-Αντικείμενο τουρκικής προπαγάνδας η ανακαίνιση του
Το πτωχοκομείο του Φαΐκ Πασά και η ιστορία του
Ένα βίντεο από το Ιμαρέτ Άρτας που παίχτηκε σε τουρκικό τηλεοπτικό σταθμό, που όπως λέγεται πρόσκειται στην κεμαλική αντιπολίτευση, φαίνεται να εντάσσει στην προπαγάνδα των ακραίων κύκλων της Τουρκίας, ένα ξεχασμένο τουρκικό κτίσμα,
Χωρίς να αντιληφθεί κανείς, το Ιμαρέτ, άρχισε να «παίζει» από κύκλους της γείτονος, που ιδιαίτερα αυτή την εποχή, αναζητά αφορμές για να δημιουργεί προβλήματα στις σχέσεις μας με την χώρα μας. Κι αυτό όταν οι τοπικές αρχές και συγκεκριμένα η Περιφέρεια Ηπείρου, προχώρησε σε εργασίες αποκατάστασης στο Ιμαρέτ, στα πλαίσια της καλής διάθεσης των φορέων της χώρας μας, να διαφυλάξει κάποια μνημεία, της ιστορίας της περιοχής μας.
Το ερώτημα όμως πλέον είναι αν υπήρξαν όλες οι αναγκαίες και απαραίτητες πρόνοιες και προφυλάξεις, από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ώστε ένα σχεδόν εγκαταλελειμμένο και ερειπωμένο κτίριο, να μην γίνει σημείο αναφοράς και αντικείμενο εκμετάλλευσης για θρησκευτικούς λόγους, από τους μουσουλμάνους, που διαμένουν στην περιοχή μας.
Όπως λέγεται, το βίντεο που δημιούργησε το θέμα, τραβήχτηκε από τούρκο τουριστικό πράκτορα με στόχο να καταγγείλει την εγκατάλειψη του από τις ελληνικές αρχές, ενώ εξετάζεται η σύμπτωση (;) να έχει επισκεφθεί πρόσφατα, την Άρτα ο Τούρκος Πρόξενος και ο υποπρόξενος, που είχαν επαφές και συναντήσεις με τις τοπικές αρχές. Μάλιστα ενημερώθηκαν διεξοδικά για τα έργα που δρομολογούνται στο Ιμαρέτ, πράγμα που κι αυτό έχει τη δική του σημασία, αν δηλαδή όλο αυτό ήταν με τη σύμφωνη γνώμη της κυβέρνησης και των κρατικών υπηρεσιών, ή αν αυτό ήταν μια πρωτοβουλία των τοπικών αρχών, που μάλλον δεν περίμεναν αυτές τις εξελίξεις.
Σύμφωνα με το βίντεο, στα εγκαταλελειμμένα τείχη του οθωμανικού κτιρίου είναι γραμμένα συνθήματα που προσβάλλουν το Ισλάμ, ενώ εμφανίζεται ένας κάποιος να λέει «Να τι κάνουν οι Έλληνες κατά της οθωμανικής μας κληρονομιάς»
Μπλεξίματα
Το θέμα αυτό αναμένεται να έχει και συνέχεια, ενώ ένας από τους εμπλεκόμενους στην υπόθεση αυτή, ο Αντιπεριφερειάρχης της ΠΕ Άρτας, κ. Βασίλης Ψαθάς, μίλησε στο ΕΘΝΟΣ και παρουσίασε τη δική του εκδοχή, λέγοντας: «Πριν από δεκαπέντε μέρες σε ένα πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών τεχνικής εκπαίδευσης όπου συμμετείχαν από πέντε χώρες συμμετείχαν και μαθητές από την Τουρκία. Σε κάποια εκδήλωση που κάναμε ήρθε και η πρόξενος καθώς και ο Τούρκος υποπρόξενος. Πήγαν και είδαν το μνημείο και μετά από δύο εβδομάδες εμφανίζεται αυτό το δημοσίευμα».
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ψαθάς, «Σεβόμαστε και τη δική μας ιστορία αλλά και τη δική τους και δεν τα βεβηλώνουμε» . «Σίγουρα όλα αυτά δεν ήταν τυχαία» συνεχίζει, ενώ προσθέτει πως «γι αυτό το τζαμί που έχει κάποια ιστορικά στοιχεία έχουμε μεριμνήσει για πρώτη φορά και έχουμε αποφασίσει να το ανακαινίσουμε. Βρισκόμαστε σε στάδιο χρηματοδότησης και θα τη διασφαλίσουμε. Ακόμη περιμένουμε μία έγκριση από το ΚΑΣ και στη συνέχεια θα το δημοπρατήσουμε».
