Ποιος έχει προτεραιότητα σε πλατεία, κυκλικό κόμβο - τι λέει ο ΚΟΚ
Με τους κυκλικούς κόμβους να μπαίνουν στη ζωή των Ηπειρωτών, καθώς αυξάνονται και πληθύνονται, συχνό είναι το φαινόμενο να προκαλείται μπέρδεμα μεταξύ των οδηγών κατά την είσοδο τους σε έναν κυκλικό κόμβο αναφορικά με την ποιος έχει προτεραιτότητα.
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας καλύπτει την συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων αναφορικά με την κίνηση σε δημόσιο δρόμο και από αυτές δεν εξαιρούνται φυσικά ούτε οι κυκλικοί κόμβοι.
Σύμφωνα με το carandmotor.grμ ο Κ.Ο.Κ. έχει αφιερώσει ένα ολόκληρο άρθρο για τη συμπεριφορά που πρέπει να έχουν οι οδηγοί όταν πλησιάζουν ισόπεδους κόμβους (Άρθρο 26) όλων των τύπων, στους οποίους περιλαμβάνονται φυσικά και οι κυκλικοί.
Πρόκειται για πέντε βασικούς και απλούς κανόνες, με τον σημαντικότερο από όλους να είναι εκείνος που ορίζει ότι προτεραιότητα σε έναν κόμβο έχει το όχημα που έρχεται από δεξιά. Οπότε και εφόσον δεν υπάρχει σήμανση που να υποδεικνύει διαφορετικά (όπως για παράδειγμα η ύπαρξη πινακίδας STOP, όπως φαίνεται και στην φωτογραφία), στην Ελλάδα ο οδηγός που εισέρχεται στον κυκλικό κόμβο έχει προτεραιότητα.
Αναλυτικά, ο Κ.Ο.Κ. αναφέρει:
1. Ο οδηγός που πλησιάζει σε ισόπεδο οδικό κόμβο υποχρεούται να καταβάλλει ιδιαίτερη προσοχή για να μην προκαλέσει επί του κόμβου κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας, ρυθμίζοντας την ταχύτητα του οχήματός του, ώστε να μπορεί να διακόψει την πορεία αυτού, για να διέλθουν τα οχήματα που έχουν προτεραιότητα.
2. Ο οδηγός απαγορεύεται να εισέρχεται στον κόμβο, έστω και αν οι τυχόν υπάρχοντες φωτεινοί σηματοδότες το επιτρέπουν, όταν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε να υποχρεωθεί ενδεχομένως να παραμείνει στη διασταύρωση.
3. Ο οδηγός που έχει εισέλθει στον κόμβο όπου η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες, μπορεί να εξέλθει αυτού και πριν δοθεί το σήμα ελεύθερης κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση την οποία θα ακολουθήσει, αν δεν θα παρεμποδιστεί εκ τούτου η διέλευση των λοιπών οχημάτων που χρησιμοποιούν την οδό και κινούνται προς την ανοικτή κατεύθυνση.
4. Στους κόμβους η προτεραιότητα ορίζεται με κατάλληλη σήμανση.
5. Στους κόμβους χωρίς τέτοια σήμανση η προτεραιότητα ανήκει σε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά
Η σήμανση με ρυθμιστικές πινακίδες αφορά το ανάποδο τρίγωνο υποχρεωτικής παραχώρησης προτεραιότητας και το STOP για υποχρεωτική διακοπή πορείας.
Τέλος, σύμφωνα με το K.O.K., ο οδηγός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου 26 τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ.