
Συνέντευξη του Ανδρέα Αποστολίδη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
Ο Ανδρέας Αποστολίδης γράφει αστυνομικά μυθιστορήματα. Είναι βαθύς γνώστης των αστυνομικών και τονίζει ότι αυτοί που διαβάζουν αυτού του είδους βιβλία «θέλγονται από τη μυστηριώδη πλευρά των πραγμάτων, των ανθρώπων και των χαρακτήρων τους, μέσα από μια αφήγηση που την παρακολουθείς ευχάριστα (ακόμα κι αν τρομάζεις ή αγωνιάς)».
Πώς ξεκινά η προετοιμασία της συγγραφής ενός βιβλίου;
Δεν υπάρχει «συνταγή». Σε μένα το ποιο συχνό είναι η πολύμηνη ή και πολύχρονη έρευνα ενός θέματος, μιας πραγματικής ιστορίας ή ενός γεγονότος.
Ποια ήταν η αφορμή για να εκδοθεί το βιβλίο «Μικρά κατασκοπευτικά», εκδόσεις ΑΓΡΑ;
Η αφορμή ήταν το ίδιο το γεγονός πως η κατασκοπία και η τρομοκρατία είναι μια παγιωμένη και καθημερινή πρακτική που διαπερνά τις διακρατικές σχέσεις. Η ανατίναξη των κινητών των στελεχών της Χεσμπολάχ και τα dronesπου ψάχνουν να σκοτώσουν τον πρωθυπουργό του Ισραήλ ή της Ουκρανίας είναι πρόσφατα περιστατικά αυτής της πραγματικότητας.
Ο τίτλος «Μικρά κατασκοπευτικά» είναι συμβολικός ή δηλώνει κάτι κυριολεκτικά;
Δηλώνει την έκταση της διήγησης, των κεφαλαίων, των σκηνών, ότι το βιβλίο αποτελείται από σύντομες περιγραφές αθέατων πλευρών μεγάλων γεγονότων.
Κάνετε μια περιπλάνηση μέσα από μικρές ιστορίες στον κόσμο της κατασκοπείας. Σε αυτές τις ιστορίες από που αρχίζει η πραγματικότητα και που μας οδηγεί η φαντασία;
Όλες οι ιστορίες και τα γεγονότα είναι αληθινά. Φυσικά κάθε φορά ο τρόπος της αφήγησης τροφοδοτεί τη φαντασία μας, αλλά δεν μιλάμε σε καμία περίπτωση για «μυθοπλασία», αλλά για παρουσίαση «ντοκουμέντων».
Κίμ Κιλμπυ, Άντονυ Μπλαντ, ΤζώρζΜπλέηκ, Μάρκους Βολφ. Κατάσκοποι που έχουν γραφεί αρκετά βιβλία.
Τι είναι αυτό που συναρπάζει τους συγγραφείς να γράφουν για αυτά τα πρόσωπα;
Η διπλή τους ταυτότητα και το πώς επιδρά στην προσωπικότητα τους και τον χαρακτήρα τους κι αντίστροφα, πως η προσωπικότητα και ο χαρακτήρας τους δημιουργεί το ψεύτικο προσωπείο τους, την ιστορία κάλυψής τους, το coverstory. Και φυσικά το γεγονός ότι πρόσωπα όπως οι παραπάνω έχουν παίξει ρόλο σε καθοριστικές στιγμές της σύγχρονης ιστορίας και έχουν συνδιαμορφώσει μαζί με τους πολιτικούς ηγέτες τη διεθνή σκηνή της κρατικής κατασκοπίας και τρομοκρατίας που έχει γίνει κατεστημένο, μια γκρίζα ζώνη αποδεκτή απ’ όλες τις χώρες ως αναγκαίο κακό.
Πώς μπορούσαν να ισορροπούν οι κατάσκοποι με το να ζουν μεταξύ πραγματικότητας και μυστικότητας;
Ισορροπούν όσο η ιστορία κάλυψης, η πλαστή τους ταυτότητα παραμένει ασφαλής, όσο πείθει. Όταν αρχίσουν οι ρωγμές, δοκιμάζεται ακόμα και η ψυχική τους υγεία.
Έχετε όμορφες σκηνές με τον Ιωσήφ Στάλιν και μας ταξιδεύετε σε εκείνη την εποχή. Δεν είναι δύσκολο να στήσετε μια ή δύο σκηνές με τον Στάλιν;
Δεν θα μιλούσα για «στήσιμο» σκηνών, αλλά για μια «επιλογή» σκηνών μέσα από ντοκουμέντα και διηγήσεις ή δημοσιεύματα της εποχής.
Γιατί οι αναγνώστες λατρεύουν να διαβάζουν αστυνομικά μυθιστορήματα;
Δεν θα έλεγα πως όλοι οι αναγνώστες λατρεύουν να διαβάζουν αστυνομικά. Αυτοί πάντως που το κάνουν θέλγονται από τη μυστηριώδη πλευρά των πραγμάτων, των ανθρώπων και των χαρακτήρων τους, μέσα από μια αφήγηση που την παρακολουθείς ευχάριστα (ακόμα κι αν τρομάζεις ή αγωνιάς).
……………………………………………………………………………..
Βιογραφικό
Ο AνδρέαςAποστολίδης είναι συγγραφέας, σκηνοθέτης και μεταφραστής. Έχει γράψει έξι αστυνομικά μυθιστορήματα: Το χαμένο παιχνίδι, Εγκλήματα στην πανσιόν Απόλλων, Διαταραχές στα Μετέωρα, Το φάντασμα του μετρό, Λοβοτομή, Μονομαχία στην Ιερά Οδό, τις νουβέλες Βουντού και άλλες ιστορίες και Ένα φέρετρο για τη Σόφια (μαζί με τον Κώστα Καλφόπουλο ), τρεις συλλογές διηγημάτων: Ζωγραφικοί πίνακες και ιδιότροπα ζώα, Αστυνομικές ιστορίες για πέντε δεκαετίες, Είσαι ο Παπαδόπουλος; και πέντε μελέτες: Αρχαιοκαπηλία και εμπόριο αρχαιοτήτων, Τα πολλά πρόσωπα του αστυνομικού μυθιστορήματος, Ο κόσμος του Γιάννη Μαρή, Το μαύρο καρέ : οι αστυνομικές σειρές και η τηλεοπτική άνοιξη μετά το 2000 και Λάτιν Νουάρ, μία μελέτη για το αστυνομικό μυθιστόρημα στη Λατινική Αμερική. Έχει μεταφράσει περισσότερα από ογδόντα μυθιστορήματα, μεταξύ των οποίων έργα των J. Ellroy, P. Highsmith, D. Hammett, R. Chandler, J. Charyn και V. Nabokov, και έχει σκηνοθετήσει πολλά ντοκυμανταίρ, όπως: Το κύκλωμα, Δύο φορές ξένος, Πόλεμος και ειρήνη στα Βαλκάνια, Ένας τόπος χωρίς ανθρώπους καθώς και το ντοκυμανταίρ Λάτιν Νουάρ.