Το γεγονός της Ανάστασης του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και η επιστημονική έρευνα
Επιμέλεια έρευνας: πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Αθανασίου
Εισαγωγικά
Η Ανάσταση του Χριστού αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της χριστιανικής πίστης. Τη στιγμή κατά την οποία ο Θεός ξαναδίνει πνοή στο σώμα του Ιησού τρεις μέρες μετά την ταφή του, χαρίζοντας στον κόσμο την ελπίδα ότι ο μεγαλύτερος αρχέγονος φόβος της ανθρωπότητας, ο θάνατος, μπορεί να νικηθεί με τη δύναμη της πίστης. Τα γεγονότα όπως περιγράφονται στο Ευαγγέλιο μοιάζουν με ένα παζλ, καθώς, αν και έχουν την ίδια γραμμική εξέλιξη, εντούτοις διαφέρουν όσον αφορά στον πλούτο των πληροφοριών που μας παρέχουν, κάτι απόλυτα λογικό, με δεδομένο ότι οι Ευαγγελιστές δεν ήταν ιστορικοί, αλλά ενδιαφέρονταν για το πνευματικό μήνυμα της ζωής του Ιησού.
Η επιστήμη έχει ασχοληθεί κατά κόρον με το μυστήριο της Ανάστασης… Καθώς όμως αποτελεί κάτι “ανεπανάληπτο” δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί εργαστηριακά όπως επιβάλλει η ουσία των θετικών επιστημών.
Τι γνωρίζουμε από τα Ευαγγέλια;
Ο Χριστός τάφηκε βιαστικά στον τάφο που είχε λαξεύσει για δικό του μνημείο ο Ιωσήφ Αριμαθαίας. Αυτό σημαίνει ότι δεν έγιναν οι απαραίτητες ταφικές προετοιμασίες, με αποτέλεσμα οι γυναίκες να επιστρέψουν το πρωί της επομένης στον τάφο για να αλείψουν με μύρα το σώμα του Ιησού. Φτάνοντας στο μνημείο, είδαν έκπληκτες ότι ο βράχος που είχε σφραγίσει την είσοδο είχε κυλίσει από την αρχική του θέση, ενώ απουσίαζαν οι Ρωμαίοι φρουροί. Οι γυναίκες θεώρησαν ότι το σώμα του Χριστού είχε κλαπεί, με έναν άγγελο ο οποίος βρισκόταν στο κενό μνημείο να τους στέλνει το μήνυμα ότι ο Χριστός αναστήθηκε, ζητώντας τους να πουν τα χαρμόσυνα νέα στους μαθητές που κρύβονταν στην Ιερουσαλήμ.
Η πρώτη αντίδραση ήταν όμως η δυσπιστία… Ο Πέτρος και ο Ιωάννης αποφασίζουν να δουν με τα μάτια τους τι έχει συμβεί και πηγαίνουν στον τάφο, τον οποίο και βρίσκουν κενό. Από τον Ιωάννη αντλούμε και την πληροφορία ότι είδαν τα «οθόνια», το νεκρικό σάβανο, καταγής, και τυλιγμένο σε διαφορετική θέση το «σουδάριον», δηλαδή το ύφασμα που είχε τοποθετηθεί στο κεφάλι του Χριστού μετά το θάνατό Του, και πριν την ταφή Του.
Τους μαθητές ακολουθεί η Μαρία Μαγδαληνή και παραμένει εκεί, συναντώντας για πρώτη φορά τον αναστημένο Χριστό. Λίγο αργότερα ο Ιησούς εμφανίζεται στον Πέτρο και στους δύο μαθητές που κατευθύνονταν προς τους Εμμαούς, όπου λαμβάνει χώρα το γνωστό περιστατικό, και ακολούθως στους άλλους μαθητές, στην Ιερουσαλήμ, εκτός από τον Θωμά. Μια εβδομάδα μετά ο Ιησούς συναντά τον Θωμά, ο οποίος, για να πειστεί ότι ο Χριστός αναστήθηκε, βάζει το δάχτυλο στις πληγές. Ακολούθησαν διάφορες εμφανίσεις του Ιησού πριν την ανάληψή Του, 40 ημέρες μετά την Ανάσταση.
Τι συνέβη λοιπόν; Υπάρχει κάποιο εύρημα το οποίο μπορεί να αναλυθεί και να ερμηνευτεί με επιστημονικό τρόπο;
Το μυστήριο της Σινδόνης του Τορίνο.
Εδώ επιστρέφει το πάντα προσφιλές, αναφορικά με τα μυστήρια της Βίβλου, θέμα της Σινδόνης του Τορίνο, του μυστηριώδους υφάσματος με την αποτυπωμένη επιφανειακά μορφή του σώματος ενός εσταυρωμένου άντρα, που θεωρείται από τους πιστούς ότι είναι εκείνο του Ιησού. Με δεδομένο ότι για την αποτύπωση της μορφής δε χρησιμοποιήθηκε κάποιου είδους χρωστική ουσία, οι υποστηρικτές της αυθεντικότητας του κειμηλίου πιστεύουν ότι η εξήγηση για τη δημιουργία της μορφής στο ύφασμα είναι ενέργεια, ενδεχομένως ραδιενέργεια, που εκλύθηκε από το νεκρό σώμα του Χριστού ανασταίνοντάς Τον. Με δεδομένο όμως το γεγονός ότι είναι αδύνατη η αναπαραγωγή αυτών των συνθηκών στο εργαστήριο, η έρευνα είναι καταδικασμένη να μείνει σε επίπεδο θεωρητικής προσέγγισης.
Η σχέση της Σινδόνης με τον Ιησού σε ένα από τα πολλά κεφάλαια αυτής της μυστηριώδους ιστορίας περνάει μοιραία και μέσα από την περιγραφή στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη για τα οθόνια και το σουδάριο, το οποίο έχει θεωρηθεί ότι είναι το αρχαίο ύφασμα με ίχνη πληγών και αίματος που ταυτίζονται με εκείνα στο κεφάλι της Σινδόνης και βρίσκεται στο Οβιέδο της Ισπανίας. Εκεί υπάρχει ένα κομβικό σημείο στην έρευνα, καθώς, όπως επισημαίνουν ιστορικοί, η αναφορά του Ιωάννη στα υφάσματα ίσως παραπέμπει στην έκπληξη που ένιωσε με τον Πέτρο, βλέποντας όχι απλώς ένα νεκρικό σάβανο και ένα κομμάτι υφάσματος, αλλά κάτι περισσότερο: ίσως την αποτύπωση του σώματος όπως τη βλέπουμε σήμερα στη Σινδόνη, που δε θα μπορούσε παρά να αποτελεί την ένδειξη για ένα μυστηριώδες φαινόμενο δηλωτικό της Ανάστασης.
Μαρτυρίες ειδικών ερευνητών για την Ανάσταση του Χριστού
Στο βιβλίο του «Τι είναι ο Χριστός» ο μακαριστός Μητροπολίτης Νικοπόλεως και Πρεβέζης κυρός Μελέτιος (Καλαμαράς) αναφέρει τις παρακάτω μαρτυρίες ειδικών ερευνητών για την Ανάσταση του Χριστού.
Α.Μαρτυρία του καθηγητή της Ρωμαϊκής ιστορίας ThomasArnold (Τόμας Άρνολντ).
Ο ThomasArnold (Τόμας Άρνολντ), καθηγητής της Ρωμαϊκής Ιστορίας, συγγραφέας μιας υπέροχης τρίτομης Ιστορίας του Ρωμαϊκού Κόσμου (έργο κλασσικό), γράφει:
«Χρόνια μελετούσα την αρχαία ιστορία. Ερευνούσα τις πηγές. Και «ζύγιζα» τις απόψεις των νεότερων συγγραφέων, που ασχολήθηκαν με την εποχή αυτή. Σαν κατασταλάγματα των μελετών μου λέγω τούτο: Δεν ξέρω να υπάρχει στην ιστορία ολόκληρης της ανθρωπότητος άλλο γεγονός, που να θεμελιώνεται – για τον απροκατάληπτο ερευνητή – σε πιο πειστικές και αξιόπιστες μαρτυρίες και σε πιο εξαντλητική έρευνα από το σημείο (εννοώ τον κενό τάφο) που μας έδωκε ο Θεός, για να δείξει, ότι ο Χριστός πέθανε μεν,αλλά και αναστήθηκε εκ νεκρών»
Β.Μαρτυρία του διάσημου ιστορικού A. Fr. Gfrörer, (Α. Γραίρερ),
Ο διάσημος ιστορικός A. Fr. Gfrörer, (Α. Γραίρερ), που από άθεος μετά βαθιά μελέτη των πηγών πίστευσε στον Χριστό, λέγει:
«Η ανάσταση του Χριστού είναι το πιο έγκυρο και το πιο μαρτυρημένο γεγονός της αρχαίας ιστορίας.
Αν αφήσω τον εαυτό μου να μην παίρνει στα σοβαρά τις μαρτυρίες για την ανάσταση του Χριστού, μόνο και μόνο επειδή προέρχονται από χριστιανούς (από τους αποστόλους), δεν έχω πια δικαίωμα να θεωρώ κανένα γεγονός της αρχαίας ιστορίας έγκυρο και αξιόπιστο».
Γ.Μαρτυρία του Αμερικανού νομικού DrSimonGreenleaf (ΣίμωνΓκρήνληφ),
Ο DrSimonGreenleaf (ΣίμωνΓκρήνληφ), ένας από τους πιο μεγάλους αμερικανούς νομικούς (θεωρείται η πιο μεγάλη νομική αυθεντία των Η.Π.Α.) έγραψε ένα βιβλίο αφιερωμένο στο θέμα: Έχουν νομική αξία οι μαρτυρίες των αποστόλων για την ανάσταση του Χριστού; Τα συμπεράσματα του είναι:
• Αποκλείεται (σαν από νομικής πλευράς απίθανη) η υπόθεση ότι θα μπορούσαν οι απόστολοι να μείνουν για πάντα σταθεροί στην άποψη ότι ο Χριστός αναστήθηκε, αν αυτό δεν ήταν όχι απλώς γεγονός, αλλά γεγονός αδιαμφισβήτητο και ένδοξο.
• Η ανάσταση ήταν για τους απόστολους γεγονός τόσο γνωστό και σαφές, όσο τα πιο σοβαρά γεγονότα της ζωής τους, για τα οποία δεν έχουν καμμιά αμφιβολία ότι έγιναν.
• Η ανάσταση του Χριστού – από πλευράς των αποδείξεων που εξετάζουν και λαμβάνουν υπ’ όψιν τους τα σημερινά δικαστήρια – είναι το πιο αδιαμφισβήτητο γεγονός της παγκοσμίου ιστορίας
Δ.Μαρτυρία του διαπρεπή νομικού FrankMorisson
Όμως ένας άλλος διαπρεπής νομικός, ο FrankMorisson έβαλε στόχο του να διαμφισβητήσει τις μαρτυρίες που έχομε για την ανάσταση του Χριστού. Ο Μόρισον
• Παραδεχόταν ότι ο Χριστός υπήρξε∙ ότι ήταν πρότυπο αρετής και υπέροχος διδάσκαλος∙
• δεν παραδεχόταν μόνο την ανάστασή του.
• έλεγε πως η ανάσταση ήταν μια μυθοποιημένη ωραιοποίηση της ιστορίας του Χριστού.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο των ιδεών του ο Μόρισον αποφάσισε να γράψει την ιστορία των τελευταίων ημερών του Ιησού, χωρίς να κάνει καμμιά αναφορά στην ανάστασή του.Του είχε μπει η ιδέα, ότι αν έγραφε τέτοιο τεκμηριωμένο βιβλίο, θα έκανε να … ξεχαστεί η Ανάσταση του Χριστού!
