Της σκουπιδιάρας το… κάγκελο!
Έρχονται σκουπίδια από Λευκάδα, Κέρκυρα, Αίγιο και Πάτρα
Ακάλυπτη η ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα των 80.000 τόνων στον ΑΣΑ
– Δεν μεταφέρουμε τα δικά μας, λόγω ημιτελών ΣΜΑ
– Οικονομικοί οι λόγοι της αλλαγής στάσης των αιρετών
Την ανάγκη, φιλοτιμία ποιούντες, οι δήμαρχοι της Ηπείρου, υπαναχωρούν σε προηγούμενες αποφάσεις και αλλάζουν θέσεις σχετικά με τη μεταφορά σκουπιδιών στη Μονάδα ΑΣΑ, στο Ελευθεροχώρι Ιωαννίνων, από Κέρκυρα και Λευκάδα!
Προς το παρόν, αποφάσισαν την σύσταση επιτροπής από την ΠΕΔ, με σκοπό την συνεννόηση με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση αλλά και την Περιφέρεια Ηπείρου, για να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις, οι οποίες όμως δεν πατούν πουθενά.
Και τούτο επειδή δεν προβλέπεται ούτε στη σύμβαση του εργοστασίου με τους ΦΟΔΣΑ αλλά ούτε και στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων, η μεταφορά σκουπιδιών από άλλη περιοχή!
Το αίτημα της μεταφορά, έχει κατατεθεί εδώ και καιρό, όμως προκαλεί ερωτηματικά για ποιο λόγο, το θέμα απασχόλησε τη συνεδρίαση του απερχόμενου Διοικητικού Συμβουλίου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ηπείρου, αφού πλέον έχουν αλλάξει πρόσωπα και συσχετισμοί.
Το ΔΣ συνήλθε το μεσημέρι της Τρίτης, στα γραφεία της ΠΕΔ, με τη συμμετοχή μεταξύ άλλων και του Προέδρου του Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων της 1ης Διαχειριστικής Ενότητας, Σπύρου Κωνσταντόπουλου, ο οποίος μιλώντας στο Corfutv σημείωσε ότι η συζήτηση δεν κατέληξε σε οριστική απάντηση για το αίτημα της Λευκάδας και σίγουρα και για την Κέρκυρα, ενώ όπως τόνισε, υπάρχει ένα κενό ως προς το αν μπορούν ή όχι, το Εργοστάσιο Επεξεργασίας ΑΣΑ και οι ΧΥΤΥ της Ηπείρου να δεχτούν τα σκουπίδια μιας άλλης Περιφέρειας (Λευκάδας – Κέρκυρας).
Σύμνφωνα με τον κ. Κωνσταντόπουλο δεν προβλέπεται ούτε στη σύμβαση του εργοστασίου με τους ΦΟΔΣΑ αλλά ούτε και στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Απορριμμάτων, η μεταφορά σκουπιδιών από άλλη περιοχή. Μάλιστα τόνισε ότι έως ότου κατασκευαστούν τα σημεία μεταφόρτωσης, το έλλειμμα στα απορρίμματα είναι 15.000 τόνων αυτή την στιγμή.
Ανοίγουν διόδους
Παρόλα αυτά, η συζήτηση έχει ανοίξει για τη μεταφορά απορριμμάτων και από άλλες περιοχές, προς τη Μονάδα ΑΣΑ, στο Ελευθεροχώρι του Δήμου Δωδώνης, παρότι η «μη απόφαση» της ΠΕΔ, απέχει από το σημείο που θα μπορούσε να καθορίσει τις εξελίξεις και τις αποφάσεις των συναρμόδιων υπηρεσιών, όπως είναι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Η αλλαγή στάσης της ΠΕΔ Ηπείρου, έρχεται μετά από μια περίοδο αρνήσεων, αντιδράσεων και διαμαρτυριών και προειδοποιήσεων αν και έχει περισσότερο γνωμοδοτικό και πολιτικό χαρακτήρα, αφού οι αποφάσεις κρίνονται από άλλα πράγματα.
Να σημειωθεί πως μόλις προς το τέλος του 2018, είχε απορριφθεί από τον Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων του Νομού Ιωαννίνων το αίτημα που είχε κατατεθεί από τον Δήμο Λευκάδας για την μεταφορά των απορριμμάτων του νησιού στο εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων.
Όπως όμως λέγεται και το παραδέχονται και οι Δήμαρχοι, απερχόμενοι ή μη, η αλλαγή στάσης των μελών της ΠΕΔ Ηπείρου, εδράζεται κυρίως σε οικονομικούς λόγους και όχι σε περιβαλλοντικούς.
Αυτό που οδηγεί τους Δημάρχους να αλλάξουν στάση σχετικά με τα απορρίμματα των νησιών του Ιονίου –ενδεχομένως και άλλων «προβληματικών» περιοχών- είναι η σύμβαση που έχουν υπογράψει με τον ανάδοχο που έχει τη λειτουργία της Μονάδας ΑΣΑ, με βάση την οποία ο κάθε Δήμος υποχρεώνεται να αποστέλνει ετησίως προς αυτή μία ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων.
Όμως για λόγους που έχουν να κάνουν με τις καθυστερήσεις των σημείων μεταφόρτωσης από τους Δήμους της Ηπείρου, οπότε αυτό που οι περισσότεροι Δήμαρχοι δεν είναι σε θέση να κάνουν, σκέφτονται να καλυφθεί με την μεταφορά απορριμμάτων στο εργοστάσιο αρχικά από τη Λευκάδα και στη ενδεχομένως και από την Κέρκυρα!!!
Η επιτροπή
Τελικά στην ΠΕΔ συμφωνήθηκε να συγκροτηθεί μία επιτροπή από εκπροσώπους των τριών ΦΟΔΣΑ της Ηπείρου, η οποία θα αναλάβει να συναντηθεί και να αναζητήσει λύση για το θέμα με τον ανάδοχο της Μονάδας ΑΣΑ, την Περιφέρεια, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και τους Δήμους που υπέβαλαν αίτημα για μεταφορά των απορριμμάτων τους. Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ, Γιάννης Λώλος ανέγνωσε το αίτημα μεταφοράς απορριμμάτων του δήμου Λευκάδας, ποσότητας τουλάχιστον 25.000 τόνων ετησίως, για χρονικό διάστημα δύο και πλέον ετών, αφού θεωρείται αδύνατο σε αυτό το χρονικό διάστημα, να έχουν ολοκληρωθεί το έργα υποδομής για την συνολική διαχείριση των απορριμμάτων στο νησί.
Από το άλλο μέρος στους Φορείς Διαχείρισης Απορριμμάτων το κλίμα είναι ρευστό, ενώ όπως τόνισε ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Ηπείρου και Δήμαρχος Ηγουμενίτσας Ιωάννης Λώλος, δύσκολα θα παρθούν οριστικές αποφάσεις, για θέματα που είναι σε περίοδο πιθανών αλλαγών αφού εκκρεμούν αποφάσεις για το αν παραμείνουν οι ΦΟΔΣΑ ως έχουν ή θα καταργηθούν και τη θέση τους θα πάρει ένας ενιαίος Περιφερειακός Φορέας Διαχείρισης Απορριμμάτων.
Πιέσεις
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Ioannina TV, τα αιτήματα μεταφοράς απορριμμάτων από τους δήμους Λευκάδας και Αιγιαλείας αντίστοιχα, ενδεχομένως και του δήμου Κερκυραίων που μπορεί να επανέλθει, ίσως και του δήμου Πατραίων αποτελούν τη μία πλευρά άσκησης πίεσης προς τους δήμους της Ηπείρου.
Η δεύτερη πλευρά πίεσης προς τους Δήμους και τους Δημάρχους, ειδικά αυτούς που επανεκλέχτηκαν, είναι η αδυναμία να καλυφθεί μέχρι το τέλος του έτους, η ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων που φτάνει στο εργοστάσιο και η οποία φτάνει τις 80.000 τόνους απορριμμάτων.
Μέχρι στιγμής, μόνον ο δήμος Ιωαννιτών, και σταδιακά και εκ περιτροπής λίγοι ακόμη δήμοι από την Ήπειρο μεταφέρουν τα απορρίμματά τους στο εργοστάσιο, αφού δεν έχουν καν τεθεί σε λειτουργία οι ΣΜΑ είτε εκείνοι έχουν ολοκληρωθεί, είτε φυσικά εκείνοι που βρίσκονται στη φάση της κατασκευής.
Έτσι, με βάση τη σύμβαση που έχουν υπογράψει οι δήμοι, ο ΦΟΔΣΑ και το εργοστάσιο, εάν η συνολική ποσότητα δεν φτάνει τις 80.000 τόνους ετησίως, η υπολειπόμενη ποσότητα θα πρέπει έτσι κι αλλιώς να πληρωθεί από τους δήμους, οι οποίοι επιπλέον πληρώνουν και την μεταφορά στους ΧΥΤΑ και τη μεταφορά του υπολείμματος από τη Μονάδα στους ΧΥΤΥ.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ioannina TV, σημαντικό ρόλο στη μεταβολή της στάσης των δημάρχων στην προοπτική μεταφοράς απορριμμάτων από άλλες περιοχές στάθηκε φυσικά το ενδεχόμενο να κληθούν να μεταφέρουν στους δημότες τους μία πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση, σε περίπτωση που δεν καλύπτεται η ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων.
Προς την κατεύθυνση αυτή ενδεικτικές ήταν οι εισηγήσεις τόσο του αντιδημάρχου καθαριότητας του δήμου Ιωαννιτών Δημήτρη Κατηρτσίδη, όσο και του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Ιωάννινων, Γιώργου Παπαδιώτη, που δήλωσαν υπέρμαχοι της αποδοχής των αιτημάτων και για περιβαλλοντικούς και για οικονομικούς λόγους.
Αρκετά από τα μέλη της διοίκησης της ΠΕΔ κράτησαν ίσες αποστάσεις, λέγοντας, ότι είναι νωρίς να ληφθούν σχετικές αποφάσεις, άλλοι όμως στάθηκαν απέναντι, λέγοντας πως θα πρέπει να αντιμετωπιστούν και θεσμικά ζητήματα από την Πολιτεία και λειτουργικά, τεχνικά ζητήματα από τη Μονάδα ΑΣΑ και την Περιφέρεια Ηπείρου.
Η Δήμαρχος Σουλίου, Σταυρούλα Μπραϊμη ανέφερε, ότι όλοι αντιμετώπισαν με πανηγυρική διάθεση την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου, στην πορεία όμως για διάφορους λόγους, η κατάσταση που κλήθηκαν να διαχειριστούν είναι τελείως διαφορετική.
Επίσης ο Δήμαρχος Δωδώνης, Χρήστος Ντακαλέτσης τόνισε, ότι κανείς δήμος δεν πρέπει να αποδεχτεί το ενδεχόμενο να καταβάλλει το αντίστοιχο «πρόστιμο» στο τέλος της χρονιάς για την κάλυψη της ελάχιστης εγγυημένης ποσότητας, γιατί ούτε η Μονάδα ανταποκρίνεται στη σύμβαση που έχει υπογράψει.
«Το εργοστάσιο σήμερα λειτουργεί με το μισό προσωπικό, με 40 άτομα, ενώ θα έπρεπε να λειτουργεί με 90. Θα ζητήσει αποζημίωση γιατί δεν καλύπτει τα λειτουργικά του έξοδα, ενώ η μισθοδοσία, άρα και το λειτουργικό του κόστος, αφορά το μισό αριθμό των υπαλλήλων, που πρέπει να απασχολεί;», αναρωτήθηκε, αν και πρόκειται για ένα νομικά ανίσχυρο επιχείρημα, αφού δε μπαίνει στη λογική της σύμβασης που αναφέρεται στην ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα.