Εργατικό Κέντρο Άρτας και θερινό σινεμά «Ορφεύς»

Επίσημη πρώτη πολιτιστική εκδήλωση

«Ο Μύλος και ο Σταυρός»

Ένα εικαστικό αριστούργημα. Ζωγραφική με εικόνες και ήχους
Η τέχνη στην υπηρεσία της τέχνης!

Καλωσόρισμα στην είσοδο, χαμόγελα και όμορφο κλίμα, μάς υποδέχτηκαν στο μικρό ανοιχτό χώρο αναμονής στο θερινό σινεμά της Άρτας «Ορφέας», χτές, βράδυ Δευτέρας, στην επίσημη πρεμιέρα κινηματογραφικού καλοκαιριού.

Την οργάνωση αλλά και την πρωτοβουλία είχε το Εργατικό Κέντρο, η Κινηματογραφική Λέσχη Άρτας και ο Δήμος Αρταίων.

Κοιτώντας γύρω έβλεπες έναν φιλόξενο πλέον χώρο, τον κατακάθαρο ασβεστωμένο τοίχο, όμορφα λουλούδια, αραιωμένα καθίσματα μπροστά στην οθόνη – τηρώντας μ’ αυτόν τον τρόπο τις αποστάσεις – με λίγα λόγια δεν είχε να ζηλέψει τίποτα από τα θερινά σινεμά που ξέρουμε.

Το Εργατικό Κέντρο Άρτας – ως οικοδεσπότης – στην επίσημη πρώτη πολιτιστική εκδήλωση του καλοκαιριού, και στα πλαίσια των εκδηλώσεων που διοργάνωσε για το δίμηνο Ιουλίου Αυγούστου 2020, καλωσόρισε τους θεατές με ένα σύντομο χαιρετισμό από την Β’ αντιπρόεδρο κ. Λαμπρίνα Σκορίλα, υπεύθυνη πολιτισμού. Χαιρετισμό απηύθυνε και ο Δήμαρχο Αρταίων, Χρήστος Τσιρογιάννης.

Η πρώτη ταινία που παρακολουθήσαμε ήταν «Ο Μύλος και ο Σταυρός». Μια Σουηδική παραγωγή, του 2011 σε σκηνοθεσία Λεχ Μαγιέφσκι

Ένα εικαστικό αριστούργημα. Ζωγραφική με εικόνες και ήχους. Η τέχνη στην υπηρεσία της τέχνης! Ο Πολωνός σκηνοθέτης Λεχ Μαζέφσκι, εικαστικός και ο ίδιος εκτός από σκηνοθέτης, κάνει μια ταινία πάνω στην τέχνη της ζωγραφικής. Ολα ξεκίνησαν τον 2005, όταν ο συγγραφέας και κριτικός τέχνης Μάικλ Φράνσις Γκίμπσον είδε
την ταινία «Angelus» του Μαζέφσκι σε ένα σινεμά στο Παρίσι. Ενθουσιασμένος με το εικαστικό όραμα του σκηνοθέτη, τον συνάντησε και του έδωσε ένα αντίγραφο του βιβλίου του «Ο μύλος και ο σταυρός», που αποτελεί ανάλυση του πίνακα του Πίτερ Μπρύγκελ, «Ο Χριστός φέρων τον Σταυρό». Ο Μαζέφσκι, του οποίου το δημιουργικό ταξίδι είχε ξεκινήσει με την ζωγραφική και την ποίηση, θαύμασε την αναλυτική ικανότητα του Γκίμπσον και ανέλαβε την πρόκληση να δημιουργήσει ένα οπτικοακουστικό ανάλογο του έργου του Φλαμανδού ζωγράφου – αυθεντία.

Υπόθεση: Φλάνδρα, 1564. Ο Φλαμανδός ζωγράφος Πίτερ Μπρύγκελ ο Πρεσβύτερος, ετοιμάζεται να δημιουργήσει τον νέο του πίνακα. Ο Πίτερ έχει ένα μεγάλο όραμα να υλοποιήσει. Έχει φανταστεί έναν πίνακα με 500 ανθρώπινες φιγούρες, που να πλαισιώνουν τη διαδρομή του Χριστού προς τον Γολγοθά. Όμως, ο Μπρύγκελ δεν θέλει να κάνει έναν απλό θρησκευτικό πίνακα. Σκοπός του είναι να βάλει το κεντρικό θέμα, το μαρτύριο του Χριστού, χαμένο κάπου ανάμεσα στο πλήθος. Οι άλλοι φαίνονται απορροφημένοι από τα δικά τους προβλήματα και βάσανα. Και όχι άδικα. Ο Μπρύγκελ φτιάχνει τον πίνακα μέσα σε μια ταραχώδη εποχή, καθώς ο πόλεμος των θρησκειών βράζει στη Δυτική Ευρώπη, σκορπίζει μαρτυρικό θάνατο και πυροδοτεί την μισαλλοδοξία, την έχθρα και τα μίση ανάμεσα στους λαούς. Η Φλάνδρα βρίσκεται υπό Ισπανική κατοχή. Ο αυστηρός βασιλιάς της Ισπανίας, Φίλιππος ο Β’, ένθερμος καθολικός, επιβάλλει τη θρησκεία του στις περιοχές που έχουν προσφάτως ασπαστεί τον προτεσταντισμό.

Ο Μπρύγκελ βλέπει γύρω του απλούς ανθρώπους να αρπάζονται, να φυλακίζονται, να βασανίζονται και να θανατώνονται με φριχτό θάνατο, ως αιρετικοί. Ο ζωγράφος λοιπόν ενσωματώνει τέτοιους ανθρώπους στα σκίτσα του, που δίνουν μορφή στους χαρακτήρες του πίνακά του, και αποκαλύπτει το διπλό θρησκευτικό μαρτύριο: τα πάθη του Χριστού αλλά και τα πάθη των συνανθρώπων του, που υποφέρουν από έναν αμείλικτο κατακτητή. Δίπλα του, βρίσκεται ο φίλος του και συλλέκτης έργων τέχνης, Γιόνγκελινγκ, ένας άνθρωπος με ανοιχτό πνεύμα, που βλέπει κι αυτός με βαθιά δυσαρέσκεια όσα συμβαίνουν στη χώρα του. Η τραγική μητέρα ενός νέου που εκτελέστηκε, θα δώσει την έμπνευση για την απεικόνιση της Παρθένου Μαρίας. Ένας μυλωνάς, θα πάρει τη θέση του Θεού που τα πάντα θωρεί, καθώς ο μύλος του βρίσκεται πάνω σε έναν ψηλό βράχο, βλέποντας κάτω τα άσχημα συμβαίνουν στην πεδιάδα. Και σιγά σιγά, ο πίνακας αρχίζει να σχηματίζεται και ο Μπρύγκελ να δημιουργεί ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης…