ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ για τον ΠOΔHΛATOΔPOMO Πρέβεζας

Η «KATAΣKEYH KYPIAΣ ΔIAΔPOMHΣ ΔIKTYOY ΠOΔHΛATOΔPOMOY Π.E. ΠPEBEZAΣ (IONIA ΔIAΔPOMH)», έργο κατασκευής ποδηλατόδρομου μήκους περίπου 58 Κm, από τον Παντοκράτορα της Πρέβεζας μέχρι την Αμμουδιά του Δήμου Πάργας, έχει προκαλέσει -κυρίως για το τμήμα του που κατασκευάζεται στο Μονολίθι- προβληματισμό και πλήθος αντιδράσεων από φορείς, συλλόγους και ομάδα πολιτών στην περιοχή της Πρέβεζας και έχει ενεργοποιήσει το δημόσιο διάλογο.

Τον τελευταίο καιρό έχουν πραγματοποιηθεί:
-από την Πρωτοβουλία Πολιτών για τον Ποδηλατόδρομο, ανοιχτή συνέλευση, σύσκεψη με φορείς και δημόσιες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας,

-από τον Αντιπεριφερειάρχη Πρέβεζας, δημόσια ανακοίνωση μετά από ενημερωτική εκδήλωση, στην οποία μας έγινε γνωστό από δημοσιεύματα πως συμμετείχε και ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ Ηπείρου κι ο οποίος εξέφρασε σ΄ αυτή -προφανώς, καθώς δεν υπάρχει αντίστοιχη απόφαση του συλλογικού οργάνου διοίκησης- την προσωπική του άποψη,

-τοποθέτηση του Περιφερειάρχη Ηπείρου και όλων των παρατάξεων της αντιπολίτευσης σε συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής,

-διατύπωση θέσης του ΣΑΔΑΣ Πρέβεζας για το έργο και αποστολή της στη Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ Ηπείρου και

-μονοθεματική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πρέβεζας.

Επιπρόσθετα, στο επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου θα πραγματοποιηθεί συζήτηση για το θέμα.
Απ’ όλα αυτά, έχουν παρουσιαστεί στη δημοσιότητα απόψεις που υποστηρίζουν πως υπάρχουν αδειοδοτικές και εγκριτικές ελλείψεις ή/και λάθη στη διαδικασία ωρίμανσης του εν λόγω έργου πριν τη συμβασιοποίησή του. Με πιο κύριες:

-πως ο ποδηλατόδρομος αντιστοιχεί στην με α/α 9 περίπτωση του Παραρτήματος ΙΙΙ της Υ.Α. με αριθμό ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/17185/1069/2022 και κατηγοριοποιείται στην 3η Ομάδα: «Λιμενικά Έργα», είδος έργου: «Έργα ανάπλασης και διαμόρφωσης ακτής», κι επομένως θα έπρεπε να αντιμετωπισθεί ως Λιμενικό έργο στο τμήμα του Μονολιθίου, με συνακόλουθο αποτέλεσμα ότι το σύνολο του έργου θα όφειλε πριν τη δημοπράτησή του να έχει λάβει έγκριση περιβαλλοντικών όρων,

-πως τμήμα του χωροθετείται στον αιγιαλό, γεγονός απαγορευτικό για την κατασκευή του,

-πως πριν τη δημοπράτησή του θα έπρεπε να έχει λάβει θετική γνωμοδότηση από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, επειδή «Για κάθε οικοδομική εργασία σε απόσταση μικρότερη των εκατό (100) μέτρων από τη γραμμή παραλίας, ή με πρόσωπο σε Βασικό Εθνικό Οδικό Δίκτυο, ή με πρόσωπο σε Πρωτεύον Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο ή με πρόσωπο σε δρόμο πλάτους μεγαλύτερου των είκοσι (20) μέτρων.» απαιτείται θετική γνώμη του Σ.Α. και το εν λόγω έργο καλύπτει τα ανωτέρω κριτήρια και

-πως δεν έχει λάβει τις αντίστοιχες προαπαιτούμενες εγκρίσεις από τη Δ/νση Δασών και την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου.

Παράλληλα, έχουν δημοσιοποιηθεί και αντιδιαμετρικά αντίθετες απόψεις, που υπεραμύνονται της πληρότητας της αδειοδοτικής και διαγωνιστικής διαδικασίας στη βάση:

• πως η κατασκευή του έργου στο τμήμα του στο Μονολίθι, όπου καταλαμβάνει ζώνη της παραλίας, δεν αφορά Λιμενικό έργο, καθώς δεν πρόκειται για έργο που κατασκευάζεται ώστε να αναπλαστεί και να διαμορφωθεί η ακτή, αλλά για έργο Οδοποιίας (ποδηλατόδρομο) τμήμα του οποίου κατασκευάζεται στην ακτή, κι ως τέτοιο κατηγοριοποιείται στην 1η Ομάδα: «Έργα χερσαίων και εναέριων μεταφορών, Έργα Οδοποιίας» του Παραρτήματος Ι της Υ.Α. με αριθμό ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/17185/1069/2022 και με βάση την υποσημείωση (i) του αντίστοιχου Πίνακα απαλλάσσεται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, καθώς τα χαρακτηριστικά του είναι τέτοια που δεν καθιστούν εφικτή την εξυπηρέτηση τετράτροχων οχημάτων,

•πως το έργο δεν κατασκευάζεται στον αιγιαλό, αλλά σε έκταση που, με βάση και το Κτηματολόγιο, κείται εκτός των ορίων του αιγιαλού και χαρακτηρίζεται ως «παραλία»,

•πως η έννοια των οικοδομικών εργασιών δεν συνδέεται με τις εργασίες κατασκευής του συγκεκριμένου έργου οδοποιίας, κι επομένως δεν απαιτούνταν γνωμοδότηση του Σ.Α. και

•πως ο Κύριος του έργου έχει λάβει πριν τη δημοπράτησή του όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις, μεταξύ αυτών και από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου και από τη Δ/ση Δασών.

