Το δίκιο του ντελιβερά

Ανοιχτή Επιστολή 32 Εργατικών Κέντρων στον Πρωθυπουργό

Να αναγνωρίσετε πλήρη εργασιακά δικαιώματα στους «Riders»

Ποια είναι τα κόστη της διανομής-ποιες είναι οι κατηγορίες των εργαζομένων

Με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα με τη διαδικτυακή πλατφόρμα efood της γερμανικής Delivery Hero, η οποία εκβιαστικά πρότεινε σε διανομείς της, μέσω της εφαρμογής Road Runner που χρησιμοποιεί για να διασυνδέεται μαζί τους, να συνάψουν μια άλλη μορφή εργασιακής σχέσης – αυτή του freelancer, 32 Εργατικά Κέντρα στην Ελλάδα, απέστειλαν επιστολή στον Πρωθυπουργό όπου περιγράφουν τα προβλήματα και τις δύσκολες συνθήκες εργασίας των ανθρώπων αυτών που είναι σε καθημερινή επαφή με πολίτες σε όλη την χώρα.
«Θέλουμε να σας ενημερώσουμε για τα παρακάτω που αντλήσαμε από τους ίδιους τους εργαζόμενους-μέλη μας στον κλάδο των ταχυμεταφορών-ταχυδιανομών» σημειώνεται στην επιστολή των Εργατικών Κέντρων
Στη χώρα μας σήμερα απασχολούνται στον κλάδο ταχυμεταφορών-ταχυδιανομών τροφίμων και εμπορευμάτων, τεσσάρων (4) ειδών εργαζόμενοι:

-Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε εμπορικές επιχειρήσεις, ταχυδρομεία-ταχυμεταφορές, επιχειρήσεις εστίασης, καφέ, κ.λ.π.
-Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται με αδήλωτη ή ημιδηλωμένη εργασία.
-Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται με «τίτλο κτήσης» (το γνωστό μπλοκάκι).
-Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται καθαρά ως ελεύθεροι επαγγελματίες.

Το κοστολόγιο της παράδοσης
Για το πόσο κοστίζει στον οδηγό να παραδώσει σπίτι μας την παραγγελία μας γρήγορα.
Ποια είναι λοιπόν τα κόστη;
« Ας μιλήσουμε για τα κόστη της διανομής» σημειώνουν τα Εργατικά Κέντρα στην Επιστολή:
-Ένα τυπικό μηχανάκι έχει κόστος βενζίνης και σέρβις περίπου 0,10€/χιλιόμετρο και αυτό χωρίς να συνυπολογιστεί η ασφάλεια, τα τέλη και η απαξία του οχήματος. Ειδικά σε ότι έχει να κάνει με το τελευταίο, πρέπει να γνωρίζετε ότι ένα όχημα μπορεί να πραγματοποιήσει έως και 1.000 χλμ/εβδομάδα, με το μέσο όρο όλων όσοι κινούνται με προσοχή και δεν τρέχουν να είναι γύρω στα 700χλμ, εφόσον επιθυμούν να επιστρέψουν ζωντανοί στα σπίτια τους και τις οικογένειές τους.
-Στα παραπάνω προστίθεται και ο χρόνος απόσβεσης για τις «χούφτες» στο μηχανάκι περίπου 50€, ώστε να μην παγώνουν τα χέρια στο τιμόνι και να μην ανοίγουν πληγές, συχνό φαινόμενα για τους ανθρώπους που εργάζονται με μηχανάκι το χειμώνα.

-Επιπλέον πρέπει να υπολογιστεί σε πόσο χρόνο θα γίνει απόσβεση στα αδιάβροχα, τα οποία με τόση βροχή επιβάλλεται να είναι καλής, αν όχι πολύ καλής ποιότητας ώστε να μην περνάει το νερό μέσα στα ρούχα και πάθουν πνευμονία οι άνθρωποι ή ότι άλλο επάνω στις δύο ρόδες. Με πρόχειρους υπολογισμούς τα αδιάβροχα κοστίζουν γύρω στα 80€.
-Ακολούθως απαιτούνται γάντια, αρβύλες/παπούτσια, λαιμουδιέρες, τσαντάκια χρημάτων που καταστρέφονται τακτικά από την πολύ χρήση.
-Τέλος, υπάρχει και το ανεκτίμητο κόστος του χρόνου που δεν περνούν οι συνάδελφοί μας με την οικογένεια τους, Παραμονή Χριστουγέννων, Πρωτοχρονιάς, Πάσχα, Δεκαπενταύγουστου και ανήμερα. Και βεβαίως το ανεκτίμητο του κινδύνου να οδηγούν με το ένα χέρι σαν τρελοί γιατί στο άλλο έχουν τους καφέδες πχ που έχουν αργήσει και έχει κόψει το αφρόγαλο….αλλά πάντα…«έχει φύγει το παιδί», γιατί το «παιδί με το παπί» πρέπει να φταίει για όλα.

