Κατεβάζουν ΡΟΛΑ στην Ύπαιθρο Χώρα!!!

Μετά τον ΟΤΕ, την ΔΕΗ, τις Δ.Ο.Υ., τις Τράπεζες, τώρα και τα ΕΛΤΑ

Λουκέτο σε πάνω από 200 ΕΛΤΑ σε επαρχία και νησιά

Αντιδρούν δήμαρχοι και φορείς-αγανάκτηση κατοίκων

Στον «αέρα» πληρωμές λογαριασμών, συντάξεις

Με ολοκληρωτική απαξίωση και εγκατάλειψη της Υπαίθρου Χώρας, των χωριών, των κωμοπόλεων και κυρίως των κατοίκων που μένουν εκτός Αθήνας, Θεσσαλονίκης και σε πρωτεύουσες νομών, οδηγεί το κυβερνητικό σχέδιο με το λουκέτο που μπαίνει από την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου σε πάνω από 200 καταστήματα των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) σε όλη την Ελλάδα.

Μετά τον ΟΤΕ και τη ΔΕΗ, τις τράπεζες, τις εφορίες και άλλες υπηρεσίες, τα ΕΛΤΑ που αποτελούσαν την τελευταία στήριξη της υπαίθρου κατεβάζει ρολά, που ουσιαστικά είναι σα να κατεβάζει ρολά η ύπαιθρος χώρα, η επαρχία ολόκληρη.

Οι κάτοικοι βλέπουν το ίδιο τους το κράτος να γυρνά την πλάτη, παρά τις μεγαλόστομες υποσχέσεις για στήριξη της υπαίθρου. Με το κλείσιμο των ταχυδρομείων, οι ορεινές κοινότητες χάνουν πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες – πληρωμές λογαριασμών, παραλαβή συντάξεων, επικοινωνία – και μπαίνουν σε μια επικίνδυνη πορεία εγκατάλειψης.

Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει έντονη αγανάκτηση στους κατοίκους της επαρχίας και των νησιών, όπου τα ΕΛΤΑ αποτελούν μια από τις βασικές δομές εξυπηρέτησης για πληρωμές λογαριασμών, συντάξεων και καθημερινών συναλλαγών.

Από τη Δευτέρα δεκάδες δήμοι σε όλη τη χώρα θα μείνουν χωρίς κατάστημα ΕΛΤΑ, σε μια κίνηση που προκαλεί ανησυχία και έντονες αντιδράσεις στην επαρχία καθώς μέχρι στιγμής, η εταιρεία δεν έχει εκδώσει δημόσια ανακοίνωση για το κλείσιμο, με αποτέλεσμα δήμαρχοι, βουλευτές και πολίτες να ενημερώνονται κυρίως από τις αναρτήσεις σε καταστήματα και τα τοπικά μέσα ενημέρωσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί από τους δήμους, τα κλεισίματα αφορούν κυρίως καταστήματα σε περιοχές όπου οι δημότες βασίζονται στα ΕΛΤΑ για βασικές υπηρεσίες, όπως η καταβολή συντάξεων και επιδομάτων. Δήμαρχοι της επαρχίας εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για την πρόσβαση των κατοίκων σε απομακρυσμένες περιοχές.

Όπως αναφέρουν από την εταιρεία, η αναδιοργάνωση οφείλεται στη σημαντική μείωση της διακίνησης αλληλογραφίας τα τελευταία χρόνια, που αγγίζει περίπου το 80%, με αποτέλεσμα τα καταστήματα να είναι πλέον ζημιογόνα. Και ενώ ο τζίρος τους φτάνει τα 15 εκατομμύρια ευρώ, το κόστος λειτουργίας ξεπερνά τα 90 εκατομμύρια.

Πολιτικές αντιδράσεις

Το ζήτημα έχει προκαλέσει και πολιτικές αντιδράσεις. Στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου μίλησαν και οι επικεφαλής των παρατάξεων για την επιλογή να κλείσουν τα ΕΛΤΑ στην επαρχία. Για μια πολιτική επιλογή, με σοβαρές συνέπειες για τον τόπο, έκανε λόγο ο επικεφαλής της παράταξης «Ήπειρος Τόπος Να Ζεις» Στέφανος Ζούμπας, πως η κυβέρνηση διακηρύσσει ότι επιδιώκει να στηρίξει τη δημογραφική αναζωογόνηση και να κρατήσει τους νέους στον τόπο τους, όμως οι πράξεις της οδηγούν στο αντίθετο αποτέλεσμα.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Κοινό των Ηπειρωτών» Γιάννης Στέφος, εκφράζοντας την αντίθεσή του στην περαιτέρω συρρίκνωση δομών και υπηρεσιών, είπε «Αντιλαμβανόμαστε τώρα ποιος είναι κυβέρνηση στην Ήπειρο», με αφορμή πρόσφατη αναφορά του περιφερειάρχη.

Την πολιτική, που οδηγεί τις υπηρεσίες όπως τα ΕΛΤΑ να λειτουργούν με κριτήριο το κέρδος, επέκρινε ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Γιώργος Πρέντζας, ενώ για μια «στοχευμένη επίθεση στην περιφέρεια για να κλείσουν τα πάντα», έκανε λόγο ο επικεφαλής της παράταξης «Ορίζοντες Ηπείρου» Σπύρος Υφαντής.

Το γεγονός πως τα ΕΛΤΑ έχουν ενταχθεί στο Υπερταμείο, υπενθύμισε ο επικεφαλής της παράταξης «Φως» Λάμπρος Γεωργόπουλος.

Το ΠΑΣΟΚ προχώρησε σε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τη συνεχιζόμενη συρρίκνωση του δικτύου των ΕΛΤΑ, με έμφαση στις συνέπειες για κατοίκους ορεινών, αγροτικών και νησιωτικών περιοχών. Βουλευτές του κόμματος κάνουν λόγο για «συνειδητή αποψίλωση της περιφέρειας».

Αντίστοιχες παρεμβάσεις έχουν γίνει και από βουλευτές άλλων περιοχών της χώρας, ζητώντας την άμεση ακύρωση των λουκέτων, καθώς όπως υποστηρίζουν πλήττονται οι τοπικές κοινωνίες και η καθημερινότητα των κατοίκων. Η εξέλιξη αυτή πλήττει ειδικά ηλικιωμένους, αγρότες και μικρές επιχειρήσεις, διαβρώνοντας την κοινωνική και οικονομική συνοχή της περιφέρειας.

Παρά τις σχετικές συμβατικές δεσμεύσεις και το εποπτικό πλαίσιο της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), δεν έχουν υπάρξει επαρκείς εναλλακτικές λύσεις — όπως κινητές μονάδες, τοπικοί πράκτορες ή ψηφιακές υποστηρικτικές δομές — που θα κάλυπταν τα κενά από την κατάργηση φυσικών καταστημάτων.

Στην Ήπειρο

Στον κατάλογο περιοχών όπου σταματά η λειτουργία υποκαταστημάτων στην Ήπειρο είναι: Πράμαντα (Δήμος Τζουμέρκων), Μέτσοβο, Τσεπέλοβο, Ζίτσα, Φιλιππιάδα, Καναλάκι, Λούρος, Ιωάννινα (1 υποκατάστημα στην πόλη).
Σχετικά με τις επιπτώσεις στην Ήπειρο, ο βουλευτής Ιωαννίνων κ. Τσίμαρης σχολίασε ότι το κλείσιμο υποκαταστημάτων ΕΛΤΑ ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές του νομού πραγματοποιείται χωρίς σχεδιασμό και επιβαρύνει δυσανάλογα τους κατοίκους. «Αυτό δεν είναι εξορθολογισμός — είναι συνειδητή αποψίλωση της περιφέρειας. Είναι πολιτική που αντιμετωπίζει την ύπαιθρο ως πολίτη β’ κατηγορίας», τόνισε χαρακτηριστικά.

Αντιδράσεις

Η Νομαρχιακή Επιτροπή του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Ιωαννίνων εκφράζει έντονη αντίθεση στο ενδεχόμενο κλείσιμο των καταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων στα Πράμαντα, το Τσεπέλοβο, το Μέτσοβο, τη Ζίτσα και άλλες ορεινές περιοχές της Ηπείρου. Όπως τονίζει η επιτροπή, η απόφαση αυτή εντείνει τις ανισότητες μεταξύ αστικών και ορεινών περιοχών και προκαλεί αίσθηση εγκατάλειψης στους κατοίκους των απομακρυσμένων περιοχών. Πρόκειται, σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ, για πολιτική που υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής και πλήττει τη λειτουργία κρίσιμων υπηρεσιών στην περιφέρεια….

Αντιδράσεις ήδη υπάρχουν από τον Δήμο Μετσόβου, ενώ σφοδρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει στον Δήμο Ζαγορίου η απόφαση αναστολής λειτουργίας του Ταχυδρομικού Γραφείου (ΕΛΤΑ) Τσεπελόβου — του μοναδικού ταχυδρομείου που εξυπηρετεί τα 43 χωριά του Δήμου. Ο Δήμος με ψήφισμα διαμαρτυρίας, κάνει λόγο για «χαριστική βολή» σε μια περιοχή που δίνει καθημερινό αγώνα για να παραμείνει ζωντανή. Σύμφωνα με το ψήφισμα, η αναστολή λειτουργίας του γραφείου θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους κατοίκους των ορεινών κοινοτήτων, πολλοί από τους οποίους απέχουν έως και 80 χιλιόμετρα από τα Ιωάννινα και δεν διαθέτουν τακτική συγκοινωνία.

Την έντονη αντίθεσή του στην αιφνιδιαστική απόφαση των ΕΛ.ΤΑ για το κλείσιμο του Ταχυδρομικού Καταστήματος στη Δημοτική Κοινότητα Ζίτσας εξέφρασε ομόφωνα και το Δημοτικό Συμβούλιο Ζίτσας, σε έκτακτη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Πέμπτης, 30 Οκτωβρίου 2025. Το Δημοτικό Συμβούλιο, μεταφέροντας την ομόθυμη βούληση της τοπικής κοινωνίας, αναφέρει ότι το κλείσιμο του ταχυδρομείου αποτελεί «χαριστική βολή» για μια περιοχή που παλεύει να παραμείνει ζωντανή. Το Δημοτικό Συμβούλιο τονίζει ότι η απόφαση οδηγεί τις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές σε οικονομική, κοινωνική και διοικητική απομόνωση, πλήττοντας κυρίως ηλικιωμένους κατοίκους, που αγωνίζονται να διατηρήσουν τη ζωή στα χωριά τους.

Περιοχές στις οποίες πρόκειται να κλείσουν καταστήματα και έχουν υπάρξει αντιδράσεις είναι και στους Δήμους: Τυρνάβου, Λοκρών (στην Αταλάντη), Ερυμάνθου (Χαλανδρίτσα), Ορχομενού (Ορχομενός), Αριστοτέλης (Ιερισσός και Αρναία), Οιχαλίας (Θουρία, Μελιγαλά, Κορώνη και Πεταλίδι) και πολλές περιοχές ακόμη.
Κατεπείγουσα κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κατέθεσε η Κυριακή Μάλαμα, βουλευτής Χαλκιδικής του Κινήματος Αλλαγής σε σχέση με το ζήτημα της κατάργησης των υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ στη Χαλκιδική. Την ερώτηση συνυπογράφει η Αντιπρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατίας Θεοδώρα Τζάκρη.

Πώς επηρεάζονται

Η διακοπή λειτουργίας των καταστημάτων επιφέρει σημαντικές αλλαγές για χιλιάδες πολίτες. Εξυπηρετήσεις όπως πληρωμές λογαριασμών, αποστολές και παραλαβές δεμάτων και κυρίως η καταβολή συντάξεων και επιδομάτων μεταφέρονται σε μεγαλύτερα αστικά κέντρα. Αυτό δημιουργεί δυσκολίες, ιδιαίτερα για ηλικιωμένους και πολίτες χωρίς πρόσβαση στις ψηφιακές υπηρεσίες. Τοπικοί φορείς επισημαίνουν ότι σε πολλές περιοχές, οι πολίτες θα χρειάζεται να μετακινούνται δεκάδες χιλιόμετρα για απλές καθημερινές συναλλαγές. Κοινό σημείο στις αντιδράσεις αποτελεί η ανησυχία για περαιτέρω υποβάθμιση των δημοσίων υπηρεσιών στην περιφέρεια. Δήμοι και κοινότητες κάνουν λόγο για έλλειψη σχεδιασμού και απουσία εναλλακτικών μηχανισμών κάλυψης των κενών, ενώ ζητούν να επανεξεταστεί το πλάνο και να υπάρξουν αντισταθμιστικές λύσεις.