Προσεγγίζοντας ερευνητικά το Μυστήριο της Αναστάσεως του Χριστού (Απόσπασμα)
Του πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου(χημικού)
Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ του Κυρίου μας Ιησού Χριστού είναι το μεγαλύτερο γεγονός στην ανθρώπινη ιστορία. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο στηρίζεται ολόκληρη η Εκκλησία. Διότι, «ει Χριστός ουκ εγήγερται, ματαία η πίστις υμών», όπως γράφει ο Απόστολος Παύλος στους Κορινθίους. (Α΄Κορινθ. 15: 17). Η Ανάσταση είναι ιστορικό γεγονός που διαδραματίστηκε σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.Όμως εξακολουθεί να παραμένει και ένα μυστήριο.
Οι κύριες πηγές και μαρτυρίες για την Ανάσταση του Ιησού Χριστού είναι αυτές των Ευαγγελίων και των Επιστολών του Αποστόλου Παύλου και των άλλων Αποστόλων. Ο Χριστός κατά τους Ευαγγελιστές εμφανίζεται μετά την Ανάσταση του και στις 40 ημέρες έως την Ανάληψή Του.
Οι πηγές για την ιστορικότητα του Ιησού Χριστού και για την Ανάστασή Του συμπληρώνονται από «απόκρυφα», όπως ονομάζονται, Ευαγγέλια, δηλαδή από αυτά που δεν θεωρήθηκαν από τους Πατέρες της Εκκλησίας έγκυρα και κανονικά, αλλά που ορισμένα από αυτά δίνουν πληροφορίες, που θεωρήθηκαν έγκυρες.
Από τους Ιουδαίους για τον Χριστό έγραψε ο Φλάβιος Ιώσηπος, ιστορικός ο οποίος γεννήθηκε στην Ιερουσαλήμ μεταξύ των ετών 37-38, δηλαδή τους πρώτους χρόνους της αυτοκρατορίας του Καλιγούλα και πέθανε μεταξύ των ετών 94 και 100. Στην “Ιουδαϊκή αρχαιολογία” του αναφέρει για τον Ιησού Χριστό: ” Επί ηγεμονίας Ποντίου Πιλάτου έζησε ο Ιησούς, σοφός άνδρας, που έκανε μαθητές του πολλούς μεν Ιουδαίους και πολλούς μεταξύ των Ελλήνων. Και αυτός, κατ’ υπόδειξη ανθρώπων που ήσαν κοντινοί μας, τιμωρήθηκε με τον δια σταυρού θάνατο, αλλά δεν έπαυσαν να τον αγαπούν αυτοί που τον αγάπησαν από την αρχή, φάνηκε δε σ’ αυτούς την τρίτη ημέρα πάλι ζωντανός, κάτι που οι θείοι προφήτες είπαν. Σήμερα οι οπαδοί του Ιησού ονομάζονται χριστιανοί και εξακολουθούν να υπάρχουν”.
Ωστόσο το Ευαγγέλιο του Πέτρου(απόκρυφο), ένα κείμενο του 2ου αιώνα μ.Χ., δίνει μια φανταστική περιγραφή της ανάστασης παρουσιάζοντας τον Χριστό με υπεράνθρωπες, μυθικές διαστάσεις να εξέρχεται του τάφου:
«Καθώς ξημέρωνε το Σάββατο, νωρίς το πρωί ήρθε πλήθος κόσμου από την Ιερουσαλήμ και τη γύρω περιοχή, για να δουν τον σφραγισμένο τάφο.
Τη νύχτα όμως κατά την οποία ξημέρωνε η Κυριακή, οι στρατιώτες είδαν τους ουρανούς να ανοίγουν και δύο άνδρες να κατεβαίνουν από ‘κει μέσα σε λαμπερό φως και να πλησιάζουν τον τάφο. Εκείνη η πέτρα που είχε τοποθετηθεί μπροστά στην είσοδο κύλησε από μόνη της και ήρθε στο πλάι, ο τάφος άνοιξε και οι δύο νεανίσκοι μπήκαν μέσα. Όταν λοιπόν οι στρατιώτες τα είδαν αυτά, ξύπνησαν τον εκατόνταρχο και τους πρεσβυτέρους – γιατί κι αυτοί επίσης φύλαγαν τον τάφο. Και ενώ αφηγούνταν αυτά που είδαν, βλέπουν πάλι να βγαίνουν από τον τάφο τρεις άνδρες, οι δύο από αυτούς υποβάσταζαν τον ένα και τους ακολουθούσε ένας σταυρός. Των μεν δύο το κεφάλι έφτανε ως τον ουρανό, ενώ του άλλου που τον οδηγούσαν το κεφάλι ξεπερνούσε τους ουρανούς. Όταν τα είδαν αυτά ο εκατόνταρχος και οι άνθρωποί του, έσπευσαν νύχτα στον Πιλάτο αφήνοντας τον τάφο που φρουρούσαν και ανέφεραν όλα αυτά που είδαν. Είχαν μεγάλη ταραχή και έλεγαν: «Αληθινά, αυτός ήταν ο Υιός του Θεού»».
