Μνημειακή ή Μνημειώδης Αρχιτεκτονική Ανοικτού Κέντρου Πόλης Άρτας Εκ τού αποτελέσματος

Γράφει:
ο Νίκος Φακίτσας

Ανάδυση των μονολιθικών όγκων τής Αρχαίας Αμβρακίας στην επιφάνεια τής Εθνικής οδού Σκουφά, διά μέσου τού «Ανοικτού Κέντρου», τής πόλης Άρτας.
Πριν λίγα χρόνια, ας πούμε 12, υπήρχαν δυο[2] Αρχαιολογίες, η ΕΠΚΑ και η 18ΕΒΑ,
Ήτοι, η Εφορεία Προιστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων &
η 18η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Αρτας.
Σήμερα έχουμε την ΕΦΑΑ (Εφορεία Αρχαιοτήτων Αρτας 2014).
Η μία για τις υποκείμενες κλασσικές αρχαιότητες, και η άλλη για τα επικείμενα βυζαντινά.

Αρχικά, όταν είδα την πινακίδα ενημέρωσης για τούς επισκέπτες στην πόλη μας,
«Καλώς ήλθατε στην Βυζαντινή Άρτα», θεώρησα ότι μάλλον η προβολή για τα Βυζαντινά Μνημεία, έλκει περισσότερο τούς ¨τουρίστες¨, παρά τα προιστορικά και κλασσικά.
Επικείμενα και Υποκείμενα τού επιχωματωμένου εδάφους τής Νεώτερης Άρτας.
Προβληματίστηκα, αλλά δεν παρενέβην για τυχούσα διορθωτική πράξη τού τίτλου.
Σήμερα, ελέγχοντας την Οπτική μου διάθεση, για το αποτέλεσμα των επικείμενων αναδυόμενων Μονολιθικών- Μολοσσικών όγκων, αναρωτήθηκα διατί παρελήφθη από το έργο «open mall”, η παρουσία τής Βυζαντινής Άρτας, αφού σήμερα οι δύο Αρχαιολογίες , αποτελούν την ΕΦΑ Αρτας.
Υποψιάζομαι, το γεγονός , να υπερίσχυσε η Κλασσική τής Βυζαντινής , αλλιώς πώς εξηγείται η παντελής έλλειψη τού Βυζαντινού στοιχείου, (κεραμοπλαστικού διάκοσμου).
Ούτε θέλω να πιστεύω, ότι οι ενεργούντες, άθελα τους, έγιναν άπιστοι θρησκευτικών αντιλήψεων, ευχόμενος Καλό Πάσχα, και Ανάσταση τους.

Όσον αφορά για τα Αρχιτεκτονικά Σχέδια, όπως κοινώς αποκαλούνται, επισημαίνω ότι η γεωμετρική τους Τρισδιάστατη απεικόνηση (χ-ψ-ζ), μήκος-πλάτος- Υψος, σε μεγέθυνση, φαίνεται να παρέσυρε, κι ο μελετητής να παρασύρθηκε από την γοητεία τού Μνημειώδους- Μεγαλειώδους, των τειχών τής εξουσίας, όπου προσέγγιζαν το Μνημειώδες οι νικητές, παρασύροντας και τον Αρχιτέκτονα τής επιτροπής τού εν λόγω έργου.

Η μνημειώδης ή μνημειακή έκδοση, με απουσία τής Βυζαντινής Άρτας, δημιούργησε την εύλογη αντίδραση, των πολιτών της, πού ευελπιστούν, αφαιρώντας τούς επί πλέον όγκους,
να συγχωρέσουν για τα λάθη τους, τούς ¨καθ΄ύλην¨ αρμόδιους.
Μπορούν ακόμη, να ζωντανέψουν την γκρίζα παρουσία, με Βυζαντινές χαρούμενες συνθέσεις υλικών (Παρηγορήτισσα-Αγία Θεοδώρα- Άγιος Βασίλειος), έστω αντιγράφοντας ένα τεταγωνικό μέτρο (π.χ. Αγία Θεοδώρα).

*Ο Νίκος Κ. Φακίτσας είναι Αρχιτέκτονας Μηχανικός, Μέλος ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ 2023-2026, Προϊστάμενος Τεχνικής Υπηρεσίας. Ι. Μ. Άρτης