Μια άλλη προσέγγιση του Δ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΩΝ

Με μια επιστολή, που υπογράφουν από «Αρτινοί Ορθόδοξοι χριστιανοί», έφτασε στα χέρια μας. Βέβαια η επιστολή είναι από αυτές που τις λέμε «ανώνυμες», όμως προσεγγίζουν τα πράγματα της πόλης μας, με μια διαφορετική ματιά, που νομίζουμε πως αξίζει να δούν το φώς της δημοσιότητας. Εξάλλου, ο διάλογος στις τοπικές κοινωνίες, δεν μπορεί να γίνεται μεταξύ παραγόντων ή πίσω από κλειστές πόρτες.
Η επιστολή αναφέρει τα εξής:

«Άρτα 11-11-2019
Σεβασμιότατοι και λοιπά μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής του Δ΄ συνεδρίουπροσκυνηματικών περιηγήσεων , χαίρετε.
Είμαστε μια ομάδα Αρτινών πολιτών και σας απευθύνουμε την ανοικτή επιστολή αυτή προκειμένου να σας καταθέσουμε γραπτά τους προβληματισμούς μας και τις απορίες με αφορμή το Δ συνέδριο προσκυνηματικού τουρισμού που πραγματοποιήθηκε από 8-10 Νοεμβρίου 2019 με κέντρο την Άρτα. Ένα Συνέδριο για το οποίο είχαν διατυπωθεί μεγαλόστομες διακηρύξεις για υποδειγματική οργάνωση, πρωτοτυπία, συμμετοχή πολλών εκκλησιαστικών προσωπικοτήτων κ.α.
Επιλέξαμε την πρακτική της δια του τύπου ανοικτής επιστολής επειδή ό,τι γίνεται δημόσια, δημόσια κρίνεται.

Παρακολουθήσαμε τα τεκταινόμενατου Συνεδρίου και το μόνο που μας εντυπωσίασε ήταν ο εκκλησιαστικός λαϊκισμός, η εικονική πραγματικότητα και τα λόγια τα μεγάλα.
Η αδιαφορία του τοπικού πληθυσμού, που ήταν οφθαλμοφανέστατη και αποτυπώθηκε στο αρχιερατικό συλλείτουργο την Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019 στον ιερό ναό του Αγίου Μαξίμου,έδειξε ότι τελικά οι διοργανωτές δεν έπεισαν.Τα τεκταινόμενα τα τελευταία χρόνια στην περιοχή μας έκαναν πολλούς να αγανακτήσουν, να αηδιάσουν και να σταματήσουν να ενδιαφέρονται για τα θέματα στα οποία πρωτοστατεί η τοπική εκκλησία.
Κάνοντας μια σύντομη αξιολόγηση του συνεδρίου μπορούμε να πούμε ότι το λεγόμενο Συνέδριο προσκυνηματικών περιηγήσεωνήταν μια εκδρομική εκδήλωση-φιέστα που απείχε πάρα πολύ από το υψηλό επίπεδο των άλλων Συνεδρίων που έγιναν παλιότερα στην πόλη μας και αφορούσαν το Δεσποτάτο της Ηπείρου και τον Άγιο Μάξιμο τον Γραικό.
Όμως πώς είναι δυνατόν να θεωρείται Συνέδριο αυτό που περιλάμβανε μόνο χαιρετισμούς-εκδρομές και φωτογραφικές φιέστες χωρίς καμία ιστορική εισήγηση; Είναι δυνατόν να μπούμε στο πνεύμα της ιστορίας της Ηπείρου και ιδιαίτερα της Άρτας,χωρίς ιστορικές εισηγήσεις;

Αυτή τονίσατε είναι η πρωτοτυπία του συνεδρίου.Όμως είναι πολύ λυπηρό να διαπιστώνουμε τελικά ότι χαρακτηριστική απουσία,στο Συνέδριο που έγινε στην Άρτα, ήταν η ιστορία της Άρτας. Και αυτό επειδή η πόλη μας είναι συνδεδεμένη ιστορικά με την ιστορία του κράτους της Ηπείρου(Δεσποτάτου). Τα υπάρχοντα μνημεία το αποδεικνύουν περίτρανα.
Η προσπάθεια που έγινε να συνδεθεί η περιοχή της Άρτας με τον Άγιο Μάξιμο τον Γραικό ( προσδοκώντας οικονομικά οφέλη από την Ρωσία!!!!!!!!!!;;;;;) δεν έχει ούτε εκκλησιαστικό, ούτε ιστορικό υπόβαθρο.

Ο Άγιος Μάξιμος δεν ήταν Αρτινός, ούτε έζησε, ούτε έδρασε εδώ. Απλά γεννήθηκε στην Άρτα, όπου βρέθηκε η οικογένειά του μετά την αναγκαστική φυγή της από τον Μυστρά. Η Μονή Βατοπαιδίου και η Εκκλησία της Ρωσίας έχουν τα πρωτεία τιμής στον Άγιο. Και αυτό γιατί ο Όσιος εκεί έζησε και εκεί έδρασε.
Αν λάβουμε υπόψη και τα τελευταία τεκταινόμενα η περιοχή μας θεωρείται από το Πατριαρχείο Μόσχας απαγορευτικός χώρος προσκυνηματικών εκδρομών.Οπότε «άνθρακες» ο αναμενόμενος «θησαυρός».

Σεβασμιότατοι,

Δεν θα σχολιάσουμε τα λεχθέντα με τους ανιστόρητους λαϊκισμούς ορισμένων ομιλητών. Ούτε θα μείνουμε στο οικονομικό κόστος αυτής της φιέστας, που περιλάμβανε εκδρομές και ακριβά φαγοπότια (και μάλιστα με συμμετοχή ανθρώπων που δεν ήταν σύνεδροι) σε μια περίοδο που η πλειονότητα του Αρτινού λαού στενάζει από την οικονομική κρίση. *******
Θέλουμε όμως να διαβάσετε τα παρακάτω και να μας απαντήσετε σχετικά.
-Γνωρίζουμε ότι στην Ήπειρο υπάρχουν οι εξής Μητροπόλεις: Η Μητρόπολη Ιωαννίνων, η Μητρόπολη Δρυινουπόλεως,Πωγωνιανής και Κονίτσης, η Μητρόπολη Άρτας, η Μητρόπολη Νικοπόλεως και Πρεβέζης και η Μητρόπολη Φιλιατών Παραμυθίας και Γηρομερίου.
Διαπιστώσαμε όμως ότι ο μεγάλος απών στο «συνέδριο» ήταν η Μητρόπολη Δρυινουπόλεως,Πωγωνιανής και Κονίτσης. Η ακριτική αυτή Μητρόπολη διαθέτει αξιόλογο αριθμό προσκυνημάτων.Η Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μολυβδοσκεπάστου, η Μονή Στομίου,το πατρικό σπίτι του Αγίου Παϊσίου είναι μερικά από τα προσκυνήματα αυτά.Oύτε στο πρόγραμμα του Συνεδρίου υπήρχε κάτι σχετικό, ούτε αφιέρωμα στα προσκυνήματα της συγκεκριμένης Μητρόπολης υπήρξε,όπως υπήρξε για την Μητρόπολη Φιλιατων,Γηρομερίου και Παραμυθίας.

Ως Ηπειρώτες θεωρούμε την απουσία αφιερώματος στα προσκυνήματα της Μητροπόλεως αυτής, σαν ένα πολύ μεγάλο μειονέκτημα και δεν θα ήταν υπερβολικό να το χαρακτηρίσουμε γκάφα ολκήςπου την χρεώνεται πλήρως η οργανωτική επιτροπή.(Κρίμα και τα βραβεία που αλληλοπροσφέρθηκαν).
Κανένας από τους Ιεράρχες της Ηπείρου δεν είχε την ευαισθησία και τον προβληματισμό να επισημάνει αυτή την παράλειψη στην οργανωτική επιτροπή του Συνεδρίου;
Τόσο σεβασμός υπάρχει για την ακριτική αυτή Μητρόπολη και τον λαό της;
Τόσα γρήγορα ξεχάστηκε ο μακαριστός Μητροπολίτης Σεβαστιανός και οι αγώνες του; Τόσο υπολογίζουμε τους Έλληνες της Βορείου Ηπείρου, που σε πολύ δύσκολες συνθήκες προσπαθούν να κρατήσουν αναμμένη την λαμπάδα της Ορθοδόξου πίστεως και του Ελληνισμού;

