Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Άρτας, μιλά για την επόμενη μέρα της πανδημίας

Τα Επιμελητήρια πρέπει να γίνουν το όχημα της ανάπτυξης

Μια μεγάλη έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (Ε.Ε.Α.) και της Pulse R.C. για τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών εν μέσω της πανδημίας και το ρόλο του ηλεκτρονικού εμπορίου, δείχνει πως οι προοπτικές είναι θετικές, όχι μόνο στην τρέχουσα περίοδο της πανδημίας, αλλά και μετά!
Η έρευνα αποτυπώνει αξιόλογες διαφοροποιήσεις στην διάθεση, στις επιλογές και στις καταναλωτικές συνήθειες – όπως καταγράφονται μέσα από την οπτική των ίδιων των καταναλωτών – λόγω της πανδημίας και των οικονομικών συνεπειών της, στο τέλος του 2020 και στην αυγή του 2021!
Ως ένα πρώτο συμπέρασμα μπορεί να επισημανθεί πως έχει αυξηθεί το ποσοστό των καταναλωτών που αξιοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και όσοι το χρησιμοποιούν, ξοδεύουν περισσότερα.
Συμπερασματικά τα στοιχεία δείχνουν πως η αγορά, οι επαγγελματίες και οι επιχειρηματίες έχουν δεχτεί σημαντικότατο πλήγμα από την πανδημία και τις οικονομικές συνέπειές της. Στη μεγάλη μείωση της κατανάλωσης, όπως αποτυπώνεται και μέσα από τα μάτια των καταναλωτών – και παράλληλα με κάθε άλλη υποστηρικτική προσπάθεια – προβάλουν ως σημαντικό βοήθημα και διέξοδος και τα ηλεκτρονικά καταστήματα!
Πρέπει όμως να αντιμετωπιστούν και τα σοβαρά προβλήματα που ανέκυψαν κατά τη «βίαιη» ενηλικίωση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας, μέσα σε πρωτόγνωρα δύσκολες συνθήκες.
Τα Επιμελητήρια μπορούν να έχουν αξιόλογο ρόλο και λόγο σε αυτή την κατεύθυνση.
Και για αυτό το θέμα, δηλαδή την λειτουργία του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας, σε συνδυασμό με την παρέμβαση των Επιμελητηρίων, την ενημέρωση και τη στήριξη των εμπόρων, κυρίως της επαρχίας, όπου και οι συναλλαγές εμπόρου-καταναλωτή έχει και μια προσωπική χροιά και σύνδεση, μιλά στην ΗΧΩ, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Άρτας κ. Γιάννης Γκολομάζος.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Άρτας, είπε στη συνέντευξή του:

ΕΡΩΤ.: Πως βιώσατε ως Επιμελητήριο και ως πρόεδρος του ΔΣ, την μεγάλη περίοδο του δεύτερου Lockdown;
ΑΠΑΝΤ.: Οι επιχειρήσεις, οι οποίες μετά την μακροχρόνια δεκαετή οικονομική κρίση προσπαθούσαν να ορθοποδήσουν, βρέθηκαν ξαφνικά σε ένα σκληρό πρώτο lock down. Η απόφαση της κυβέρνησης για το δεύτερο lock down, ώστε να θέσει σε υποχρεωτική αναστολή το σύνολο σχεδόν του λιανεμπορίου και τον τομέα των υπηρεσιών, έφερε τη χαριστική βολή σε πολλές επιχειρήσεις. Ο υγειονομικός χάρτης όπως είχε διαμορφωθεί, έδινε την δυνατότητα εκείνη την περίοδο σε <<καθαρές>> περιοχές να λειτουργήσουν με αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα.
Με το οριζόντιο όμως καθεστώς μέτρων, φοβάμαι ότι έπειτα από την πανδημία του covid 19 θα ακολουθήσει πανδημία <<λουκέτων>>. Οι επαγγελματίες φοβούνται μια νέα οικονομική κρίση, η οποία θα εξελιχθεί σε έντονα κοινωνική με πολλαπλάσιες αρνητικές επιδράσεις τόσο στην καθημερινότητα των πολιτών όσο και στην ήδη επιβαρυμένη κατάσταση των επιχειρήσεων.

ΕΡΩΤ.: Όροι όπως click away, click in shop άγνωστοι μέχρι πρότινος στο ευρύ καταναλωτικό κοινό, αλλά και στους εμπόρους, έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας. Ήταν έτοιμη η αγορά;
ΑΠΑΝΤ.: Πράγματι οι νέοι όροι μπήκαν βίαια στη ζωή του καταναλωτικού κοινού και των εμπόρων. Η εφαρμογή του click away δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να στηρίξει την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, γιατί διάφορες έρευνες δείχνουν ότι μόλις το 10%-15% των επιχειρήσεων μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις. Η εφαρμογή αυτών των δραστηριοτήτων βοηθά τις μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες ήδη λειτουργούσαν και με αυτό τον τρόπο συγχρόνως, έτσι ώστε να αυξάνεται ο αθέμιτος ανταγωνισμός.
Μη ξεχνούμε ότι εδώ έχουμε πολύ μικρές επιχειρήσεις με έλλειψη γνώσεων αλλά και χωρίς τις απαραίτητες υποδομές. Εμείς όμως σαν Επιμελητήριο Άρτας αντιδράσαμε αμέσως και δώσαμε την ευκαιρία στα καταστήματα του νομού μας, μέσα από την ιστοσελίδα μας , να φτιάξουν ηλεκτρονικό μαγαζί εντελώς δωρεάν, ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό.

ΕΡΩΤ.: Μια πρόσφατη έρευνα του Ε.Ε.Α. και της Pulse R.C. για τις καταναλωτικές συνήθειες των πολιτών εν μέσω της πανδημίας και το ρόλο του ηλεκτρονικού εμπορίου, δείχνει πως σχεδόν όλοι οι Έλληνες (το 89%) χρησιμοποιούν πλέον τακτικά το Ίντερνετ. Μάλιστα οι μισοί συνταξιούχοι και οι μισοί της ηλικιακής ομάδας «60 ετών και άνω» μπαίνουν στο Ίντερνετ κάθε μέρα. Τι μπορεί να σημαίνει για τους εμπόρους;
ΑΠΑΝΤ.: Πράγματι η έρευνα αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία και πρέπει να μελετήσουμε τα ευρήματα για να προχωρήσουμε στις κατάλληλες κινήσεις.
Πρέπει να επισημάνω ότι σύμφωνα με τη μελέτη, έχει αυξηθεί το ποσοστό αυτών που μπαίνουν στο ίντερνετ , ενώ αγοράζουν λιγότεροι, λόγω των οικονομικών δυσκολιών που έχει φέρει η πανδημία. Οι ηλεκτρονικές αγορές αυξήθηκαν στις επιχειρήσεις που δούλευαν με αυτό τον τρόπο και πριν την πανδημία, όπως σε αυτές των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Όλα αυτά, πρέπει να τα εξετάσουμε, να τα συζητήσουμε και να βρούμε τι ταιριάζει στους διάφορους κλάδους, επειδή δεν μπορούν να γίνουν όλες οι αγορές ηλεκτρονικά, ούτε όλοι οι καταναλωτές, το θέλουν.
Σε αυτό το σημείο θα υπενθυμίσω πάλι την πρωτοβουλία που πήραμε σαν Επιμελητήριο Άρτας για τη δωρεάν λειτουργία e-shop για όλες τις επιχειρήσεις μας.

ΕΡΩΤ.: από όλους ομολογείται πως η αγορά και οι επιχειρηματίες έχουν υποστεί σοβαρές και για κάποιους, μη αναστρέψιμες ίσως οικονομικές συνέπειές της. Εσείς κ. Πρόεδρε, θεωρείτε πως τα Επιμελητήρια μπορούν να έχουν ρόλο στην νέα περίοδο. Και πως;
ΑΠΑΝΤ.: Τα Επιμελητήρια πρέπει να γίνουν το όχημα της ανάπτυξης για την επόμενη μέρα. Πρέπει η πολιτεία να μας εμπιστευθεί και να μας δώσει επιπλέον αρμοδιότητες, έτσι ώστε να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε πιο αποτελεσματικά. Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα. Όπως σας είπα προηγουμένως σχετικά με το e-shop και την έλλειψη γνώσεων, εμείς είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε σεμινάρια, ώστε να εκπαιδευτούν οι επιχειρηματίες και το προσωπικό των επιχειρήσεων στη νέα πραγματικότητα. Τέτοιες πρωτοβουλίες πρέπει να γίνονται συχνά. Το Επιμελητήριό μας έχει επιδείξει μεγάλο έργο προς αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει όμως και οι επιχειρηματίες να βρεθούν δίπλα στο Επιμελητήριο, με τις αγωνίες τους, τις προτάσεις τους, τις συνεχείς συζητήσεις, ώστε η περιοχή μας να μπορέσει να αναπτύξει ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, να μπορέσουμε να αναδείξουμε και να στηρίξουμε, το επιχειρείν στα μέλη μας αλλά και στη νέα γενιά.
Η πρόκληση είναι μεγάλη, αλλά νομίζω ότι με συνεννόηση, με συνεργασία, θα τα καταφέρουμε.