Ο Σπύρος Ριζόπουλος για το αεροδρόμιο Ιωαννίνων
Οι πανηγυρισμοί για το αεροδρόμιο και η αμείλικτη αλήθεια των αριθμών
Ο Σπύρος Ριζόπουλος, εκλεγμένος επικεφαλής των Οριζόντων Ηπείρου στο Περιφερειακό Συμβούλιο της Περιφέρειας Ηπείρου, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Ένα πράγμα για το οποίο είμαστε γνωστοί πανελλαδικά ως Ήπειρος είναι τα καλοκαιρινά μας πανηγύρια. Σε αυτά τα πανηγύρια προστέθηκαν και οι αστείοι πανηγυρισμοί για το αεροδρόμιο.
Γνωστοί παράγοντες και τα διαπλεκόμενα ΜΜΕ τους επιχαίρουν γιατί σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα αυξήθηκαν οι αφίξεις στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων κατά 28,8%.
Αρχικά ας ξεκαθαρίσουμε ότι βασικό ζητούμενο ενός αεροδρομίου είναι να αποτελέσει βασικό κίνητρο για να σε επισκεφθούν άνθρωποι από όλο τον κόσμο που δεν θα πάταγαν ποτέ στην περιοχή σου. Δυστυχώς το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων δεν αποτελεί ένα τέτοιο κίνητρο.
Βεβαίως, πράγματι ο αριθμός από μόνος του φαντάζει εντυπωσιακός, αλλά εξαρτάται πάντα από το σημείο εκκίνησης. Αν για παράδειγμα πέρυσι είχαμε μία άφιξη και φέτος δύο η αύξηση είναι 100%. Αν είχαμε 100 και φέτος 150 η αύξηση είναι 50% κ.ο.κ.
Ας δούμε λοιπόν την πραγματική αλήθεια των αριθμών και όχι των ποσοστών. Οι αφίξεις έφτασαν τις 59.655 έναντι των 46.309 στο αντίστοιχο εξάμηνο πέρυσι.
Δηλαδή σε ολόκληρη την Ήπειρο μετακινήθηκαν αεροπορικώς 59.265 επισκέπτες, Έλληνες και ξένοι όταν το ίδιο χρονικό διάστημα οι αφίξεις ήταν: 278.539 στη Ζάκυνθο, 111.476 στην Κεφαλλονιά, 95.261 στο Άκτιο, 42.307 στη Σάμο, 57.299 στη Σκιάθο και 29.126 στην ακριτική Κάρπαθο.
Συγκρίνω μια ολόκληρη Περιφέρεια με συγκεκριμένους επιμέρους τοπικούς προορισμούς που δεν αποτελούν κεντρικά αεροδρόμια της χώρας απλώς για να γίνει κατανοητό με μέγεθος της διαφοράς.
Οι αριθμοί είναι δυστυχώς αμείλικτοι, και επίσης το αεροδρόμιο Ιωαννίνων δεν συμπεριλαμβάνεται στους σχετικούς συγκριτικούς πίνακες με τα κυριότερα αεροδρόμια της Ελλάδας.
Επιπλέον, αν από αυτά τα στοιχεία αφαιρεθούν οι Ηπειρώτες, κυρίως Γιαννιώτες, που ταξιδεύουν για λόγους προσωπικούς, επιχειρηματικούς, ιατρικούς και άλλους κυρίως με προορισμό την Αθήνα, τότε οι αριθμοί αυτοί γίνονται ακόμη περισσότερο πικροί. Όπως πικρές είναι και οι αλήθειες για την κατάσταση που επικρατεί:
Αλήθεια πρώτη: Η Ήπειρος δεν αποτελεί τουριστικό προορισμό παρά το γεγονός ότι συνδυάζει τη δυνατότητα και θάλασσας και βουνού και μπορεί να έχει επισκεψιμότητα 12 μήνες το χρόνο.
Αλήθεια δεύτερη: Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, παρά τα ψευτομερεμέτια που γίνονται είναι ένα μικρό, ξεπερασμένο και ακατάλληλο αεροδρόμιο. Δεν μπορούν, για παράδειγμα, να προστεθούν νέοι αεροδιάδρομοι ή να μεγαλώσουν οι υπάρχοντες.
Η Ελλάδα εκ των πραγμάτων έχει βασικό πρόβλημα, ότι η πρόσβαση σε αυτήν, από το εξωτερικό δεν είναι εύκολη οδικώς. Άρα, η λύση και το μέλλον είναι τα αεροδρόμια.
Δυστυχώς η αλήθεια είναι ότι αυτού του είδους τα αεροδρόμια, όπως των Ιωαννίνων, δεν μπορούν να προσελκύσουν μεγαλύτερες επισκεψιμότητες.
Όσο εθελοτυφλούμε ως Γιαννιώτες με μια ψευδή αντίληψη για το αεροδρόμιό μας τόσο η ανάπτυξη θα μένει στον πάτο. Στην Ήπειρο που εμείς φανταζόμαστε το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων δεν επαρκεί.
Όταν οι Ορίζοντες Ηπείρου στο πρόγραμμά τους μίλησαν για την ανάγκη κατασκευής ενός σύγχρονου Περιφερειακού αεροδρομίου στο κέντρο της Ηπείρου προκειμένου να εξυπηρετήσει όλους τους νομούς και να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη και τον τουρισμό, πολλοί ήταν αυτοί που βιάστηκαν να μας λοιδορήσουν.
Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που δηλώνουν σήμερα ενθουσιασμένοι από την αύξηση του 28,8% του… τίποτε.
Είναι οι άνθρωποι που φοβούνται την πρόοδο και βολεύονται με τη γνωστή και ελεγχόμενη από αυτούς αδράνεια. Πρέπει να καταλάβουν όλοι και κυρίως η Περιφερειακή Αρχή ότι η Ήπειρος όπως είναι σήμερα θα αποτελεί πάντοτε τον φτωχό συγγενή, την πιο φτωχή περιφέρεια της Ευρωζώνης.
Και ακριβώς επειδή δεν μπορούν να αντιληφθούν το σύνολο της πρότασής μας άρχισαν να διαδίδουν ότι εμείς θέλουμε να καταργήσουμε το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων.
Η αλήθεια όμως είναι ότι οι Ορίζοντες Ηπείρου δεν ζήτησαν ούτε ζητούν την κατάργησή του. Και αυτό αποδεικνύεται από το ολοκληρωμένο «σχέδιο e» για την Ήπειρο όπου υπάρχει μια τεράστια συνδυαστική πρόταση για τη συμπληρωματική λειτουργία του αεροδρομίου Ιωαννίνων, με το αεροδρόμιο που προτείνουμε, με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και τους οδικούς άξονες.
Η στρατηγική του προορισμού, το destination branding, στο οποίο έχω αναφερθεί πολλές φορές, στην Ελλάδα εξαρτάται από τη σοβαρότητα των αεροπορικών προορισμών και άρα και των αεροδρομίων. Αυτό στην Ήπειρο δεν υπάρχει και αυτό αναζητούμε.
Μπορεί αυτές οι αλήθειες να μην αρέσουν στην Ήπειρο αλλά κάποτε πρέπει να τις λέμε και να τις ακούμε.