Πράσινο φως από Κομισιόν για Άρτα–Καρδίτσα Απάντηση Τζιτζικώστα σε ερώτηση των Ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ

Θετική και ουσιαστική ήταν η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση που είχαν καταθέσει οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μανιάτης, Σάκης Αρναούτογλου και Νίκος Παπανδρέου για την αναβάθμιση της οδικής σύνδεσης Άρτας–Καρδίτσας σε σύγχρονο κλειστό αυτοκινητόδρομο.

Η Επιτροπή, μέσω του αρμόδιου Επιτρόπου Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού κ. Τζιτζικώστα, αναγνωρίζει τη σημασία του έργου για τη βιώσιμη Περιφερειακή ανάπτυξη, την άρση της απομόνωσης και τη συγκράτηση του πληθυσμού στην Ελληνική Ύπαιθρο.

Όπως επισημαίνεται στην απάντηση, το έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί στο άμεσο μέλλον τόσο μέσω των Ταμείων Συνοχής όσο και —σε επόμενη φάση— μέσω του νέου ανανεωμένου Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», που προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί με 51,5 δισ. ευρώ για την περίοδο 2028–2034.

Η Κομισιόν επισημαίνει τη σημασία της στήριξης των απομακρυσμένων και ορεινών περιοχών, στο πλαίσιο του στόχου «Μια Ευρώπη πιο κοντά στους πολίτες» της Πολιτικής Συνοχής, με έργα που ενισχύουν την κοινωνική συνοχή, την τοπική οικονομία, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο μέλλον.

Όπως αναφέρει το airetos.gr «Δεν ζητήσαμε απλώς την ένταξη ενός τοπικού έργου υποδομής. Θέσαμε σε Ευρωπαϊκό επίπεδο την ανάγκη για έναν σύγχρονο, ασφαλή και βιώσιμο άξονα που θα άρει την απομόνωση της ενδοχώρας, θα ανακόψει τη δημογραφική κατάρρευση και θα επανεντάξει ολόκληρες περιοχές στον χάρτη της ανάπτυξης. Η απάντηση της Κομισιόν είναι ξεκάθαρη: το έργο είναι επιλέξιμο, κρίσιμο και μπορεί να στηριχθεί με Ευρωπαϊκά κονδύλια. Από εδώ και πέρα, η ευθύνη ανήκει στην Ελληνική Κυβέρνηση όπως δημοσίευσε το airetos.gr . Οφείλει να επιταχύνει τις αναγκαίες μελέτες, να εξασφαλίσει την ωρίμανση του έργου και να αξιοποιήσει κάθε διαθέσιμο Ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο. Η Άρτα, η Καρδίτσα, η Ήπειρος, η Δυτική Ελλάδα και η Θεσσαλία δεν χρειάζονται άλλες υποσχέσεις – χρειάζονται πράξεις, σχέδιο και πολιτική βούληση», τονίζουν οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ.

Η αναβάθμιση του αυτοκινητόδρομου Άρτας–Καρδίτσας αποτελεί κρίσιμο κρίκο για την Ιόνια Οδό και τον Ε65, συνδέοντας την Ήπειρο και τη Δυτική Ελλάδα με τη Θεσσαλία, στηρίζοντας την τοπική παραγωγή και δημιουργώντας συνθήκες επιστροφής του πληθυσμού στην ύπαιθρο. Μπορεί δε να λειτουργήσει ως πυλώνας παραγωγικής ανασυγκρότησης για αυτές τις περιοχές. Το έργο έχει τη δύναμη να μετατρέψει την απομόνωση σε σύνδεση, την υστέρηση σε προοπτική, και τη στασιμότητα σε ανάπτυξη.

Η χάραξη και αναβάθμιση του συγκεκριμένου άξονα μπορεί να δώσει νέα πνοή και στις ορεινές ζώνες των Τζουμέρκων και της Κοιλάδας του Αχελώου, περιοχές με σπουδαίο φυσικό και πολιτιστικό απόθεμα, αλλά περιορισμένη πρόσβαση και υποδομές. Η βελτίωση της οδικής διασύνδεσης μπορεί να ενισχύσει τον οικοτουρισμό, την τοπική επιχειρηματικότητα και την παραμονή των νέων στον τόπο τους, λειτουργώντας ως καταλύτης ήπιας και βιώσιμης ανάπτυξης.

Οι ευρωβουλευτές του ΠΑΣΟΚ δεσμεύονται να παρακολουθούν στενά τα επόμενα βήματα και να στηρίξουν την υλοποίηση του έργου σε όλα τα ευρωπαϊκά επίπεδα.

Απάντηση του κ. Τζιτζικώστα εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπως δημοσίευσε το airetos.gr μεταξύ άλλων αβναφέρει: «Κάποια τμήματα της διαδρομής Άρτας-Καρδίτσας στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) θα μπορούσαν να είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την ΕΕ στο πλαίσιο του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ). Ωστόσο, το κονδύλιο για την τρέχουσα περίοδο χρηματοδότησης έχει εξαντληθεί με την ολοκλήρωση της πρόσκλησης υποβολής προτάσεων του ΜΣΕ για το 2024. Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2028-2034, οι επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών θα ακολουθήσουν μια νέα δομή, που περιλαμβάνει έναν ανανεωμένο μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» για τις μεταφορές, με προσωρινό προϋπολογισμό ύψους 51,5δισ.EUR. Οι επενδύσεις μπορούν επίσης να υποστηριχτούν μέσω εθνικών κονδυλίων. Έως ότου εγκριθεί ο επόμενος προϋπολογισμός και καθοριστούν οι προτεραιότητες, τα έργα αυτά θα μπορούσαν προς το παρόν να χρηματοδοτηθούν και από τα ταμεία της πολιτικής συνοχής».