Επίκαιρη Επερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ
Ο Βουλευτής κ. Χρήστος Γκόκας μαζί με τους υπόλοιπους Βουλευτές της Κ.Ο του ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής, κατέθεσαν Επίκαιρη Επερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και Επικρατείας, κ. Γ. Γεραπετρίτη, σχετικά με τις ευθύνες, την ολιγωρία, την κακοδιαχείριση και την αδράνεια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη λειτουργία του σιδηροδρομικού τομέα, που οδήγησε στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και τονίζουν ότι αυτό πρέπει να διερευνηθεί με διαφάνεια και σοβαρότητα και να έρθει στο φως όλη η αλήθεια.
Ειδικότερα, σημειώνουν ότι στο συγκεκριμένο τμήμα μετά το 2017, δεν λειτουργεί κανένα σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και εάν λειτουργούσε, η τραγωδία θα είχε αποφευχθεί. Όμως, σημειώνουν ότι πρέπει να υπάρχει εναλλακτική δικλείδα ασφαλείας, μέχρι να εγκατασταθεί η σύγχρονη τεχνολογία.
Αναφέρονται στην παραπομπή της χώρας μας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 15-2-2023 στο Δικαστήριο, αλλά και στις δύο τελευταίες διετείς εκθέσεις (2022, 2020) του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA), όπου η χώρα μας ήταν σταθερά πρώτη στον δείκτη θνησιμότητας ανά σιδηροδρομικά χιλιόμετρα. Αναφέρουν επίσης πρόσφατο άρθρο του πρακτορείου Bloomberg, όπου σημειώνεται ότι το δίκτυο, λειτουργεί με το υψηλότερο επίπεδο κινδύνου για τους επιβάτες στην Ευρώπη εδώ και αρκετό καιρό, όπως προκύπτει από την έκθεση του Βρετανικού Γραφείου Οδικού Δικτύου και Σιδηροδρόμων. Επίσης, αναφέρονται και στην επιβολή προστίμου στην Hellenic Train ύψους 300.000 ευρώ από τη ΡΑΣ μετά από συνεχή σιδηροδρομικά ατυχήματα και την εμπλοκή Ι.Χ. αυτοκινήτων στις διαβάσεις.
Τονίζουν ότι μεταξύ των αιτίων που οδήγησαν σ’ αυτό το σημείο, είναι η ολιγωρία σε αποφάσεις, οι καθυστερήσεις και οι παρατάσεις στην εκτέλεση των έργων, οι διενέξεις μεταξύ εταιρειών και οι δικαστικές προσφυγές. Επίσης, η κατάτμηση του έργου και γεωγραφικά, αλλά και όσον αφορά στο τεχνικό αντικείμενο (υποδομή, επιδομή, συστήματα ηλεκτροκίνησης, τηλεδιοίκησης σηματοδότησης κ.λπ.). Αλλά και η υποστελέχωση και η ελλιπής εκπαίδευση του προσωπικού, η έλλειψη τεχνογνωσίας και λοιποί παράγοντες, που κατέστησαν το σιδηροδρομικό δίκτυο ολέθρια επικίνδυνο.
Για τους λόγους αυτούς επερωτούν τον αρμόδιο Υπουργό μεταξύ άλλων:
-Για τα λάθη και τις παραλείψεις, που οδήγησαν στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες συνανθρώπους, και μάλιστα σε πολλούς νέους ανθρώπους.
-Για τις ελλείψεις και τα προβλήματα στις υποδομές του σιδηροδρομικού δικτύου.
-Για τις καθυστερήσεις στην εγκατάσταση των σύγχρονων Συστημάτων Τηλεδιοίκησης αλλά και ελέγχου των Συστημάτων (ETCS).
-Για την καθυστέρηση της εγκατάστασης και ανάπτυξης του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας ERTMS, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2020, και έχει λάβει παράταση τριών χρόνων ως τα τέλη του 2023.
-Για την κατάργηση της λειτουργίας του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας των σιδηροδρόμων, που μέχρι τέλους του 2020, λειτουργούσε στην οδό Καρόλου, στον ΟΣΕ, στην Αθήνα.
-Για την σκανδαλώδη σύμβαση για απευθείας ανάθεση του έργου Μεταφορικών Υπηρεσιών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Hellenic Train, και τη μείωση της υποχρέωσης επενδύσεων από την πλευρά της Εταιρείας, στα 77,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 10% έναντι του ποσού των 645 έως 800 εκατ. ευρώ, που προέβλεπε το υπογραφέν μνημόνιο μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Εταιρείας.
-Για τις επενδύσεις των 500 εκατ. ευρώ που προέβλεπε η πρώτη 5ετής σύμβαση (2017-2021) μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για Μεταφορικές Υπηρεσίες και για τις οποίες δεν μας δόθηκαν ποτέ στοιχεία.