
Ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Άρτας Βασίλης Ψαθάς για Αμβρακικό ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΟΥΜΕ την προστασία του με κάθε τρόπο
Συνεχής η παρακολούθηση του οικοσυστήματος
Τις Υπηρεσίες μας δεν έχουν απασχολήσει περιπτώσεις ρύπανσης
Εκτεταμένες οι παρεμβάσεις για τη βελτίωση του οδικού δικτύου
Απάντηση σε επερωτήσεις του Άλκη Παπαχριστάκη και Μάριου Τσίρκα
«Παρά τις τεχνικές δυσκολίες, τονίζουμε για άλλη μια φορά την πρόθεση και βούληση μας, να διασφαλίζουμε την προστασία του Αμβρακικού με κάθε τρόπο και μέσο, παρόλο που έχει περάσει η δεκαετής νομική δέσμευση λειτουργίας του προαναφερόμενου έργου», απαντώντας σε επερώτηση για το οικοσύστημα στον Αμβρακικό κόλπο (από την παράταξη «ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ Τόπος να ζεις»), ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Άρτας κ. Β. Ψαθάς ενημέρωσε το Περιφερειακό Συμβούλιο για τις δράσεις που έχουν υλοποιηθεί ήδη από το 2005 για τη διατήρηση και αναβάθμιση του υδροβιότοπου.
Την επερώτηση είχε καταθέσει ο περιφερειακός σύμβουλος Άρτας του συνδυασμού «Ήπειρος Όλον-Τόπος να ζεις» Άλκης Παπαχρηστάκης Αντιπρόεδρος επιτροπής κοινωνικών θεμάτων περιφέρειας Ηπείρου.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Άρτας Βασίλης Ψαθάς, ειδικότερα, αναφέρθηκε στην επιχορήγηση των Ν.Α. Άρτας και Πρέβεζας το 2005 με το ποσό των 6.750.000 ευρώ για την υλοποίηση της πράξης «Διαχείριση, αποκατάσταση και αναβάθμιση του υδροβιότοπου του Αμβρακικού κόλπου», με συνολικά 8 υποέργα, μεταξύ των οποίων και η «Προμήθεια, δημιουργία, εγκατάσταση και λειτουργία δικτύου αυτόματων τηλεμετρικών σταθμών παρακολούθησης της ποιότητας των υδάτων».
Ακολούθως, στην υπογραφή προγραμματικής σύμβασης το Σεπτέμβριο του 2010 μεταξύ των Ν.Α. Άρτας, Πρέβεζας, Αιτωλοακαρνανίας και της ΕΤΑΝΑΜ ΟΤΕ ΑΕ για τη λειτουργία του δικτύου των αυτόματων τηλεμετρικών σταθμών, καθώς και στα τεχνικά προβλήματα που κλήθηκε να διαχειριστεί τα ακολούθα χρόνια η Περιφερειακή Αρχή για τη συντήρηση και αποκατάσταση των σταθμών.
Μεταξύ άλλων, ανάφερε ο κ. Β. Ψαθάς: «Το 2019 οι σταθμοί τέθηκαν σε λειτουργική φάση και από τότε έως και σήμερα, λαμβάνουμε κανονικά μετρήσεις (π.χ. ph νερού, αλατότητα & θερμοκρασία νερού κ.α.) όπως αρχικά προβλεπόταν, χωρία καμία μα καμία επιβάρυνση για τον Αμβρακικό κόλπο. Οι μετρήσεις ελέγχονταν και ελέγχονται από το τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Άρτας. Ο εξοπλισμός (έστω αυτός ο παλαιωμένος), έχει εγκατασταθεί στο τμήμα Περιβάλλοντος Άρτας. […]Τα χρήματα τα οποία έχουμε διαθέσει έως τώρα είναι συνολικά 55.000,00 € και υπάρχει εξασφαλισμένη πίστωση 18.000,00 € για την συντήρηση του έτους 2025.
Με την αναλυτική (θέλω να πιστεύω) ενημέρωση παρά τις τεχνικές δυσκολίες, τονίζουμε για άλλη μια φορά την πρόθεση και βούληση μας, να διασφαλίζουμε την προστασία του Αμβρακικού με κάθε τρόπο και μέσο, παρόλο που έχει περάσει η δεκαετής νομική δέσμευση λειτουργίας του προαναφερόμενου έργου».
