Πρόβλημα οι κενές θέσεις σε τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων

Κατατίθενται τα Μηχανογραφικά Δελτία για την εισαγωγή στα ΑΕΙ

Που διαμορφώνεται η ΕΒΕ στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Όλοι οι υποψήφιοι των πανελλήνιων εξετάσεων πρέπει να υποβάλλουν και να οριστικοποιήσουν το Μηχανογραφικό τους Δελτίο μέχρι τα μεσάνυχτα της Τετάρτης 28 Ιουλίου 2021 τα μεσάνυχτα. Για την υποβολή των Μηχανογραφικών Δελτίων (Μ.Δ.) των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ και τα Δημόσια ΙΕΚ, οι υποψήφιοι μπορούν να επισκέπτονται, χρησιμοποιώντας τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), την ηλεκτρονική διεύθυνση https://michanografiko.it.minedu.gov.gr και να οριστικοποιήσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο.

Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Παιδείας προτείνει οι υποψήφιοι να εκτυπώσουν ή/και να αποθηκεύσουν στον υπολογιστή τους το οριστικοποιημένο μηχανογραφικό (που θα έχει αποκτήσει αυτόματα και αριθμό πρωτοκόλλου), ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούν να δουν τις τελικές προτιμήσεις τους.
Την Πέμπτη 29 Ιουλίου 2021 και μέχρι το μεσημέρι στις 14.00 μ.μ., οι υποψήφιοι θα έχουν την δυνατότητα να διαγράψουν σχολές που δεν επιθυμούν τελικά, ενώ η προσθήκη σχολών ή η αλλαγή σειράς προτιμήσεων δεν θα είναι δυνατή. Στη συνέχεια, η ειδική εφαρμογή θα κλείσει και θα αρχίσει ο έλεγχος και η επεξεργασία των προτιμήσεων των υποψηφίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στην ίδια αποκλειστική προθεσμία, δηλαδή μέχρι και την Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021 τα μεσάνυχτα, με τον ίδιο προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλουν το Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο (ΠΜΔ) για τα Δημόσια ΙΕΚ, στην ίδια ηλεκτρονική διεύθυνση του ΥΠΑΙΘ.
Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της κανένας υποψήφιος δεν θα μπορεί να οριστικοποιήσει το Μηχανογραφικό Δελτίο είτε για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είτε για εγγραφή σε Δημόσια ΙΕΚ.

Το πρόβλημα των κενών θέσεων
Κενές θέσεις θα μείνουν κατά κύριο λόγο σε τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων. Ωστόσο, πρόβλημα με κενές θέσεις δεν θα έχουν μόνο τα περιφερειακά ΑΕΙ. Σύμφωνα με παράδειγμα που έφερε η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Τμήματος Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Σε αυτό το τμήμα έχει υπολογιστεί –με βάση τον αριθμό των υποψηφίων που ξεπέρασαν την ΕΒΕ για τα υποχρεωτικά μαθήματα και για τα ειδικά μαθήματα του Σχεδίου (15,3 για το Γραμμικό Σχέδιο και 14,03 για το Ελεύθερο)– πως θα εισαχθούν περίπου 50 υποψήφιοι από τα γενικά και τα επαγγελματικά λύκεια, ενώ στο τμήμα δίνονται 240 θέσεις. Πρόβλημα δεν αποκλείεται να υπάρξει, και λόγω της χαμηλής ζήτησης από λίγους υποψηφίους τα τελευταία χρόνια, σε ξενόγλωσσες φιλολογίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η σύνοδος πρυτάνεων ζητά από την κυβέρνηση τη στήριξη των τμημάτων με κενές θέσεις, καθώς η χρηματοδότηση υπολογίζεται με βάση τον αριθμό εισακτέων.
Να σημειωθεί πως πρόβλημα με την πιθανότητα να έχουν κενές θέσεις αντιμετωπίζουν και μερικά από τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Η εναλλακτική
Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας δηλώνεται πάντως ότι η εναλλακτική που προσφέρεται για όσους μείνουν εκτός ΑΕΙ είναι τα δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) σε σύγχρονες ειδικότητες (όπως, για παράδειγμα, web designers, τεχνικοί τουριστικών μονάδων, τεχνικοί αγροτουρισμού, στελέχη διεθνούς εμπορίου). Υπολογίζεται ότι στα δημόσια ΙΕΚ θα δοθούν περισσότερες από 24.000 θέσεις, εκ των οποίων 8.077 μέσω του μηχανογραφικού που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι από Δευτέρα.

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Ωστόσο, από φέτος ένας νέος παράγοντας δυσκολεύει τον γρίφο της συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου. Πρόκειται για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία θα αποκλείει όσους υποψηφίους δεν την έχουν ξεπεράσει.
Για το θέμα αυτό έγινε συζήτηση στη Βουλή. «Η απόφασή μας να επιβάλλουμε την ΕΒΕ δεν είναι μια δημοφιλής απόφαση. Είναι δύσκολη και δυσάρεστη απόφαση που έχει πολιτικό κόστος. Ταράζει τα νερά της εκπαίδευσης γιατί έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν τα παιδιά που μπαίνουν στις σχολές αλλά είναι μια απόφαση επιβεβλημένη γιατί αποτέλεσαν μέρος του προεκλογικού μας προγράμματος όσα κάνουμε στην εκπαίδευση» υπογράμμισε ο Κ. Μητσοτάκης στη δευτερολογία του

Ο πρωθυπουργός απάντησε στην κριτική του Αλέξη Τσίπρα ότι έχει άγνοια του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου και των πανελλαδικών εξετάσεων λέγοντας ότι «έδωσα πανελλήνιες. Όλοι όσοι ζούμε την ελληνική πραγματικότητα ασχέτως που επιλέγουμε να σπουδάζουν τα παιδιά μας έχουμε εικόνα των αδυναμιών της ελληνικής εκπαίδευσης».
Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε «αντικειμενικό και αξιοκρατικό το σύστημα οι πανελλαδικές εξετάσεις» προσθέτοντας ότι «τα πλεονεκτήματα περισσότερα από τα μειονεκτήματα».
Ο πρωθυπουργός δεν μίλησε για την ουσία του νομοσχεδίου είπε ξεκινώντας την ομιλία του ο Αλέξης Τσίπρας λέγοντας ότι χιλιάδες νέα παιδιά βρίσκονται σε σκληρό δίλημμα -ενώ θα είχαν προοπτική ένταξης στο δημόσιο πανεπιστήμιο χωρίς την ελάχιστη βάση εισαγωγής- να βρουν χρήματα για ένα πανεπιστήμιο στο εξωτερικό ή αν θα πάνε σε κάποιο κολέγιο αμφιβόλου αξίας.

»Είστε η μοναδική κυβέρνηση που αλλάξατε το σύστημα εισαγωγής και το εφαρμόσατε την ίδια χρόνια. Πολλές κυβερνήσεις το αλλάξανε στο παρελθόν αλλά δώσανε τράτο εφαρμογής. Και εσείς το κάνατε στην πιο δύσκολη χρονιά για τις ελληνικές οικογένειες και βάζετε κόφτη σε πάνω από 20.000 μαθητές» είπε ο κ. Τσίπρας.
«Από την ίδρυση του ελληνικού πανεπιστημίου η μεγαλύτερη μείωση εισακτέων σε μια χρονιά που οι μαθητές δεν μπορούσαν να συναντήσουν τους συμμαθητές τους και βρίσκονταν σε καραντίνα. Γιατί επιλέξατε αυτή τη χρονιά;» διερωτήθηκε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Τα κριτήρια για την επιλογή
Ο εκπαιδευτικός αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης, μιλώντας στην «Καθημερινή», δήλωσε ότι οι υποψήφιοι κατά την επιλογή σχολών πρέπει να έχουν πρώτο κριτήριο τις κλίσεις και τις επιθυμίες τους. «Η πληροφορική π.χ. είναι πεδίο όπου υπάρχει μεγάλη έλλειψη εργαζομένων παγκοσμίως. Ομως, εάν σε έναν υποψήφιο δεν αρέσει η πληροφορική, θα αποτύχει. Ας ξεκινήσει, λοιπόν, μελετώντας τον Οδηγό Σπουδών των τμημάτων. Εντοπίζει αυτά που περιλαμβάνουν μαθήματα που του αρέσουν στη μεγάλη τους πλειονότητα. Από αυτά, θα εξετάσει σε ποιο επάγγελμα οδηγούν, θα δει τις εναλλακτικές διαδρομές που προσφέρουν τα μεταπτυχιακά και θα πρέπει να τα κατατάξει σε μια σειρά. Θα επιλέξει, έπειτα από συζήτηση στην οικογένεια, τις πόλεις που μπορεί να σπουδάσει», λέει.

Μάλιστα, ένα λάθος που κάνουν πολλοί υποψήφιοι είναι να δηλώνουν στο μηχανογραφικό δελτίο δεκάδες τμήματα, ελπίζοντας πως δεν θα μείνουν εκτός ΑΕΙ. Όπως τονίζει ο κ. Στρατηγάκης, «το μυστικό δεν είναι ο υποψήφιος να δηλώσει δεκάδες σχολές για να σιγουρέψει την εισαγωγή του. Αντίθετα αυτό είναι λάθος, διότι όταν δηλώσει π.χ. 80 τμήματα χάνει τον έλεγχο της κατάταξης: ποιο τμήμα είναι στη θέση 70 και γιατί δεν είναι στη θέση 50; Το αποτέλεσμα είναι να εισαχθεί σε μια σχολή τυχαία από το πλήθος των δεκάδων τμημάτων που δήλωσε».

Η “ΕΒΕ (ΓΕΛ)” των ΣΧΟΛΩΝ στο ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
-ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 8,27
-ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 10,51
-ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,58
-ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ (ΑΡΤΑ) 9,58
-ΙΑΤΡΙΚΗΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,69
-ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 10,06
-ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ (ΠΡΕΒΕΖΑ) 8,27
-ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,69
-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,58
-ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΥΛΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 10,18

-ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,58
-ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,69
-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 8,27
-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 8,27
-ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 8,27
-ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ (ΑΡΤΑ) 8,27
-ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,5
-ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 8,94
-ΦΥΣΙΚΗΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,58
-ΧΗΜΕΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 9,58