Την ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ηπείρου-Λευκάδας, ως παράταξη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ηπείρου, αυτονόητα την απασχόλησε το θέμα. Έτσι -παράλληλα με την απόπειρα ενημέρωσης και τις ενδοπαραταξιακές διαδικασίες διαμόρφωσης θέσης από την πλευρά μας- στη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΗ στις 24/02/2025 προτείναμε να πραγματοποιηθεί όσο πιο άμεσα γίνεται κοινή συνεδρίαση στην Πρέβεζα της Δ.Ε. και της Νομαρχιακής Επιτροπής Πρέβεζας του ΤΕΕ/ΤΗ, με το αίτημα να επεξεργαστεί και η Ν.Ε. Πρέβεζας το θέμα και να ενημερώσει σχετικά τα μέλη της Δ.Ε., προκειμένου να ληφθεί Απόφαση του οργάνου. Η πρότασή μας έγινε ομόφωνα δεκτή και ο Πρόεδρος της Δ.Ε., την Παρασκευή που πέρασε, μας έκανε γνωστό τηλεφωνικά πως έχει προγραμματίσει την εν λόγω συνεδρίαση της Δ.Ε. για τις 17 Μαρτίου.

Κατόπιν των ανωτέρω αποφασίσαμε να δημοσιοποιήσουμε κάποια από τα σημεία της εισήγησης της παράταξής μας στην επικείμενη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΗ, επιχειρώντας μ’ αυτόν τον τρόπο να συνεισφέρουμε στο δημόσιο διάλογο και ν’ αποσαφηνίσουμε ορισμένα από τα ζητήματα που τον απασχολούν.

Με βασική μέριμνα να τεθεί μια βάση εγκυρότητας στη διαμόρφωση άποψης και ένα πλαίσιο ρεαλισμού στον οδικό χάρτη για την όποια διεκδίκηση μεταβολής/βελτίωσης στοιχείων του έργου.
Εξ’ αρχής διευκρινίζουμε πως για την παράταξή μας η διαφύλαξη και υπεράσπιση του θεσμοθετημένου ρόλου του ΤΕΕ ως Τεχνικού Συμβούλου της Πολιτείας και η διεύρυνση αυτού του ρόλου προκειμένου ο φορέας μας να είναι και Τεχνικός Σύμβούλος της Κοινωνίας, αποτελούν δομική βάση και διαρκή στόχευση.

Η αυτονομία στη λειτουργία, τόσο των παρατάξεων του ΤΕΕ Ηπείρου, όσο και των οργάνων διοίκησής του, η ανεπηρέαστη διαμόρφωση επεξεργασμένων θέσεων που στηρίζονται αποκλειστικά στα αντικειμενικά τεχνικά δεδομένα και την επιστημονική και επαγγελματική γνώση και η εμμονή και προσήλωση στην αποφυγή εργαλειοποίησης, τόσο των παρατάξεων, όσο και του επιστημονικού φορέα μας, είτε από το «σύστημα», είτε από το «κίνημα»,
είναι τα ελάχιστα βασικά προαπαιτούμενα για τη θωράκιση του θεσμικού ρόλου του ΤΕΕ Ηπείρου. Είναι τα ελάχιστα εχέγγυα για την ανάδειξη του σε σοβαρό, έγκυρο και αξιόπιστο δημόσιο συνομιλητή για θέματα της αρμοδιότητάς του, κι ως εκ τούτου σε χρήσιμο κοινωνικό εταίρο.

Σε μια εποχή αποθέωσης του ιδιωτικού σε όλες του τις εκφάνσεις, σε μια περίοδο που κερδίζει έδαφος η άποψη πως «όλα γίνονται» και πως «όλοι ίδιοι είναι», η υπεράσπιση της ορθής τήρησης των θεσμοθετημένων διαδικασιών και του ρόλου των θεσμών αποκτά ιδιαίτερη σημασία.

Κάτω απ’ αυτό το πρίσμα οι παραπάνω -συνοπτικά εκτεθείσες- αντικρουόμενες μεταξύ τους απόψεις σχετικά με το έργο του ποδηλατόδρομου, στην περίπτωση που δεν βρεθεί ο κοινός τόπος για την εξομάλυνσή τους, συνιστούν «Διαφορές σε Θέματα Τεχνικής Φύσης», για την αντιμετώπιση των οποίων υπάρχει θεσμική πρόβλεψη δυνατότητας επίλυσής τους, μέσω συμφωνίας των “αντιδίκων μερών” για προσφυγή τους στη Μόνιμη Διαιτησία του ΤΕΕ, που διέπεται από τις γενικές διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής ∆ικονοµίας.