Τα είδη των ντελιβεράδων
Με ποιές εργασιακές σχέσεις απασχολούνται οι ταχυδιανομείς; Σύμφωνα με τα Εργατικά Κέντρα είναι 4 τα είδη των εργαζομένων στην κατηγορία αυτή:

Α. Εργαζόμενοι που απασχολούνται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε εμπορικές επιχειρήσεις, ταχυδρομεία-ταχυμεταφορές, επιχειρήσεις εστίασης, καφέ, κ.λ.π. Είναι οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε επιχειρήσεις και καταστήματα, λαμβάνουν το βασικό μισθό και ότι άλλο προβλέπεται από μια σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, χωρίς να τους παρέχονται στις περισσότερες περιπτώσεις μέσα ατομικής προστασίας όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία, πλην ίσως του ανακλαστικού γιλέκου. Με όχημα τις περισσότερες φορές του εργαζόμενου και τις φθορές και τη βενζίνη να καλύπτονται από τυχόν φιλοδωρήματα που θα αφήσει ο πελάτης.

Β. Εργαζόμενοι που απασχολούνται με αδήλωτη ή ημιδηλωμένη εργασία:
Αυτή η κατηγορία εργαζομένων είναι αόρατη, καθώς απασχολείται στον κλάδο «μαύρα» και ίσως σε κάποιες περιπτώσεις να αμείβεται με ελαφρά πιο αυξημένο ωρομίσθιο σε σχέση με τους υπόλοιπους. Όμως, έχουν μισή ή καθόλου ασφάλιση και εργάζονται αποκλειστικά με δικό τους όχημα, δίχως προσαύξηση 15% και χωρίς να δικαιούνται μέσα ατομικής προστασίας.

Γ. Εργαζόμενοι που απασχολούνται με τίτλο κτήσης:
Είναι οι εργαζόμενοι οι οποίοι εργάζονται με το γνωστό σε όλους μας «μπλοκάκι». Τώρα τελευταία χρησιμοποιείται η ορολογία του «τίτλου κτήσης». Οι απολαβές τους είναι με το «κομμάτι» και κάποια μικρή αποζημίωση χιλιομετρική. Σε όλα όμως τα ποσά έχουν κρατήσεις ποσοστού 23,6%, χωρίς να έχουν κανονική ασφάλιση. Και αυτή η κατηγορία εργαζομένων χρησιμοποιεί δικό τους όχημα και όλα τα έξοδα δικά τους, δίχως ο εργοδότης να τους παρέχει δωρεάν τίποτα σε επίπεδο εξοπλισμού και Μέσων Ατομικής Προστασίας.

Δ. Εργαζόμενοι που απασχολούνται καθαρά ως ελεύθεροι επαγγελματίες
Είναι οι εργαζόμενοι που απασχολούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες, που ενώ αμείβονται με την παραγγελία και αυτοί έχουν κάνει έναρξη εργασιών στην Εφορία και πληρώνουν από την τσέπη τους εξοπλισμό, όχημα, βενζίνες, σέρβις τα πάντα.., κ.λ.π., συν λογιστή ,ΟΑΕΕ, αλλά είναι «προνομιούχοι»…δεν έχουν το όριο των 10.000€ ανά έτος.

Γιατί ξεχείλισε το ποτήρι;
Τι συνέβη με τη διαδικτυακή πλατφόρμα efood και ξαφνικά ξεχείλισε το ποτήρι; Σύμφωνα με την ανακοίνωση των ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ «Το ποτήρι ξεχείλισε λοιπόν όταν αρκετοί διανομείς της εν λόγω εταιρείας έλαβαν εσωτερικό μήνυμα στην εφαρμογή που ουσιαστικά τους ζητούσε να γίνουν εργαζόμενοι με «μπλοκάκι» ή να ανοίξουν βιβλία. Διαφορετικά…ανεργία. Σε ποιους το έλεγε αυτό η efood; Σε αυτούς που την εμπιστεύτηκαν και προσέτρεξαν να στηρίξουν την προσπάθειά της -με ανταγωνιστικά ομολογουμένως οικονομικά και εργασιακά κίνητρα – εγκαταλείποντας τα μικρομάγαζα και τις μικρές επιχειρήσεις που ήδη απασχολούνταν.

