ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ

Επείγουσα η ανασύσταση, η υποστήριξη και η επανεκκίνηση του θεσμού

Τη Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2023 πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή εκδήλωση του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ με θέμα «ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ: Η ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΝΟΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ, ΤΑΣΕΙΣ, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ.

Η εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμό του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ και Πρόεδρου της ΟΙΕΛΕ κ. Γιώργου Χριστόπουλου και συμμετείχαν εκπαιδευτικοί, εκπαιδευόμενοι, πανεπιστημιακοί και εμπειρογνώμονες της εκπαίδευσης από όλη τη χώρα.

-Στο πρώτο μέρος παρουσιάστηκαν :
• έρευνα με θέμα «Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Βασικοί δείκτες και μεγέθη της υφιστάμενης πραγματικότητας» από τους Νίκο Φωτόπουλο, Αν. Καθηγητή Κοινωνιολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου – Επιστημονικό Διευθυντή ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ & Πωλίνα Φατούρου, Επιστημονική Συνεργάτιδα ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ
• έρευνα με θέμα: «Διαρροή εκπαιδευομένων από τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας» από τον Μανώλη Κουτούζη, Καθηγητή, και Κοσμήτορα της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

– Στο δεύτερο μέρος υπό το συντονισμό του Γενικού Διευθυντή του ΙΝΕ και ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ κ. Χρήστου Γούλα ακολούθησε συζήτηση με θέμα: «Εκπαιδευτική συμπερίληψη και κοινωνική ένταξη: ο ρόλος των ΣΔΕ στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων».
Στη συζήτηση έλαβαν μέρος οι: Δημήτρης Βεργίδης, Ομότιμος Καθηγητής Επιμόρφωσης & Εκπαιδευτικής Πολιτικής Πανεπιστημίου Πατρών, Πιέρα Λευθεριώτου, (Ph.d), ΣΕΠ Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Νατάσα Μοσχοβάκου, Διευθύντρια 1ου ΣΔΕ Κορυδαλλού, Ιωάννης Κακουλίδης, Εκπαιδευτικός ΣΔΕ.

Από τη σύνθεση των στοιχείων που οι έρευνες ανέδειξαν αλλά και τη γόνιμη συζήτηση που ακολούθησε καταγράφηκαν μεταξύ άλλων και τα εξής:
• τα ΣΔΕ ακόμα και σήμερα αποτελούν έναν σημαντικό και καινοτόμο εκπαιδευτικό θεσμό που προσφέρει αξιόλογο κοινωνικό και παιδαγωγικό έργο.
• τα ΣΔΕ αποτελούν έναν από τους βασικούς πυλώνες της Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων στη χώρα παρέχοντας τυπική, υποχρεωτική εκπαίδευση (βαθμίδα Γυμνασίου) με τη μεθοδολογία της εκπαίδευσης ενηλίκων.
• το εκπαιδευτικό έργο που τα ΣΔΕ παρέχουν στηρίζεται κατά κανόνα στην προσφορά των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που προσλαμβάνονται με σημαντικές καθυστερήσεις παρέχοντας κατά μέσο όρο – στο σύνολο της χώρας – 5 ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας.
• ο μέσος όρος ηλικίας των εκπαιδευόμενων μαθητών/τριών κινείται γύρω από τα 40 έτη.
• οι γυναίκες εκπαιδευτικοί υπερτερούν σε θέσεις διδακτικού προσωπικού ενώ υπο-εκπροσωπούνται σε θέσεις διευθυντικών στελεχών.
• 8 στους δέκα καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τους δύο κύκλους μάθησης και να αποφοιτήσουν ενώ η διαρροή από τα ΣΔΕ ανέρχεται στο 20% και σε αυτή υπερτερούν οι άνδρες.
• 2 στους 10 μαθητές είναι αλλοδαποί με την πλειονότητα τους να προέρχεται από χώρες εκτός Ε.Ε
• σε κάθε τμήμα αντιστοιχούν 17 μαθητές και σε κάθε εκπαιδευτικό περίπου 39 μαθητές.
• σε πολλούς δείκτες (π.χ. σχολικές μονάδες, ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, διαρροή, αλλοδαποί μαθητές κ.α.) εμφανίζεται σημαντική διαφοροποίηση μεταξύ των περιφερειών λόγω διαφοροποιημένων αναγκών αλλά και ανεπάρκειας του συστήματος να καλύψει υφιστάμενες ανάγκες με τρόπο αποτελεσματικό.