Ποιο ήταν το έναυσμα για να γράψετε το βιβλίο «Τρωική Ραψωδία», εκδόσεις Επίμετρο;
Πριν πολλά χρόνια παρακολούθησα στο θέατρο Χυτήριο τις αναγνώσεις των Ομηρικών επών από τον Δ. Μαρωνίτη. Η όλη καθηλωτική ατμόσφαιρα με μετέφερε στο μαγικό χώρο-χρόνο του Ομήρου και ήταν σαν να με φώναζε να μείνω εκεί.
Ποιος είναι ο λόγος που επιλέξατε αυτό το θέμα;
Θέλησα να γράψω ολόκληρη την ιστορία του πολέμου, από τις αιτίες και την αφορμή μέχρι το τέλος της Τροίας και τον νόστο τριών από τους ήρωες. Η Ιλιάδα ως γνωστόν καλύπτει μόνο μια πολύ μικρή χρονική περίοδο του δέκατου χρόνου της πολιορκίας. Επίσης θέλησα να γράψω ένα αφήγημα από την οπτική γωνία του σήμερα χωρίς δηλαδή την παρέμβαση των θεών ή άλλων υπερφυσικών δυνάμεων χωρίς γεγονότα που αντιβαίνουν στη σημερινή λογική.
Στο βιβλίο επιχειρείται να αφηγηθείτε την ιστορία του Τρωικού πολέμου. Γιατί μέχρι σήμερα ο Τρωικός πόλεμος γοητεύει τους αναγνώστες;
Γιατί αποτελεί κορυφαίο κεφάλαιο της πιο πλούσιας, πιο σύνθετης και πιο όμορφης μυθολογίας του κόσμου ολόκληρου που είναι η Ελληνική. Γιατί η Ιλιάδα και η Οδύσσεια διδάσκουν: Αισθητική και ομορφιά. Τις ρίζες μας. Χαρακτήρες. Κρυμμένα τα γεωπολιτικά παιχνίδια της εποχής. Γλώσσα και ποίηση. Γιατί είναι καθηλωτικές αφηγήσεις που συναρπάζουν. Γιατί αποτέλεσαν τη βάση της εκπαίδευσης των αρχαίων Ελλήνων, Ρωμαίων, ολόκληρου του Δυτικού κόσμου. Αλλά και γιατί …μας λένε τι και ποια είναι η γλώσσα μας.
Γιατί έγινε πραγματικά αυτός ο πόλεμος;
Σας καλώ να ρίξετε μια ματιά της Τροίας στο χάρτη. Σκεφτείτε ότι οι Τρώες είχαν ήδη μια ισχυρή συμμαχική ένωση κάτι σαν ομοσπονδία ενώ οι Έλληνες μετά τον γάμο της Ελένης με τον Μενέλαο ουσιαστικά τους μιμήθηκαν και έτσι δυνάμωσαν πολύ. Τα συμπεράσματα δικά σας, πλην όμως να έχετε στο νου σας ότι μιλάμε για μυθολογία και όχι Ιστορία.
Μέσα από τις μορφές ξεχωρίζει ο γενναίος Αχιλλέας. Τι έχει παραπάνω από τους άλλους αρχηγούς;
Από τους Έλληνες, γιατί από τους Τρώες ισάξιος είναι ο Έκτωρ. Ο Αχιλλέας είναι η προσωποποίηση του ηρωικού ιδεώδους της εποχής. Γενναίος πολεμιστής, στρατηγός και αρχηγός, νέος, με πάθη με αφοσίωση και μετά τον θάνατο του Πάτροκλου, επέρχεται στον ίδιο εξ αιτίας τη απώλειας μια τεράστια μεταστροφή -η Ιλιάδα θυμίζω δεν αναφέρεται σε αυτό- σύμβολο ενός ειρηνικού τέλους.