Άρχισε λοιπόν να έρχεται σε επαφή με τα γεγονότα και με τα προβλήματα που τα ακολουθούν. Και τότε η δικαστική του ευσυνειδησία τον έκαμε να αλλάξει γνώμη και τοποθέτηση.
Ασχολήθηκε λοιπόν με το θέμα αυτό στα σοβαρά . Μελέτησε, όσο πιο καλά μπορούσε, όλα τα στοιχεία που είχε στην διάθεσή του. Και κατάλαβε, ότι ακόμα και αν το ήθελε, ήταν αδύνατο να γράψει το βιβλίο, που είχε σχεδιάσει και όπως το είχε σχεδιάσει. Και κατέληξε να γράψει ένα βιβλίο εντελώς διαφορετικό από εκείνο που είχε προγραμματίσει. Ο τίτλος του βιβλίου αυτού είναι: «Ποιόςαπεκύλησε τον λίθο»; Στο πρώτο κεφάλαιο ο Μόρισον δηλώνει: «Ποτέ μου δεν το είχα φανταστεί ότι θα κατέληγα να γράψω ένα τέτοιο βιβλίο»!
Το βιβλίο του Μόρισον είναι μια συνεχής διακήρυξη, ότι η ανάσταση του Χριστού είναι γεγονός.
Κυκλοφόρησε σε εκατομμύρια αντίτυπα και αποτελεί αληθινό μνημείο μιας λογικής εργασίας, που κυριολεκτικά ξετινάζει όλα τα επιχειρήματα εκείνων που προσπάθησαν να αμφισβητήσουν την ανάσταση του Χριστού.
Ε. Μαρτυρία του JoshMcDowell.
Ο JoshMcDowell διαπρεπής αμερικανός επιστήμων, ξεκίνησε άθεος. Πάλεψε να παραμερίσει από το φάσμα της ζωής του την πίστη στον Χριστό . Μα δεν τα κατάφερε.
Ας ακούσομε την διακήρυξη που έκαμε, για την πίστη του στην ανάσταση του Χριστού:
Κάποτε ένας φίλος μου με ρώτησε:
– Τί είναι εκείνο, που σε κάνει να μένεις δεμένος με τον Χριστιανισμό;
Του απάντησα:
– Ένα. Ένας και μόνο λόγος. Έψαχνα για χρόνια να βρω μια εξήγηση για την ανάσταση του Χριστού. Έψαχνα χρόνια να ιδώ: μπορεί να δοθεί στην ανάσταση του Χριστού εξήγηση διαφορετική από αυτήν που δίνουν οι απόστολοι στα ευαγγέλια και στις επιστολές τους; Συγκεκριμένα «έφαγα» εφτακόσιες (ναι, εφτακόσιες!) ώρες εργαστηριακής έρευνας επάνω στο θέμα αυτό! Ερεύνησα όλες τις πηγές. Και εξέτασα όλες τις δυνατές εκδοχές.
Ξεκίνησα από την σκέψη, ότι η ανάσταση του Χριστού πρέπει να είναι:
• ή η πιο μεγάλη απάτη και πονηρία στον κόσμο,
• ή το πιο μεγάλο γεγονός της παγκόσμιας ιστορίας.
Στην συνέχεια όμως η έρευνά μου με υποχρέωσε να παραδεχθώ, ότι
• Η ανάσταση του Χριστού είναι γεγονός.
• Γεγονός, που έγινε σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.
• Γεγονός, που έχει μάρτυρες και αποδεικτικά στοιχεία (πειστήρια).
Η έρευνα μου με έκαμε να καταλάβω, ότι η χριστιανική πίστη∙
• Δεν είναι στοχασμός.
• Δεν είναι φιλοσοφία.
• Δεν είναι μια πλαστή ιστοριούλα.
