Έσονται εις… σάρκα μίαν
Με… «κουμπάρο» τον Υπουργό Εσωτερικών σύμπραξη δημοτικών παρατάξεων
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο Θεοδωρικάκου
Θα τα βρούν (;) Τσιρογιάννης-Μπαλάγκας
Το δεύτερο μεγάλο νομοσχέδιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη, το οποίο μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις του ΥΠΕΣ που θα επιλύουν το πρόβλημα κυβερνησιμότητας των δήμων και των περιφερειών που προκλήθηκε μετά την εφαρμογή της απλής αναλογικής στις τελευταίες δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός της εβδομάδας.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα φιλοκυβερνητικών ΜΜΕ, η προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση που θα αντιμετωπίσει κατά τρόπο συνολικό τα προβλήματα που προκλήθηκαν στην κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ από την εφαρμογή του «Κλεισθένης» (Νόμος 4555/2018), τον οποίο ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Προβλήματα τα οποία εστιάζονται από την εφαρμογή της απλής αναλογικής, στους δήμους που οι Δήμαρχοι εκλέχτηκαν στον Β’ γύρο και που δεν έχουν την απόλυτη πλειοψηφία στα δημοτικά συμβούλια.
Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, η νομοθετική παρέμβαση του ΥΠΕΣ που θα λύνει τα προβλήματα από την εφαρμογή της απλής αναλογικής, στα παρακάτω σημεία:
-Θέσπιση δυνατότητα σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων (στις οποίες συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά η παράταξη του Δημάρχου ή Περιφερειάρχη), οι οποίες λογίζονται ως ενιαία παράταξη για τη λειτουργία των οργάνων των ΟΤΑ, διατηρώντας ταυτόχρονα την αυτοτέλεια κάθε μιας από αυτές. Με τον τρόπο αυτό ενθαρρύνεται η συνεργασία τους κατά τρόπο αντίστοιχο με την Κοινοβουλευτική διαδικασία (σχηματισμός συμμαχικών κυβερνήσεων).
-Εξασφάλιση πλειοψηφίας του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη στις επιτροπές (Οικονομική Επιτροπή και Επιτροπή Ποιότητας Ζωής στους Δήμους, Οικονομική Επιτροπή και λοιπές επιτροπές στις Περιφέρειες).
Με τον τρόπο αυτό o Δήμαρχος και ο Περιφερειάρχης θα μπορούν να εφαρμόσουν το πρόγραμμα για το οποίο εκλέχθηκαν από τους πολίτες, διατηρώντας όμως τον σημαντικό ρόλο του Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίου. Παράλληλα μεταφέρονται στις επιτροπές περιορισμένος αριθμός αρμοδιοτήτων του Δημοτικού Συμβουλίου.
-Εξασφάλιση πλειοψηφίας του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη σε όλα τα νομικά πρόσωπα που έχει ο ΟΤΑ (ΝΠΔΔ, Δημοτικά Ιδρύματα, ΝΠΙΔ, Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, ΔΕΥΑ) ώστε υπάρχει πλήρης ευθυγράμμιση της πολιτικής του Δημάρχου με τα Νομικά Πρόσωπα των ΟΤΑ.
-Προσαρμογή του τρόπου ψήφισης του Προϋπολογισμού των ΟΤΑ (καθώς και του Τεχνικού Προγράμματος, του Επιχειρησιακού Προγράμματος και της ψήφισης τελών) και εισαγωγή νέας διαδικασίας η οποία δίνει στις υπόλοιπες παρατάξεις (πλην Δημάρχου / Περιφερειάρχη) τη δυνατότητα διαφωνίας επί τεκμηριωμένης αντιπρότασης. Σε περίπτωση μη αποδοχής αντιπρότασης με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του Συμβουλίου ισχύει η πρόταση / εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής.
-Μειώνεται η θητεία των αντιπεριφερειαρχών και των αντιδημάρχων σε 1 έτος, ενώ δίνεται η δυνατότητα αιτιολογημένης αντικατάστασής τους μετά τη πάροδο 6 μηνών.
Παντοδυναμία
Όπως δηλώνουν παράγοντες της Αυτοδιοίκησης, με το νόμο αυτό, θα δημιουργηθούν δήμοι και δήμαρχοι δύο ταχυτήτων: αυτοί που εκλέχτηκαν την Α’ Κυριακή και θα λειτουργούν με βάση την πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου και δήμαρχοι που θα λειτουργούν χωρίς την πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου!
Εκτός εάν οι ρυθμίσεις κυβερνησιμότητας, περιλαμβάνουν και όσους εκλέχτηκαν από τον Α’ γύρο.
Στην περίπτωση αυτή, καταργούνται στην ουσία τα δημοτικά συμβούλια και η λαϊκή ψήφος πάει περίπατο!!!