Οι χαρακτήρες του βιβλίου είναι γήινοι, υπερβατικοί, με λάμψη και απέραντο ηρωισμό. Αυτό το γεγονός βοηθά την πλοκή του βιβλίου ώστε να διαβάζεται με ευχαρίστηση;
Ελπίζω. Έδωσα μεγάλη σημασία σε αυτό. Αν και δεν υπάρχει ούτε ένας φανταστικός χαρακτήρας, όλοι σε κάποια πηγή αναφέρονται, ο τρόπος που τους ανέδειξα είναι ακριβώς για να υπηρετήσουν ένα ρυθμό και μια ροή χωρίς βεβαίως να αλλοιώσω αυτά που ξέρουμε για τον καθένα.
Γράφετε ότι ο Τρωικός πόλεμος είναι ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος. Μπορείτε να αιτιολογήσετε αυτή τη σκέψη σας;
Στον πόλεμο παίρνουν μέρος όλες οι γνωστές δυνάμεις του Ελλαδικού χώρου και νησιών, Κρήτη, Κύπρος, δυνάμεις της μικράς Ασίας, του Πόντου, Σκύθες μέχρι τον ποταμό Ντον, Αιθίοπες υπό τον Μέμνωνα. Ο Μέμνων κουβαλάει μαζί του Χετταίους και Πέρσες. Aν εξαιρέσει κανείς την Αίγυπτο, είναι παρόντες σχεδόν όλοι. Όλοι ανήκουν σε μια από τις δύο συμμαχίες. Ελλήνων και Τρώων.
Άντρες γυναίκες πολεμούν και ερωτεύονται. Έχει κι άλλες κρυφές ομορφιές ο Τρωικός πόλεμος;
Μπορεί ποτέ να νικηθεί η Αφροδίτη; Ακόμη και από τον Άρη; Να σας αναφέρω καθοριστικές σχέσεις:Αχιλλέας και Πάτροκλος. Οι ίδιοι και η Βρισηίδα. Αίας και Τέκμησσα. Αγαμέμνων και Χρυσηίδα. Έκτωρ και Ανδρομάχη. Αχιλλέας και Πενθεσίλεια, Αχιλλέας και Πολυξένη, Ανδρομάχη και Νεοπτόλεμος και Έλενος και πάνω από όλους φυσικά Πάρης και Ελένη. Γατί όχι Μενέλαος και Ελένη; Μα φυσικά έστω και μια πλευρά είναι αρκετή.
Κατά πόσο γνωρίζουμε σήμερα τη σκέψη και τα βιβλία των αρχαίων κλασσικών;
Δεν φταίμε εμείς που δεν τα γνωρίζουμε. Και εννοώ την πλειοψηφία των συμπατριωτών μας γιατί υπάρχουν άνθρωποι που γνωρίζουν τους αρχαίους πολύ καλά. Ο τρόπος που διδάσκονται στο σχολείο δεν είναι ο καλύτερος. Υπάρχουν όμως τρόποι για μάθηση. Αρκεί να την επιδιώξουμε. Για παράδειγμα έχουμε πολλές και καλές παραστάσεις αρχαίου δράματος και κωμωδίας, αν και όχι πάντοτε. Υπάρχουν πάντως άνθρωποι που πασχίζουν άνθρωποι με ταλέντο που μας δίνουν πολλά. Επίσης στα πανεπιστήμια υπάρχουν λαμπροί επιστήμονες. Μιας και περί Τρωικού κύκλου ο λόγος, θυμίζω ότι έχουμε το έργο του Μαρωνίτη, του Κακριδή, της Γκάρτζιου… για να αναφέρω μόνο κάποια ονόματα ενδεικτικά. Υπάρχουν πολλοί άλλοι. Τέλος υπάρχουν στη μέση εκπαίδευση εμπνευσμένοι φιλόλογοι, αφανείς ήρωες που δίνουν και την ψυχή τους χωρίς καν να περιμένουν επίσημη αναγνώριση. Λίγο ακόμη αν προσπαθήσουμε όλοι, υπάρχουν διέξοδοι, και θα σηκωθούμε λίγο ψηλότερα όλοι και θα βιώσουμε πρώτα από όλα μια πρωτόγνωρη απόλαυση.