• Είναι η πιο αληθινή ιστορία στον κόσμο.
Με άλλα λόγια, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και τόσο απλοϊκά, όσο φαντάζονται μερικοί με την απλοϊκότητα και απλότητά τους.
ΣΤ.Μαρτυρία του νομικού GeorgeEldonLadd (Τζώρτζ ΈλντονΛάντ)
Γράφει ο διαπρεπής αμερικανός νομικός GeorgeEldonLadd (Τζώρτζ ΈλντονΛάντ)
• Σήμερα ο πιστός χριστιανός μπορεί να είναι 100% σίγουρος ότι ο Χριστός αναστήθηκε.
• Η πίστη μας δεν στηρίζεται σε μύθους. Ούτε σε φιλοσοφικές στοχαστικές συλλήψεις.
• Στηρίζεται σε ιστορικά γεγονότα
o με αδιάσειστη βάση∙ και
o με αναντίρρητες αποδείξεις.
Στ. Μαρτυρία του διαπρεπή νομικού και αρχιδικαστή λόρδου Darling
Ένας άλλος διαπρεπής νομικός ο αρχιδικαστής της Αγγλίας (Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, θα ελέγαμε εμείς), λόρδος Darling (Λόρδος Ντάρλινγκ) μετά μια νομική έρευνα επάνω σε όλες τις μαρτυρίες που έχουν σχέση με την ανάσταση του Χριστού, γράφει:
Για την ανάσταση του Χριστού έχομε πάρα πολλές μαρτυρίες. Και θετικές. Και αρνητικές. Που όλες, η κάθε μία με τον τρόπο της μας δίνουν τόσες πολλές ενδείξεις, ότι η Ανάσταση του Χριστού είναι μια ζωντανή πραγματικότητα, ώστε κανένα σώμα από μελετημένους δικαστικούς (από όποιο μέρους του κόσμου κι αν είναι!) δεν θα μπορούσε να βγάλει – με βάση τα στοιχεία που μας δίνουν οι μαρτυρίες αυτές – απόφαση διαφορετική από ότι:
• η Ανάσταση του Χριστού είναι γεγονός∙
• ο Χριστός ανέστη.
(ΠΗΓΗ:Τί είναι ο Χριστός – Μητροπολίτου Νικοπόλεως Μελετίου-Εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ)
Επίλογος
Ίσως από τις πιο ισχυρές αποδείξεις της Ανάστασης του Χριστού να μην είναι άλλη από τη μεταμόρφωση των μαθητών, μετά την Ανάσταση του Ιησού, από φοβισμένους ανθρώπους, που κρύβονταν από τον φόβο των Ρωμαίων και των Ιουδαίων μετά τη σύλληψη και τη σταύρωση του Ιησού, σε θαρραλέους που δε δίσταζαν ακόμα και να πεθάνουν για να μεταφέρουν το μήνυμα του Χριστού. Μια μεταλλαγή που δε θα μπορούσε να εξηγηθεί σε επίπεδο συμπεριφοράς και ψυχολογίας, παρά μόνο αν είχαν βιώσει κάτι που είχε αλλάξει για πάντα τις ζωές και τις αντιλήψεις τους: συναντώντας το δάσκαλό τους που τον είχαν δει να πεθαίνει πάνω στον σταυρό, τον είχαν θάψει στο λαξευμένο μνημείο και τον έβλεπαν ξανά μπροστά τους ζωντανό, επιβεβαιώνοντας την υπόσχεση που τους είχε δώσει ότι θα αναστηθεί από τους νεκρούς…Όπως έγραψε και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, οι μαθητές μεταμόρφωσαν την οικουμένη χωρίς πλούτο χρημάτων, χωρίς σοφία λόγων ή άλλο μέσο. Έτσι, με όπλο μόνο το κήρυγμα, ομολογούσαν ότι ο Κύριος ηγέρθη όντως.
(απόσπασμα από ανέκδοτη εργασία μας).