έχει χάσει την έξωθεν καλή μαρτυρία και το αποτέλεσμα θα είναι μια αποτυχία. Είπα νωρίτερα ότι λίγα γνωρίζουμε για το τι πέρασε ο γερμανικός λαός μετά την πτώση του Βερολίνου. Εγώ που έγραψα αυτό το βιβλίο, είχα νεκρό τον παππού μου και την θεία μου την πρώτη μέρα του πολέμου του 40 στο Πωγώνι από τους φασίστες του Μουσολίνι. Κι όμως, ήμουν υποχρεωμένος να το βγάλω από το μυαλό μου αυτό το περιστατικό και το έβγαλα. Όποιος διαβάσει αυτό το βιβλίο, θα καταλάβει τι εννοώ.

ΕΡ.: Πώς διανύετε εσείς ως συγγραφέας μια τόσο δύσκολη και μοναχική εποχή;
ΑΠ.: Όπως την βιώνει όλος ο κόσμος. Το μόνο θετικό στην περίπτωση μου, ήταν το γεγονός ότι από την αρχή του χρόνου ασχολιόμουν με την μελέτη αρχικά και την συγγραφή του νέου μου βιβλίου κι έτσι δεν μου κόστισε πολύ η αναγκαστική κλεισούρα. Πάντως χρειάζεται να δείξουμε όλοι σύνεση και υπομονή, να ακούμε τους ειδικούς και μόνο, ελπίζοντας ότι η έλευση του εμβολίου να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα που μας ταλανίζει κοντά δέκα μήνες τώρα.

Το Οπισθόφυλλο
Κρήτη 1937

Στον μυστηριακό αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού δύο νέα παιδιά, μια Κρητικοπούλα μαθήτρια κι ένας Γερμανός φοιτητής της αρχαιολογίας, ερωτεύονται.
Οι ζωές τους θα περάσουν μέσα από τον λαβύρινθο των γεγονότων και των συνεπειών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, σε μια Ελλάδα που φλέγεται μέσα στις σελίδες της Ιστορίας.
Μπορεί να επιβιώσει ο έρωτας σε καιρό πολέμου;
Μπορούν να αναγεννηθούν η ζωή και η ελπίδα μέσα από τις στάχτες του θανάτου;
Αρκεί η αγάπη για να βρει ο άνθρωπος το μονοπάτι προς το φως;
Ένα ασπρόμαυρο πάζλ, με εικόνες από την γερμανική αεροπορική απόβαση στην Κρήτη, την αντίσταση στο ηρωικό νησί, τον λιμό της Αθήνας, τον βομβαρδισμό της Δρέσδης, τη μεταπολεμική Ελλάδα μέχρι και τη σύγχρονη οικονομική κρίση, θα μας ταξιδέψει όσο ενώνουμε τα κομμάτια του σε εποχές ζοφερές, από εκείνες που δεν θα θέλαμε να βιώσουμε ξανά…

Ποιος είναι ο Θ. Δεύτος

Ο Θοδωρής Δεύτος γεννήθηκε στα Γιάννενα. Έχει δύο κόρες, την Μαριλίζα και την Ασπασία. Σπούδασε Μαθηματικά στο Εθν. Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και υπηρέτησε την δημόσια εκπαίδευση επί 32 έτη. Διετέλεσε πρόεδρος στην Ένωση Ηπειρωτών Ιλίου (2001 – 2011 ). Εκλέχτηκε Δημοτικός σύμβουλος στον Δήμο Ίλίου (2006 – 2018) και υπηρέτησε ως πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού & Αθλητικού οργανισμού για τέσσερα χρόνια. Επίσης το 2006 εκλέχτηκε στο Δ.Σ της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος.
Εμφανίστηκε στα γράμματα το 2004 με το λαογραφικό του έργο ‘’ Ο Ηπειρώτικος γάμος ‘’. Ακολούθησαν έξι ιστορικά μυθιστορήματα.
‘’Μη ρωτάς γιατί’’, το 2006
‘’Σμύρνη συγγνώμη’’, το 2008
‘’Μήπως αγάπησα λάθος πατρίδα;’’, το 2011
‘’Τραπεζούντα το διαμάντι της Ανατολής ‘’, το 2015
‘’Είμαι Πολίτισσα τζάνουμ’’, το 2016
‘’Το Πέρασμα Αντίκρυ’’, το 2018