Πρόεδρος της Επιτροπής Ψηφιακής Πολιτικής της ΚΕΔΕ Γιάννης Τσάμης
Τραγική η εικόνα της Αυτοδιοίκησης στην Ψηφιακή Μετάβαση
Την ώρα που σε επίπεδο Υπουργείου και ΚΕΔΕ συντελείται μια επανάσταση και έχει γίνει μια τρομερή δουλειά έτσι ώστε να είναι όλα αυτόματα και να μην χρειάζεται οι δήμοι να κάνουν σχεδόν τίποτα, την τραγική εικόνα και την ντροπή της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού στην ψηφιακή μεταρρύθμιση αποτύπωσε από το βήμα του Συνεδρίου της ΚΕΔΕ ο πρόεδρος της Επιτροπής Ψηφιακής Πολιτικής κ. Γιάννης Τσάμης.
Με χρηματοδότηση άνω των 500 εκατομμυρίων ο κ. Τσιάμης παρουσίασε τα έτοιμα εργαλεία που υπάρχουν στους δήμους με άμεση προοπτική μέσα στο 2023 να μην χρειάζεται ούτε καν αίτηση των δημοτών για να εξυπηρετηθούν, ενώ τα πάσης φύσεως έσοδα των δήμων να περνάνε αυτόματα στα ταμεία τους.
Παρ΄όλα αυτά οι δημοτικές αρχές αδιαφορούν, χάνουν συνεχώς έσοδα και ταλαιπωρούν χωρίς λόγο τους δημότες τους. Στην πρόσκληση για τις Ψηφιακές Πόλεις έχουν καταθέσει μόνο 3 από τους 332 δήμους. Ο κ. Τσιάμης ανακοίνωσε ότι θα δοθεί παράταση μέχρι τις 31/1/23.
Στην πλατφόρμα για το τέλος παρεπιδημούνων με μια πολύ απλή διαδικασία και σαφείς οδηγίες, ουσιαστικά 5 δήμοι ανταποκρίθηκαν και την αξιοποίησαν πραγματικά, οι υπόλοιποι δήμοι όπως σχολίασε ο κ. Τσιάμης, δείχνουν σαν να μην θέλουν έσοδα.
Στο Πληροφοριακό Σύστημα dae.govapp.gr έχουν ανέβει μόνο 67 δήμοι και οι 39 μόνο στο ΔΙΑΣ. Δηλαδή όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιάμης, «δεν έχει πάει ο διαχειριστής του δήμου στον χρήστη να του πει πάντα το κουμπί και ξεκίνα».
Φτιάχτηκε το Κέντρο Υποστήριξης Στελεχών ΟΤΑ έγιναν ημερίδες σε όλες τις περιφέρεις με φυσική παρουσία και στις μισές περιφέρεις από 40 δήμους παρουσιάστηκαν 9, ενώ στην Αττική από τους 66 δήμους παρουσιάστηκαν 12.
Ο κ. Τσιάμης προειδοποίησε ότι για 140 δήμους η κατάσταση σε λίγο θα είναι μη αναστρέψιμη. Στην Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ανοίξει ήδη η συζήτηση για την ψηφιακή πιστοποίηση δημόσιων οργανισμών. Δεν θα είναι αποδεκτό σε ομοειδείς οργανισμούς όπως τους δήμους οι μισοί να πηγαίνουν μπροστά κι άλλοι μισοί πίσω. Δεν θα έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά εργαλεία και θα χρησιμοποιούνται δείκτες για την ένταξη σε προγράμματα.
Να σημειωθεί πως με βάση τα στοιχεία η Δήμοι της Ηπείρου είναι πολύ πίσω αφού το παρατηρητήριο Περιφερειακών Πολιτικών που ερεύνησε την «ψηφιακή ταυτότητα» φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης η Ήπειρος γενικά δεν υπάρχει, ως καλό παράδειγμα, αφού π.χ. στις υπηρεσίες με πληροφορίες χρόνου ολοκλήρωσης πχ, δεν υπάρχει ούτε ένας ηπειρώτικος Δήμος στους πρώτους 20.
Σύμφωνα με την έρευνα:
-Στην κατηγορία των Μητροπολιτικών Δήμων (47 δήμοι των πολεοδομικών συγκροτημάτων της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά) ο μέσος όρος προσφερόμενων υπηρεσιών είναι 59,3 ανά δήμο
-Στην κατηγορία των Μεγάλων Ηπειρωτικών Δήμων (91 δήμοι με πληθυσμό άνω των 25.000 κατοίκων και πρωτεύουσες νομών) ο μέσος όρος παρεχόμενων υπηρεσιών είναι 41,8 ανά δήμο
-Για την κατηγορία των Μεσαίων Ηπειρωτικών Δήμων (96 δήμοι με πληθυσμό άνω των 10.000 και έως 25.000 κατοίκων) ο μέσος όρος των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι 29,2 ανά δήμο
-Στην κατηγορία Μικρών Ηπειρωτικών Δήμων (36 δήμοι με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων) ο μέσος όρος των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι 14,3 ανά δήμο
-Στην κατηγορία των Μεγάλων Νησιωτικών Δήμων (27 νησιωτικοί δήμοι με πληθυσμό άνω των 3.500 κατοίκων) ο μέσος όρος των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι 17,6 ανά δήμο
-Στην κατηγορία των Μικρών Νησιωτικών Δήμων (35 οι νησιωτικοί δήμοι, με πληθυσμό έως 3.500 κατοίκους) ο μέσος όρος των προσφερόμενων υπηρεσιών 13,6 ανά δήμο
-Από το σύνολο (552) των παρεχόμενων υπηρεσιών στους 332 δήμους της χώρας μόνο το 1,2% είναι πλήρως αυτοματοποιημένες. Από αυτές που παρέχονται, οι περισσότερες αφορούν τις κεντρικά παρεχόμενες υπηρεσίες, δηλαδή παρέχονται μέσω του gov.gr, όπως είναι οι υπηρεσίες Δημοτολογίου ή Ληξιαρχείου