Στην πρέσα τα παλιά αυτοκίνητα - Ποια οχήματα θα καταργηθούν σταδιακά

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει το συντομότερο δυνατό έναν νέο κανονισμό έγκρισης τύπου ΕΕ για ηλεκτρικά μετασκευασμένα οχήματα.

Η μέση ηλικία του ευρωπαϊκού στόλου αυτοκινήτων δυστυχώς αυξάνεται κάθε χρόνο παρά τα αυστηρά μέτρα που λαμβάνει η Κομισιόν αλλά και τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει σχετικά με την μείωση των εκπομπών CO2 κατά 90% έως το 2035.

Για να το επιτευχθεί η ανανέωση επομένως του ευρωπαϊκού στόλου των αυτοκινήτων θα πρέπει όλα τα κράτη μέλη πέρα από την εστίαση μόνο σε νέες πωλήσεις να «καθαρίσουν» ολόκληρο τον στόλο αυτοκινήτων. Ο οδικός χάρτης Road-to-Zero της T&E θα διασφάλιζε τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ, παρέχοντας παράλληλα καθαρές και προσιτές λύσεις για να βοηθήσει όλους τους οδηγούς να απομακρυνθούν από τα ρυπογόνα αυτοκίνητα βενζίνης και diesel.

Απαιτούνται πρόσθετα μέτρα για τη σταδιακή κατάργηση των υπόλοιπων 73 εκατομμυρίων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που κινούνται στους δρόμους έως το 2050. Οι πιο αποτελεσματικές και προσιτές επιλογές είναι η κατάργηση των παλαιών αυτοκινήτων βενζίνης και diesel (και η αντικατάστασή τους με αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, BEV), ακολουθούμενη από ηλεκτρικές μετασκευές αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Για να επιταχυνθεί η κατάργηση των παλαιότερων οχημάτων βενζίνης ή diesel, η T&E προτείνει την εφαρμογή περιορισμών πωλήσεων ή κυκλοφορίας σε οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά από μια ορισμένη ηλικία.

Στη συνέχεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να προτείνει το συντομότερο δυνατό έναν νέο κανονισμό έγκρισης τύπου ΕΕ για ηλεκτρικά μετασκευασμένα οχήματα.

Τα e-Fuels είναι πιο ακριβά και αναποτελεσματικά από άλλες επιλογές και ως εκ τούτου δεν χρειάζονται για τη μείωση των εκπομπών CO2 του υπάρχοντος στόλου.

Επίσης η επιτάχυνση της απορρόφησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους εταιρικούς στόλους και η αποφυγή της αύξησης της κυκλοφορίας αυτοκινήτων με τον περιορισμό της κατασκευής νέων δρόμων ή την ενθάρρυνση των αλλαγών στους τρόπους μετακινήσεων αποτελούν πρόσθετους αποτελεσματικούς μοχλούς για τη μείωση των εκπομπών σύμφωνα με τις φιλοδοξίες της ΕΕ για το κλίμα.

Σταδιακή κατάργηση ΙΧ βενζίνης ή diesel έως το 2050

Η σύγκριση των διαφορετικών εναλλακτικών λύσεων δείχνει ότι τα συστήματα μετατροπής και οι ηλεκτρικές εκσυγχρονίσεις –η μετατροπή ενός οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο– θα πρέπει να τεθούν σε προτεραιότητα καθώς αποτελούν τις πιο κατάλληλες και αποτελεσματικές λύσεις για τη σταδιακή κατάργηση των υπόλοιπων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2050.

Το καθεστώς μετατροπής θα μπορούσε επίσης να περιλαμβάνει επιδοτήσεις για την αγορά ενός νέου ηλεκτρικού οχήματος ή τη μίσθωση του ως μέρος ενός συστήματος κοινωνικής μίσθωσης ή για την αγορά ενός μεταχειρισμένου ηλεκτρικού οχήματος. Τα αυτοκίνητα που έχουν μετατραπεί σε ηλεκτρικά από βενζίνη ή diesel θα παρέχουν μια πρόσθετη λύση σε οδηγούς χαμηλού εισοδήματος και άτομα που χρειάζονται πραγματικά ένα αυτοκίνητο. Τα προγράμματα μετατροπής των παλαιών αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης ή diesel σε ηλεκτρικά θα επιτρέψουν την απομάκρυνση όλων των παλαιών οχημάτων από τον στόλο μέχρι το 2050 και θα μειώσουν τις εκπομπές κατά 11% επιπλέον το 2040.