Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας -Πότε θα είναι έτοιμοι
Υπό υλοποίηση βρίσκονται ορισμένα μεγάλα οδικά έργα στη χώρα μας που αλλάζουν τον χάρτη των υποδομών της, όπως μείωση των χρόνων μετακινήσεων, ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, αναπτυξιακή ώθηση.
Πρόκειται για τα βασικά οφέλη που προσφέρονται από την ολοκλήρωση μεγάλων οδικών έργων, σαν αυτά που υλοποίουνται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας. Σε αυτά συγκαταλέγονται νέοι οδικοί άξονες που κατασκευάζονται σχεδόν σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, βασιζόμενοι στα πιο σύγχρονα πρότυπα.
Σύμφωνα με το carandmotor.gr τα σημαντικότερα υπό υλοποίηση οδικά έργα είναι:
Αυτοκινητόδρομος Ε65
Τον περασμένο Απρίλιο παραδόθηκε το μεγαλύτερο τμήμα (μήκους 135 χλμ.) του Ε65 από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα και απομένουν τα τελευταία 46 χλμ. μέχρι την Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών.
Τα εναπομείναντα χιλιόμετρα αφορούν εξολοκλήρου το βόρειο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας, το οποίο έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό άνω του 50%.
Μόλις ολοκληρωθεί ο Ε65 -περίπου στο τέλος του 2025- θα αποτελέσει τον τρίτο κάθετο εθνικό άξονα της ηπειρωτικής χώρας, επιτρέποντας στους πολίτες να μετακινούνται από την Αθήνα στα Γρεβενά σε 4 ώρες, την ίδια ώρα που το ταξίδι Λαμία-Εγνατία Οδός θα διαρκεί 1 ώρα 45 λεπτά.
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος
Πρόοδο υλοποίησης άνω του 50% καταγράφει και ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος συνολικού μήκους 75 χλμ. εκ των οποίων τα 62 χλμ. είναι σε νέα χάραξη μέσω της κοιλάδας της Ήλιδας.
Τα πρώτα 24 χλμ., δηλαδή το 29% του νέου αυτοκινητοδρόμου είναι ασφαλτοστρωμένα στις περιοχές της Αμαλιάδας, του Πύργου, της Κάτω Αχαϊας και του Μιντιλογλίου.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος, που θα μειώσει το ταξίδι Αθήνα-Πύργος σε περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά, θα έχει 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.
Μπράλος-Άμφισσα
Το έργο, με ημερομηνία περαίωσης την 15η Αυγούστου 2027, βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης των μελετών, έχοντας ολοκληρωθεί το 90% του προγράμματος γεωτεχνικών εργασιών. Επίσης, έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90% οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις.
Το φυσικό αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη και κατασκευή των παρεμβάσεων βελτίωσης του τμήματος Μπράλος – Άμφισσα, σε δύο υπο-τμήματα: Το Μπράλος – Αρχή παράκαμψης Γραβιάς και Μεταλλεία Βωξίτη – Άμφισσα, συνολικού μήκους 24 χλμ.
Περιλαμβάνεται η κατασκευή μεγάλων τεχνικών έργων, όπως είναι η κατασκευή 2 σηράγγων συνολικού μήκους περίπου 4,7 χλμ., 7 γεφυρών συνολικού μήκους άνω του 1 χλμ., 6 ισόπεδων κόμβων, ανισόπεδων και υπόγειων διαβάσεων, καθώς και ενός δικτύου δευτερευουσών οδών για τη σύνδεση με το λοιπό υφιστάμενο οδικό δίκτυο.
Στο ίδιο τμήμα υπάρχουν άλλα 2 χλμ. κατασκευασμένου έργου που είναι η παράκαμψη Γραβιάς, όπως επίσης και το τέλος της παράκαμψης Γραβιάς έως τα Μεταλλεία Βωξίτη μήκους περίπου 5 χλμ. Το τελευταίο τμήμα αποτελεί αντικείμενο άλλης εργολαβίας η οποία έχει ξεκινήσει εργασίες πέρυσι. Το συνολικό, λοιπόν, μήκος του Μπράλος-Άμφισσα είναι 31 χλμ.
ΒΟΑΚ
Χαρακτηρίζεται ως ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο. Το συνολικό μήκος του είναι 294 χλμ. και διατρέχει οκτώ δήμους της περιφέρειας Κρήτης κατά μήκος της Βόρειας ανεπτυγμένης ακτής της νήσου και στους τέσσερις νομούς.
Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ (σ.σ. υπολογίζεται το 2030) θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Χανιά – Ηράκλειο και τη διαδρομή Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ενώ θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Διπλή σύνδεση Λευκάδας
Το έργο αφορά στη σύνδεση της Λευκάδας με τον οδικό άξονα Άκτιο-Δυτικός Άξονας μέσω δύο νέων οδικών τμημάτων και συγκεκριμένα το τμήμα «Βόνιτσα-Λευκάδα», μήκους περί τα 16 χλμ. και το τμήμα «Άκτιο-Άγιος Νικόλαος» με 5 χλμ.
Το τμήμα «Άκτιο-Άγιος Νικόλαος» ολοκληρώθηκε στα μέσα Απριλίου 2023, ενώ το έτερο τμήμα εκτιμάται ότι θα δοθεί στην κυκλοφορία πριν το τέλος του 2024.
Τα νέα οδικά τμήματα αντικαθιστούν ή βελτιώνουν ήδη υπάρχοντα τμήματα, ενώ στο αντικείμενο της εργολαβίας περιλαμβάνεται, επίσης, η κατασκευή κάθε είδους έργων, που αφορούν στον νέο αγωγό ύδρευσης Λευκάδας, συνολικού μήκους περίπου 7,85 χλμ