Ιστορία
Το μυθιστόρημα του Γιάννη Καλπούζου «Ιμαρέτ – Στη σκιά του ρολογιού», έκανε το Ιμαρέτ Άρτας γνωστό, ακόμα και στους ντόπιους που πολλοί δεν γνώριζαν την ιστορία του, ή ακόμη και την ύπαρξή του.
Το Ιμαρέτ, κτίστηκε στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα από τον Φαΐκ Πασά, πρώτο Οθωμανό κατακτητή της Άρτας. Το τζαμί κατασκευάστηκε με υλικά τα οποία μεταφέρθηκαν από τον παλαιό βυζαντινό ναό της Παρηγορήτισσας, από την αρχαία Νικόπολη αλλά και από διάφορα αρχαία κτίσματα της Αμβρακίας. Σύμφωνα με αρχαιολογικά ευρήματα, το τζαμί πιθανόν να είχε χτιστεί πάνω στα ερείπια βυζαντινού ναού αφιερωμένου στον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο.
Το τζαμί, όπως και τα περισσότερα τζαμιά του ελλαδικού και βαλκανικού χώρου ανήκει στον τύπο Α. Αποτελείται από μία απλή μονόχωρη αίθουσα προσευχής με τρούλο, τετράγωνης κάτοψης και πλευράς, διαστάσεων 11,50 μ. Στην είσοδο του τζαμιού βρίσκεται ένα κιονοστήρικτο προστώο (ρεβάκ). Στη βόρεια πλευρά του τζαμιού, πάνω σε τετράγωνη βάση, υψώνεται κυλινδρικός μιναρές.
Βρίσκεται στη θέση Μαράτι, κοντά στο χωριό Γραμμενίτσα και σε ελάχιστη απόσταση από τους οικισμούς Μαραθοβούνι και Ελεούσα, δίπλα στις όχθες του ποταμού Αράχθου και απέχει περίπου 3 χλμ. από το ιστορικό γεφύρι της Άρτας. Παλαιότερα, η περιοχή γύρω από το τζαμί ονομαζόταν Τοπ – Αλτί. Η συγκεκριμένη λέξη περιέγραφε όλη την περιοχή που βρισκόταν εντός της ακτίνας βολής των όπλων που είχαν τοποθετηθεί στο κάστρο της Άρτας.
Ο Φαΐκ Πασάς, θέλοντας να μείνει για πάντα αθάνατο το όνομά του στην περιοχή, αποφάσισε να κατασκευάσει ιμαρέτ (πτωχοκομείο) στο οποίο έβρισκε στέγη και τροφή μεγάλος αριθμός φτωχών κατοίκων.
Το τζαμί υπήρξε θέατρο μαχών κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Σύμφωνα με τον Ιωάννη Μακρυγιάννη, στις 14 Νοεμβρίου 1821 ο Μάρκος Μπότσαρης με 300 άντρες οχυρώθηκε στο τζαμί. Μαζί του στο Μαράτι συντάχθηκαν αρκετοί οπλαρχηγοί και αναμεσά τους ο Γεώργιος Καραϊσκάκης. Στις 15 Νοεμβρίου οι Τούρκοι ξεκίνησαν αδιάκοπο κανονιοβολισμό κατά του Μαρατιού και προκάλεσαν σημαντικές απώλειες στην ελληνική πλευρά και έτρεψαν σε φυγή αρκετούς στρατιώτες.
Ο Μάρκος Μπότσαρης και ο Γεώργιος Καραϊσκάκης κλείστηκαν στο τζαμί και απέκρουσαν τις επιθέσεις των Τούρκων μέχρι τη στιγμή που εμφανίστηκε στα υψώματα του Μαρατιού, ο Νότης Μπότσαρης με 300 άντρες και όλοι μαζί απώθησαν τους Τούρκους προς την Άρτα.
Μετά την απελευθέρωση της Άρτας, το τζαμί είχε μετατραπεί σε εκκλησία αφιερωμένη στον Άγιο Ιωάννη το Ρώσο. Το 1938 με βασιλικό διάταγμα το τζαμί ανακηρύχθηκε σε διατηρητέο ιστορικό χώρο.