H πλατφόρμα του efood, της γνωστής σε όλους μας εφαρμογής παραγγελιοληψίας, είχε δύο (2) ειδών διανομείς. Αρχικά ξεκίνησε με διανομείς ωρομίσθιους 4ωρους, 6ωρους, 8ωρους, με καλές η αλήθεια είναι απολαβές. Παρείχε τα μέσα ατομικής προστασίας και ότι προβλεπόταν από την κείμενη νομοθεσία (κράνος, γάντια αδιάβροχα, κουτί που κοστίζει 150€+, έδινε αποζημίωση για βενζίνες με το χιλιόμετρο και το 15% για το μηχανάκι, κ.λ.π). Αμέσως μετά, η εταιρία ξεκίνησε καμπάνια στα social media ζητώντας διανομείς freelancers… Σε αυτές τις δύο κατηγορίες λοιπόν η εταιρεία δεν έχει καμία υποχρέωση απέναντί τους, πλην να τους πληρώνει τα τιμολόγια. Ούτε ασφάλιση, ούτε Δώρα, ούτε επιδόματα, ούτε τίποτα…Η περίπτωση της efood και της Delivery Hero, ήταν απλά η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Σαν την efood υπάρχουν δεκάδες άλλες περιπτώσεις που είναι έτοιμες να εκραγούν, διότι απλά η κατάσταση δεν πάει άλλο.

Η κατάσταση στα μικρομάγαζα ούτως ή άλλως δεν ήταν καλύτερη, γι’ αυτό και βρήκαν πρόσφορο έδαφος και εισχώρησαν οι πλατφόρμες. Διαπιστώσατε και εσείς, ως Κυβέρνηση, τη δύναμη της κοινωνικής αντίδρασης με έναν τρόπο διαφορετικό, τον οποίο πολλοί ονομάζουν διαδικτυακό ακτιβισμό. Το διαδίκτυο αποκτά ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στη σφαίρα επιρροής της κοινής γνώμης. Αμέτρητοι χρήστες ή μη του γνωστού Αpp παράδοσης έτοιμου φαγητού, έσπευσαν να βαθμολογήσουν την εφαρμογή με ένα αστέρι. Αποτέλεσμα αυτού ήταν το rating της εφαρμογής να πέσει από το 4,6 που ήταν στις αρχές της εβδομάδας στο Google, στο 2,1 το μεσημέρι της Παρασκευής, στο 1,7 αργά το απόγευμα της ίδιας ημέρα για να φτάσει εντέλει στο 1,1 το βράδυ της περασμένης Παρασκευής. Το διαδίκτυο, όμως, δεν έστειλε μόνο ένα ηχηρό μήνυμα στη Delivery Hero, αλλά και σε εσάς ως Πρωθυπουργό της χώρας. Ένα μήνυμα που επισφραγίστηκε και στους δρόμους, με χιλιάδες riders να κατακλύζουν όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα κατά τη κινητοποίηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό- Τουρισμό, την οποία στήριξαν δεκάδες οργανώσεις και βεβαίως η τριτοβάθμια Γ.Σ.Ε.Ε. Οι Riders, οι χιλιάδες χρήστες του διαδικτύου, οι εργαζόμενες και οι εργαζόμενοι της χώρας, ζητούν από εσάς να επιδείξετε μεγαλύτερη ευαισθησία γύρω από τις εργασιακές σχέσεις τόσο στο συγκεκριμένο κλάδο, αλλά και σε κάθε άλλο εργασιακό κλάδο»

Στο διά ταύτα
Και το μακροσκελές, αλλά πλήρως κατατοπιστικό κείμενο των Εργατικών Κέντρων, για το τι συμβαίνει με το ντελίβερι και τις διαδικτυακές πλατφόρμες, καταλήγει ως εξής: «Αν θέλετε λοιπόν να δείξετε αλληλεγγύη στον κλάδο των ταχυμεταφορέων -ταχυδιανομέων πρέπει να το κάνετε έμπρακτα. Το τελευταίο εργασιακό νομοσχέδιο της Κυβέρνησής σας δεν έβαλε τάξη στην αταξία που επικρατεί στον κλάδο. Αντιθέτως, προκάλεσε σύγχυση και θόλωσε περισσότερο το τοπίο στο τι τελικά ισχύει και τι τελικά δικαιούται κάθε εργαζόμενος/η. Κι όχι μόνο. Άναψε το πράσινο φως σε τέτοιου τύπου πλατφόρμες όπως η efood να προβούν σε εκβιασμούς σε βάρος του απασχολούμενου σε αυτές προσωπικού. Αν συνυπολογίσει κανείς και την παντελή έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης των συναρμόδιων για την πάταξη της εργοδοτικής παραβατικότητας στον κλάδο, τότε δεν είναι υπερβολή ο ισχυρισμός ότι επικρατούν συνθήκες εργασιακής «ζούγκλας». (…) Ήταν λάθος της Κυβέρνησης να αναγνωρίσει τέτοιες μορφές απασχόλησης στο συγκεκριμένο κλάδο. Ήταν λάθος της που δεν περιόρισε ευθύς εξαρχής την εργασιακή σχέση σε σχέση εξαρτημένης εργασίας. Οφείλετε λοιπόν να αναγνωρίσετε πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα στους «Riders», είτε απασχολούνται σε πλατφόρμα, είτε σε εμπορικά καταστήματα, είτε σε καταστήματα εστίασης-καφέ. Μόνο έτσι εκφράζονται έμπρακτα το ενδιαφέρον και η αλληλεγγύη. Μόνο έτσι η πολιτική αποκτά ουσία και δεν περιορίζεται απλά και μόνο σε επικοινωνία.

Λάβετε άμεσα μέτρα και πρωτοβουλίες ώστε:
-Να υπογραφεί άμεσα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που να καλύπτει το σύνολο των διανομέων της χώρας (εστίαση, εμπόριο, τρόφιμα).
-Να σταματήσει η επιβολή της freelancing εργασίας και να μετατραπούν όλες οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε αορίστου εξαρτημένης εργασίας,
-Να μην φορολογείται και να μην υπόκειται σε κρατήσεις η χιλιομετρική αποζημίωση για τη συντήρηση των οχημάτων,

-Να μην φορολογούνται και να μην υπόκεινται σε κρατήσεις τα ηλεκτρονικά φιλοδωρήματα ή εφόσον θεωρούνται νόμιμος μισθός να πληρώνονται επ’ αυτών προσαυξήσεις για υπερωριακή απασχόληση, εργασία τις Κυριακές, αργίες και νύχτες.
-Να σταματήσουν τα συστήματα αξιολογήσεων που υιοθετούν οι εταιρείες ως κριτήριο απόλυσης και απειλή στέρησης ημερομισθίων,
-Να συμπεριληφθούν οι διανομείς στα μέτρα πρόληψης διάδοσης του Sars-Cov-2 και να γίνεται η παράδοση στην είσοδο κάθε κτηρίου, με εξαίρεση περιπτώσεις ατόμων με κινητικά προβλήματα,
-Να προβλέπονται χώροι υγιεινής και στεγασμένοι χώροι αναμονής για τους Riders.
-Να ασφαλίζονται με ευθύνη των εργοδοτών το όχημα, ο εξοπλισμός και τα χρηματικά ποσά, από τον κίνδυνο ληστείας,
-Να οριοθετηθούν ορθολογικά οι χιλιομετρικές αποστάσεις παραλαβής και παράδοσης,

Ποια Εργατικά Κέντρα Υπογράφουν
ΤΑ ΕΡΓΑΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ που υπογράφουν είναι:
1. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΡΟΔΟΥ
3. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΝΙΩΝ
4. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
5. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΣΙΘΙΟΥ
6. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
7. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
8. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
9. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΕΒΕΖΑΣ
10. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΕΡΟΙΑΣ
11. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
12. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΡΑΜΑΣ
13. ΕΡΓΑΤΟΫΠΑΛΛΗΛΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΛΛΑΣ
14. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕIΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ

15. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΗΒΑΣ
16. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΒΑΛΑΣ
17. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΔΕΣΣΑΣ ΑΛΜΩΠΙΑΣ
18. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
19. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΑΤΟΥ
20. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ ΠΕΡΑΧΩΡΑΣ – ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ
21. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΥΡΓΟΥ
22. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΧΙΟΥ
23. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
24. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
25. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
26. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ
27. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
28. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ ΚΑΙ ΔΩΡΙΔΑΣ
29. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΓΡΕΒΕΝΩΝ
30. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΒΟΛΟΥ
31. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
32. ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΙΓΙΟΥ