Χρήστος Γκόκας: Ερώτηση για την πορεία του προγράμματος της μη επιστρεπτέας προκαταβολής

«Οι αυτοαπασχολούμενοι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις υστερούν σημαντικά στο κριτήριο του αριθμού των εργαζομένων που έχει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας, όπως επίσης συνιστά σημαντικό πρόβλημα για την υπαγωγή τους και ο μειωμένος τζίρος, ανεξάρτητα από τον ΚΑΔ της επιχείρησης. Τα ανωτέρω σωρευτικά κριτήρια , ωστόσο, έχουν δημιουργήσει πλήθος αντιδράσεων, αφού από τις αστοχίες αυτές, εξαιρούνται ή κινδυνεύουν να μην επιδοτηθούν, η συντριπτική πλειοψηφία των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των τοπικών κοινωνιών.

Με συνέπεια τη δημιουργία ακόμη μεγαλύτερων ανισοτήτων στην αγορά και στην κοινωνία. Ειδικότερα, για την Περιφέρεια Ηπείρου προκύπτουν και επιπλέον ζητήματα στη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων και συγκεκριμένα ,πέρα από την δαπανηρή συλλογή διαφόρων εγγράφων που εντείνουν τη γραφειοκρατία, το κεφάλαιο κίνησης που θα επιδοτηθεί θα είναι ίσο με το 50% των εξόδων της επιχείρησης το 2019, με ελάχιστο ποσό επιχορήγησης τα 3.000€ και μέγιστο τα 15.000€».
Αυτά υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ο Βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, κ. Χρήστος Γκόκας που κατέθεσε Ερώτηση σχετικά με την πορεία των αιτήσεων για το Πρόγραμμα της μη επιστρεπτέας προκαταβολής, των δικαιούχων, μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, που πλήττονται από την υγειονομική κρίση λόγω της πανδημίας του covid-19.

Ειδικότερα, τόνισε ότι οι μικρές και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις μέχρι σήμερα, έχουν ελάχιστα ενισχυθεί από τα προγράμματα χορήγησης ρευστότητας ΤΕΠΙΧ ΙΙ και το Ταμείο Εγγυοδοσίας, και συγκεκριμένα λιγότερες από 3000 επιχειρήσεις με τζίρο έως 100.000 ευρώ έλαβαν δάνεια 123 εκατ. ευρώ από τα 5,1 δις ευρώ που διατέθηκαν.
Αναφερόμενος στα κριτήρια υπαγωγής στα προγράμματα αυτά, επεσήμανε ότι οι αυτοαπασχολούμενοι και οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, υστερούν σημαντικά στο κριτήριο του αριθμού των εργαζομένων που έχει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας, όπως επίσης και ο μειωμένος τζίρος αποτελεί αρνητικό κριτήριο κατά την αξιολόγηση υπαγωγής. Επίσης, εξαιρούνται του Προγράμματος οι επιχειρήσεις με έναρξη δραστηριότητας μετά την 1/1/2019.

Επιπλέον επεσήμανε ότι από τις αστοχίες αυτές, εξαιρούνται ή κινδυνεύουν να μην επιδοτηθούν, η συντριπτική πλειοψηφία των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των τοπικών κοινωνιών
Στην Περιφέρεια Ηπείρου προκύπτουν περισσότερα προβλήματα, διότι, όπως σημείωσε, ,πέρα από την δαπανηρή συλλογή διαφόρων εγγράφων που εντείνουν τη γραφειοκρατία, το κεφάλαιο κίνησης που θα επιδοτηθεί θα είναι ίσο με το 50% των εξόδων της επιχείρησης το 2019, με ελάχιστο ποσό επιχορήγησης τα 3.000€ και μέγιστο τα 15.000, ενώ τίθεται και κριτήριο ύπαρξης εσόδων κατ’ ελάχιστο στο ποσό των 6.000 ευρώ.
Επίσης σε άλλες Περιφέρειες, οι αιτήσεις γίνονται ανά κλάδο, π.χ. ξεχωριστά για Λιανικό Εμπόριο, για τον Τουρισμό-Εστίαση και για τις Υπηρεσίες-μεταποίηση. Στην Περιφέρεια Ηπείρου, αυτό δεν συμβαίνει με αποτέλεσμα εκ των πραγμάτων να μην υπάρχει αξιοκρατικό αποτέλεσμα από τη μοριοδότηση των επιχειρήσεων ανά πληττόμενο κλάδο και τομέα, και έτσι ευνοούνται συγκεκριμένοι κλάδοι επιχειρήσεων
Για τους λόγους αυτούς ζήτησε να αρθεί ο αδικαιολόγητος αποκλεισμός των πολύ μικρών

και μικρών επιχειρήσεων λόγω των απαγορευτικών κριτηρίων που έχουν τεθεί, να δοθεί η δυνατότητα να ενταχθούν και οι επιχειρήσεις που έχουν μείωση του κύκλου εργασιών τους, ανεξάρτητα από τον χαρακτηρισμό του κωδικού δραστηριότητας τους, και να συμπεριληφθούν και οι επιχειρήσεις με έναρξη μετά την 1/1/2019 στους δικαιούχους του προγράμματος , όπως επίσης να δοθεί παράταση για τον χρόνο υποβολής αιτήσεων, όπως ζητούν οι επιχειρήσεις αυτές, και μάλιστα με νέα κριτήρια για να ενταχθούν και αυτοί που αποκλείονται με τα σημερινά δεδομένα.