Ανακοίνωση της ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ
Συγκεντρωτισμός στη διαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας από ΥΠΑΙΘΑ
Πλήρης νομιμοποίηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων μέσω ΕΘΑΑΕ
Το υπό ψήφιση Σχέδιο Νόμου «σκούπα» για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ) δρομολογεί τις προϋποθέσεις δραματικής συρρίκνωσης και πλήρους ιδιωτικοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση επέλεξε να ψηφίσει βιαστικά κατακαλόκαιρο και με προσχηματική διαβούλευση λίγων ημερών ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο, φοβούμενη τις αντιδράσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας, τονίζεται σε ανακοίνωση της ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ, που αναφέρει επίσης: «Ειδικότερα, μεταξύ των άρθρων του σχεδίου νόμου:
Με το άρθρο 38 του νομοσχεδίου δίνεται η πρωτοβουλία και η αποφασιστική αρμοδιότητα στην κυβέρνηση να αναμορφώνει το ακαδημαϊκό τοπίο της χώρας (καταργήσεις, συγχωνεύσεις, κατατμήσεις, μεταβολή γνωστικού αντικειμένου, μεταβολή έδρας Τμημάτων και Σχολών). Συγκεκριμένα, η κατάργηση Τμήματος συνιστά πλέον μια εύκολη διαδικασία που δεν απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος. Το εντελώς παράλογο βρίσκεται στην προσθήκη της παραγράφου 7 στο άρθρο 21 του ν. 4957: «Ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού δύναται να υποβάλει οποτεδήποτε ερώτημα στην ΕΘ.Α.Α.Ε. σχετικά με την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Η απάντηση της ΕΘ.Α.Α.Ε επέχει θέση σύμφωνης γνώμης».
Δηλαδή, ακόμα και αν διαφωνεί πλήρως η ΕΘ.Α.Α.Ε., η οποιαδήποτε απάντηση βαπτίζεται συμφωνία;
Τα άρθρα 74–79 του νομοσχεδίου εντάσσουν αναλυτικά στις αρμοδιότητες της ΕΘ.Α.Α.Ε. την πιστοποίηση/αξιολόγηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων («Ν.Π.Π.Ε.»). Σε πρώτη ανάγνωση φαίνεται να είναι μια νομοτεχνική συμπλήρωση του νόμου που αφορά στα ΝΠΠΕ, ώστε να ισχύουν και για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια τα ίδια κριτήρια πιστοποίησης που ισχύουν για τα δημόσια πανεπιστήμια. Πρόκειται όμως ουσιαστικά για ένα ακόμη φύλλο συκής, διότι στον αρχικό νόμο προβλέπεται ότι: όταν ιδρύεται ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο «το μητρικό ίδρυμα ελέγχει την ακαδημαϊκή διοίκηση και εγγυάται την ορθή τήρηση των ακαδημαϊκών προτύπων σύμφωνα με το παρόν» και η ΕΘ.Α.Α.Ε. απλώς ελέγχει ένα σύνολο από τυπικές προϋποθέσεις που δεν έχουν σχέση με διαδικασίες ποιότητας.
Οπότε, αν ιδρυθεί ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο και μετά από μερικά χρόνια κληθεί η ΕΘ.Α.Α.Ε. να το πιστοποιήσει, πόσο εύκολο είναι να το κρίνει αρνητικά, δεδομένων των χρημάτων που θα έχουν επενδυθεί και των χρημάτων που θα έχουν ήδη πληρωθεί ως δίδακτρα; Πρόκειται για ένα επιπλέον βήμα κατάλυσης του δημόσιου χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης.
Η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ καλεί το διδακτικό προσωπικό και τα όργανα διοίκησης των πανεπιστημίων να μην ευτελίσουν το ρόλο τους και να αντιταχθούν στις πρωτοβουλίες συρρίκνωσης της ανώτατης εκπαίδευσης που θα επιχειρηθούν. Ο σχεδιασμός του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας πρέπει να προσβλέπει στην ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων με την απαραίτητη χρηματοδότηση και το αναγκαίο προσωπικό, στη βελτίωση των υποδομών τους και της φοιτητικής μέριμνας, καθώς και στη δημιουργία ακαδημαϊκών μονάδων που θα θεραπεύουν νέα πεδία, με γνώμονα την προώθηση της καινοτόμας έρευνας προς όφελος της κοινωνίας και της αειφορικής ανάπτυξης».