«Μετωπική» με αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ;
Ερώτηση Ιωάννη Τσίμαρη για παραχώρηση των δημοσίων επιβατικών μεταφορών
Νέο μοντέλο με δύο ενιαίες παραχωρήσεις ανά Περιφέρεια
Εμπόδια στους διαγωνισμούς για τοπικούς παρόχους
Υπερσυγκέντρωση υπεραστικών και αστικών συγκοινωνιών
Αλλαγή του τρόπου διενέργειας των διαγωνισμών για τις δημόσιες οδικές επιβατικές μεταφορές επιχειρεί η κυβέρνηση θέτοντας –ουσιαστικά- εκτός διαδικασιών τα σημερινά ΚΤΕΛ και ανοίγοντας ταυτόχρονα την αγορά σε λίγες, αλλά μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες.
Η προκήρυξη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την «ανάθεση αποκλειστικού δικαιώματος εκτέλεσης δημόσιων τακτικών οδικών μεταφορών επιβατών με λεωφορεία στην Περιφέρεια με σύμβαση παραχώρησης δημόσιας υπηρεσίας σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1370/2007», αφορά την απελευθέρωση της αγοράς των ΚΤΕΛ, καθώς προβλέπει την ανάθεση, μέσω συμβάσεων παραχώρησης, του αποκλειστικού δικαιώματος εκτέλεσης και εκμετάλλευσης των δημόσιων τακτικών αστικών και υπεραστικών μεταφορών επιβατών με λεωφορείο.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η κυβέρνηση παρακάμπτει τον νόμο 4974 που η ίδια ψήφισε και ο οποίος ορίζει σαφέστατα στο άρθρο 14 ότι «η προκήρυξη των διαγωνισμών περιλαμβάνει τις τακτικές υπεραστικές και αστικές γραμμές, σε κάθε περιφερειακή ενότητα ή γεωγραφική περιοχή» και αιφνιδιαστικά στρέφεται στη διενέργεια διαγωνισμών ανά Περιφέρεια.
Ειδικότερα, το υπ. Υποδομών και μεταφορών προτείνει διαγωνισμούς ανά Περιφέρεια με δύο γκρουπ διαγωνιζόμενων, ένα για το Υπεραστικό μεταφορικό έργο και ένα για το Αστικό. Αυτό σημαίνει 12+12 διαγωνιστικές διαδικασίες (Υπεραστικά και αστικά) και όχι διαγωνισμούς κατά νομό σύμφωνα με τον παραπάνω νόμο. Άλλωστε, για τον λόγο αυτό, δηλαδή των διαγωνισμών κατά Περιφερειακή Ενότητα (νομό), τα ΚΤΕΛ είχαν συμφωνήσει και είχαν αποδεχτεί το γράμμα του νόμου και ήταν έτοιμα να συμμετάσχουν.
Προ ημερών με ερώτησή τους 12 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία του Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου, σεν ερώτηση προς τον αρμόδιο υπουργό Χρίστο Δήμα, επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση εμφανίζεται αιφνιδίως να αλλάζει εκ βάθρων τον σχεδιασμό για τη διενέργεια των διαγωνισμών, εγκαταλείποντας το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο και επιλέγοντας πλέον τη διενέργειά τους ανά Περιφέρεια, αντί ανά Περιφερειακή Ενότητα. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι πρόκειται για μια επιλογή που δεν προβλέπεται στο νόμο, ούτε έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, αλλά φαίνεται να αποφασίστηκε «εν κρυπτώ». Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην ερώτησή τους επικαλούνται τις καταγγελίες των Ομοσπονδιών Αστικών και Υπεραστικών ΚΤΕΛ καθώς και δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών προσανατολίζεται σε διαγωνισμούς ανά Περιφέρεια με διακριτά γκρουπ για το αστικό και το υπεραστικό έργο – μια επιλογή που αναιρεί πλήρως τις πρόνοιες του ισχύοντος νόμου. «Ουσιαστικά καταργείται το μοντέλο των τοπικών κοινωνικών συμπράξεων ΚΤΕΛ, που αποτελούνται κυρίως από οδηγούς και ιδιοκτήτες λεωφορείων-μετόχους και το οποίο έχει διασφαλίσει μέχρι σήμερα συγκοινωνιακή κάλυψη σε κάθε γωνιά της χώρας», σημειώνουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Ερώτηση Τσίμαρη
Στο θέμα αυτό προχθές επανέρχεται με κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ο βουλευτής Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής και αναπληρωτής γραμματέας της Κ.Ο., Ιωάννης Τσίμαρης, αναφορικά με τον υπό σχεδιασμό νέο τρόπο ανάθεσης των δημοσίων οδικών μεταφορών και τις πιθανές επιπτώσεις του.
Σύμφωνα με στοιχεία και επιστολή του Αστικού ΚΤΕΛ Ιωαννίνων Α.Ε., το Υπουργείο εξετάζει την εγκατάλειψη του ισχύοντος σχεδιασμού για ξεχωριστούς διαγωνισμούς ανά Περιφέρεια και Περιφερειακή Ενότητα, υπέρ ενός υπερσυγκεντρωτικού μοντέλου με δύο ενιαίες παραχωρήσεις ανά Περιφέρεια: μία για το σύνολο του αστικού έργου και μία για το σύνολο του υπεραστικού.
Ο βουλευτής επισημαίνει ότι ένα τέτοιο μοντέλο ενδέχεται να δημιουργήσει οικονομικά και τεχνικά εμπόδια για τους τοπικούς παρόχους και τα ΚΤΕΛ, οδηγώντας ενδεχομένως στον αποκλεισμό τους και ευνοώντας μεγάλους διεθνείς ομίλους. Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι αποκλίνει από ευρωπαϊκές πρακτικές που στηρίζουν την κατάτμηση του έργου και την ενίσχυση του ανταγωνισμού μέσω συμμετοχής μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Ιδιαίτερα για την Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων, η απομάκρυνση της αστικής συγκοινωνίας από τον τοπικό πάροχο θεωρείται ότι ενέχει κινδύνους για θέσεις εργασίας, την τοπική οικονομία και τη συνέχεια της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, ειδικά σε περιπτώσεις έκτακτων αναγκών.
Με την ερώτησή του, ο Ιωάννης Τσίμαρης ζητά από τον Υπουργό να διευκρινίσει τις προθέσεις του Υπουργείου, να παρουσιάσει τα κριτήρια και τις μελέτες που υποστηρίζουν το συγκεντρωτικό μοντέλο, να εξηγήσει πώς θα διασφαλιστεί η συμμετοχή των ΚΤΕΛ και των ελληνικών ΜμΕ, καθώς και να εξεταστεί η διατήρηση της κατάτμησης του έργου σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας ή γραμμών.
«Η δημόσια συγκοινωνία δεν είναι πεδίο πειραματισμών ούτε χώρος αποκλεισμού των τοπικών κοινωνιών. Αποτελεί βασικό πυλώνα κοινωνικής συνοχής και πρέπει να σχεδιάζεται με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, τη βιωσιμότητα και τη στήριξη των τοπικών φορέων», αναφέρει ο βουλευτής Ιωαννίνων.