Όσον αφορά τους βιολογικούς καθαρισμούς βουστασίων και χοιροστασίων, ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «καθ΄ όλη τη διάρκεια του τελευταίου έτους, έως και σήμερα, τις Υπηρεσίες της των Π.Ε. (Άρτας και Πρέβεζας), δεν έχουν απασχολήσει περιπτώσεις ρύπανσης ή περιβαλλοντικής υποβάθμισης από την μη λειτουργία βιολογικού καθαρισμού τέτοιων μονάδων». Τα τελευταία χρόνια -πρόσθεσε- τα κτηνοτροφικά απόβλητα των χοιροστασίων αλλά και της πλειονότητας των υπόλοιπων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων απορροφούνται από τις επιχειρήσεις βιοαερίου που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας, με αποτέλεσμα την καλύτερη διαχείριση των αποβλήτων, ενώ προκύπτουν και οφέλη για την οικονομία από την παραγωγή ρεύματος.
Η επερώτηση Παπαχριστάκη
Στην επερώτηση ο περιφερειακός σύμβουλος της παράταξης «ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ Τόπος να ζεις», ανέφερε:
«Ο Αμβρακικός κόλπος είναι μία από τις πιο σημαντικές οικολογικές μοναδικές περιοχές της μεσογείου
Η περιορισμένη σύνδεση του κόλπου με την θάλασσα, Ιόνιο πέλαγος, συμβάλλει στα ιδιαίτερα υδρολογικά και οικολογικά χαρακτηριστικά του.
Υπάρχει ένας συνδυασμός γλυκών υδάτων και θαλασσίων υδάτων πού το καθιστά κρίσιμο σημείο για τα μεταναστευτικά πουλιά και για αναπαραγωγή ψαριών.
Το μέσο βάθος είναι 30 m και το μέγιστο 60 .
Ο Αμβρακικός κόλπος είναι ένας από τους μοναδικούς κόλπους στην ελλάδα με μεγάλη σημασία .
Οι πιέσεις που δέχεται ο Αμβρακικός Κόλπος είναι πολλές και πολυποίκιλες.
Βιομηχανικής κλίμακας χοιροτροφία και πτηνοτροφία, φράγματα, αλιεία και ιχθυοκαλλιέργειες, πόλεις και λιμάνια, σημαντική αγροτική παραγωγή και τουρισμός, στηρίζονται, εκμεταλλεύονται αλλά και πιέζουν την πλούσια και ενδιαφέρουσα φύση.
Πριν μερικά χρόνια τοποθετήθηκαν σταθμοί τηλεμετρίας για μέτρηση της ποιότητας του νερού μέ σκοπό να μεταδοθούν τά δεδομένα ανά τακτά χρονικά διαστήματα και να γνωρίζουν οι αρμόδιοι σέ ποια κατάσταση βρίσκεται ο κόλπος.
Ρωτάμε
Τι γίνεται με τούς σταθμούς τηλεμετρίας στον Αμβρακικό κόλπο και στην ευρύτερη περιοχή; Λειτουργούν;
Τι κόστος έχει αναλάβει η περιφέρεια ηπείρου για την συντήρηση αυτών;
Η ποιότητα νερού στον κόλπο σε ποια κατάσταση είναι;
Λειτουργούν οι βιολογικοί καθαρισμοί στα χοιροτροφια και σέ κάθε είδος κτηνοτροφικής η χοιροτροφικης εγκατάστασης;»
Καθαρισμοί αποστραγγιστικών αυλάκων
Για το θέμα της επερώτησης «καθαρισμοί αποστραγγιστικών αυλάκων εθνικών οδών εντός Π.Ε. Άρτας» που κατέθεσε ο περιφερειακός σύμβουλος Άρτας της παράταξης «Κοινό Ηπειρωτών», Μάριος Τσίρκας, η απάντηση του Αντιπεριφερειάρχη Β. Ψαθά, είχε ως εξής:
«Η Περιφέρεια και η Περιφερειακή Ενότητα Άρτας έχουν κάνει εκτεταμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση του οδικού δικτύου, βάσει των εκθέσεων/εισηγήσεων των Τεχνικών τους Υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη προτάσεις ή παρατηρήσεις δήμων και πολιτών.
Ειδικότερα για το θέμα του καθαρισμού, ουδέποτε έχουν αποσταλεί αιτήματα συλλογικών φορέων ή ιδιωτών στις Τεχνικές Υπηρεσίες ή στο γραφείο Αντιπεριφερειάρχη.
Και από την επερώτηση της παράταξης «Κοινό των Ηπειρωτών» δεν προκύπτει κάποια συγκεκριμένη περιοχή, στην οποία διαπιστώνεται πρόβλημα.
Συνοπτικά:
Τα τμήματα της Εθνικής Οδού που διέρχονται από την Περιφερειακή Ενότητα είναι τα ακόλουθα:
1) Τμήμα εθνικής οδού Άρτας –Τρικάλων, όπου δεν υπάρχουν αποστραγγιστικοί τάφροι. Η Περιφέρεια Ηπείρου κάθε χρόνο, καθαρίζει δεξιά και αριστερά του οδοστρώματος τα ρείθρα του δρόμου, για τους οποίους καθαρισμούς δεχόμαστε τα εύσημα του κόσμου.
2) Τμήμα εθνικής οδού από γέφυρα Καλογήρου έως Άρτα, όπου οι μικροί αποστραγγιστικοί αύλακες καθαρίζονται από τον ΤΟΕΒ Ζώνης Αράχθου (ως υποχρέωση που εκπορεύεται από την νομοθεσία) και επικουρικά από την Π.Ε. Άρτας μέσω εργολαβιών.
3) Το τμήμα της εθνικής οδού Άρτας- Αντιρρίου, όπου υπάρχει μόνο το ρέμα Μπούση, το οποίο καθαρίζεται κάθε χρόνο, καθώς και μία μικρή αποστραγγιστική τάφρος στο ύψος των Αγίων Αναργύρων, η οποία είναι εκτός των χώρων έργου του ΓΟΕΒ και κατά συνέπεια της Π.Ε. Άρτας.
Παρόλο που η αρμοδιότητα ανήκει στον οικείο ΟΤΑ, από την Π.Ε. Άρτας πραγματοποιούνται καθαρισμοί.
Περιληπτικά και συνοπτικά, στα παραπάνω τμήματα δεν υπάρχουν οργανωμένα αποστραγγιστικά δίκτυα.
Η Περιφέρεια εντάσσει τους καθαρισμούς των τάφρων στο πρόγραμμα των αντιπλημμυρικών έργων που διαθέτει και χρηματοδοτείται κυρίως από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Όταν υπάρχει η δυνατότητα χρησιμοποιούνται μηχανήματα δικά της, σε διαφορετική περίπτωση χρησιμοποιούνται μισθωμένα.
Να σημειωθεί ότι η αρμοδιότητα καθαρισμού των απορριμμάτων από τους δρόμους ανήκει στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα δεν είναι ικανοποιητικά, καθώς ελάχιστοι καθαρισμοί και συγκέντρωση απορριμμάτων γίνεται από τους δρόμους.
Η επερώτηση Τσίρκα
Η επερώτηση του περιφερειακού συμβούλου Μάριου Τσίρκα για τον Καθαρισμό αποστραγγιστικών αυλάκων στις εθνικές οδούς της Άρτας ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που παρατηρούνται κατά μήκος των εθνικών οδών στην Περιφερειακή Ενότητα Άρτας είναι η έλλειψη τακτικού καθαρισμού των αποστραγγιστικών αυλάκων. Η συσσώρευση φερτών υλικών, φυτικής βλάστησης και απορριμμάτων οδηγεί σε φραγμένα δίκτυα αποστράγγισης, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση της κυκλοφορίας, τη συσσώρευση υδάτων στο οδόστρωμα, καθώς και αυξημένο κίνδυνο ατυχημάτων, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων. (…)
Με βάση τα παραπάνω, παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τα εξής:
-Υπάρχει σχεδιασμός για τακτικό καθαρισμό των αποστραγγιστικών αυλάκων στις εθνικές οδούς της Άρτας; Αν ναι, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτών των εργασιών;
-Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος για τον εντοπισμό των πιο κρίσιμων σημείων όπου απαιτείται άμεση παρέμβαση;
-Υπάρχει πρόβλεψη για την εξασφάλιση επαρκών πόρων και προσωπικού για την τακτική συντήρηση αυτών των υποδομών;
-Ποια μέτρα σκοπεύετε να λάβετε για να εξασφαλίσετε ότι το πρόβλημα δεν θα επαναληφθεί στο μέλλον;».