Μαρτυρίες ειδικών ερευνητών για την Ανάσταση του Χριστού
Ο μακαριστός Μητροπολίτης Νικοπόλεως και Πρεβέζης κυρός Μελέτιος στο βιβλίο του «Τι είναι ο Χριστός» συγκέντρωσε απόψεις επιστημόνων που ασχολήθηκαν με το θέμα της Ανάστασης του Χριστού. Μερικές από αυτές τις απόψεις καταγράφονται στην συνέχεια:
α. Το πιο αξιόπιστο γεγονός.
Ο Thomas Arnold (Τόμας Άρνολντ), καθηγητής της Ρωμαϊκής Ιστορίας, συγγραφέας μιας υπέροχης τρίτομης Ιστορίας του Ρωμαϊκού Κόσμου (έργο κλασσικό), γράφει:
«Χρόνια εμελετούσα την αρχαία ιστορία. Ερευνούσα τις πηγές. Και «εζύγιζα» τις απόψεις των νεωτέρων συγγραφέων, που ασχολήθηκαν με την εποχή αυτή. Σαν κατασταλάγματα των μελετών μου λέγω τούτο: Δεν ξέρω να υπάρχη στην ιστορία ολόκληρης της ανθρωπότητος άλλο γεγονός, που να θεμελιώνεται – για τον απροκατάληπτο ερευνητή – σε πιο πειστικές και αξιόπιστες μαρτυρίες και σε πιο εξαντλητική έρευνα από το σημείο (εννοώ τον κενό τάφο) που μας έδωκε ο Θεός, για να δείξη, ότι ο Χριστός απέθανε μεν, αλλά και αναστήθηκε εκ νεκρών»
Ο διάσημος ιστορικός A. Fr. Gfrörer, (Α. Γραίρερ), που από άθεος μετά βαθιά μελέτη των πηγών πίστεψε στον Χριστό, λέγει:
«Η ανάσταση του Χριστού είναι το πιο έγκυρο και το πιο μαρτυρημένο γεγονός της αρχαίας ιστορίας.
Αν αφήσω τον εαυτό μου να μην παίρνει στα σοβαρά τις μαρτυρίες για την ανάσταση του Χριστού, μόνο και μόνο επειδή προέρχονται από χριστιανούς (από τους αποστόλους), δεν έχω πια δικαίωμα να θεωρώ κανένα γεγονός της αρχαίας ιστορίας έγκυρο και αξιόπιστο».
Ο Dr Simon Greenleaf (Σίμων Γκρήνληφ), ένας από τους πιο μεγάλους αμερικανούς νομικούς (θεωρείται η πιο μεγάλη νομική αυθεντία των Η.Π.Α.) έγραψε ένα βιβλίο αφιερωμένο στο θέμα: Έχουν νομική αξία οι μαρτυρίες των αποστόλων για την ανάσταση του Χριστού; Τα συμπεράσματά του είναι:
– Αποκλείεται (σαν από νομικής πλευράς απίθανη) η υπόθεση ότι θα μπορούσαν οι απόστολοι να μείνουν για πάντα σταθεροί στην άποψη ότι ο Χριστός αναστήθηκε, αν αυτό δεν ήταν όχι απλώς γεγονός, αλλά γεγονός αδιαμφισβήτητο και ένδοξο.
-Η ανάσταση ήταν για τους αποστόλους γεγονός τόσο γνωστό και σαφές, όσο τα πιο σοβαρά γεγονότα της ζωής τους, για τα οποία δεν έχουν καμμιά αμφιβολία ότι έγιναν.
-Η ανάσταση του Χριστού – από πλευράς των αποδείξεων που εξετάζουν και λαμβάνουν υπόψη τους τα σημερινά δικαστήρια – είναι το πιο αδιαμφισβήτητο γεγονός της παγκοσμίου ιστορίας
β. Ιστορία Χριστού χωρίς Ανάσταση δεν γίνεται!
Όμως ένας άλλος διαπρεπής νομικός, ο Frank Morisson, έβαλε στόχο του να αμφισβητήσει τις μαρτυρίες που έχουμε για την ανάσταση του Χριστού. Ο Μόρισον
– Παραδεχόταν ότι ο Χριστός υπήρξε∙ ότι ήταν πρότυπο αρετής και υπέροχος διδάσκαλος∙
– δεν παραδεχόταν μόνο την ανάστασή του.
-έλεγε πως η ανάσταση ήταν μια μυθοποιημένη ωραιοποίηση της ιστορίας του Χριστού.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο των ιδεών του ο Μόρισον αποφάσισε να γράψει την ιστορία των τελευταίων ημερών του Ιησού, χωρίς να κάμει καμμιά αναφορά στην ανάστασή του. Του είχε μπει η ιδέα, ότι, αν έγραφε τέτοιο τεκμηριωμένο βιβλίο, θα έκανε να … ξεχαστεί η ανάσταση του Χριστού!
Άρχισε λοιπόν να έρχεται σε επαφή με τα γεγονότα και με τα προβλήματα που τα ακολουθούν. Και τότε η δικαστική του ευσυνειδησία τον έκαμε να αλλάξει γνώμη και τοποθέτηση.
Ασχολήθηκε λοιπόν με το θέμα αυτό στα σοβαρά. Μελέτησε, όσο πιο καλά μπορούσε, όλα τα στοιχεία που είχε στην διάθεσή του. Και κατάλαβε, ότι ακόμα και αν το ήθελε, ήταν αδύνατο να γράψει το βιβλίο, που είχε σχεδιάσει και όπως το είχε σχεδιάσει. Και κατέληξε να γράψει ένα βιβλίο εντελώς διαφορετικό από εκείνο που είχε προγραμματίσει. Ο τίτλος του βιβλίου αυτού είναι: «Ποιός απεκύλησε τον λίθο»; Στο πρώτο κεφάλαιο ο Μόρισον δηλώνει: «Ποτέ μου δεν το είχα φαντασθεί ότι θα κατέληγα να γράψω ένα τέτοιο βιβλίο»!
Το βιβλίο του Μόρισον είναι μια συνεχής διακήρυξη, ότι η ανάσταση του Χριστού είναι γεγονός.
Κυκλοφόρησε σε εκατομμύρια αντίτυπα και αποτελεί αληθινό μνημείο μιας λογικής εργασίας, που κυριολεκτικά ξετινάζει όλα τα επιχειρήματα εκείνων που προσπάθησαν να αμφισβητήσουν την ανάσταση του Χριστού.
γ. 700 ώρες εργαστηριακής έρευνας
Ο Josh Mc Dowell διαπρεπής αμερικανός επιστήμων, ξεκίνησε άθεος. Πάλεψε να παραμερίσει από το φάσμα της ζωής του την πίστη στον Χριστό. Μα δεν τα κατάφερε.
Ας ακούσουμε την διακήρυξη που έκαμε, για την πίστη του στην ανάσταση του Χριστού:
Κάποτε ένας φίλος μου με ρώτησε:
– Τι είναι εκείνο, που σε κάνει να μένεις δεμένος με τον Χριστιανισμό;
Του απάντησα:
– Ένα. Ένας και μόνο λόγος. Έψαχνα για χρόνια να βρω μια εξήγηση για την ανάσταση του Χριστού. Έψαχνα χρόνια να ιδώ: μπορεί να δοθεί στην ανάσταση του Χριστού εξήγηση διαφορετική από αυτήν που δίνουν οι απόστολοι στα ευαγγέλια και στις επιστολές τους; Συγκεκριμένα «έφαγα» εφτακόσιες (ναι, εφτακόσιες!) ώρες εργαστηριακής έρευνας επάνω στο θέμα αυτό! Ερεύνησα όλες τις πηγές. Και εξέτασα όλες τις δυνατές εκδοχές.
Ξεκίνησα από την σκέψη, ότι η ανάσταση του Χριστού πρέπει να είναι:
• ή η πιο μεγάλη απάτη και πονηρία στον κόσμο,
• ή το πιο μεγάλο γεγονός της παγκόσμιας ιστορίας.
Στην συνέχεια όμως η έρευνά μου με υποχρέωσε να παραδεχθώ, ότι
• Η ανάσταση του Χριστού είναι γεγονός.
• Γεγονός, που έγινε σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.
• Γεγονός, που έχει μάρτυρες και αποδεικτικά στοιχεία (πειστήρια).
Η έρευνα μου με έκαμε να καταλάβω, ότι η χριστιανική πίστη:
• Δεν είναι στοχασμός.
• Δεν είναι φιλοσοφία.
• Δεν είναι μια πλαστή ιστοριούλα.
• Είναι η πιο αληθινή ιστορία στον κόσμο.
Με άλλα λόγια, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και τόσο απλοϊκά, όσο φαντάζονται μερικοί με την απλοϊκότητα και απλότητά τους.
Ένας άλλος διαπρεπής νομικός ο αρχιδικαστής της Αγγλίας (Πρόεδρος του Αρείου Πάγου, θα λέγαμε εμείς), λόρδος Darling (Λόρδος Ντάρλινγκ) μετά από μια νομική έρευνα επάνω σε όλες τις μαρτυρίες που έχουν σχέση με την ανάσταση του Χριστού, γράφει:
Για την ανάσταση του Χριστού έχουμε πάρα πολλές μαρτυρίες. Και θετικές. Και αρνητικές. Που όλες, η κάθε μία με τον τρόπο της μάς δίνουν τόσες πολλές ενδείξεις, ότι η Ανάσταση του Χριστού είναι μια ζωντανή πραγματικότητα, ώστε κανένα σώμα από μελετημένους δικαστικούς (από όποιο μέρος του κόσμου κι αν είναι!) δεν θα μπορούσε να βγάλει – με βάση τα στοιχεία που μας δίνουν οι μαρτυρίες αυτές – απόφαση διαφορετική από το ότι:
• η Ανάσταση του Χριστού είναι γεγονός∙
• ο Χριστός ανέστη.
Ο καθηγητής της ιστορίας στην Οξφόρδη, Thomas Arnold επισημαίνει: «Δεν ξέρω κανένα άλλο γεγονός που να έχει αποδειχτεί με καλύτερες και πληρέστερες μαρτυρίες κάθε είδους».
Ο Dr. Simon Greenleaf, που υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες νομικές αυθεντίες, καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, έγραψε ένα τόμο στον οποίο ως νομικός, εξέταζε την αξία της μαρτυρίας των αποστόλων για την ανάσταση του Ιησού. Σε ποιο συμπέρασμα κατέληξε; «Η ανάσταση του Χριστού, ήταν ένα από τα καλύτερα τεκμηριωμένα γεγονότα της ιστορίας σύμφωνα με τους κανόνες αποδεικτικού δικαίου όπως εφαρμόζονται στα δικαστήρια!»
Γράφει ο μακαριστός καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Σπυρ. Μακρής: «Η σταύρωση και η Ανάσταση του Χριστού είναι το επίκεντρο, είναι ο πυρήνας της κατάφασης του Χριστιανισμού. Γιατί, αν η Σταύρωση και η Ανάσταση του Χριστού είναι αλήθεια, τότε όλα εκείνα που πιστεύομε και ακολουθούμε (και είναι ξένα και αντίθετα στον Χριστό και στο ευαγγέλιό Του) πρέπει να γκρεμιστούν∙ γιατί είναι είδωλα και ψέματα.
Γι’ αυτό ξεσηκώνονται με τόση μανία και τόσο πείσμα να μας πείσουν με ένα σωρό επιχειρήματα παραπλανητικά, ότι η Ανάσταση του Χριστού δεν έγινε. Επειδή:
Αν η Ανάσταση του Χριστού έγινε, τότε ο Χριστός είναι Θεός∙ και όλα όσα μας λέει είναι αλήθεια. Και συνεπώς θα πρέπει να πεθάνουμε για το κάθε τι, που είναι αντίθετο στο λόγο του Χριστού. Και να ζήσουμε μια ζωή σύμφωνη με αυτά που είπε ο Χριστός και πρεσβεύει η Εκκλησία Του.
(Από την εργασία μας ΑΝΑΛΕΚΤΑ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΑΡΙΟΥ)