ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΤΗΣ ΠΑΝΣΟΦΟΥ

Υπό του Πρωτοπρεσβυτέρου
Ιωάννου Λάκκα-Θεολόγου
Συνταξιούχου εκπαιδευτικού

Η Ορθόδοξος Εκκλησία μας σήμερα 25 Νοεμβρίου τιμά και γιορτάζει την μνήμη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Αικατερίνης της πανσόφου. Αν και η καταγωγή της ήταν βασιλική, αν και γενέτειρά της ήταν η Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, το δεύτερο μετά την Αθήνα πνευματικό κέντρο σπουδών του αρχαίου κόσμου, αν και προικισμένη με ασύγκριτη σωματική ωραιότητα, δεν προκάλεσε με την ομορφιά της, παρά σαγήνευσε με τη σοφία της τους σοφούς της εποχής της και μετέστρεψε τις διαθέσεις τους, ώστε να οδηγηθούν για τον Χριστό στο μαρτύριο και να αγιάσουν σαν συναθλητές της. Ο συναξαριστής την προσφωνεί: «Αικατερίνα και σοφή και παρθένος, εκ δε ξίφους και μάρτυς». Να τα ανεκτίμητα κοσμήματά της, που την διαφοροποιούν από την άλλη βασίλισσα της Αιγύπτου Κλεοπάτρα, που σημάδεψε την εποχή της με τη χλιδή και την φιλήδονη διαγωγή της. Ο βιογράφος της σημειώνει ότι η Αικατερίνη: «Εξεπαιδεύθη εις πάσαν την Ελληνικήν παιδείαν, μαθούσα Όμηρον, Βιργίλιον, Αριστοτέλην, Πλάτωνα, αλλά και τας βίβλους των ιατρών, Ασκληπιού, Ιπποκράτους και Γαληνού, ρητορικήν, λογικήν και γεωμετρίαν».

Δικαίως προσφωνείται πάνσοφος η καταπληκτική Αικατερίνη. Την ξεκάθαρη φιλοσοφική σκέψη της Αικατερίνης την φώτισε εξ’ αρχής και την ηλέκτρισε στις κατευθύνσεις της η χριστιανική βίωση και θεωρία. Γι’ αυτό χωρίς δισταγμό αυτόκλητη παρουσιάζεται στον τοπάρχη βασιλέα της Αλεξάνδρειας Μαξιμίνο, που διαδέχθηκε στο αξίωμα τον πατέρα της Κώνστα, διότι καλούσε το λαό της Αλεξάνδρειας σε εορταστική εκδήλωση να θυσιάσουν στους θεούς των, πράγμα που εξανάγκαζε και τους χριστιανούς να υπακούσουν. Την ώρα της τελετής εμφανίζεται η Αικατερίνη με την συνοδεία της στον τοπάρχη βασιλιά και αντιδρά ήρεμα, με επιχειρήματα αδιάσειστα, που φέρουν τον βασιλιά σε αμηχανία, αφού διαπίστωσε ότι αδυνατούσε να την αποστομώσει, υπεκφεύγει και αντιπροτείνει να συζητήσει με τους σοφούς της εποχής εκείνης, τους οποίους με πρόσκληση τους ενημερώνει ότι η Αικατερίνη υπερβαίνει στη σοφία και αυτόν τον Πλάτωνα. Καλεί λοιπόν σε συνάθροιση 150 σοφούς άνδρες στο στάδιο της Αλεξάνδρειας και μεταφέρει την κρατούμενη Αικατερίνη στο στάδιο να καταρρίψουν τα επιχειρήματά της οι ξακουσμένοι σοφοί, που φιλοδοξούν να την συναγωνιστούν και να την νικήσουν.

Όσο όμως η διαλογική συζήτηση προχωρεί, τόσο εδραιώνεται η επιχειρηματολογία της Αικατερίνης, η οποία εκφράζει φανερά τη γνώμη της χρησιμοποιώντας γνωμικά από τον Όμηρο, τον Πλάτωνα και από πολλούς άλλους φιλοσόφους. Καταρρίπτει τις φλυαρίες των συνομιλητών της ως αβάσιμες και κυριολεκτικώς τους αποστομώνει, αλλά τους κερδίζει στην πίστη του Χριστού. Με αποτέλεσμα να δεχθούν την οργή του βασιλιά και την καταδίκη τους σε θάνατο. Τότε η Αγία εκτιμώντας την μεταστροφή τους υπέρ της πίστεως του Χριστού, τους σταυρώνει έναν – έναν στο μέτωπο και τους ενθαρρύνει στο δρόμο του μαρτυρίου. Η μνήμη των 150 σοφών μαζί με την γυναίκα του τοπάρχη βασιλιά Αυγούστα, που ακολούθησε και αυτή το δρόμο του μαρτυρίου για την πίστη του Χριστού, γιορτάζεται στις 24 Νοεμβρίου. Αλήθεια, το γυναικείο κίνημα ισότητας, όλες οι επιτροπές και γραμματείς ισότητας, που ξεπροβάλλουν καθημερινά και κόπτονται τάχα για τα δικαιώματα της γυναίκας σήμερα, πόσα δεν έχουν εμπνευστεί από το πνευματικό ανάστημα της Αγίας Αικατερίνης και να ασχοληθούν με μια ουσιαστική και πραγματική ανόρθωση, ηθική, πνευματική, πολιτιστική της γυναίκας, εκτιμώντας σωστά τη συμβολή της γυναίκας στην οικογένεια και την κοινωνία γενικά.-