ΚΤΕΟ: Σχεδόν 3 εκ. ανέλεγκτα οχήματα - διασταυρώσεις και πρόστιμα
Σε 2,8 εκατομμύρια υπολογίζονται τα ανέλεγκτα οχήματα στους ελληνικούς δρόμους, τα οποία δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ τα τελευταία χρόνια είτε λόγω αμέλειας των ιδιοκτητών είτε εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων.
Την ίδια στιγμή και από τα οχήματα που περνούν από τεχνικό έλεγχο στα δημόσια και ιδιωτικά ΚΤΕΟ, η συντριπτική πλειοψηφία περνά επιτυχώς τον έλεγχο με τα ποσοστά απόρριψης να αγγίζουν μόλις το 4,5%! Έχουν καταγραφεί μάλιστα περιπτώσεις επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν 0% απορρίψεις, κάτι που σημαίνει πως το σύνολο των οχημάτων που πέρασε τεχνικό έλεγχο σε αυτές κρίθηκε κατάλληλο για κυκλοφορία. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό τα δεδομένα αυτά προκαλούν εύλογα ερωτηματικά για τη λειτουργία του θεσμού στην Ελλάδα και την αξιοπιστία των ελέγχων που διεξάγονται.
Και όλα αυτά τη στιγμή που η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους οχημάτων μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη μέση ηλικία των οχημάτων να έχει πλέον φτάσει τα 17 έτη. Ωστόσο, στη χώρα μας το ποσοστό απορρίψεων κινείται στο 4,5%, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι περίπου 15% και στη Γερμανία, η οποία διαθέτει έναν πολύ νεότερο στόλο οχημάτων φτάνει έως και το 35%.
πρέπει επίσης να περνούν από τεχνικό έλεγχο. Ωστόσο, εκτιμάται από το σύνολο των περίπου 1,2 εκ. δικύκλων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, το κατώφλι των ΚΤΕΟ δεν περνά πάνω από το 1/3.
Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ στο ethnos.gr ακόμα δυσμενέστερα είναι τα στοιχεία για την επίσης υποχρεωτική κατά τα άλλα Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων, το κόστος της οποίας κυμαίνεται μεταξύ 12 και 15 ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία των επιχειρήσεων ΚΤΕΟ, από τα περίπου 9 εκ. οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, πάνω από 6 εκ. δε διαθέτουν έγκυρη ΚΕΚ με εκπροσώπους του κλάδου να σημειώνουν ότι κι από αυτά που διαθέτουν, τα περισσότερα την έχουν επειδή είναι υποχρεωτική η έκδοσή της κάθε φορά που ένα όχημα περνά από τεχνικό έλεγχο. Τόσο το φλέγον ζήτημα των ανέλεγκτων οχημάτων όσο και ο χαμηλός μέσος όρος απορρίψεων από τα ΚΤΕΟ είναι γνωστά στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εδώ και χρόνια, χωρίς ωστόσο να έχει επιλυθεί έως τώρα τίποτα από τα δύο.
Ηλεκτρονικές διασταυρώσεις
Το πρόστιμο που ορίζει σήμερα ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για τη μη κατοχή έγκυρου πιστοποιητικού τεχνικού ελέγχου ανέρχεται σε 400 ευρώ, ενώ σε ισχύ βρίσκεται από το 2018 και το πρόσθετο «ψηφιακό πρόστιμο» των 150 ευρώ, το οποίο θα βεβαιωνόταν από τη φορολογική αρχή ύστερα από την ηλεκτρονική διασταύρωση των Μητρώων. Ωστόσο αυτό δεν είχε προχωρήσει, καθώς έως τώρα τα Μητρώα των υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών και Υποδομών δε «μιλούσαν» μεταξύ τους αφού δεν ήταν διασυνδεδεμένα, ενώ στην εξίσωση έμπαιναν και τα μητρώα άλλων φορέων (π.χ για τα κλεμμένα οχήματα).
Πλέον το θέμα αυτό έχει λυθεί και το υπουργείο Μεταφορών ήδη καταρτίζει σχέδιο νόμου με το οποίο θα ορίζονται οι διαδικασίες εντοπισμού μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων των οχημάτων:
-που δεν έχουν ελεγχθεί από ΚΤΕΟ
-που δεν είναι ασφαλισμένα
-που δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας.
Παράλληλα θα γίνει διοικητική εκκαθάριση των τηρούμενων Μητρώων Οχημάτων, προκειμένου να αποσυρθούν από την κυκλοφορία οχήματα που δεν είναι τακτοποιημένα ως προς τις ανωτέρω υποχρεώσεις τα τελευταία τουλάχιστον 7 χρόνια.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα ΚΤΕΟ, μετά τον ηλεκτρονικό εντοπισμό των ανέλεγκτων οχημάτων, θα αποστέλλεται μήνυμα στον ιδιοκτήτη, στον οποίο θα δίνεται προθεσμία (πιθανότατα ενός μήνα) προκειμένου να προχωρήσει στον έλεγχο του οχήματός του. Εφόσον δεν το πράξει εμπρόθεσμα, θα ενεργοποιείται ο καταλογισμός του προστίμου.
Στις διατάξεις του νομοσχεδίου εξετάζεται να ενσωματωθούν και ρυθμίσεις ταχύτερης αξιολόγησης των ενστάσεων των ιδιοκτητών που θα εντοπίζονται από τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, καθώς η ισχύουσα διαδικασία μέσω Περιφερειών κρίνεται ιδιαιτέρως γραφειοκρατική και χρονοβόρα.
Ο υψηλός αριθμός των ανέλεγκτων οχημάτων συμβάλλει και στο να μην υπάρχει αυτή τη στιγμή μια σαφής εικόνα του στόλου στην Ελλάδα, καθώς κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν και πόσα απ΄αυτά τα οχήματα είναι εντελώς ακατάλληλα για κυκλοφορία ή τελικώς οι ιδιοκτήτες τους θα μπουν στη διαδικασία να τα περάσουν από ΚΤΕΟ.
Το σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνει και πλήθος διατάξεων με στόχο την εποπτεία της λειτουργίας των ΚΤΕΟ καθώς παρά τη θεσμοθέτηση του μητρώου των εποπτών του υπουργείου, το θολό τοπίο που εξακολουθεί να επικρατεί σχετικά με τη σύννομη λειτουργία των επιχειρήσεων αυτών, αποτελεί ατράνταχτη απόδειξη ότι το ζήτημα της εποπτείας πάσχει.