Δήμος Αρταίων
Μέχρι στιγμής πάντως οι εξελίξεις στον μεγάλο Δήμο Αρταίων κινούνται γύρω από την ρύθμιση που προβλέπει πως θα υπάρχει δυνατότητα σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων (στις οποίες συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά η παράταξη του Δημάρχου ή Περιφερειάρχη), οι οποίες θα λογίζονται ως ενιαία παράταξη για τη λειτουργία των οργάνων των ΟΤΑ, διατηρώντας ταυτόχρονα την αυτοτέλεια κάθε μιας από αυτές.
Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει η ΗΧΩ, ο Χρήστος Τσιρογιάννης όλο το προηγούμενο διάστημα είχε ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με την παράταξη του υποψήφιου Δημάρχου Γιώργου Μπαλάγκα, με ενδιάμεσους πρώην μέλη της προηγούμενης δημοτικής του ομάδας, που δεν ενεπλάκησαν στις δημοτικές εκλογές του Μαΐου ενεργά.
Και τούτο επειδή τον Δήμαρχο Αρταίων, τον εξυπηρετεί να εμφανιστεί στη κυβέρνηση με ενοποιημένη την δεξιά παράταξη στην Άρτα, που προεκλογικά είχε εμφανιστεί διχασμένη.
Τα αποτελέσματα των εκλογών της πρώτη Κυριακής ανέδειξαν μεν ισχυρό τον Χρήστο Τσιρογιάννη, έδειξαν όμως πως υπήρχε δυναμική και στην παράταξη του Γιώργου Μπαλάγκα, ο οποίος με το 15% που εξασφάλισε εξέλεξε 5 δημοτικούς συμβούλους, όσους δηλαδή χρειάζεται και ο Τσιρογιάννης, για να μπορεί να λειτουργήσουν πλειοψηφικά και ενιαία οι δύο παρατάξεις!!!
Το ερώτημα είναι αν μπορεί να συγκλίνουν οι δύο παρατάξεις και να υπάρξει συμφωνία για τη συνέχεια, ή αν ο Χρ. Τσιρογιάννης θα χρειάζεται να προσφεύγει στις «εξωθεσμικές» πλειοψηφίες που προβλέπει ο νόμος του Υπουργείου Εσωτερικών.
Οι εκλεγμένοι των δύο παρατάξεων
Να σημειωθεί πως στον Δ. Αρταίων, στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο θα συμμετέχουν:
Aπό τον Συνδυασμό «Αρτινών Συνεργασία» του Δημάρχου Χρήστου Τσιρογιάννη (12 έδρες):
Χριστόφορος Σιαφάκας (Δ.Ε Αρταίων)
Κώστας Χαρακλιάς (Δ.Ε Αρταίων)
Κώστας Τράμπας (Δ.Ε Αρταίων)
Σωτήρης Χρηστούλης (Δ.Ε Αρταίων)
Παναγιώτης Γαλάνης (Δ.Ε Αρταίων)
Δημήτρης Σφήκας (Δ.Ε Αρταίων)
Νίκος Λιόντος (Δ.Ε Αρταίων)
Γιώργος Πανέτας (Δ.Ε Βλαχερνών)
Παντελής Κωλέτσος (Δ.Ε Φιλοθέης)
Δημήτρης Ευαγγέλου (Δ.Ε Φιλοθέης)
Μιχάλης Κοτσαρίνης (Δ.Ε Αμβρακικού)
Γιώργος Μπουκουβάλας (Δ.Ε Ξηροβουνίου)
Από τον Συνδυασμό «Πολίτες με Όραμα» του Γιώργου Μπαλάγκα (5 έδρες):
Γιώργος Μπαλάγκας (Δ.Ε Αρταίων)
Γιώργος Καραγιώργος (Δ.Ε Αρταίων)
Δημήτρης Νταλάκας (Δ.Ε Φιλοθέης)
Κώστας Μάρος (Δ.Ε Αμβρακικού)
Ηλίας Κοσμάς (Δ.Ε Ξηροβουνίου)
Η δυνατότητα συμπράξεων, των δύο παρατάξεων, φαινομενικά είναι δυνατή, αρκεί να έχουν λειανθεί όλα όσα είχαν οδηγήσει τον Γιώργο Μπαλάγκα και πρώην δημοτικούς συμβούλους της παράταξης Τσιρογιάννη, να δημιουργήσουν δικό τους συνδυασμό. Όμως ακούγεται πως αντιδράσεις υπάρχουν και ειδικά από την πλευρά της παράταξης του Γ.Μπαλάγκα, που είναι ισχυρές, κυρίως από εκλεγμένους που διετέλεσαν σε θέσεις ευθύνης στη προηγούμενη Δημαρχιακή θητεία του Χρήστου Τσιρογιάννη.