Ιδιαίτερη παράλειψη όμως ήταν η απουσία, από τους προσκυνηματικούς προορισμούς, της Μονής της Παναγίας της Βλαχέρνας, που συνδέεται άμεσα και με την Οσία Θεοδώρα και τους Αγγέλους-Κομνηνούς και βρίσκεται πολύ κοντά στην πόλη της Άρτας.
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας (ΕΦΑ Άρτας) εξέδωσε πριν λίγο καιρό ένα ωραιότατο αφιερωματικό βιβλίο για την ιστορία της Μονής, όπου αναγράφονται και καινούργιες απόψεις σχετικά με τους τάφους που υπάρχουν εκεί. Και είναι κρίμα γιατί ούτε για την Βλαχέρνα ακούστηκε κάτι σχετικό, ούτε και για τις αξιόλογες απόψεις του καθηγητή Γ.Βελένη.Αλήθεια η Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας (ΕΦΑ Άρτας), που έχει υπό την επίβλεψή της τα Βυζαντινά μνημεία της περιοχής , συμμετείχε στο Συνέδριο αυτό;
Τέλος θεωρούμε ένα πολύ μεγάλο μειονέκτημα του Συνεδρίου το γεγονός της μη πραγματοποίησης του πολυ-Αρχιερατικού συλλείτουργου της Κυριακής 10 Νοεμβρίου 2019 στην Βυζαντινό ναό της Παρηγορήτισσας, ο οποίος αποτελεί το σήμα κατατεθέν για την περιοχή της Άρτας. Όλα τα προηγούμενα συνέδρια είχαν ως επίλογο Αρχιερατικά συλλείτουργα στον ιερό ναό της Παρηγορήτισσας.

Τι άλλαξε και ξεχάσαμε τον Μητροπολιτικό ναό του Δεσποτάτου της Ηπείρου; Μήπως πιστεύετε και εσείς ότι έπαψε να είναι χώρος λατρείας του Θεού; Μήπως η αξία του μεγαλοπρεπέστατου αυτού ναού για σας εξαντλείται μόνο στις φωτογραφίες που μοιράστηκαν απλόχερα σαν αναμνηστικά; Η μήπως συνδράμετε και εσείς στην προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια να μετατεθεί το κέντρο της τοπικής ιστορίας της Άρτας από το Δεσποτάτο της Ηπείρου στον Άγιο Μάξιμο τον Γραικό, τον οποίο φυσικά σεβόμαστε και τιμάμε ως Οικουμενικό Άγιο της Ορθοδοξίας;
Θεωρούμε ιστορική προδοσία να βρισκόμαστε στην δεύτερη Βυζαντινή πόλη της Ελλάδος και να μην αφουγκραζόμαστε την φωνή της ιστορίας που εκπέμπουν καθημερινά τα Βυζαντινά μνημεία.Εξ άλλου η πολιούχος της πόλεως Οσία Θεοδώρα καθημερινά μας το υποδεικνύει.(Ο ναός του αγίου Μαξίμου δεν ανήκει στα βυζαντινά μνημεία. Είναι κτίσμα του 21ου αιώνα).

Να γνωρίζετε ότι αυτή η ανιστόρητη πρακτική δεν γίνεται αποδεκτή από το μεγαλύτερο τμήμα του Αρτινού λαού και γρήγορα θα απομονωθούν όλοι αυτοί που θρασύτατα προσπαθούν να αλλοιώσουν την τοπική ιστορία. Εμείς ως Αρτινοί θα αγνοήσουμε κάθε πολιτικό ή εκκλησιαστικό πρόσωπο που θα προσπαθήσει να μας καλλιεργήσει και να διδάξει «αλλότρια εκκλησιαστική ιστορία» και θα συνεχίσουμε να επισκεπτόμαστε τους Βυζαντινούς μας ναούς. Θα διατηρήσουμε την ΙΣΤΟΡΙΑ και την παράδοση. (Ο ναός του αγίου Μαξίμου δεν ανήκει στην τοπική ιστορία, ούτε στην παράδοση). Διότι, όπως τόνισε και στο μήνυμα του Συνεδρίου ο Οικουμενικός Πατριάρχης(αναφερόμενος στα Καππαδοκικά προσκυνήματα) στους Βυζαντινούς μας ναούς «επαναβαπτιζόμεθα εις τοκυρίαρχον παντού «προσευχητικόν κλίμα», διότι «αισθανόμεθα ενταύθα πληρέστερον το μυστήριον της εν Χριστώ αγιότητος και της πραγματικότητος της ενότητος της Εκκλησίας ως ενός μυστικού σώματος του Χριστού, εις το οποίον συμμετέχουν οι προ ημών, οι σύγχρονοι ημών και όσοι μεθ’ ημάς θα έχουν λάβει το χριστοσφράγισμα του Αγίου Βαπτίσματος, ζήσαντες, ζώντες καιζήσοντες «επ’ ελπίδι ζωής αιωνίου»
Με σεβασμό
Αρτινοί Ορθόδοξοι χριστιανοί.