Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Άρτας Δυσαρέσκεια για τον ορισμό του 8ου Δ.Σ. Άρτας ως Πειραματικού

Το Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Άρτας με ανακοίνωσή του, εκφράζει την βαθιά δυσαρέσκειά του, για την ταχύτητα και τον τρόπο με τον οποίο ολοκληρώθηκε η διαδικασία ορισμού του 8ου Δημοτικού Σχολείου Άρτας ως Πειραματικού, από το σχολικό έτος 2026–2027, σύμφωνα με το ΦΕΚ 6656/10.12.2025.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση είναι εξαιρετικά προβληματικό το γεγονός ότι, παρά τις επανειλημμένες επισημάνσεις μας και τους σαφείς προβληματισμούς που έχουμε θέσει το τελευταίο διάστημα για το εν λόγω ζήτημα, κανένας αρμόδιος φορέας δεν έκρινε αναγκαίο να λάβει υπόψη τη φωνή των εκπαιδευτικών, των γονέων και της σχολικής κοινότητας. Αυτή η συστηματική απαξίωση των εκπαιδευτικών δεν μπορεί παρά να γεννά εύλογη αγανάκτηση και να καταδεικνύει την απομάκρυνση της εκπαιδευτικής διοίκησης από τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων.

Μπροστά σε αυτή την πραγματικότητα, το Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Άρτας αισθάνεται την ηθική υποχρέωση να εκφράσει, για ακόμη μία φορά, την αντίθεσή του στην απόφαση μετατροπής του 8ου Δημοτικού Σχολείου Άρτας σε Πειραματικό, καθώς η επιλογή αυτή δεν προέκυψε μέσα από στοιχειώδη διαβούλευση και διάλογο με τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων της Σχολικής Μονάδας, αλλά ούτε και με τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Νομού Άρτας. Όλοι μας γίναμε γνώστες για την συγκεκριμένη εισήγηση, ύστερα από αναρτήσεις που έλαβαν χώρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από στελέχη της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Αρταίων.

Η θέση μας, λοιπόν, δεν αποτελεί τυπική άρνηση, αλλά εδράζεται σε μια βαθιά παιδαγωγική και κοινωνική ανησυχία.

Η εμπειρία από τις ήδη υπάρχουσες μετατροπές σχολικών μονάδων σε Πειραματικές καταδεικνύει σοβαρές ανακατατάξεις, όπως:
-Την κατάργηση των γεωγραφικών ορίων και την εισαγωγή των μαθητών/τριών μέσω κλήρωσης, η οποία αποσυνδέει το σχολείο από τη γειτονιά που εξυπηρετεί. Η ρύθμιση αυτή προκαλεί σημαντικές ανατροπές στη χωροθέτηση και στη λειτουργική οργάνωση της σχολικής κοινότητας, καθώς οδηγεί σε ανακατανομή των μαθητών στις όμορες σχολικές μονάδες. Μια τέτοια αλλαγή αναμένεται να έχει αρνητικές συνέπειες τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στον οικογενειακό προγραμματισμό.

-Την κατάργηση των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών, με βάση το άρθρο 19 παρ. 15 του Ν. 4692/2020, δημιουργώντας ένα ολοένα και πιο ασταθές εργασιακό περιβάλλον, το οποίο ανοίγει τον δρόμο για γενίκευση ελαστικών μορφών εργασίας και συστηματική συρρίκνωση των εργασιακών δικαιωμάτων.

-Την αβεβαιότητα για το 2ο Νηπιαγωγείο Άρτας, το οποίο στεγάζεται σήμερα στο κτήριο του 8ου Δημοτικού Σχολείου. Μέχρι σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί ούτε ο νέος χώρος στέγασης ούτε η τυχόν έγκρισή του ως κατάλληλος για την ασφαλή λειτουργία του Νηπιαγωγείου. Το γεγονός αυτό δημιουργεί σοβαρή παιδαγωγική ανησυχία, καθώς θέτει σε κίνδυνο τη συνέχεια και τη σταθερότητα της προσχολικής εκπαίδευσης στην περιοχή.

Το δημόσιο σχολείο έχει χρέος να παραμένει ανοιχτό και ισότιμα προσβάσιμο σε όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από κοινωνικό ή μορφωτικό υπόβαθρο. Το 8ο Δημοτικό Σχολείο Άρτας αποτελεί επί δεκαετίες ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας, με ισχυρούς δεσμούς εμπιστοσύνης με τις οικογένειες και τη γειτονιά. Η αλλαγή του χαρακτήρα του θα αλλοιώσει ουσιωδώς την παιδαγωγική του ταυτότητα και θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο το φαινόμενο των «σχολείων πολλών ταχυτήτων».

Οι εκπαιδευτικοί των δημόσιων σχολείων έχουν αποδείξει με το έργο τους ότι παρέχουν υψηλής ποιότητας παιδαγωγική φροντίδα. Η αναγνώριση και η ενίσχυση της προσπάθειάς τους δεν επιτυγχάνεται μέσα από τη διάκριση ορισμένων σχολείων ως Πρότυπων – Πειραματικών, αλλά μέσω της στήριξης όλων των σχολικών μονάδων ισότιμα, με επαρκή στελέχωση, σύγχρονες υποδομές και συνεχή επιμόρφωση.

Η εκπαιδευτική πολιτική, για να είναι αποτελεσματική, οφείλει να λαμβάνει υπόψη τη φωνή και τις αγωνίες των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών και να προχωρά σε αλλαγές μόνο μέσα από ουσιαστικό διάλογο και συναίνεση.

Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι το μέλλον της εκπαίδευσης δεν βρίσκεται στη δημιουργία «νησίδων αριστείας», αλλά στην ισότιμη στήριξη όλων των σχολείων, ώστε να παρέχουν ποιοτική, δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για κάθε παιδί, χωρίς αποκλεισμούς.

Ζητάμε, ακόμη και σήμερα, να ακουστεί καθαρά η φωνή μας. Διεκδικούμε ένα ενιαίο και δίκαιο εκπαιδευτικό σύστημα για όλα τα σχολεία, ώστε κάθε παιδί να απολαμβάνει τις ίδιες ευκαιρίες μάθησης και ανάπτυξης. Η τρέχουσα πρακτική μετατρέπει την επιλογή μαθητών σε τυχαία διαδικασία, αντί να διασφαλίζει ίση πρόσβαση για όλα τα παιδιά. Η σύγχρονη παιδαγωγική προσεγγίζει το σχολείο, ως χώρο ανοιχτό για όλους, τα Σχολεία της γειτονιάς, όπου κάθε παιδί έχει θέση και δικαίωμα στη μάθηση.

Καλούμε το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, την ΠΕ.ΔΙ.ΕΚ. Ηπείρου, τη ΔΙ.Π.Ε. Άρτας και τον Δήμο Αρταίων να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να ανακαλέσουν την απόφασή τους, ώστε να προστατευτεί ο μαθητικός πληθυσμός και να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση».

Την ανακοίνωση ο Σύλλογος κοινοποιεί σε ΔΟΕ, ΑΔΕΔΥ, Ν.Τ. ΑΔΕΔΥ Άρτας, Δ.Ε.Π.Π.Σ., ΠΕ.ΔΙ.ΕΚ. Ηπείρου, ΔΙ.Π.Ε. Άρτας, Δήμος Αρταίων, Σχολικές Μονάδες, Μέλη Συλλόγου, Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων 8ου Δ.Σ. Άρτας.