Παράταξη Παπαλέξη
Αυτό που μπορεί να μην επιτευχθεί με την παράταξη Μπαλάγκα, κάποιοι υποστηρίζουν πως μπορεί να επιτευχθεί με την παράταξη Παπαλέξη. Ειδικά μετά την αξιοποίηση στελεχών του παλιού ΠΑΣΟΚ στη κυβέρνηση Μητσοτάκη, ακούγονται σκέψεις ότι δεν είναι κακό αυτό να γίνει και στους Δήμους και οι Δήμαρχοι που εκλέχτηκαν στον Β’ γύρο να αξιοποιήσουν στελέχη απ’ τις παρατάξεις του ΚΙΝΑΛ.
Εδώ έγκειται η δυσκολία του εγχειρήματος, επειδή το ΚΙΝΑΛ έχρισε τον Παπαλέξη υποψήφιο Δήμαρχο, που αν συμπράξει με τον Χρ. Τσιρογιάννη, θα φανεί πως το σχέδιο «άλωσης» του ΚΙΝΑΛ από τον Μητσοτάκη, δεν σταματά σε κινήσεις κορυφής, αλλά πάει και προς τα κάτω.
Από το άλλο μέρος, με κυβέρνηση ΝΔ, ο επικεφαλής της παράταξης Ιωάννης Παπαλέξης, θα δυσκολευτεί να κάνει αντιπολίτευση στον Δήμο Αρταίων αλλά και στις επιλογές της κυβέρνησης γενικά σε ότι αφορά την αυτοδιοίκηση, αφού η θέση του στο Νοσοκομείο, μπορεί να γίνει επισφαλής.
«Μπαϊ-πας»
Βέβαια όλα αυτά μάλλον θα ακυρωθούν και οι συζητήσεις δεν θα έχουν νόημα, εφόσον η κυβέρνηση Μητσοτάκη νομοθετήσει «μπαϊ-πας» για τα σοβαρά θέματα και όπου ο Δήμαρχος δυσκολεύεται να φτιάξει τεχνητές πλειοψηφίες, θα υπάρχουν οι κανονικές στις Επιτροπές
Ανίσχυρα Συμβούλια
Να σημειωθεί όμως πως η πρόβλεψη για εξασφάλιση πλειοψηφίας του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη στις επιτροπές (Οικονομική Επιτροπή και Επιτροπή Ποιότητας Ζωής στους Δήμους, Οικονομική Επιτροπή και λοιπές επιτροπές στις Περιφέρειες) καθιστά ανίσχυρα, αν δεν ακυρώνει παντελώς τα δημοτικά συμβούλια, αφού με τον τρόπο αυτό o Δήμαρχος και ο Περιφερειάρχης θα μπορούν να εφαρμόσουν το πρόγραμμα για το οποίο εκλέχθηκαν από τους πολίτες, χωρίς τη βάσανο της διεξοδικής συζήτησης και της ψηφοφορίας εντός του Δημοτικού Συμβουλίου.
Και καθίστανται ανίσχυρα τα Περιφερειακά και Δημοτικά συμβούλια, αφού στις επιτροπές μεταφέρεται περιορισμένος αριθμός αρμοδιοτήτων του Δημοτικού Συμβουλίου με παράλληλη εξασφάλιση πλειοψηφίας του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη σε όλα τα νομικά πρόσωπα που έχει ο ΟΤΑ (ΝΠΔΔ, Δημοτικά Ιδρύματα, ΝΠΙΔ, Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, ΔΕΥΑ) ώστε υπάρχει πλήρης ευθυγράμμιση της πολιτικής του Δημάρχου με τα Νομικά Πρόσωπα των ΟΤΑ.
Επί πλέον η Προσαρμογή του τρόπου ψήφισης του Προϋπολογισμού των ΟΤΑ (καθώς και του Τεχνικού Προγράμματος, του Επιχειρησιακού Προγράμματος και της ψήφισης τελών) και εισαγωγή νέας διαδικασίας η οποία δίνει στις υπόλοιπες παρατάξεις (πλην Δημάρχου / Περιφερειάρχη) τη δυνατότητα διαφωνίας επί τεκμηριωμένης αντιπρότασης, παρακάμπτει το νόμοΣκουρλέτη, αφού σε περίπτωση μη αποδοχής αντιπρότασης με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του Συμβουλίου ισχύει η πρόταση / εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής.
Στο χέρι του Δημάρχου
Τέλος μια ακόμη ρύθμιση που καθιστά παντοδύναμο τον Δήμαρχο και τον Περιφερειάρχη, είναι αυτή που μειώνεται η θητεία των αντιπεριφερειαρχών και των αντιδημάρχων σε 1 έτος, ενώ δίνεται η δυνατότητα αιτιολογημένης αντικατάστασής τους μετά τη πάροδο 6 μηνών.
Οπότε Αντιπεριφερειάρχες και Αντιδήμαρχοι, δύσκολα θα έχουν άλλη γνώμη από αυτή που θα έχει ο Περιφερειάρχης η ο Δήμαρχος.