
Συνέντευξη του Στέλιου Μάινα στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
Γεννήθηκε στην Ερμούπολη Σύρου αλλά μεγάλωσε στο Βύρωνα, συνοικια της Αθηνας. Σπουδασε Διοικηση επιχειρησεων και παραλληλα εκανε ερασιτεχνικο θεατρο οπου και αποφασισε να ασχοληθει
επαγγελματικα με το θεατρο. Τελειωσε την Δραμματικη σχολη Βεακη και ακολουθως εμεινε τρεις σεζον στο Δημοτικο θεατρο Καλαματας , με διευθυντη τον Αειμνηστο Νικο Χαραλαμπους. Ακολουθως πηγε στο Θεσσαλικο Θεατρο, και κατεληξε στα θεατρα της Αθηνας, οπου εργαζεται εκτοτε. Εχει συνεργαστει με πληθος θέατρων και θιασων, μεταξυ των οποιων, Αλεξανδρακη-Γαληνεα, ΚατιαΔανδουλακη, Καρεζη-Καζακου,Βουγιουκλακη, αλλα και αλλα περιφερεια καθεατρα ,Οπως Θεατρο του Νοτου, θεατρο Κεφαληνιας, θεατρο του Νεου Κοσμου,5η εποχη τεχνης, θεατρο Μασκες,Καιπολλααλλα. Το 1998 βραβευτηκε με το βραβειο κοινου του Αθηνοραματος για την ερμηνεια του στο εργο του Κλωντελ, ((ο κληρος του μεσημεριου.))Στην τηλεοραση, συμετειχε σε πολλεςσειρες, μεταξυ των οποιων, ((Μεν και Δεν, )) ((Ειμαστε στον Αερα,)) (( ΜαυραΜεσανυχτα)), ((Το νησι. ))Στον κινηματογραφο , πρωταγωνιστησε σε πολλεςταινιες, μεταξυ των οποιων ((Βαλκανιζαταιρ)) του ΣωτηρηΓκοριτσα, ((Πολιτικηκουζινα)) του ΤασσουΜπουλμετη,καιπολλεςαλλες. Το 2015 βραβευτηκεαπο την Ελληνικη Ακαδημια Κινηματογραφου για την ερμηνεια του ,στην ταινια του ΑλεξηΑλεξιου , Τεταρτη 4,45. Ασχολειται με την συγγραφη , και βιβλια του κυκλοφορουναπο το 2010.Το τελευταιο του βιβλιο, με τιτλο ((Αροδου, ))απο τις εκδοσεις Ψυχογιος, μολις κυκλοφορησε.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα της συγγραφής του μυθιστορήματος «Αρόδου», εκδόσεις Ψυχογιός;
Πριν μερικά χρόνια , ο γιός μου, έκανε γύρισμα ,κάποιες μέρες ,για την πτυχιακή του ταινία στο ιστορικό HELLAS. LIBERTY, το πλοίο μουσείο του εμπορικού ναυτικού, όπου το κλίμα, και το περιβάλλον σε μεταφέρουν σε έναν ναυτικό κόσμο που δεν υπάρχει πιά αλλά είναι εξαιρετικά γοητευτικός. Εκείνη η επίσκεψη ήταν η αφορμή να ξεκινήσω να γράφω μια ιστορία για τους Έλληνες της Θάλασσας, με ρεαλιστική μεν βάση αλλά και φανταστικά επεισόδια.
Ο τίτλος «Αρόδου» είναι συμβολικός ή δηλώνει κάτι κυριολεκτικά;
Αρόδου είναι η αναμονή εκτός λιμένος, και στην περίπτωση των εμπορικών πλοίων είναι εκείνα τα πλοία που αναμένουν τη σειρά τους για να ξεφορτώσουν το εμπόρευμα στο λιμάνι. Παλαιότερα μπορεί και να διαρκούσε από μέρες έως μήνες. Αυτή η αναμονή κυριολεκτικά και μεταφορικά , είναι το θέμα του βιβλίου μου, ο μετεωρισμός του ήρωά μου, το ταξίδι που έχει έναν προορισμό, να μην τελειώσει. Η Ιθάκη. Που δεν θα βρει ποτέ……
Για πρώτη φορά γράφετε για ναυτικούς. Κατά πόσο σας επηρέασε ότι ο πατέρας σας ήταν ναυτικός;
Χρειάζομαι ένα κίνητρο για να με κινητοποιήσει. Η θαλασσινή λογοτεχνία πάντα με γοήτευε,Μέλβιλ,Λόντον,Κόνραντ, ,αλλά και Καβαδίας ,Καρκαβίτσας,υπήρξαν αγαπημένοι θαλασσινοί συγγραφείς της εφηβείας μου.
