Λειτουργία των σχολείων κατά τη διάρκεια της πανδημίας

Πολλαπλά τα μέτρα προφύλαξης

Σημαντική είναι η ενημέρωση των εκπαιδευτικών και του άλλου
προσωπικού των Γυμνασίων και Λυκείων της χώρας (και μέσω αυτών και των
μαθητών) σχετικά με την επαναλειτουργία των σχολείων από τον Σεπτέμβριο του
2020, τη λοίμωξη COVID-19, τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του ιού, τις
απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση εμφάνισης περιστατικού ύποπτου για λοίμωξη
COVID-19 και γενικά την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων.
Οι οδηγίες αφορούν επίσης τη λειτουργία των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών
Τυπικής Ανάπτυξης (ΚΔΑΠ).
Η συνέχιση της λειτουργίας των σχολείων κατά τη διάρκεια της πανδημίας –που
αναμένεται ότι θα συνεχιστεί κατά τους επόμενους μήνες– είναι εξαιρετικά
σημαντική. Η παρουσία των παιδιών στο σχολείο, ιδιαίτερα αυτών που είναι μικρής
ηλικίας, είναι απαραίτητη και δεν μπορεί να αντικατασταθεί με την αποκλειστική εξ
αποστάσεως ηλεκτρονική διδασκαλία.

Παρουσία στο σχολείο
Η παρουσία στο σχολείο είναι σημαντική για την εκπαιδευτική διαδικασία, την απόκτηση νέων γνώσεων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Επιπλέον, οι δημιουργικές σχέσεις με τους συμμαθητές και τους
διδάσκοντες, η συμμετοχή στο παιχνίδι και τις αθλητικές δραστηριότητες έχουν
μεγάλη σημασία για την κοινωνική και συναισθηματική ολοκλήρωση των παιδιών και
των εφήβων, τη σωματική και ψυχική τους υγεία. Η πλήρης λειτουργία του σχολείου
είναι σημαντική και για τους εργαζόμενους γονείς που έτσι έχουν τη δυνατότητα να
συμμετέχουν στην παραγωγική διαδικασία.

Η έναρξη της σχολικής χρονιάς γίνεται με πλήρη λειτουργία των σχολείων. Ωστόσο,
άλλες μορφές λειτουργίας (π.χ. εξ αποστάσεως διαδικτυακή διδασκαλία σε
συνδυασμό με εναλλάξ παρουσία στο σχολείο μέρους των μαθητών) μπορεί να
απαιτηθούν εάν τα επιδημιολογικά δεδομένα μεταβληθούν –είτε στο σύνολο της
χώρας είτε σε επιμέρους πιο επιβαρυμένες περιοχές– και θα πρέπει να υπάρχει
ετοιμότητα για αυτό.
Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων έχει θεμελιώδη σημασία, ώστε να προληφθεί
κατά το δυνατόν η διασπορά του ιού στον χώρο των σχολείων. Εξαιρετικά σημαντικό
είναι επίσης, στη περίπτωση που υπάρξουν κρούσματα σε μια σχολική μονάδα, να
περιχαρακωθεί η διασπορά ώστε να μειώσει τον αριθμό δευτερογενών κρουσμάτων
ιδιαίτερα σε άτομα που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

Ασφαλής λειτουργία
Η ασφαλής λειτουργία των σχολείων βασίζεται στη συστηματική εφαρμογή
πολλαπλών μέτρων προφύλαξης που λειτουργούν ως σύνολο:
• προσπάθεια για τήρηση αποστάσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών-
εκπαιδευτικών, όσο είναι εφικτό, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του
σχολείου σε σταθερές ομάδες παιδιών οι οποίες συστηματικά δεν έρχονται
σε επαφή μεταξύ τους
• συχνή και ορθή εφαρμογή υγιεινής των χεριών (πλύσιμο με σαπούνι και νερό
ή/και εφαρμογή αντισηπτικού χεριών)
• σωστή χρήση κατάλληλης προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής
χειρουργικής) τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από μαθητές.
• καλός αερισμός των αιθουσών, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή
απολυμαντικού σε επιφάνειες
• αποφυγή μεγάλων συναθροίσεων μαθητών και επίσκεψης στο σχολείο άλλων
ατόμων όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο
• αποχή από το σχολείο όσων εκδηλώνουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα
συμβατά με COVID-19.

Κοινωνικές αποστάσεις
3. Τήρηση κοινωνικών αποστάσεων και περιβαλλοντικά μέτρα
• Διασφάλιση ασφαλούς τρόπου μεταφοράς των μαθητών από και προς το
σχολείο. Σε περίπτωση που η μεταφορά γίνεται με σχολικά λεωφορεία,
συστήνεται η τοποθέτηση του μαθητή σε προκαθορισμένη θέση η οποία δε
θα αλλάζει. Παιδιά ίδιας οικογένειας και παιδιά που ανήκουν στο ίδιο σχολικό
τμήμα προτιμάται να κάθονται σε διπλανές θέσεις. Η συστηματική χρήση
μάσκας καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής από όλους τους επιβάτες, είναι
απαραίτητη. .
• Αποφυγή του συνωστισμού και περιορισμός των επαφών μεταξύ παιδιών-
γονέων-προσωπικού κατά την προσέλευση και αποχώρηση από το σχολείο.
Εφαρμογή πρακτικών μέτρων για τήρηση αποστάσεων (π.χ. γραμμές στο
δάπεδο).

• Τήρηση της μέγιστης δυνατής απόστασης μεταξύ των θέσεων των μαθητών
στην τάξη σύμφωνα με τις εκάστοτε χωροταξικές δυνατότητες.
• Προσανατολισμός των θρανίων προς την ίδια κατεύθυνση ώστε να μειώνεται
η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτάρνισμα
• Η καθολική χρήση προστατευτικής μάσκας από τους μαθητές, το
εκπαιδευτικό και το λοιπό προσωπικό των σχολείων, είναι απαραίτητη.
• Οι αίθουσες διδασκαλίας να χρησιμοποιούνται όσο είναι δυνατό,
αποκλειστικά από συγκεκριμένο τμήμα μαθητών, ώστε να είναι μειωμένες οι
πιθανότητες μετάδοσης του ιού μεταξύ τμημάτων. Ενθάρρυνση για
διενέργεια του μαθήματος σε εξωτερικό χώρο εάν και όταν αυτό είναι εφικτό.

• Σύσταση για μη μετακίνηση των μαθητών σε άλλες αίθουσες από την
προκαθορισμένη του τμήματος τους, αλλά εναλλαγή των διδασκόντων
εφόσον αυτό είναι εφικτό.
• Εάν δεν μπορεί να αποφευχθεί η χρήση κάποιας αίθουσας από περισσότερα
τμήματα, θα πρέπει να μεσολαβεί καλός καθαρισμός του χώρου και των
επιφανειών.
• Συστηματική αποφυγή ανάμιξης των μαθητών που δεν ανήκουν στο ίδιο
τμήμα ή στην ίδια σταθερή ομάδα παιδιών σε όλες τις εκδηλώσεις της
σχολικής ζωής, περιλαμβανομένων ιδιαίτερα των διαλειμμάτων και της
διδασκαλίας.
• Μέριμνα για την αποφυγή δημιουργίας συνωστισμού στους διαδρόμους του
σχολείου και χάραξη (βελάκια) της κατεύθυνσης προς την οποία θα πρέπει να
κινούνται οι μαθητές

• Μέριμνα για την αποφυγή ανάμιξης και αλληλεπίδρασης παιδιών από
διαφορετικά τμήματα κατά τη λήψη γεύματος στο σχολείο.
• Χρήση σκευών μιας χρήσης, αν είναι εφικτό, ή αυστηρά ατομικών σκευών.
Ενημέρωση των μαθητών να μη μοιράζονται μεταξύ τους το φαγητό και το
νερό τους
• Τήρηση της κοινωνικής απόστασης και των κανόνων ατομικής υγιεινής όσο
είναι δυνατό κατά τη διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων.
• Μέριμνα για την αποφυγή ανάμιξης παιδιών διαφορετικών τμημάτων σε
οργανωμένες ή μη αθλητικές δραστηριότητες
• Τα παιδιά ΔΕΝ πρέπει να φέρνουν μαζί τους παιχνίδια στο σχολείο (π.χ.
μπάλες κλπ.).

• Σχετικά με τις μπάλες και λοιπά όργανα γυμναστικής/αθλοπαιδιών, τα παιδιά
κάθε τμήματος πρέπει να παίζουν μόνο μεταξύ τους χρησιμοποιώντας
συγκεκριμένη μπάλα (ή μπάλες), με την έγκριση ή/και επίβλεψη
εκπαιδευτικού.
• Οι μπάλες πρέπει να πλένονται με σαπούνι/ απορρυπαντικό και νερό και να
εφαρμόζεται σ’ αυτές απολυμαντικό στο τέλος κάθε ημέρας (ή και κατά τη
διάρκειά της εάν εναλλάσσονται τα τμήματα που παίζουν με αυτές).
• Τήρηση απόστασης στη σειρά αναμονής στην τουαλέτα και κατά την είσοδο-
έξοδο από την αίθουσα

• Σύσταση για αποφυγή διοργάνωσης εκπαιδευτικών εκδρομών. Επιλεκτικές
επισκέψεις ή περίπατοι μεμονωμένων τμημάτων και με τήρηση όλων των
μέτρων κοινωνικής απόστασης και ατομικής υγιεινής, μπορούν να
πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ύστερα από
συνεκτίμηση των τρεχόντων επιδημιολογικών δεδομένων
• Σύσταση για αποφυγή διοργάνωσης ενδοσχολικών εκδηλώσεων ή
συναθροίσεων που συνδέονται με ευρεία προσέλευση γονέων.