Ο Μιχάλης έχει το αλάτι του πελάγου στις φλέβες του. Από που πήρε αυτή την αγάπη για τη θάλασσα;
Ο ήρωάς μου γεννιέται κυριολεκτικά στη θάλασσα. Οι πρώτες του εικόνες είναι πανιά σχοινιά, τα εμπορεύματα των αμπαριών . Τον νανουρίζει το θαλασσινό μπότζι και τον ξυπνά ο αφρός των κυμάτων και το βήμα τής μηχανής. Έτσι η θάλασσα εγγράφεται εντός του, ανεξίτηλα.
Ενώ γνωρίζει τη θάλασσα δεν τα πάει καλά στη ζωή. Ποιος είναι ο λόγος που δεν υπάρχει μια ισορροπία στις σχέσεις του;
Η Θάλασσα είναι απαιτητική ερωμένη, ζητά αποκλειστικότητα.
Κι όσο λείπεις σε ταξίδι τόσο σου λείπει η οικογένεια. Μα όταν γυρίζεις, τόσο ξένος νιώθεις. Η ζωή του ναυτικού είναι σκληρή , με τα επακόλουθά αυτής της σκληρότητας στους ίδιους αλλά και στις οικογένειές τους.
Δύο γάμους και προσπαθεί πάλι να κάνει και τρίτο. Πιστεύει ακόμη αν και έχει φτάσει στα εξήντα ότι μπορεί να φτιάξει μια νέα οικογένεια;
Ο ήρωάς μου, δεν θέλει να παραδεχτεί την αποτυχία του, την ματαιότητα του εγχειρήματος. Νομίζει πως γυρίζοντας σελίδα στο π προσωπικό του ημερολόγιο, θα επουλώσει τα τραύματά του. Μάταιο….
Ο Μιχάλης είναι δίκαιος και φέρεται σωστά στο πλήρωμα του πλοίου. Πώς καταφέρνει ακόμη και τις παραβιάσεις των αντρών του πλοίου να τις τακτοποιεί ;
Το περιβάλλον του πλοίου είναι ένας μικρόκοσμος, αντικατοπτρικός της κοινωνίας, που προσομοιάζει με εγκλεισμό. Ο Ωκεανός είναι αυτός που κυριαρχεί και δίνει τις εντολές. Και ο καπετάνιος , έχει υποχρέωση να είναι κυβερνήτης , δικαστής, γιατρός, κληρικός, πατέρας, του πληρώματος.
Μου αρέσουν οι διηγήσεις που κάνετε με το Χονγκ Κονγκ. Αλήθεια έχετε ταξιδέψει σε αυτήν την περιοχή;
Ποτέ…. Βασίστηκα σε διηγήσεις παλαιότερων ναυτικών, στις βιβλιοθήκες μας, και το διαδίκτυο, δημιουργώντας ένα φανταστικό τόπο που προσομοιάζει με την πραγματικότητα. Σκόπιμα. Δεν ήθελα να κάνω ένα ταξιδιωτικό βιβλίο. Ένα υπερβατικό ταξίδι επιχειρώ.
Οι Έλληνες είμαστε λαός που αγαπάει τη θάλασσα. Γιατί όμως τα πληρώματα των πλοίων έχουν περισσότερους ξένους παρά Έλληνες;
Έχουμε τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο. Κάποτε τα πληρώματά μας ήταν αμιγώς Ελληνικά. Όχι πιά. Περιοριστήκαμε στους αξιωματικούς, και αυτοί δεν φτάνουν. Επόμενο είναι να δημιουργείτε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον που ο καπετάνιος έχει την υποχρέωση να σεβαστεί, αλλά και να ηγηθεί……Δύσκολο.Οι νέοι μας, παρά τις υψηλές αμοιβές, δεν προτιμούν την θάλασσα, που ναι μεν έχει ταλαιπωρία και κινδύνους, αλλά και γοητεία.
Λένε ότι αν κουβαλάς τη θάλασσα μέσα σου, κανείς δεν μπορεί να ξέρει ποια θα είναι η τελευταία σου ρότα. Εσάς ποια είναι η γνώμη σας;
Ακόμα και σήμερα, με τα σύγχρονα μέσα που διαθέτουμε, δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα πώς η θάλασσα είναι προβλέψιμη. Είναι γεμάτη εκπλήξεις όπως και η ζωή.
Πώς μπορείτε αν και είστε ηθοποιός να γράφετε και βιβλία;
Το επάγγελμά μου απαιτεί εμβάθυνση στα κείμενα που μου αναθέτουν
Μεταπράτες στο έργο κάποιου άλλου είμαστε εμείς οι ηθοποιοί.
Ερμηνεύουμε, άλλοτε επιτυχημένα άλλοτε όχι, δημιουργοί όμως δεν είμαστε. Με την συγγραφή αισθάνομαι ότι έρχομαι πιο κοντά στη δουλεία μου, από άλλο δρόμο.
…………………………………………………………………………………………………
